Millainen ihminen jättää menemättä lähiomaistensa hautajaisiin?
Millainen ihminen jättää menemättä lähiomaistensa hautajaisiin?
Kommentit (123)
Kuolema ei tee pahasta ihmisestä hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on aivan hirveän vaikeaa, kun on läheinen ihminen kyseessä.
Mikä siinä on vaikeaa?
Sinulta ei ole koskaan kuollut ketään läheistä. Se rakkaan ihmisen menettämisen tuska on valtava ja konkretisoituu hautaustilaisuudessa, kun arkku lasketaan maahan ja peitetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muiden kuin kuolleen takiako sinne hautajaisiin mennään?
No kenen sitten?
Vaikka onhan se toisaalta niinkin, että ellet mene ihmisten hautajaisiin, he eivät sitten tule sinun hautajaisiisi. Tämä on tärkeää.
Jumalan kiitos! Minulla on hautajaiskielto - todellakin. En halua haudalle esiintymään ja teeskentelemään, surusta teatraalisesti vääntelehtiviä ja nyyhkyttäviä, narsistisia sukulaisia, joita olen nähnyt suurin osaa kerran kolmeenkymmeneen vuoteen. Teennäiset pönötyhautajaiset pitäisi krimibalisoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on vaikeaa?
Sinulta ei ole koskaan kuollut ketään läheistä. Se rakkaan ihmisen menettämisen tuska on valtava ja konkretisoituu hautaustilaisuudessa, kun arkku lasketaan maahan ja peitetään.
Me kuollaan kaikki, ja aikuiselle ihmiselle tämä on aivan selvä asia. Mikään ei ole luonnollisempaa kuin elämänkaari ja sen loppu. Ajattelin aina, että kunhan järkeistän asian, ja sitten kun joku läheinen oikeasti kuolee, tulee jonkinlainen tunneromahdus. Haudattuani molemmat vanhempani ja siskoni tiedän nyt, että minä vain olen käsitellyt asian kokonaisvaltaisesti. Ei romahduksia, ei oikeastaan edes suurta surua. Lähinnä hyväksyntää ja kiitollisuutta. Olin kaikissa hautajaisissa täysin tyyni ja toimitin asioita aktiivisesti.
Minä jätän, kun pitäisi matkustaa toiseen maahan eikä tällä hetkellä valitettavasti ole rahaa siihen. Adressin lähetän.
Vierailija kirjoitti:
Itsen ja elossa olevien yhteisöllisyyden takia. Ei kai kuolleen takia kenenkään ole enää järkeä itseään liikauttaa suuntaan tai toiseen. Kyllähän sä haudallakin käyt itsesi takia, ei se kuollut siitä enää iloa irti saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on vaikeaa?
Tai sitten hän vaan suhtautuu hautajaisiin eri tavalla kuin sinä. Mistä ihmeestä repäisit olettamuksen ettei olisi koskaan kuollut ketään läheistä?
Varmaan joku Helena Koivun tyyppinen.
Oli läheinen vain paperilla.
Välit isääni olivat täysin poikki hänen sikamaisen käytöksensä takia jo teini-iästä lähtien. Useamman kerran näin vaivaa ja yritin niitä paikata ja saada välimme edes sellaisiksi että voisi silloin tällöin soitella. Olihan hän minun isäni. No katastrofiin ja haukkuihin se joka kerta päättyi.
Emme olleet olleet missään tekemisissä 20 vuoteen kun hän kuoli, joten en nähnyt mitään syytä mennä hautajaisiin. Varmaan jotkut sitäkin ihmettelivät, kun eivät tienneet suhteemme taustoja. En edes tiedä hautapaikkaansa, koska ei ole kiinnostanut ottaa selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnekylmä ihminen. Sellainen joka ei kykene empatiaan muita kohtaan. Katsoo vain omaa napaa.
Mitä empatiaa kuollut kaipaa?
Vanha ketju, mutta hautajaisia riittää. Eihän niitä sitä kuollutta varten järjestetä vaan vainajan läheisiä varten. Läheisten tukemista varten sinne mennään tai jos itse hyvin läheinen, niin se tuo lohtua, kun muut ovat surussa mukana. Omaiset kaipaavat empatiaa. Jännä että nykyään pitää selittää tämmöisetkin asiat.
En ole ollut yhteydessä äitiini moneen vuoteen. Häntä ei ole myöskään kiinnostanut lasteni asiat.
Olisi todella tekopyhää mennä hautajaisiin nyyhkimään.
Ihmissuhteet pitää hoitaa eläessään, ei kuoleman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku Helena Koivun tyyppinen.
Helenahan on hautajaisissa, niistä voi postata instaan hyveposeerauksen ja samalla miettiä, millä pääsisi perintöön käsiksi.
Lähiomaisen hautajaisiin jättää menemättä ainakin sellainen henkilö, jota ei ole sinne kutsuttu 😃
Ilman tietoa hautajaisten ajankohdasta, on yllättävän vaikeaa arvioida, milloin pitäisi olla paikalla, ettei päädy jonkun tuntemattoman henkilön hautajaisiin 🤔
Lisäksi itse haluaisin mulk kujen ihmisten kunnioittavan menehtynyttä henkilöä sen verran, että mikäli heitä EI ole kutsuttu, niin he eivät paukkaa paikalle vaikka olisivat jostain onkineet tiedon hautajaisten ajankohdasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kenen sitten?
Vaikka onhan se toisaalta niinkin, että ellet mene ihmisten hautajaisiin, he eivät sitten tule sinun hautajaisiisi. Tämä on tärkeää.
???Ketkä eivät tule? Edesmenneetkö🤔
Siis sukulaisten takiako pitää järjestää nyyhkyjuhlat !!???? Miksi hemmetissä!!Kuollut on kuollut, ei se teidän kukkia ja itkuja näe !! Monttuun vaan suoraan . Minulle ei pidetä yhtikäs mitään ku kupsahan. Ja hautajaisiin asti jos joku pitää, niin ehtii jo itkeä ja surra. Voi turhuuden turhuus. Ikäloput rakastaa hautajaisia 🤣😭 buaaa... Nyyh nyyh.
Ne, joita ei ole kutsuttu. Mun kummitäti kuoli jokunen vuosi sitten, enkä edes tiennyt, koska hautajaiset oli ennen, kun ne oli jo ohi. Miten he voivat kohdella näin ?
Sellainen joka ei pysty, halua tai pääse. Itse olin juuri leikattu ja letkuissa.
On se kumma, ettei ap osaa edes surun kohdatessa olla ajattelematta läheisistään pahaa. Aika sairasta
Jätin menemättä yhden isovanhempani hautajaisiin, koska olin rv38+ ja matkaa hautajaisiin olisi ollut yli 600km. Lisäksi hautajaispaikkakunnalta Kainuusta olisi ollut todella pitkä matka lähimmälle synnärille. Lapsi syntyikin 3 päivää hautaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kenen sitten?
Miksi se on tärkeää? Kuvitteletko olevasi kuoleman jälkeen joku pilven reunalla istuva haamu joka laskee väen määrän hautajaisissaan? Minä väittäisin että sitten kun olen kuollut niin asia ei minua kirjaimellisesti liikauta pätkääkään ja etukäteismurehtiminen asiasta vaikuttaa hieman omituiselta ja ehkä hivenen narsistiselta. Mitä väliä tuleeko sinne hautajaisiin ketään.
No kenen sitten?