Millainen ihminen jättää menemättä lähiomaistensa hautajaisiin?
Millainen ihminen jättää menemättä lähiomaistensa hautajaisiin?
Kommentit (123)
Sen jälkeen kun mun isä kuoli en ole pystynyt menemään hautajaisiin. En ole siis ollut esim. isovanhempieni hautajaisissa. Hautajaiset eivät ole mitkään synttärit. Päähenkilö on kuollut mikä tuntuu monille olevan hyvin epäselvää. Kunnioittakaa niitä sukulaisia silloin kun he elävät. Mun anoppi on järjestellyt hautajaisensa etukäteen, alkoi järjestelemään silloin kun huomasi miten vaikeaa mulle oli järjestellä oman isäni hautajaisia. Anoppi maksoi ja järjesti kaiken. Mitään bileitä ei ole ja tuhkat ripotellaan muistolehtoon. Hän ei halua hautajaisia eikä hautakiveä. Mutta toivoo että muistetaan hänet sitten kun aika hänestä jättänyt. Näin aion tehdä myös itse. Ja mieheni myös.
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kun mun isä kuoli en ole pystynyt menemään hautajaisiin. En ole siis ollut esim. isovanhempieni hautajaisissa. Hautajaiset eivät ole mitkään synttärit. Päähenkilö on kuollut mikä tuntuu monille olevan hyvin epäselvää. Kunnioittakaa niitä sukulaisia silloin kun he elävät. Mun anoppi on järjestellyt hautajaisensa etukäteen, alkoi järjestelemään silloin kun huomasi miten vaikeaa mulle oli järjestellä oman isäni hautajaisia. Anoppi maksoi ja järjesti kaiken. Mitään bileitä ei ole ja tuhkat ripotellaan muistolehtoon. Hän ei halua hautajaisia eikä hautakiveä. Mutta toivoo että muistetaan hänet sitten kun aika hänestä jättänyt. Näin aion tehdä myös itse. Ja mieheni myös.
Anoppi järjesti ja maksoi siis kaikki järjestelyt valmiiksi oman elämänsä loppumisen suhteen.
Isäni oli väkivaltainen juoppo. Kohteli perhettään aivan miten sattuu.
Töissä kuitenkin kävi ja mukavana supliikkimiehenä oli oikein pidettykin.
En vain pystynyt menemään sinne kuuntelemaan, kuinka kaikkien mielestä isäni oli hieno mies. Ei ollut. Siihen aikaan vaan pidettiin kulissit pystyssä vaikka mikä oli.
Sellaiset jotka eivät ole ikinä oppineet näkemään vaivaa muiden eteen. Hautajaiset ovat rituaali ja perinne. Yleensä ne joita kuolema eniten koskettaa, arvostavat että paikalle tulee ihmisiä osoittamaan kunnioitusta vaikka se kuolema ei näitä niin koskettaisikaan.
Mutta muiden kunnioitus on nykyindividualisteille täysin käsittämätön asia.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset jotka eivät ole ikinä oppineet näkemään vaivaa muiden eteen. Hautajaiset ovat rituaali ja perinne. Yleensä ne joita kuolema eniten koskettaa, arvostavat että paikalle tulee ihmisiä osoittamaan kunnioitusta vaikka se kuolema ei näitä niin koskettaisikaan.
meinaat ettei vainajaa voi kunnioittaa omissa muistoissaan vaan se täytyy näkyvästi osoittaa muille ihmisille. aikamoinen idiootti.
Sellainen kuin minä. Isoäitini oli minulle rakas, mutta:
- en usko että kuollut tietää keitä hänen hautajaisissaan on
- ei ollut surevaa leskeä jonka takia olisi pitänyt olla paikalla
- äidilleni riitti se että toinen hänen lapsistaan, se lähellä asuva, oli mukana (ja hänenluonteisensa ihminen olisi kyllä sanonut, jos meidän molempien läsnäolo olisi ollut hänelle oleellista)
- autottomana 300 km matkaa yhteen suuntaan
- muut sukulaiset minulle etäisiä, ja suvussa, jossa materia ja ulkonäkö (=hoikkuus) on kaikki kaikessa, olin tyytyväinen kun ei tarvinnut mennä näytille masentuneena köyhänä ja porukan ainoana plösönä
Tarkennus viestiin 51: siis äidilleni oli tärkeää, että ylipäätään toinen lapsista oli mukana ettei hänen tarvinnut mennä hautajaisiin yksin, en siis tarkoita että toinen meistä olisi hänelle läheisempi kuin toinen.
Jätin menemättä isäni hautajaisiin hän oli paska ihminen
Jätti äitini kun olin 4 ja muutti ulkomaille olen nähnyt hänet tämän jälkeen 1 kerran ja soittanut 3 kertaa. Kolmannella kerralla pyysi rahaa lainaksi
Sellainen jota ei narsisti kutsunut. Ei kertonut kenellekkään hautajaisista tai haudan sijaintia. Kuolleen sukulaisille jätti kertomatta kuolemasta kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä - sellainen ihminen, joka haluaa surra omassa rauhassa lähiomaisen poismenoa.
- joka kammoaa luterilaisia, synkkiä ja masentavia hautajaismenoja
- ei muutenkaan pidä kirkoista ja siellä vallitsevasta tunnelmasta,
jota kuolinkellojen soittaminen pahentaa vielä entisestään
- viimeisenä: ei ollut mitenkään erityisen läheinen, tai hyvissä väleissä edesmenneen
lähiomaisen kanssa
- on kiireitä, tai on pakko olla töissä
Siinä ainakin joitakin.
