Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestänne kateus ja katkeruus oikeutettua, jos on oikeasti kokenut vääryyttä ja epäoikeudenmukaisuutta?

Vierailija
10.06.2021 |

Vai pitäisikö vain yrittää ottaa itseään niskasta kiinni, ja yrittää ajatella asioista mahdollisimman positiivisesti sen sijaan, että voivottelee ja surkuttelee?

Kommentit (170)

Vierailija
81/170 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Resilienssiteoria voi toimia vielä silloin jos kiusaaminen loppuu vaikka lukion vikaan. Mieli on rajallinen kestämään.

Aha, eli sinä pystyt määrittelemään resilienssin rajat?

Vierailija
82/170 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus ja katkeruus ovat täysin oikeutettuja monissakin tilanteissa. Itseäni ne kuitenkin ovat vieneet taaksepäin. Asiat ovat menneet eteenpäin vasta silloin, kun olen ymmärtänyt antaa anteeksi ja ottaa asiat vastaan elämän oppituntina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/170 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme täällä vain kerran. Voi sitten miettiä, että haluaako sen ajan mennä katkerana ja kiukkuisena, vai yrittää nauttia elämästä.

Vierailija
84/170 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resilienssi pääsee kunnolla oikeuksiinsa vasta, kun vääryys on poistettu akuutista elämästä. Kenenkään resilienssi ei riitä pitämän elämän laatua korkealla, jos koko ajan ilmenee yhä uutta ”anteeksi annettavaa”.

Ensin pitää saada olla vihainen, myös leppymätön. Se auttaa asettamaan ja pitämään omat rajat. Vasta sitten on resilienssin vuoro.

Vierailija
85/170 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minua olisi kiusattu yliopistoon asti eikä minulla olisi ystäviä niin en varmaan voisi katkeruudelle enää mitään...

Vierailija
86/170 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ne ovat ihan oikeutettuja tunteita, mutta niihin ei kannata jäädä pyörimään. Mielestäni näistä ei tarvitse päästä sinänsä täysin eroon, mutta ne täytyy pystyä unohtamaan niin, etteivät ne haittaa elämää. Itse esimerkiksi olen katkera eräälle henkilölle hänen teoistaan ja käytöksestään. Tunnen katkeruutta aina kun ajattelen häntä. Mutta vastaukseni onkin, etten ajattele häntä. Hän on minulle tuttu työelämästä ja voin rehellisesti sanoa, että en enää mitenkään voisi olla hänen kanssaan samassa työpaikassa. Tai jos jostain syystä sellaiseen tilanteeseen joutuisin, niin sitten kyllä tarvitsisin ammattiapua, jos haluaisin työpaikkaan jäädä. Mutta niin kauan, kun hän ei ole minun elämässäni, niin se ei elämääni häiritse. Joskus se tulee mieleen, mutta siinä se. En jää rypemään siihen tunteeseen.

Kateutta tunnen aika vähän, koska yritän muistaa aina sen, että et koskaan tiedä kaikkea. Jonkun elämä voi vaikuttaa täydelliseltä, mutta et kuitenkaan tiedä kaikkea mitä hän on joutunut kokemaan, mitä joutuu kokemaan parhaillaan tai miten paljon on esimerkiksi tehnyt työtä ja uhrauksia jonkun asian eteen. Koen kateutta lähinnä siitä, että röyhkeys palkitaan ja en itse osaa olla röyhkeä. Enkä ole varma, onko se kateutta vai epäoikeudenmukaisuutta vai molempia. 

Tuo on sitä ”uudelleen kirjoittamista” joka myös julistettiin pannaan tässä muutama viikko sitten. Katsos kun kateutta ei ilmeisesti kuulu lainkaan tuntea, joten kaikki keinot sen kösittelyun ovat vääriä 🙄

Vierailija
87/170 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että katkeruudelle voi itse paljoa. Joku ala astekiusattu voi antaa anteeksi mutta tyyliin yliopistossa jatkunut kiusaaminen siihen päälle niin ei onnistu antaa anteeksi kaikilta. Paha olo muuttuu syväksi katkeruudeksi ja luonteeksi.

