Mitkä asiat olivat ennen ihan tavallisia mutta nykyään paheksuttuja/kiellettyjä?
Aloitan: tupakan polttaminen lasten läsnäollessa.
Kommentit (741)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punkit oli 80 luvulla ihan tavallisia.
En edes nähnyt punkkejä 80-luvulla. Eka punkki tuli vastaan -95. T: kaupunkilainen
Punk on typerää
Levyt pyörii vain ympyrää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtoseksin harrastaminen ilman suojausta. Nyt pitää peltä kaiken maailman tauteja. Valitettavasti.
Siihen aikaan pari meni naimisiin, jos lapsi oli tulollaan. Sillä ei ollut merkitystä, kiinnostiko toinen vai ei, elinkautinen oli tulossa.
Varsinkin 60-luvun liitot oli pakkoliittoja.
Lakupiiput, neekerinpusut,
Kuka pelkää mustaa miestä-leikki
Mustapekka-pelikortit
Ei tarvinnut kypärää pyörällä ajaessa.
Saatiin pyöräillä maantiellä yksin 8-vuotiaana, ei ollut kännyköitä.
Saatiin pyöriä heinikossa ja tehdä heinämajoja, ei ollut punkkeja silloin ollenkaan (ainakaan Pohjois-Suomessa)
Vierailija kirjoitti:
Kertakäyttökulttuuri ja ruumiin täyttäminen silikonilla tai täydentäminen irto-osilla. Ja kaikista ostoista ja pönötyksistä postaukset someen. Nämä sitten ovat infuenssereta, joita haastatellaan telkussa.
Olivatko nuo asiat sinun mielestäsi ennen tavallisia ja nykyään paheksuttuja? Minusta asia on täysin päinvastoin. Eihän ennen vanhaan edes ollut mitään somea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolla ajaminen ilman turvavöitä ja istuimia
Ilman istuimia???? No johan on. :D
Kyllä vaan! Esimerkiksi pakettiauton takaosaan tai takaistuimettomaan farkkuun otettiin kyytiin sen verran kuin sopi. Kuplavolkkarissani oli parhaimmillaan seitsemän henkeä, kolme edessä ja neljä takana. Matka taittui ilman ongelmia ja maalaispoika pääsi lähelle tyttöjä D!
Siviilipalvelukseen meno oli aikanaa synti ja häpeä. Jopa intin sisällä oli käsittääkseni menttaliteettia, että palvelus pitää ja kannattaa suorittaa loppuun vaikka miten, vaikka hyödyttömässä harjanvarsivaraston hoitajana. Nykyisin näkyisi olevan useimmissa paikoissa yksi ja sama, onko intin kynyt vai ei
Oman mielipiteen kertominen jos se poikkesi valtamediasta. Nyt jos on jostakin eri mieltä niin Suomessa alkaa maalittaminen. Esim. Ilmastoasioiden hoito.
Kaikenlaiset papatit ja kiinanpommit. En muista milloin niiden ympärivuotinen myynti kiellettiin ja niille määrättiin ikärajat, mutta 1970-luvun lopussa alle kymmenvuotiaina ostettiin niitä usein ja tehtiin paukkuja yhdistelemällä hirmuisia pommeja. Kiinanpommi oli jo melkoinen paukku ja kun niitä oli puolenkymmentä yhdessä kajaus oli hirmuinen.
Eikä yksikään aikuinen katsonut perään, istuivat kai kotona katsomassa televisiota.
Kovin jätkä oli se, joka uskalsi katsoa lähellä kohti, kun pommi räjähti. Minähän katsoin, ja näkyi kellanoranssi tulipallo josta lensi soraa ympäristöön.
Havukkaahontoisinajattelija kirjoitti:
Oman mielipiteen kertominen jos se poikkesi valtamediasta. Nyt jos on jostakin eri mieltä niin Suomessa alkaa maalittaminen. Esim. Ilmastoasioiden hoito.
Myös oman mielipiteen kertominen jos se poikkesi luterilais-konservatiivisesta standardista. Eikä ole mihinkään muuttunut, sillä jos nyt ei ole automaattisesti rasisti ja muutenkin persu, alkaa somessa maalittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Punkit oli 80 luvulla ihan tavallisia.
