En aio vastata työkkärin puheluihin. Siinäpä yrittävät tavoittaa.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos postiosoitetta tai puhelinnumeroa ei ole tiedossa, jäljittävät vaikka henkilökohtaisesti. Viime kesänä näin kun jäi yhden ovelaksi itseään luulleen karkurin matka lyhyeksi kun TE-täti ilmestyi Lapin tiettömässä erämaassa laavupaikalle työhönosoitus kädessään. Vai oliko sitten pupukurssi, en tiedä.
Mikä vi**n "työhönosoitus"?
Työkkärillä ei ole ensimmäistäkään työpaikkaa jota se voisi tarjota kenellekään.
Työpaikat ovat työnantajilla ja nämä työnantajat päättävät siitä kuka kutsutaan edes haastatteluun saati sitten kuka palkataan. Työkkärillä ei ole pienintäkään sananvaltaa tähän päätöksentekoprosessiin.
Työkkäri toki selittelee tohkeissaan jakavansa "työtarjouksia" työttömille mutta eiväthän ne työtä ole tarjoamassa vaan määräystä lähettää hakemus nimettyyn työpaikkaan.
Ah, onhan työkkärillä toki tarjota "kuntouttavaa työtoimintaa" joka poikkeaa orjatyöstä vain parin yksityiskohdan osalta. Orjia käyttävä työnantaja joutuu tarjoamaan palkattomalle työvoimalleen täyden ylläpidon eli ruuan ja asunnon sekä järjestämään omalla kustannuksellaan näiden kuljetuksen päivittäin majapaikasta työkohteeseen ja takaisin.
Työkkärin "kuntouttavaan työtoimintaan" osallistuvilla ei tietenkään ole tällaisia orjille tarjottavia etuja.
Selvitä nyt ensin faktat ennen jatkat pas kanhauhantaasi.
Ihmisten ääretöntä hölmöyttä vaan jaksaa ihmetellä. :D
Ap kuulostaa siltä, että kukaan ei todellakaan palkkaa, eli ei syytä huoleen, ei sinulle töitä löydy.
Vierailija kirjoitti:
No työkkäri katkaisee sitten sun työnhakusi, jos et ole tavoitettavissa. Työttömyysetuuden maksaminen loppuu siitä päivästä alkaen, kun työnhaku ei ole voimassa.
Ei pidä paikkaansa. Kenelläkään ei ole pakko olla puhelinta, ja puhelin voi mennä rikki tai olla kuuluvuusalueen ulkopuolella. Puhelinta ei ole pakko kantaa aina mukana.
Posti kulkee, jos kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos joutuu työhaastatteluun, mutta vaatii sellaista palkkaa, ettei palkata? Tai esittää siellä muuten vain hankalaa tai liian vaativaa ehdokasta? Siis ei mitään övereitä, mutta esim. meidän alalla 300e enemmän, kuin tesin mukainen palkka on ja kysyy kaikkia pikkujuttuja ja etuja, ja jos ne eivät ole hyvin, niin sanoo, että haluaa paremman kirjauksen niistä työsopimukseen jne?
Kyllä sitä halutessaan saa mokattua työhaastattelun paljon vähemmälläkin vaivannäöllä. Mahdatko olla edes ikinä työhaastatteluissa käynyt? Palkkatoivetta voidaan silloin kysyä, mutta neuvottelu siitä vasta myöhemmin. Ja sama koskien pikkuetuja.
Minäkään en vastaa työkkärin puheluun ikinä. Yleensä toisen yrityksen jälkeen ne laittavat viestin, jossa kertovat mihin aikaan seuraavan kerran soittavat, ja siihen pitää vastata, tai sitä ennen ehdottaa vastausviestillä toista aikaa. Siirrän aina aikaa mahdollisimman monta kertaa.
Kiusa se on pienikin kiusa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No työkkäri katkaisee sitten sun työnhakusi, jos et ole tavoitettavissa. Työttömyysetuuden maksaminen loppuu siitä päivästä alkaen, kun työnhaku ei ole voimassa.
Ei pidä paikkaansa. Kenelläkään ei ole pakko olla puhelinta, ja puhelin voi mennä rikki tai olla kuuluvuusalueen ulkopuolella. Puhelinta ei ole pakko kantaa aina mukana.
