Sivut

Kommentit (106)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Alkoi houkuttamaan katsoa hämähäkki elokuvia.
Tiedättekö mitään mahdollisimman iljettävää hämähäkki elokuvaa?

Katso Araknofobia. Katsottiin se lapsena monta kertaa ja kiljuttiin kuin hullut. Enää en uskaltaisi katsoa. :D

• ylös 15
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Yllättävän vähän mitään "ei hämähäkkejä tarvitse pelätä, eivät ne tee mitään" -kommentteja täällä. Voi kun ihmiset ymmärtäisivät, etten minä hämähäkin nähdessäni odota tapahtuvan yhtään mitään. Se varsinainen näkeminen on se, joka saa puistattavan pakokauhun tunteen aikaan. Sydän hakkaa hulluna, itkettää, ahdistaa henkeä, adrenaliini virtaa niin että haluaa paeta henkensä edestä. Tuollaista tunnetta ei minussa mikään muu olento ole saanut ikinä aikaan. Tietenkin ymmärrän ettei tuo reaktio ole missään suhteessa "uhkaan" tai mitään järjellä selitettävää. Vertauksena vaikka ampiaiset. Tiedän niiden pistävän, joten varon ja välttelen niitä. En tykkää, jos sellainen tulee päin. Tuo on järkeen perustuvaa varovaisuutta, fobiat sitten jotain ihan muuta.

• ylös 28
  • alas 0
Vierailija

Pari kertaa katoista on laskeutunu hämähäkki kohti. Tyyliin lepäilet sängyllä. Ja hämis lähenee. Kerran veneessä yks tuli korvaan mutta taisin sen aika nätisti heittää veneen pohjalle kun näytti tokenevan ja en halua pahaa. Mutta huuhh ne jalat korvassa.

Ranskassa olen nähnyt ehkä pahimman. Se tuli persikan sisältä olin tosin jo 10-11 vuotias mutta aikamoinen kammotus kun persikasta hypähtää melkoisen iso hämähäkki. Olimme  autoreissulla Euroopassa ja minä takapenkillä ja uuhh.. persikasta isohko hämis lähti tulee. Mieti jos olisin syöny sen persikan.

Ai niin yhdellä kävelyllä jostain syystä nyhdin vieressä olevaa korkeaa en tiedä mitä heinää oli mutta yhtäkkiä tuli omituinen tunne sormeen. Liitsasin todennäköisesti hämähäkin. Ei tosiaan ollu tarkoitus.

Onhan niillä tarkoitus ja itseasiassa hyviä mutta on ne jotenkin kuitenkin , ei kyllävoi sanoa luonnon ja eläinten kauneudelle että äähh tai yök. Joku fobia se vaan on. Oliskohan johtunut noista tapauksista? Venejuttu oli suhteellisen tuore.

Niin ja ranskalaisen parvekkeeni edessä oli myös iso hämähäkki joka laskeutu just silleen silmien korkeudelle. Verkkoo teki vaikka yritin karkottaa.Pitääköhän ne musta????

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Katso Araknofobia. Katsottiin se lapsena monta kertaa ja kiljuttiin kuin hullut. Enää en uskaltaisi katsoa. :D

No eikö tää ole just se elokuva, jonka tuolla aiemmin mainitsin?

Vierailija

No meidän mökillä 😭 Sinne on ilmestynyt jokin ihme populaatio. Mustia, kahden euron kolikon kokoisia vikkeliä hirvityksiä tupsahtelee koko ajan sieltä täältä sisätiloista. On kuivan maan mökki. Mitähän voisi olla, onko joku nähnyt noita? Ei kuvia kiitos, livenä riittää🤪 Voiko hämähäkkipopulaatiota hävittää mitenkään? Tiedän, että joku tulee nyt jankkaamaan, että ei kannata/saa jne. Mutta todella tukalaa on mökillä noiden kanssa. Tiedän, että mökkeilyyn kuuluu kaikenlaiset öttiäiset yms, hämähäkitkin, mutta joku raja nyt sentään!

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
kas esim. tässä

"Jättihämähäkki yllätti Tiinan ja lapset uimapaikalla Porvoossa – puistattava näky paljastui hiekkalelusta https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006161549.html"

Uskokaa pois...noin isoja löytyy Suomesta. Myös omin silmin nähtynä.

Juuri tollaisen mä näin mökilläni. Sanoin sitä vesihämähäkiksi, mutta tommoinen se oli.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No meidän mökillä 😭 Sinne on ilmestynyt jokin ihme populaatio. Mustia, kahden euron kolikon kokoisia vikkeliä hirvityksiä tupsahtelee koko ajan sieltä täältä sisätiloista. On kuivan maan mökki. Mitähän voisi olla, onko joku nähnyt noita? Ei kuvia kiitos, livenä riittää🤪 Voiko hämähäkkipopulaatiota hävittää mitenkään? Tiedän, että joku tulee nyt jankkaamaan, että ei kannata/saa jne. Mutta todella tukalaa on mökillä noiden kanssa. Tiedän, että mökkeilyyn kuuluu kaikenlaiset öttiäiset yms, hämähäkitkin, mutta joku raja nyt sentään!