Synnyin 80-luvulla ja olen koko ikäni asunut rannikolla, vietin lapsuuteni metsissä ja pihan pusikoissa leikkien. Minussa ei ollut koskaan yhtään punkkia. Koiraamme tuli 90-luvulla punkki, ja koska emme tunnistaneet koko otusta, veimme koiran hädissämme lääkärille (lol). Tuolla koiralla oli koko 15-vuotisen elämänsä aikana tuo yksi punkki. Nykyisellä koirallamme on ainakin yksi päivässä. Mitään puutarhatöitä ei voi tehdä ilman, että käsivartta tai säärtä pitkin alkaa kävellä punkki.
Ja mikäli punkit olisivat vain punkkeja, ne olisivat vain ärsyttävä riesa. Fakta on, että punkkien kantamat taudit ovat levinneet lyhyessä ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli ihan OK, että vanhemmat kutsui meille tuttavaperheitä tai naapureita kylään ja he olivat yötäkin. Syötiin hyvin, vanhemmat juhli, tanssi ja otti alkoholia, tunnelma oli iloinen.
Me lapset leikittiin, pelattiin ja katottiin telkkaa sekä syötiin karkkia ja pop cornia siinä samalla. Kaikilla oli kivaa!
Nykyisin tuollainen olisi vastuutonta vanhemmuutta ja lasun paikka.
Totta! Meillä oli lukuisia mahtavia juhannuksia tuttavaperheiden kanssa mökillä, sekä muita juhlia! Lapset järjestivät ohjelmaa, kuten tietovisaa ja esityksiä, leikkivät keskenään ja olivat menossa mukana. Kaikki pelasivat korttia. Aikuiset tekivät ihania ruokia, pitivät hauskaa, vitsailivat ja olivat vapautuneesti ja rennosti. Ottivat siis myös alkoholia. Nykyään tämä ei ole ok, vaan nimenomaan lastensuojelun asia. Itse en koskaan kärsinyt tästä juhlimisesta lapsena, vaan nimenomaan kaikilla oli hauskaa!
Tämän takia ihmettelenkin esim. häitä, joihin ei lapsia kutsuta. Siis ajatuksena, että lapset jotenkin hirvittävästi traumatisoituvat, jos näkevät humalaisia aikuisia juhlissa.
No en ole traumoja saanut, lähinnä naurattanut joku humalassa kaatuillut Heikki-setä. Tappeluita tai muuta ikävää ei ole ikinä ollut, tunnelma on ollut hilpeä - myös lapsen mielestä.
Epäilen, että lasta ei niinkään ahdista humalainen Heikki-setä (ellei Heikki-setä käyttäydy ahdistavasti), mutta oman vanhemman humaltuminen kylläkin. Ehkä ei kaikkia lapsia? Itse en voinut vanhempana (n. 10 v) sietää omaa äitiäni edes yhden drinkin jälkeen, vaikutti ihan eri ihmiseltä.
Nuorempana en kyllä oikein tajunnut ahdistua mistään. Olin mukana terasseilla, juhlissa, ravintoloissa, ja minulla oli yleensä ihan kivaa, ellei ilta venynyt liian pitkäksi ja alkoi nukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
60-luvulla syötiin amfetamiinia laihdutuslääkkeen muodossa. Se oli silloin normaalia, nyt 🤭
Tietääkseni vielä 90-luvun alussakin käytettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolla ajaminen ilman turvavöitä ja istuimia
Ilman istuimia???? No johan on. :D
Kyllä vaan! Esimerkiksi pakettiauton takaosaan tai takaistuimettomaan farkkuun otettiin kyytiin sen verran kuin sopi. Kuplavolkkarissani oli parhaimmillaan seitsemän henkeä, kolme edessä ja neljä takana. Matka taittui ilman ongelmia ja maalaispoika pääsi lähelle tyttöjä D!
Juuri näin. Meillä oli joku Ford transit 60-luvulla ja sinne taakse laitettiin pari wanhaa nojatuolia ja lisää puutuoleja että muutaman sai istua, lapset lattialla ja mentiin Pyhäjärvelle Säkylään uimaan ja puolukoita poimimaan. Kaikki mahtui komeiden eväiden lisäksi eikä koskaan tapahtunut yhtekäs mitään onnettomuutta tai loukkaantumista. Kyllä kuplavolkkariin hyvin meni seitsemän, veljeni makoili siellä taka-ikkunan alla olevassa lootassa niin kauan kun hän sinne mahtui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtoseksin harrastaminen.