Posti kulkee, jos kulkee.
Tämähän toki hyvin yleinen tilanne ettei ihmisellä ole puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen virhe on antaa heille numero, tavoitteenaan kun on saada asiakkaille karenssia keinolla millä hyvänsä. Numeron antamalla olet parin vastaamattoman puhelun päässä karenssista, ihan siitä riippumatta mikset pystynyt niihin salamana vastaamaan.
Näinköhän on
Juurikin näin on. Jos et vastaa, olet "kieltäytynyt työllisyyttä edistävästä toiminnasta" ja se on aina karenssiperuste.
Ei ole. Jos eivät tavoita puhelimitse, lähettävät kirjeen. Tästä on ennakkotapaus.
Kyllä vaan on.
"Jos aiheutat omalla menettelylläsi sen, ettei sinulle voida järjestää työllistymistä edistäviä palveluja, sinun katsotaan kieltäytyneen palvelusta. Jos kieltäydyt ilman pätevää syytä työ- tai koulutuskokeilusta tai muusta työllistymistä edistävästä palvelusta, menetät oikeutesi työttömyysetuuteen 60 päiväksi."
Suora lainaus TE-toimiston sivulta. Yhteydenottoon vastaamattomuus on kieltäytymistä.
Mutta puheluun vastaamattomuus ei ole. Kukaan ei voi aina ja joka hetki vastata puhelimeen. Puhelinta ei tarvitse pitää aina mukana. Puhelin voi mennä rikki. Puhelimesta saa luopua tai sitä ei ole tarvinnut ikinä omistakaan.
Kannattaa olla harvinainen ammatti, niin ne ei uskalla soitella ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Posti kulkee, jos kulkee.Tämähän toki hyvin yleinen tilanne ettei ihmisellä ole puhelinta.
Väitinkö että on yleistä? Mutta aivan mahdollista ja tietenkin luvallista.
Onko sinulla ollut ikinä tilannetta, että puhelin on rikki tai yhteydet poikki? Aivan sama tilanne, vaikka väliaikainen. Ei sen takia karenssia tule, kuten ei senkään takia, ettet ota puhelinta kaikkialle mukaasi ja missaat työkkärin Hyvin Tärkeän Puhelun.
Ihmisillä on ihan ihme käsityksiä.
Lomamatkoistakaan ei enää tarvitse työkkäriin ilmoitella. Tuskin niitä ennenkään kaikki ilmoitteli, minä en ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen virhe on antaa heille numero, tavoitteenaan kun on saada asiakkaille karenssia keinolla millä hyvänsä. Numeron antamalla olet parin vastaamattoman puhelun päässä karenssista, ihan siitä riippumatta mikset pystynyt niihin salamana vastaamaan.
Näinköhän on
Juurikin näin on. Jos et vastaa, olet "kieltäytynyt työllisyyttä edistävästä toiminnasta" ja se on aina karenssiperuste.
Ei ole. Jos eivät tavoita puhelimitse, lähettävät kirjeen. Tästä on ennakkotapaus.
Kyllä vaan on.
"Jos aiheutat omalla menettelylläsi sen, ettei sinulle voida järjestää työllistymistä edistäviä palveluja, sinun katsotaan kieltäytyneen palvelusta. Jos kieltäydyt ilman pätevää syytä työ- tai koulutuskokeilusta tai muusta työllistymistä edistävästä palvelusta, menetät oikeutesi työttömyysetuuteen 60 päiväksi."
Suora lainaus TE-toimiston sivulta. Yhteydenottoon vastaamattomuus on kieltäytymistä.
Mutta puheluun vastaamattomuus ei ole. Kukaan ei voi aina ja joka hetki vastata puhelimeen. Puhelinta ei tarvitse pitää aina mukana. Puhelin voi mennä rikki. Puhelimesta saa luopua tai sitä ei ole tarvinnut ikinä omistakaan.
Kukaan ei voi tietenkään aina ja joka hetki vastata puhelimeen. Mutta jos sulla työttömänä työnhakijana on jatkuvasti viitenä päivänä viikossa virka-aikaan niin kiire, ettet kertaakaan ehdi vastaamaan puhelimeen tai soittamaan takaisin, on selvää ettet ehdi myöskään töitä hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaan laittaa niitä työhakemuksia menemään, eihän puheluihin ja sähköpostitse ole pakko vastata. Työnantaja ei montaa kertaa perään kysele, Ottaa toisen hakijan. Siten voi työkkäriin vastata, että on ollut aktiivinen työnhakija ja ne pysyvät siellä tyytyväisenä, työttömyyskorvaus juoksee.