Itse kammoan luterilaisia kirkonmenoja, ja etenkin sitä hetkeä, jolloin kirkossa aletaan soittaa niitä kelloja. Jos vaan on yhtään mahdollista, en aio, enkä halua osallistua yksiinkään hautajaisiin elämäni aikana, paitsi omiini tietenkin... Mutta se kai on välttämätön ja väistämätön paha, jonka joutuu sitten aikanaan kokemaan.
Jos yhtään lohduttaa, niin kukaan ei joudu kokemaan omia hautajaisiaan, ellei sitten järjestä kenraaliharjoitusta ennen kuolemaansa niistä. Katsos kultapieni kun sinä olet niissä omissa hsutajaisissasi se vainaja, joka ei koe enää yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä - sellainen ihminen, joka haluaa surra omassa rauhassa lähiomaisen poismenoa.
- joka kammoaa luterilaisia, synkkiä ja masentavia hautajaismenoja
- ei muutenkaan pidä kirkoista ja siellä vallitsevasta tunnelmasta,
jota kuolinkellojen soittaminen pahentaa vielä entisestään
- viimeisenä: ei ollut mitenkään erityisen läheinen, tai hyvissä väleissä edesmenneen
lähiomaisen kanssa
- on kiireitä, tai on pakko olla töissä
Siinä ainakin joitakin.
Itse kammoan luterilaisia kirkonmenoja, ja etenkin sitä hetkeä, jolloin kirkossa aletaan soittaa niitä kelloja. Jos vaan on yhtään mahdollista, en aio, enkä halua osallistua yksiinkään hautajaisiin elämäni aikana, paitsi omiini tietenkin... Mutta se kai on välttämätön ja väistämätön paha, jonka joutuu sitten aikanaan kokemaan.
No toivottavasti sinun hautajaisiin ei sitten tule ketään ellei niitä saa järjestää sirkuksessa .
Vierailija kirjoitti:
Miten kirkkoon kuulumattomat haudataan? Pahvilaatikossa jonnekin pellolle?
Mm. Maunulan uurnalehtoon. Viime kuussa sinne meni appi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meinaat ettei vainajaa voi kunnioittaa omissa muistoissaan vaan se täytyy näkyvästi osoittaa muille ihmisille. aikamoinen idiootti.
Jep. Sellaisia ihmisiä on tapana sanoa ulkokultaisiksi.
Itse en päässyt mummoni hautajaisiin kun olin ulkomaanmatkalla :/ Kyllähän tuo harmitti, mutta minä en kuolin/hautajaisten ajankohtaa valinnut..
Vierailija kirjoitti:
En tiedä menenkö isäni hautajaisiin, en ko usko jos pakko ei ole. Isäni ei ole kiinnostunut minusta tai perheestäni joten miksi minun pitäisi hänen hautajaisiinsa mennä. Toivon ettå joku naisystävä on joka järjestää maahanpanijaiset, jos ei ole,minun kontollehan se sitten jää (ainoa lapsi) ja mitään varsinaisia hautajasia (siunaustilaisuus tai muistotilaisuus) en järjestä koska en tiedä hänen elämästään oikeastaan mitään. Tuhkat uurnalehtoon ja sillä siisti.
Ei sinulla ole mitään juridista velvollisuutta järjestää isällesi minkäänlaisia maahanpanijaisia.
Ulkopuoliset siitä aina shown tekevät. Mun hautajaisiin ei tarvi tulla on suunnitelmia senkin varalta. Pitääkin kirjata ylös testikseen. Tietty jos kaverit muistaa niin hyvä ja mukavaa. On mulla kavereita kyllä. Ja uskon kyllä mutten ole uskonnollinen. Piikkusen tai aika paljonkin eri juttu.
Nyt rajoitusten aikana tuli riitaa siitä jälkeenjääneiden kesken kuka joutuu jäämään lähisukulaisista hautajaisista pois. Tämä tilanne oli erittäin raastava ja olisi ollut jopa toivottavaakin että joku ei haluaisi tulla hautajaisiin. Vuoroteltiin sitten tilaisuudessa että ei ylittyisi raja.
Mielestäni olen aivan normaali ihminen. Veljeni kuoli syöpään. Koronatilanteessa siunaustilaisuus piti järjestää niin, että paikalla oli vain tietty määrä ihmisiä. Koska veljeni leskestä, lapsista ja lapsenlapsista tuli jo sallittu määrä surevia, minä en perheeni kanssa voinut tilaisuuteen osallistua.
Minusta on kohtuutonta syyllistää ihmisiä, jotka eivät ole hautajaisissa olleet. Tunnen, että surutyössäni minulla on vielä paljon tekemättä sellaista, jonka olisin suorittanut normaalioloissa.
Surutyön kannalta minusta on tärkeää hautajaisiin osallistuminen. Mutta ei tulisi mieleenkään syyllistää niitä jotka eivät halua tulla. Eikä syitä tarvitsisi edes kysyä.
En tiedä menenkö isäni hautajaisiin, en ko usko jos pakko ei ole. Isäni ei ole kiinnostunut minusta tai perheestäni joten miksi minun pitäisi hänen hautajaisiinsa mennä. Toivon ettå joku naisystävä on joka järjestää maahanpanijaiset, jos ei ole,minun kontollehan se sitten jää (ainoa lapsi) ja mitään varsinaisia hautajasia (siunaustilaisuus tai muistotilaisuus) en järjestä koska en tiedä hänen elämästään oikeastaan mitään. Tuhkat uurnalehtoon ja sillä siisti.