Se huono kohtelu on surku, mutta ainoa joka asialle voi tehdä jotain, on ihminen itse. Antaako pahojen asioiden määritellä koko elämänsä, vai oppiiko sietämään mennyttä ja valjastaa kiukkunsa itsensä kehittämiseen ja hyvien tulosten aikaansaamiseen. Resilienssi on hyvä käsite, kannattaa googlettaa.

Kyllä sitä voidaan saada paljonkin pahaa aikaan, mikä vie terveydenkin, vaikka mitä asialle tekisi. Eikä poispääsyä ole. Jos ei itse koe mitään vastaavaa, sitä on ehkä vaikea sitten ymmärtää, millaisissa asemissa täällä toiset on, ja kukaan ei lopulta välitä.

Vierailija
88/170 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota hain. Kiusaamisen on loputtava että saa mahdollisuuden parantua. Miten annat anteeksi jos sua kokoajan pahoinpidellään.

Vierailija
89/170 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkeruus ei satuta muita kuin itseä. Mahtaisi sitä sua loukannutta naurattaa jos tietäisi, että sillä on ilmainen kämppä sun pään sisällä ja että sen ei edes tarvitse enää tehdä mitään sun kiusaamiseksi koska sä teet nyt sen hommia vapaaehtoisesti itse.

Vierailija
90/170 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan toisen tunteita voi kieltää tai niihin puuttua. Mutta itsehän niistä myös kärsii.

Vierailija
91/170 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katkeruus ei satuta muita kuin itseä. Mahtaisi sitä sua loukannutta naurattaa jos tietäisi, että sillä on ilmainen kämppä sun pään sisällä ja että sen ei edes tarvitse enää tehdä mitään sun kiusaamiseksi koska sä teet nyt sen hommia vapaaehtoisesti itse.

Ei nyt ihan noinkaan. Kyllä se kiusaaja kärsii ja aiheesta, kun sille tulee raja vastaan. Ehkä ensimmäisen kerran koko elämässä.

Ja se katkeruus, usein se johtaa siihen, että kohdekin saa kuulla ”palan mielestäni”. Mikä on aivan oikein.

Katkeruus ja viha auttavat olemaan taipumaton, anteeksi antamaton, jämäkkä. Ja sillä se käytös loppuu ja idylli särkyy, sillä silloin sitä idylliä ei enää pidetä yllä yhden ihmisen hyvinvoinnin kustannuksella, vaan paha olo leviää koko piiriin. Mikä on oikein.

Vierailija
92/170 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niimpä kiusaajat pitävät koko katkeran ihmisen piirin pahassa olossa.

Vierailija
93/170 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän asiasta, ja on myös hieman kaksipiippuinen asia. Jos valittaa esim. palkastaan, niin miksei ole sitten valinnut sellaista ammattia, jossa tienaa enemmän?

Vierailija
94/170 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tavallista että kiusatun nuoren perhe kärsii myös.

Vierailija
95/170 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus perhe vaihtaa paikkakuntaa ettei tarvitse elää pahassa olossa.

Vierailija
96/170 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu asiasta.

Vierailija
97/170 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus perhe vaihtaa paikkakuntaa ettei tarvitse elää pahassa olossa.

Voihan ne välit katkaista, vaikkei muuttaisi minnekään.

Vierailija
98/170 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on psykologi sanonut, että on sairasta nähdä kaikessa kokemassaan pahassa jotain hyvää ja löytää siitä opetus. Jos sinulle on tehty pahaa, ole vihainen, ole katkera, vihaa. Se on normaalia.

Vierailija
99/170 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat varmaan yhtä mieltä siitä, ettei vääryyden kokemisesta voi mitään positiivista löytää. Mutta oleellista onkin se, että antaako kateuden ja katkeruuden vallata kaiken toimintansa vai suuntaako ajatuksensa tähän hetkeen ja tulevaisuuteen.

Vierailija
100/170 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän sinä sen määrittelet, onko katkeruutesi ja kateutesi sinulle oikeutettua. Se on taas eri asia, että miten käyttäydyt niiden kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän