Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen jättää menemättä lähiomaistensa hautajaisiin?

Vierailija
10.06.2021 |

Millainen ihminen jättää menemättä lähiomaistensa hautajaisiin?

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen, joka ei usko kuolemaan, vaan jälleensyntymiseen.

Vierailija
82/123 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mennyt erään rakkaan sukulaisen hautajaisiin, koska ensinnäkin kuolema tuli iästä huolimatta täysin puskista. Ei minulla ollut edes mitään soveliaita vaatteita, vaikka mustaa ja tummaa suosinkin tyylissäni. En ollut sillä hetkellä tilanteessa, jossa voin vain marssia kauppaan ihan koska tahansa ostamaan uusia vaatteita. En ole koskaan ollut köyhä, rahani eivät vain ole tililläni.

Minulla ei ollut mitään mahdollisuutta saada hautajaisiin soveltuvia vaatteita siinä ajassa. Olisi pitänyt ostaa kengät ja jokin neule tai vastaava. Jo jaloilleni soveltuviin kenkiin olisi mennyt yli sata euroa. Siihen päälle jokin neule vähintään 50 €. Lisäksi en osannut kuvitella, että tieto tulee niin puskista. Luulin, että saamme tiedon kun lähtö lähenee, ja olemme sitten varautuneita. Ei se niin mennytkään.

Lisäksi se oli minulle todella vaikea paikka enkä halunnut muutenkaan mennä sinne vollottamaan kaikkien eteen, kun itkeminen on aina ollut tabu perheessämme. Kolmanneksi hautajaisiin osallistuminen ei kerro mistään mitään. Voin viedä kauniita kukkia haudalle ja osoittaa arvostukseni sillä tavoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisia edeltävä säädön määrä elossa olevien taholta alkaa ketuttamaan sen verran paljon että alkaa itseäkin mietityttämään kannattaako lähteä. Periaatteessa kadun menemistä jo ennalta etukäteen. 

Vierailija
84/123 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni ei ollut äitimme hautajaisissa. Äiti oli lempeä ja hyvä äiti ja veljeni asui hänen ja isänsä kanssa äitini kuolemaan asti. Heillä ei mitään riitoja tms, mutta veljeni on vaan luonteeltaan niin ujo/juro, eikä muutenkaan osallistu sukujuhliin, niin ei yllättänyt yhtään se ettei tullut hautajaisiinkaan eikä millään tavalla osallistunut järjestelyihinkään edes. En usko, että isämmekään hautajaisiin tulee sitten osallistumaan, kun se joskus ajankohtaista..

Vierailija
85/123 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden kuin kuolleen takiako sinne hautajaisiin mennään?

Vierailija
86/123 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin itsekään menen, en ole tekemisissä sukuni kanssa ja perheenkin kanssa on välit vähintäänkin omituiset. Ajatelkoon mitä ajattelevat.

Vierailija
87/123 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mennyt vaarini hautajaisiin koska oli välttämätön meno silloin.

Ilmoitin etukäteen että se päivä ei minulle käy, mutta varmasti se oli muille paras päivä. Sain silti kuulla syyllistystä sukulaisilta.

Vierailija
88/123 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aivan hirveän vaikeaa, kun on läheinen ihminen kyseessä.

Vierailija
89/123 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos kuollut on ollut hirviö elämänsä aikana?

Meinasin tulla sanomaan että esim. Minä mutta tässä se vastaus tuli. 

Vierailija
90/123 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mennyt mummoni hautajaisiin, koska sinne oli 400 km matka ja sekä minä, että lapseni olimme pahassa flunssassa. Mummo olisi ymmärtänyt. Päin vastoin, olisi suuttunut jos olisin lähtenyt raahaamaan kipeää lasta toiselle puolen Suomea.

Vierailija
91/123 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai minkälainen ei menisi? Ahdistunut, uupunut, helposti järkyttynyt, hermosto herkällä, shokissa, pettynyt sukulaisiin jos eivät ole pitäneet yhteyttä, voimat lopussa, lepo tarpeen, ei tukea muilta, yksin asuva ehkä, sureva, taloudellisesti heikossa asemassa oleva, itseään häpeävä etc.

Vierailija
92/123 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sellainen esim. jolla on syytä pelätä muita paikalla olijoita.

Vierailija
93/123 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on aivan hirveän vaikeaa, kun on läheinen ihminen kyseessä.

