Mitkä asiat olivat ennen ihan tavallisia mutta nykyään paheksuttuja/kiellettyjä?
Aloitan: tupakan polttaminen lasten läsnäollessa.
Kommentit (741)
Vierailija kirjoitti:
Jos näki nätin naisen, oli täysin normaalia katsella häntä kiinnostuneena ja katseen kohde koki sen imartelevana, ei ahdisteluna. Tämä on tosin normaalia edelleen pohjoismaiden ulkopuolella.
Olit varmaan vaan nuorempi, siitä johtuu havaitsemaani muutos, nuori kivan oloinen mies joka katsoo saman ikäistä on eri asia kuin vanha ukko katsomassa nuorta naista
Ylinopeuteen suhtauduttiin ennen kuin kannabikseen nykyään punavihreissä piireissä.
On laitonta joo, mut...kamoon.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli ihan OK, että vanhemmat kutsui meille tuttavaperheitä tai naapureita kylään ja he olivat yötäkin. Syötiin hyvin, vanhemmat juhli, tanssi ja otti alkoholia, tunnelma oli iloinen.
Me lapset leikittiin, pelattiin ja katottiin telkkaa sekä syötiin karkkia ja pop cornia siinä samalla. Kaikilla oli kivaa!
Nykyisin tuollainen olisi vastuutonta vanhemmuutta ja lasun paikka.
Miksi tämä ei nykyään olisi ok? Käy meillä.kavereiita perheineen ja syödään hyvin ja mökkillä käybsitten yövieraita. Laitetaan safkaa syödään hyvin ja saunotaan. Ei nyt kukaan kehtaa kännissä olla mutta ei tarvitse raivraitiskaan olla. Se onnihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Irtoseksin harrastaminen.
Niin sitä ei nykyään harrasteta? Mieti nyt vähän,.baarien lisäksi tinderit ja grinderit ja muut.
Ennen sai olla nainen ja mies. Nyt se on lähes kiellettyä, vähintäänkin moitittavaa.
Terkuin,
Nainen, ei Cis-nainen, vaan ihan lyhyesti ja ytimekkäästi nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näki nätin naisen, oli täysin normaalia katsella häntä kiinnostuneena ja katseen kohde koki sen imartelevana, ei ahdisteluna. Tämä on tosin normaalia edelleen pohjoismaiden ulkopuolella.
Olit varmaan vaan nuorempi, siitä johtuu havaitsemaani muutos, nuori kivan oloinen mies joka katsoo saman ikäistä on eri asia kuin vanha ukko katsomassa nuorta naista
Puhuin yleisellä tasolla, en itsestäni. En ole nuoria naisia tai naisia ylipäänsä tuijotellut enää vuosikymmeniin, olen naimisissa ja muutenkin täysjärkinen.
Vierailija kirjoitti:
glglglgl kirjoitti:
2000 luvun alussa menin 18v täytettyäni töihin teollisuusfirmaan. Omat kamppeet päällä ja lenkkarit jalassa. No problem. Nykyään pitää olla turvakengät, suojalasit, huomiovaatteet, lupakortit, koulutukset, perehdytykset... Ihan hyvin ne työt tuli hoidettua silloinkin, ei naristu joka asiasta.
Lapsena (80-luvun loppupuoli) olin perhepäivähoidossa, hoitajan mies poltti sisällä pikkusikaria välillä, me lapset sitten siellä savun seassa. Ulkona oli maatilan työkoneita, traktoreita ym. koneita joiden päällä kiipeiltiin, istuttiin hytissä ja väänneltiin katkaisijoita. Mitähän tuomioita nykypäivänä em. toiminnasta lie annettaisiin...
TÄMÄ! On mennyt älyttömyyksiin tämä suoja- ja turvavälineshow. Kypärä pitää olla suunnilleen päässä kun poimit kukkia tien varresta, kuulosuojaimet kun trimmerillä siistit pihoja, jumalattomat suojavaatetukset helteillä ja pakkasilla, tieturvakortit pitää olla jos aurausviittoja laittelet tai siivoat tien vieruksia, ammattipätevyyskortit joka asiaan, mm. itselläni on ollut 30 vuotta linja-autokortti, mutta nyt en enää osaakaan kuulemma ilman pätevyyskorttia ajamaan??? Olen käynyt monia koulutuspäiviä ammattipätevyyttä varten ja yhdestäkään koulutuspäivästä ei ole ollut mitään hyötyä eikä mitään uutta!
Joo, paras oli kun käytiin asuntonäytöllä uudessa valmiissa talossa, niin siellä piti olla turvaliivit ja kypärä. Ja piti olla vielä silloinkin, kun käytiin tekemässä lopputarkastus ennen kauppojen lopullista hyväksyntää. Siis talossa joka oli ollut valmis jo kuukausia. Voin kertoa, että jos moista olisit ehdottanut 90- luvulla, niin kaikki olisivat nauraneet röhönaurua..
Sormen lipaiseminen kielellä ennen hedelmäpussin aukaisua kaupassa.
Alaikäisenä tutusta lähikaupasta tupakan/alkoholijuoman ostaminen omalle vanhemmalle.
Kaikkien talousjätteiden heittäminen yhteen ainoaan keräysastiaan roskakatoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuin yleisellä tasolla, en itsestäni. En ole nuoria naisia tai naisia ylipäänsä tuijotellut enää vuosikymmeniin, olen naimisissa ja muutenkin täysjärkinen.
Sanoit siinä ensimmäisessä kommentissasi, että naiset nautti saamastaan huomioista. Mistä sen muka tiedät, jos kerran olet mies? Ehkä joku tykkäsikin, mutta itse en ainakaan tykännyt jos joku mies tuijotti. Se oli kamalla ja vaivaannuttavaa. Miehet ehkä luuli, että naiset tykkää kun tuijottaa, mutta en minä ainakaan tykänny ja ihan täysverinen nainen olen.
T: entinen nuori nainen , joka oli aika kaunis ja joutui tuijottelun kohteeksi "entisinä hyvinä aikoina".
Luunappi kurittoman kakaran otsalohkoon.
Perusmuotoinen (sekä saavutukset että kehitystarpeet näkevä) kotiseuturakkaus ja kansallisylpeys?
Humanismi? Ihmiskeskeinen tulokulma tarkasteluihin ja kehittämiseen.
Julkisen keskustelun ja mediahuomion selvä painottuminen asioihin, joilla on suuri merkitys useille? Klikkijournalismiin ja some-öyhötykseen kelpaa yhtä hyvin suuri merkitys harvoille, pieni merkitys useille tai pieni merkitys harvoille.
Käsitys, että ihminen on lopulta aina 100% vastuussa itsestään ja elämästään eikä tästä pääse mitenkään eroon? Ehkä ennen katsottiin yleisemmin, että epäkypsä uhriutuminen ja muiden syyttely ei tosielämässä kuitenkaan auta. Muinoin haluttiin aktiivisemmmin välttää kävelemistä autojen/polkupyörien alle tai pyörimistä minihamepäissään pimeillä kaduilla. Ymmärrettiin, että noihin on periaatteessa kyllä täysi oikeus... mutta toiminta on silti _käytännössä_ huomattavan riskialtista ja tyhmää. Hyväksyttiin todellisuuteen kuuluvana ilmiönä, että jotkut ihmisyksilöt ovat erilaisia: rikollisia, pahoja, välinpitämättömiä, eri tavalla kasvaneita tms. Eikä siihen loppupelissä auta milliäkään oikeassa oleminen, vastuun siirtäminen tai kokonaisten ihmisryhmien - pyöräilijät, autoilijat, naiset, miehet, nuoret, vanhat, suomalaiset... - hysteerinen syyttäminen.
Lapsen rauhoittaminen laudanumilla.
Kokalehtien lisääminen mausteeksi Coca-colaan.
Hehkulamppujen valossa tunnelmointi.
Muovisilla inkkareilla ja länkkäreillä leikkiminen.
Kuka pelkää mustaa miestä? - pihapeli
Musta pekka- kortit
Lakupiiput
Olen pieneltä paikkakunnalta ja ainakin "cooleimmat" tytöt seurustelivat joskus 8-luokalla täysi-ikäisten kanssa, eikä sitä mitenkään erityisemmin kauhisteltu. Nykyään tulis toivon mukaan lasua ja syytettä jos 14-15 vuotiaalla olis 18-20 vuotias poikakaveri.
Vierailija kirjoitti:
Muovisilla inkkareilla ja länkkäreillä leikkiminen.
Kuka pelkää mustaa miestä? - pihapeli
Musta pekka- kortit
Lakupiiput
Multa löytyy nuo muovikaverit, leikitäänkö ?
Tannaan ostetaan halvan maukasta lakritsaa
Ministerin arvostelu.
jolloin hän ajautui loppuunpalamiseen, huoli pääministeri Marinin kyvystä hoitaa tehtäviään lisääntyy.
Pääministeri Marinin julkisuuteen tuoma pakonomainen siivoaminen keskellä yötä ja jopa kerrostalossa sekä tämän vähättely hymyssä suin ja sen suorastaan hyveeksi ja ylpeyden aiheeksi kääntäminen vain lisäävät huolta.
NÄMÄ KAIKKI ja Marinin kertoma vaikeutensa tunnistaa toisten tunteita sekä omia tunteitaan kuulostavat 35-vuotiaan perheellisen pääministerin esille tuomina oudoilta ja lisäävät entisestään huolta pääministerin voinnista.
Voimmeko me kansalaiset enää luottaa pääministerimme harkinta- ja arviointikykyyn maamme asioiden ylimpänä hoitajana?
Seppo Mäkinen
Lasten- ja nuorisopsykiatrian sekä psykiatrin erikoislääkäri
Psykoterapeutti
Kirjoituksesta on poistettu Marinin ruumiinrakenteeseen ja terveydentilaan liittyviä arvioita 21.10. klo 13.13.
Vierailija kirjoitti:
Olen pieneltä paikkakunnalta ja ainakin "cooleimmat" tytöt seurustelivat joskus 8-luokalla täysi-ikäisten kanssa, eikä sitä mitenkään erityisemmin kauhisteltu. Nykyään tulis toivon mukaan lasua ja syytettä jos 14-15 vuotiaalla olis 18-20 vuotias poikakaveri.
Tämä oli yleistä juu. Ylä-astetyttöjen poikakavereila oli auto, jolla komeasti kurvasivat koulun pihaan hakemaan tyttönsä kun koulu loppui. Tytöt hyppi karvanoppatojotoiden kyytiin ja muut tytöt olivat kateita.
Siis täysin normaalia vielä kasarilla.
Olen itse pillurallikuskina todistanut jopa livenä, kun karvanoppakuski pani tyttöään minun takapenkilläni.
Bon Jovi vaan pauhasi stereoissa. Se oli sitä aikaa.