Yksinkertainen fakta: yhdelläkään työnantajalla ei ole sellaista työpaikkaa johon ne suostuisivat palkkaamaan nollasta poikkeavilla kustannuksilla tekijän joka ei halua tähän työhön vaan joka on pakotettu hakemaan paikkaa.
Parhaassa tapauksessa tällainen ei vain tee yhtään mitään mikä aiheuttaa turhia kustannuksia ja haaskaa muiden työntekijöiden aikaa mutta pahimmassa tapauksessa se saa aikaan merkittävää tuhoa tekemällä hommia tarkoituksella päin helvettiä, pilaamalla työilmapiirin ja aukomalla päätään tärkeille asiakkaille.
Riittää että kerrot hakemuksessa saaneesi työkkäriltä työtajouksen ja lähettäneesi tästä syystä hakemuksen sekä pyydät niitä kohteliaasti lähettämään kirjallisen kuittauksen hakemuksen vastaanottamisesta jotta voit todistaa täyttäneesi velvollisuutesi koska muuten seurauksena olisi karenssi.
Ei ole pelkoa että kukaan kutsuisi sinua ikinä edes haastatteluun saati sitten tarjoaisi työtä eikä työkkäri voi mitenkään rangaista sinua siitä että kerroit työnantajalle hakeneesi paikkaa heidän määryksestään, sehän on totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinnumeroa ei ole pakko antaa. Puhelinta ei ole pakko edes omistaa.
Suomessahan on vaikka kuinka paljon ihmisiä joilla ei ole sähköpostia koska eivät omista kännykän lisäksi tietokonettakaan jostain nettiliittymästä nyt puhumattakaan.
Tilastoa näistä? Se on totta, että tietokone on nykyisellään entistä harvemmalla; äly-TV:t ja -puhelimet sekä tabletit ovat kotioloissa korvanneet monella ne. Puhelimeen ei välttämättä varsinaista nettiliittymää edes tarvi; yksittäisen hakemuksen kun voi lähettää 4G:n yli myös. Nähtynä on täälläkin väite en voi hakea töitä, kun minulla ei nettiyhteyttä. :D
Mutta samalla, se puheliton ja sähköpostiosoitteeton porukka tuskin omaa ammattitaitoa, saati kiinnostusta töihin, jossa vähintään perustason it-taitojen pitää olla hallussa. Ja juu, voi tietty olla mahdollista, että tälle porukalle sitten työkkäri soittelee kyllästymiseen asti kaikenlaisista lapiohommista.
Tuossa voi kuitenkin osittain syyttää myös itseään.
Vierailija kirjoitti:
Suurin kusetus tässä työkkäriksi kutsutussa virkamiesten päivähoitolaitoksessa on koko termi " työtarjous".
Todellisuudessa Työtarjous on paperi joka sinulle tarjotaan allekirjoitettavaksi kun työnantaja on valinnut sinut ehdokkaiden joukosta ja päättänyt palkasta ja muista ehdoista joilla paikkaa sinulle tarjotaan (todennäköisesti olette jo yhdessä sopineet niisä)
Kun työkkäri lähettää sinulle "työtarjouksen", paikkaa tarjoava työnantaja ei edes ole tietoinen siitä että joku on määrännyt sinut lähettämään hakemuksen, eikä sillä ole pienintäkään aikomusta edes kutsua sinua haastatteluun (olethan työtön ja haastatteluun kutsutaan vain niitä jotka ovat töissä) eikä se varsinkaan aio koskaan tehdä sinulle työtarjousta.
Voit siis aivan huoletta ottaa vastaan työkkäriltä neljä "työtarjousta" kuukaudessa ja lähettää niihin asiallisen copy-paste vastauksen. Yksikään työnantaja ei tule koskaan ottamaan edes yhteyttä.
Hah, itse juuri työllistyin pari kuukautta sitten työtarjouksen kautta. Onhan se varmaan vanhanaikainen käytäntö, mutta joskus sekin voi toimia.