Voisikohan hämähäkin häiritsin toimia? Tämä esimerkiksi: https://www.clasohlson.com/fi/Hämähäkinkarkotin-Silverline/p/31-8578

Ei mitään käsitystä onko toimiva vehje vai turha. Mieluummin itse kokeilisin kuin lähtisin tuhoamaan muilla keinoin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän aloin kammoksua järvessä uimista, kun mökillä näin valtavan vesihämähäkin. On niitä isoja hämähäkkejä Suomen luonnossakin.

Jos oli isorantahämähäkki? Googlatkaa! Itse nähnyt myös sellaisen ja menee kepeästi veden pinnalla. Monta kertaa isompi kuin aiemmin koskaan näkemäni hämähäkit Suomessa. Arvelisin, että voi purra kipeästi ahdistettuna.

Jep, tuommoinen se oli 😄

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No Australiassa tietenkin :D. Kerran katselin inhon vallassa kun sand cricket ja red back spider ottivat matsia olohuoneen lattialla... Red back yllättäen voitti. Myös niitä leipälautasen kokoisia ruskeita karvajalkoja oli joskus seinällä. Hyi ssssaaaaaa....

Mutta sielläpäin sattuu ja tapahtuu. Pihalla oli joskus tappava käärme, vessassa asui gekkoja, keittiöön tunki rottia vaikka kaikki lävet oli kiinni, pihapuu iltaisin mustanaan lepakkoja (päivällä undulaatteja), opossumit huuteli öisin ja tonki roskikset, torakat oli valtavia ja lensivät päälle, heinäsirkka saattoi helposti olla 15-senttinen, kookaburra oli hyvä herätyskello viideltä aamulla... Hämähäkit oli vain piste iin päällä 😅.

Hyi helvetti, pelkästään tuon tekstin lukeminen alkoi tehdä pahaa, ja joka paikka kutiamaan inhottavasti. Australia on varmaan viimeinen paikka maailmassa mihin vapaaehtoisesti matkustaisin.

• ylös 19
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Australiassa tietenkin :D. Kerran katselin inhon vallassa kun sand cricket ja red back spider ottivat matsia olohuoneen lattialla... Red back yllättäen voitti. Myös niitä leipälautasen kokoisia ruskeita karvajalkoja oli joskus seinällä. Hyi ssssaaaaaa....

Mutta sielläpäin sattuu ja tapahtuu. Pihalla oli joskus tappava käärme, vessassa asui gekkoja, keittiöön tunki rottia vaikka kaikki lävet oli kiinni, pihapuu iltaisin mustanaan lepakkoja (päivällä undulaatteja), opossumit huuteli öisin ja tonki roskikset, torakat oli valtavia ja lensivät päälle, heinäsirkka saattoi helposti olla 15-senttinen, kookaburra oli hyvä herätyskello viideltä aamulla... Hämähäkit oli vain piste iin päällä 😅.

Hyi helvetti, pelkästään tuon tekstin lukeminen alkoi tehdä pahaa, ja joka paikka kutiamaan inhottavasti. Australia on varmaan viimeinen paikka maailmassa mihin vapaaehtoisesti matkustaisin.

Tuon kertomus on, kuin mun unesta. Useasti kun painajaisissani on tuommoisia elukoita hääräämässä ympärilläni. Australian eläimet osaavat olla pelottavia, mutta ovat myös niin kauniita. Eläimistö ja kasvillisuus siellä varmasti olisi näkemisen arvoista. Vai mitenköhän Australian palotkin ovat vaikuttaneet luonnon ihmeellisyyteen? Onko siellävielä elämää?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kiitti ehdotuksesta!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vähän aloin kammoksua järvessä uimista, kun mökillä näin valtavan vesihämähäkin. On niitä isoja hämähäkkejä Suomen luonnossakin.

Totta. Vanhan maalaistalon hylätty navetta oli täynnä vaaleita hämähäkin seittejä. Niitä roikkui katosta lattiaan ja heiluivat ilmavirrassa, aivan kuin kauhuleffassa. Lapsena kurkisteltiin uteliaina ovesta sisään, mutta siihen se jäi.

Erään kerran sieltä tuotiin tavaraa taloon ja mukana matkusti yksi navetan asukas. Maitotonkan tjsp. päällä kökötti kaikessa rauhassa peukalonpään kokoinen, hyvinsyönyt täysmusta hämähäkki. En ole ennen tai jälkeen nähnyt sellaista. Mitä lajia lie ollut?

Sillä oli valtava hytkyvä peräpää, mutta pieni etuosa ja aika olemattomat jalat, kuin hyvinsyöneellä jättipunkilla. Muistan, että sen silmät kykeni erottamaan vähän kauempaa. Kaipa se tarvitsi niitä siellä pimeässä navetassa. Oikeastaan ne silmät ovat jääneet mieleen, eikä todellakaan positiivisessa mielessä. Tuli sellainen riipivä tunne, että se katsoi suoraan kohti, vaanivasti. Isosisko juoksi kirkuen toiseen huoneeseen.

