Mistä tämä Helsinki-viha kumpuaa?
En itse edes asu Helsingissä, mutta ihmettelen mistä viha Helsinkiä kohtaan kumpuaa?
Helsinki on kaunis kaupunki enkä ole itse koskaan törmännyt ylimielisiin helsinkiläisiin.
Toki Helsingissä on kiireisempää ja ehkä pinnallisempaa menoa kuin muissa kaupungeissa, mutta voisin väittää että tämäkin on pientä, kun vertaa maailman suurkaupunkeihin (Tukholma, New York jne)
Kommentit (176)
Kateudesta.
Olen kateellinen, kun muilla on kaunis pääkaupunki, mutta meillä ei. Turkukin olisi parempi. ㋡
Vierailija kirjoitti:
Helsinki-viha on äärioikeiston dog whistle -tekniikkaa. Sillä vihjaillaan että Helsinki on jotenkin katastrofin partaalla koska siellä on paljon mm. Oikeasti se ei tietenkään ole, Helsinki on ollut kansainvälinen kaupunki koko olemassaolonsa ajan ja on edelleen, ja täällä myös muulta tulijoille on parhaat työllistymismahdollisuudet. Eikä Helsini ole mikään palavien autojen dystopia millaiseksi persut sen yrittävät maalata.
Kohta on, eikä sitä estä mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stadilaiset elää niin omassa kuplassaan. Ei he oikeastaan ole samaa kansakuntaa. Helsinki voisi itsenäistyä ja viedä mukanaan koko kehäkolmosen sisäisen alueen mukanaan, kiitos.
Oon samaa mieltä. Myös valtionosuuksien tasaukset voidaan pitää kehäkolmosen sisällä kehittämässä tätä aluetta
Valtionosuuksien tasaukset Helsinki 319,3 milj, Espoo 173,4 milj, Vantaa 41,6 milj eli tuon verran pk-seutu työntää rahaa muualle Suomeen. Tullaan kaikki omillamme toimeen jooko?
Kun Suomea elättää pääasiassa metsäteollisuus ja muukin raaka-aineita mm. metalleja jne. vaativa teollisuus niin saanko kysyä missä siellä pk-seudulla on valtavat metsät ja kaivokset? Parturoitteko Espan puistikon vai Nuuksion? Ehkä Kampin parkkihallista löytyy rautamalmia?
Hölmö. Palvelu- ja teknologiasektoreilla se raha oikeasti tehdään. Raaka-aineet ovat halpoja, ei ne Suomea elätä paitsi junttien mielikuvissa.
"Paperin viennin merkitys Suomen kansantaloudelle on ollut suuri. Vuonna 2000 pelkästään paino- ja kirjoituspaperista saadut vientitulot olivat 6,4 mrd. euroa, mikä vastasi 13 prosenttia Suomen tavaraviennistä."
Kerro minulle meidän lähialueella menestyvä maa, jolla olisi raaka-aineita saman verran kuin kynnen alla?
Paperi on 13 prosenttia TAVARAviennistä. Raaka-aineet ja teollisuus ovat tyypillisesti köyhän maan talouden selkäranka. Suomi on palveluyhteiskunta.
Suomen viennistä tavaravienti on 2/3 -osaa ja palveluvientia on paljon muuallakin kuin pk-seudulla.
Voitte pk-seudulle tilata elintarvikkeet Venäjältä; nami nami radioaktiivista juustoa. Ja siihen päälle vettä kolera-altaasta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä, että kukaan ei ole osannut antaa ilmiselvää vastausta aloituksen kysymykseen. Kyse on kateudesta. Ilmiö on sitä paitsi universaali eli sitä esiintyy joka puolella maailmaa, että pääkaupunkia tai ylipäätään suuria kaupunkeja kohtaan tunnetaan kateutta ja suoranaista vihaa. Olen itse törmännyt ilmiöön ainakin Ruotsissa, Englannissa, Ranskassa, Italiassa ja Yhdysvalloissa.
Etpä vastannut sinäkään kysymykseen. Helsinki ei ole suurkaupunki.