Vierailija kirjoitti:
Mutta samalla, se puhelimeton ja sähköpostiosoitteeton porukka tuskin omaa ammattitaitoa, saati kiinnostusta töihin, jossa vähintään perustason it-taitojen pitää olla hallussa. Ja juu, voi tietty olla mahdollista, että tälle porukalle sitten työkkäri soittelee kyllästymiseen asti kaikenlaisista lapiohommista.
Haluaisitko vielä avata tuota mekanismia jolla työkkäri soittelee puhelimettomalle niistä lapiohommista?
Mistä alkaen työkkärillä muuten on ollut lapiohommia? Minä olen sinä käsityksessä että työkkärillä on tarjota tasan nolla työpaikkaa. Kaikki työpaikat ovat työnantajailla ja työkkäri voi ainoastaan määrätä lähettämään hakemuksen näille.
Ellei käytössä ole puhelinta eikä tietokonetta, niin työhakemuksen voi raapustella vain käsin ruutupaperille ja lähettää kirjeenä työnantajalle. Kai se posti sitten joskus kantaa sen perille kun muilta hommiltaan joutaa. Ehkä työpaikkailmoituksen aikoinaan jättänyt firma on vielä silloin olemassa, ehkä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta samalla, se puhelimeton ja sähköpostiosoitteeton porukka tuskin omaa ammattitaitoa, saati kiinnostusta töihin, jossa vähintään perustason it-taitojen pitää olla hallussa. Ja juu, voi tietty olla mahdollista, että tälle porukalle sitten työkkäri soittelee kyllästymiseen asti kaikenlaisista lapiohommista.
Haluaisitko vielä avata tuota mekanismia jolla työkkäri soittelee puhelimettomalle niistä lapiohommista?
Mistä alkaen työkkärillä muuten on ollut lapiohommia? Minä olen sinä käsityksessä että työkkärillä on tarjota tasan nolla työpaikkaa. Kaikki työpaikat ovat työnantajailla ja työkkäri voi ainoastaan määrätä lähettämään hakemuksen näille.
Ellei käytössä ole puhelinta eikä tietokonetta, niin työhakemuksen voi raapustella vain käsin ruutupaperille ja lähettää kirjeenä työnantajalle. Kai se posti sitten joskus kantaa sen perille kun muilta hommiltaan joutaa. Ehkä työpaikkailmoituksen aikoinaan jättänyt firma on vielä silloin olemassa, ehkä ei.
Ei aavistustakaan, millainen mekanismi moisessa taustalla. Tahallinen kärjistys, koska siitä ettei ole puhelinta jauhaminen on ihan naurettavaa. Minä olen kyllä saanut työkkärin kautta(kin) töitä. Kenties poikkeus säännössä, mutta kumoaa väitteen että työkkärillä on tarjota tasan nolla työpaikkaa. On niillä joskus ollut ainakin yksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aavistustakaan, millainen mekanismi moisessa taustalla. Tahallinen kärjistys, koska siitä ettei ole puhelinta jauhaminen on ihan naurettavaa. Minä olen kyllä saanut työkkärin kautta(kin) töitä. Kenties poikkeus säännössä, mutta kumoaa väitteen että työkkärillä on tarjota tasan nolla työpaikkaa. On niillä joskus ollut ainakin yksi.
Lisäys: Te-toimisto haki reilu vuosi sitten myös itselleen työntekijöitä. https://yle.fi/uutiset/3-11282337
En ole ikinä kuullut että työkkärin kautta olisi kukaan saanut töitä. Ilmeisesti tehtävönä on vain saada karenssi mahdollisimman monelle ja säästää näin julkisia varoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinnumeroa ei ole pakko antaa. Puhelinta ei ole pakko edes omistaa.
Suomessahan on vaikka kuinka paljon ihmisiä joilla ei ole sähköpostia koska eivät omista kännykän lisäksi tietokonettakaan jostain nettiliittymästä nyt puhumattakaan.
Voithan julistautua sähköallergiseksi ja luopua näistä kaikista. Ellen ihan väärin muista niin nykyisen lain mukaan kaikilla on pakko olla kotikunta mutta ei enää vakituista osoitetta. Mitenköhän näitä tavoitellaan?