On varmasti ollut paljon kielletympää ja neitsyt piti olla ennen avioliittoa? Nykyään naidaan ja petetään miten sattuu. Ennen avioeroa ei tehty herkästi. Lisäksi aiemmin ei ollut niin pinnallista, ei silareita ja irtoripsiä.
Pinnallisesti ja nimellisesti. Aitassa on ennenkin annettu kyytiä, heteka on heilunut ja kesäniitty kulunut. Ei ihmiset yhtään sen hyveellisempiä ole olleet.
Totta. Suomalaiset ovat aina olleet seksihullu kansa.
Ihmiset eivät olleet sellaisia pelkureita kuin nykyään. EU ja direktiivit ovat saaneet aikaiseksi, että kaikkea pelätään eikä uskalleta enää antaa edes lasten leikkiä kuten ennen. Lasinpalanen kadulla/tiellä niin aletaan etsiä syyllistä ja korvausta jos lapsi sai haavan sormeensa. Jättimäärä vakuutuksia kaikilla koska jatkuvasti palaa keittiö tai joku talo tai vesivahinkoja. Ihmiset olivat myös terveempiä ennen nyt on ihan kaikilla joku allergiakin hometaloista puhumattakaan. Joka päivä ihmettelen että olen terveenä säilynyt 50-luvulta lähtien enkä vieläkään tarvitse mitään lääkkeitä.
Tupakointi. Poltan ja ärsyttää sekä järkyttää se, miten vihamieliseksi yhteiskunta on meitä tupakoivia kohtaan muuttunut vuodesta 1994, jolloin poltin ensimmäisen savukkeen. Minulla on ns taskutuhkis aina mukana, silti joku mummo tuli huutaamaan että en saa heittää natsaa hänen parvekkeensa alle! En ollut heittämässäkään.
Kähmintä, kourinta, lääppiminen, huutelu. Kaikki seksuaalinen ahdistelu. Onneksi nykyään tähän puututaan, aiemmin oli niin tavallista ettei edes itse tajunnut kuinka väärin noi oli. Paha fiilis vaan ja ajatus että tämmöstä tää on, pitää kestää.
Se kähmintä ja takapuoleen taputtelu oli ns. "normaalia." En pitänyt siitä nuorena tyttönä, enkä edelleen salli, että minuun kosketaan seksuaalisesti. Joku tyhmä äijä rummutti takapuoltani ravintolassa, mutta poistin sen typeryksen ravintolasta ja sanoin perään. "Että sinulla on ikuinen porttikielto tähän ravintolaan!" Tämä vanha ruman näköinen äijä tokaisi mennessään, ettei minulla ole huumorintajua??!! Onneksi pöytäseurue oli samaa mieltä kanssani ja taputti minulle. Siis olin silloin vasta 20-vee. Mutta jokin tyhmä nainen tarjoilija sanoi minulle, että se pitää sallia, etteikö minulla ole ns. jotain typerää huumorintajua!!! Hän kun niin tykkäsi siitä, että häneen kosketaan? Kun lukee mediasta, niin naispoliitikkoja kähmitään ja saa ala-arvoista kohtelua ja varmasti myös muilla aloilla. Että naisiin saa jotenkin koskea, lähettää törkyviestejä ym. Onko tämä tilanne jotenkin parantunut vanhoista ns. "hyvistä ajoista.?"
2000 luvun alussa menin 18v täytettyäni töihin teollisuusfirmaan. Omat kamppeet päällä ja lenkkarit jalassa. No problem. Nykyään pitää olla turvakengät, suojalasit, huomiovaatteet, lupakortit, koulutukset, perehdytykset... Ihan hyvin ne työt tuli hoidettua silloinkin, ei naristu joka asiasta.
Lapsena (80-luvun loppupuoli) olin perhepäivähoidossa, hoitajan mies poltti sisällä pikkusikaria välillä, me lapset sitten siellä savun seassa. Ulkona oli maatilan työkoneita, traktoreita ym. koneita joiden päällä kiipeiltiin, istuttiin hytissä ja väänneltiin katkaisijoita. Mitähän tuomioita nykypäivänä em. toiminnasta lie annettaisiin...
Metsoloissa kirmattiin reippaasti alasti uimaan, nykyään rikotaan seksuaalisuuden ja suunnilleen kaiken tabuja, mutta silti Ismo pinkomassa kulkusillaan Salkkareissa olisi varmasti kauhea skandaali.