Mun mielestä maalaisilla on alemmuuskompleksi. Kun ei siellä oo mitään niitä "hienoja" juttuja ja ihmisiä mitä kaupungissa on. Oon itsekin maalta joten nähnyt läheltä ja itsekin nuorempana ajatellut niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stadilaiset elää niin omassa kuplassaan. Ei he oikeastaan ole samaa kansakuntaa. Helsinki voisi itsenäistyä ja viedä mukanaan koko kehäkolmosen sisäisen alueen mukanaan, kiitos.
Oon samaa mieltä. Myös valtionosuuksien tasaukset voidaan pitää kehäkolmosen sisällä kehittämässä tätä aluetta
Valtionosuuksien tasaukset Helsinki 319,3 milj, Espoo 173,4 milj, Vantaa 41,6 milj eli tuon verran pk-seutu työntää rahaa muualle Suomeen. Tullaan kaikki omillamme toimeen jooko?
Kun Suomea elättää pääasiassa metsäteollisuus ja muukin raaka-aineita mm. metalleja jne. vaativa teollisuus niin saanko kysyä missä siellä pk-seudulla on valtavat metsät ja kaivokset? Parturoitteko Espan puistikon vai Nuuksion? Ehkä Kampin parkkihallista löytyy rautamalmia?
Hölmö. Palvelu- ja teknologiasektoreilla se raha oikeasti tehdään. Raaka-aineet ovat halpoja, ei ne Suomea elätä paitsi junttien mielikuvissa.
"Paperin viennin merkitys Suomen kansantaloudelle on ollut suuri. Vuonna 2000 pelkästään paino- ja kirjoituspaperista saadut vientitulot olivat 6,4 mrd. euroa, mikä vastasi 13 prosenttia Suomen tavaraviennistä."
Kerro minulle meidän lähialueella menestyvä maa, jolla olisi raaka-aineita saman verran kuin kynnen alla?
Hollanti. Ja totta kai niistä raaka-aineistakin saa rahaa ja isolla maa-alueella tyypillisesti on raaka-aineita. Mutta on hölmöä väittää että raaka-aineet elättäisi Suomea enemmän kuin palvelusektori.
Suomen viennistä 2/3 -osaa on tavaravientiä. Noinko hölmöjö ihmisiä asuu pk-seudulla?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä maalaisilla on alemmuuskompleksi. Kun ei siellä oo mitään niitä "hienoja" juttuja ja ihmisiä mitä kaupungissa on. Oon itsekin maalta joten nähnyt läheltä ja itsekin nuorempana ajatellut niin.
Tuo on ihan inhimillistä ja hyvin tyypillistä pääkaupunki-muumaa -suhdetta. Lontoossa ihan sama juttu, puhumattakaan Pariisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä, että kukaan ei ole osannut antaa ilmiselvää vastausta aloituksen kysymykseen. Kyse on kateudesta. Ilmiö on sitä paitsi universaali eli sitä esiintyy joka puolella maailmaa, että pääkaupunkia tai ylipäätään suuria kaupunkeja kohtaan tunnetaan kateutta ja suoranaista vihaa. Olen itse törmännyt ilmiöön ainakin Ruotsissa, Englannissa, Ranskassa, Italiassa ja Yhdysvalloissa.
Mutta kun ei tästä kälyisestä maasta suurempaakaan löydy.
En osannut espoolaisena varautua laajennettuun helsinkiläisvihaan opiskelupaikkakunnalle Turkuun muuttaessa. Sain aivan käsittämätöntä ylimielistä palautetta puhetavastani, tyylistäni lausua s-kirjain ja mitähän niitä olikaan. Vihamielisiä kannanottoja sai kuulla aina uusiin turkulaisiin tutustuessa. Huvittavin oli näiden ihmisten suusta kuultu toteama, että sähän ootkin yllättävän kiva kun suhun tutustuu. Hah! Espoolaisuutta pidettiin myös osoituksena etuoikeutetusta elämästä, aivan kuin Espoo olisi yksi suuri Westend.