Olen antanut puhelinnumeroni työkkäriin, mutta ei minulle sieltä soitettu, ja työpaikankin löysin ihan itse, vakituisen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä saanut työkkärin kautta(kin) töitä. Kenties poikkeus säännössä, mutta kumoaa väitteen että työkkärillä on tarjota tasan nolla työpaikkaa. On niillä joskus ollut ainakin yksi.
Koitas nyt päättää. Saitko siis töitä työkkäristä (tiskin taakse istumaan) vai työnantajalta jonka ilmoitukseen vastasit ja joka päätti palkata sinut?
Työkkäri ei jälkimmäisessä tapauksessa työtä tarjonnut eikä osallistunut mitenkään päätökseen siitä kuka siihen palkataan. Työ oli tarjolla työnantajalla ja työnantaja päätti sinun palkkaamisestasi hakemuksesi saatuaan.
Tässä keskustelussa on pakko miettiä niinkin epätodennäköistä vaihtoehtoa että joku todella kuvittelee työkkärin "tarjonneen" heille töitä kun lähettivät vain määräyksen hakea tiettyä joka sivustolla avoimesti ilmoiteltua työpaikkaa jonka töitä etsivän työttömän olisi pitänyt löytää ajat sitten jo ihan itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä saanut työkkärin kautta(kin) töitä. Kenties poikkeus säännössä, mutta kumoaa väitteen että työkkärillä on tarjota tasan nolla työpaikkaa. On niillä joskus ollut ainakin yksi.
Koitas nyt päättää. Saitko siis töitä työkkäristä (tiskin taakse istumaan) vai työnantajalta jonka ilmoitukseen vastasit ja joka päätti palkata sinut?
Työkkäri ei jälkimmäisessä tapauksessa työtä tarjonnut eikä osallistunut mitenkään päätökseen siitä kuka siihen palkataan. Työ oli tarjolla työnantajalla ja työnantaja päätti sinun palkkaamisestasi hakemuksesi saatuaan.
Tässä keskustelussa on pakko miettiä niinkin epätodennäköistä vaihtoehtoa että joku todella kuvittelee työkkärin "tarjonneen" heille töitä kun lähettivät vain määräyksen hakea tiettyä joka sivustolla avoimesti ilmoiteltua työpaikkaa jonka töitä etsivän työttömän olisi pitänyt löytää ajat sitten jo ihan itsekin.
Oi te suuri trolli, tässäpä teille vielä pyytämänne selvitys.
Olen saanut työkkärin kautta(kin) töitä tarkoittaa sitä, että vuosien saatossa olen työllistynyt milloin mitenkin. Joskus suhteiden kautta, joskus hakemalla muuta kautta avointa työpaikkaa, jne. Olen myös työllistynyt te-toimiston ehdolleasettelun kautta. Eli rautalangasta: työpaikka, jossa työnantajana ei toki ollut te-toimisto itse, löytyi te-palvelujen toimesta. Ja josta tekivät sen ehdolleasettelun, ja jota ehdolleasetettua paikkaa hain, päätyen palkatuksi työntekijäksi k.o. yritykseen. Palkkauspäätöksen tietty teki työnantaja, ei te-toimisto.
Kyllä silloin voi saaneensa töitä te-toimiston kautta. Se on ihan sinun oma asenneongelmasi, jos kuvittelet jokaiselle moisten olevan vain joku pakotemääräys. Kyllä minä olin te-toimiston asiakkaana ihan siksikin, että työnhakija joka haluaa takaisin töihin vs vain tuennostaja.
Niinno. Itsellä mm paniikki- ja ahdistuneisuushäiriö ja joskus en uskalla esim kauppaan tai lenkillekään. Masennus on myös paha, joka päivä en muista syödä saati käydä suihkussa ja siivota. Käyn kutyssä 3x4h/vko, mutta käyn silti terapiassa ja yritän aktiivisesti auttaa itseäni parantumaan vaikka takapakkia tulee välillä pahastikin ja olo on täysin epätoivoinen.
Onko tässä nyt yritetty edes etsiä apua siitä terapiasta vai onko tuo 4h ainoa aika, koska olisi sopiva? Kaikkea ei voi sysätä muiden hartioille.
Anteeksi, jos pahoitin nyt jonkun mielen.