Mikä siinä on vaikeaa?

Vierailija
94/123 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukuriidat, joihin itse ei edes ole osallinen, mutta ei halua edes nähdä sitä peliä. 

Vierailija
95/123 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa jäi kerran väliin, kun hautajaiset oli 3h ajomatkan päässä suuntaansa, ja olin jo yliajalla raskaalla (siis laskettu aika oli mennyt jo, enkä ollut vielä synnyttänyt).

Vierailija
96/123 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No:

- kuollut ei ole ollut läheinen - pelkkä sukulaisuus ei tee ihmisistä läheisiä

- kuollut oli eläessään kamala ihminen

- tämä omainen on pakotettu vaikkapa työmatkalle samaan aikaan

- tämä omainen on sairastunut

- koronakaranteenin takia ei voi mennä

- ei pääse, hautajaisiin liian pitkä ja kallis matka (esimerkiksi yksi kollega on työpaikan lähettämänä tämän vuoden Kiinassa, hautajaisiin tulo tarkoittaisi kahden viikon karanteenia palatessa työpaikalleen Kiinaan).

- tuo "olen liian herkkä" on minusta = olen itsekäs enkä viitsi. Sori!

Tuo  -olen liian herkkä ei ole tosiaan  kivaa kokea itse.

Itse en enää mene, koska itken  kovasti, vaikka ei olisi kovin läheinen  kuollut. En pysty sanomaan mitään kukkia laskiessa.

Tein päätöksen etten enää mene. Mitään rauhoittavia en voi ottaa, kun menen autolla

Vierailija
97/123 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en mennyt erään rakkaan sukulaisen hautajaisiin, koska ensinnäkin kuolema tuli iästä huolimatta täysin puskista. Ei minulla ollut edes mitään soveliaita vaatteita, vaikka mustaa ja tummaa suosinkin tyylissäni. En ollut sillä hetkellä tilanteessa, jossa voin vain marssia kauppaan ihan koska tahansa ostamaan uusia vaatteita. En ole koskaan ollut köyhä, rahani eivät vain ole tililläni.

Minulla ei ollut mitään mahdollisuutta saada hautajaisiin soveltuvia vaatteita siinä ajassa. Olisi pitänyt ostaa kengät ja jokin neule tai vastaava. Jo jaloilleni soveltuviin kenkiin olisi mennyt yli sata euroa. Siihen päälle jokin neule vähintään 50 €. Lisäksi en osannut kuvitella, että tieto tulee niin puskista. Luulin, että saamme tiedon kun lähtö lähenee, ja olemme sitten varautuneita. Ei se niin mennytkään.

Lisäksi se oli minulle todella vaikea paikka enkä halunnut muutenkaan mennä sinne vollottamaan kaikkien eteen, kun itkeminen on ain

Eräs mies meni äitinsä hautajaisiin kirkkaanpunaisessa villapuserossa.So what?Who cares?

Vierailija
98/123 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en aio mennä isäni hautajaisiin.

Tässäpä lista erilaisista ominaisuuksistani: innokas lukija, kahden lapsen äiti, 163cm pitkä, valkoisen teen ystävä, omakotitaloasuja, kahta työtä tekevä, 20 vuotta naimisissa ollut, tuplamaisteri. Ahkera, tunnollinen, oikeudenmukainen, vastuullinen, jämäkkä, empaattinen, itsepäinen, anteeksiantamaton. Ja näin vanhemmalla iällä muiden ihmisten mielipiteistä lähes kokonaan välinpitämätön. 

Uskon myös, että mikäli kertoisin millainen isä tämä isä on minulle ollut, olisi se häntä kohtaan paljon epäkunnioittavampi teko, kuin hautajaisista pois jättäytyminen. Saatan kirjoittaa siitä romaanin hänen kuoltuaan.

Vierailija
99/123 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, en osallistu mihinkään uskonnollisiin seremonioihin, skippaan myös häät ja ristiäiset ja rippijuhlat.

Suomessa on vapaus olla harjoittamatta mitään uskontoa, vaikka tapakristityt eivät tätä aina tunnu ymmärtävän 

Vierailija
100/123 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen, jolle ei ilmoitettu hautauspäivää eikä -paikkaa, koska kukaan ei halunnut hänen järjestävän tälläkin kertaa ikioman shownsa.