Muissa kaupungeissa opiskellessani en ole törmännyt samaan, eikä puheessani ole mitään erikoista. Sen verran voin lohduttaa koppavia helsinkiläisiä pelkääviä, että täällä ketään ei kiinnosta, puhutko murteella vai et, mistä olet tai minne menossa. Ihmiset keskittyvät huolehtimaan omista asioistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa kirjoittaja väitti Helsinkiä suurkaupungiksi? Helsinki on sekä Suomen pääkaupunki että ylivoimaisesti suurin kaupunki, pösilö.
t: eri
Vierailija kirjoitti:
Ja siis lisään edelliseen, ainahan sitä ihminen vähän karsastaa juttuja joista ei tiedä. Kuha osaa päästää kans irti ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoija kirjoitti suuri kaupunki, ei suurkaupunki…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hollanti. Ja totta kai niistä raaka-aineistakin saa rahaa ja isolla maa-alueella tyypillisesti on raaka-aineita. Mutta on hölmöä väittää että raaka-aineet elättäisi Suomea enemmän kuin palvelusektori.
Vertaatko Helsinkiä Hollantiin, joka on keskellä maanosaa?? Toivottavasti sinulla ei ole mitään "hollantilaisia" bisnesideoita Helsingille :DDDDD
En tiedä. En ymmärrä miksi pitäisi vihata Helsinkiä, jos ei edes asu täällä. Itseäni välillä vtuttaa mm. hintataso ja mm.
Ja se että julkinen liikenne on oikeasti aika surkea näinkin laajalle alueelle, kun aina pitäisi kulkea keskustan kautta.
Mutta en näe mitään syytä miksi mikään noista asioista liikuttaisi muualla asuvia.
Olen asunut kymmenen miljoonan ihmisen kaupungissa nuorena naisena ja lähinnä naurattaa nämä palstan jokapäiväiset aloitukset ”Helsingissä ei naisena uskalla kulkea yksin” ja ”on niin paljon maammuujjaa” ja ”Helsinki on pilattu”. Ei todellakaan ole ja todellakin uskaltaa kulkea yksin. Ihmettelen miten kaukana metsässä voi noiden avausten tekijä oikein on oikeasta elämästä. Ilmeisesti yksi ja sama koska en oikeassa elämässä ole kohdannut ketään, joka ajattelisi näin.
Kateuttahan tuo vihamielisyys on.
Helsingillä menee kohtuu ok ja tätä on vaikea pienessä näivettyvässä pikkukunnassa sietää. Lisämausteen kateuteen tuo pikkukunnan tulevaisuuden toivot jotka ottavat ritolat omasta pitäjästään ja varsin usein päätyvät Stadiin. Tämä on kuin puukkoa haavassa kääntäisi pikkupitäjän erkeille.
Työtätekevä kansa väsynyt maksamaan valtionhallinnon palkkoja ja kauralatteja. Siinäpä se.
Vierailija kirjoitti:
Mikä Helsinki-viha? Asun itse Helsingissä ja mietin mihin muuttaisi jotta pääsisin pois. Mille olen siis kateellinen? Helsinki-vihaan en toki osaa vastata kun en sellaista koe, mutta miksi haluan muuttaa niin syynä on jatkuva rakentaminen alueille joihin ei mielestäni pitäisi rakentaa, siinä syy.
Helsingistä muutetaan tiuhaan pois tällä hetkellä, on muuttotappiokunta.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut kymmenen miljoonan ihmisen kaupungissa nuorena naisena ja lähinnä naurattaa nämä palstan jokapäiväiset aloitukset ”Helsingissä ei naisena uskalla kulkea yksin” ja ”on niin paljon maammuujjaa” ja ”Helsinki on pilattu”. Ei todellakaan ole ja todellakin uskaltaa kulkea yksin. Ihmettelen miten kaukana metsässä voi noiden avausten tekijä oikein on oikeasta elämästä. Ilmeisesti yksi ja sama koska en oikeassa elämässä ole kohdannut ketään, joka ajattelisi näin.
Täältä ääni analyysillesi ”ilmeisesti yksi ja sama”