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Mä olin aikoinaan solidaarisuusleirillä Nicaraguassa poimimassa kahvinpapuja. Meitä varoitettiin myrkyllisistä, isoista, karvaisista hämähäkeistä. Neuvottiin, että jos sellainen iskee kurkun seudulle, pitää heti huitoa, jotta 'ensiapuihminen' ehtii tehdä koniotomian eli iskeä tau viiltää reiän kilpiruston alle hengityksen turvaamiseksi.

Majoituttiin siellä aika alueellisissa leirioloissa. Yhtenä yönä säpsähdin hereille, kun vieressä nukkuva kaverini huitoi hurjasti. Oli tosi pimeä. Kaivoin nopeasti taskulamppuni ja näin kaverini poskessa sellaisen nyrkinkokoisen mustan ja karvaisen hämähäkin. Hätäpäissäni yritin huitoa paidallani hämähäkkiä kaverin poskelta, mutta se tuntui jotenkin takertuneen siihen.

Meteli herätti onneksi muitakin...

• ylös 15
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Totta. Vanhan maalaistalon hylätty navetta oli täynnä vaaleita hämähäkin seittejä. Niitä roikkui katosta lattiaan ja heiluivat ilmavirrassa, aivan kuin kauhuleffassa. Lapsena kurkisteltiin uteliaina ovesta sisään, mutta siihen se jäi.

Erään kerran sieltä tuotiin tavaraa taloon ja mukana matkusti yksi navetan asukas. Maitotonkan tjsp. päällä kökötti kaikessa rauhassa peukalonpään kokoinen, hyvinsyönyt täysmusta hämähäkki. En ole ennen tai jälkeen nähnyt sellaista. Mitä lajia lie ollut?

Sillä oli valtava hytkyvä peräpää, mutta pieni etuosa ja aika olemattomat jalat, kuin hyvinsyöneellä jättipunkilla. Muistan, että sen silmät kykeni erottamaan vähän kauempaa. Kaipa se tarvitsi niitä siellä pimeässä navetassa. Oikeastaan ne silmät ovat jääneet mieleen, eikä todellakaan positiivisessa mielessä. Tuli sellainen riipivä tunne, että se katsoi suoraan kohti, vaanivasti. Isosisko juoksi kirkuen toiseen huoneeseen.

Siellä mökillä, kun mentiin kalaan niin siellä salmessamme oli valtavia seittejä. Naamaankin sitä seittäkin tuli. Oli kuin elokuvasta

Vierailija

Asutaan valkoisessa kivitalossa joka maalattu kalkkimaalilla.Eräs varjoisista seinistä on syksyisin aivan täynnä lukkeja.
Ne tykkää siitä seinän kalkista.Jos lähelle tulee,sneppaan vaan kauemmaksi.
Tosi harvoin niitä onneksi eksyy sisälle.
Itseäni ällöttää paljon enemmän isot,lyhytjalkaiset kivikkohämähäkit.
Kerran yksi eksyi sisälle ja kun pamautin sitä kengällä,sen selästä juoksi miljoona pikkuhämähäkkiä lattioilla,listojen väliin jne.:(
Olin varma että ne kaikki kasvaa ja kohta talo täysi niitä,mutta onneksi ei näkynyt.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Australiaan en lähde sitten ikinä.
Entäs Japanissa? Onko sielläkin paljon hämiksiä?

Mulla on tosi paha hämähäkkikammo. Olin Japanissa (Tokiossa) pari vuotta sitten ja siellähän on niitä "hyppyhämähäkkejä" tms. Puistossa oli lampuissa isoja verkkoja, joissa saattoi nähdä isomman hämähäkin. Myös illalla kaupungin valopylväissä saattoi nähdä samanlaisia otuksia. Muuten en kyllä Tokiossa oleskellessa oikeastaan nähnyt hämähäkkejä. Varmasti jossain maaseudulla ja kauempana isoista kaupungeista on enemmän hämyjä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Voisikohan hämähäkin häiritsin toimia? Tämä esimerkiksi: https://www.clasohlson.com/fi/Hämähäkinkarkotin-Silverline/p/31-8578

Ei mitään käsitystä onko toimiva vehje vai turha. Mieluummin itse kokeilisin kuin lähtisin tuhoamaan muilla keinoin.

Ooh, tämä kiinnostaisi tietää!  Ostan näitä nurkat täyteen jos toimii oikeasti :o

Vierailija

Örgh...  olen lukenut, että Uudessa Seelannissa ei ole tosi isoja hämiksiä. Tietääkö kukaan? 

Mutta oliskohan vaikka Islanti mulle kuitenkin sopiving matkakohde...tai Alaska? ;)

Vierailija

Minun inhottavin hämähäkkikohtaamiseni tapahtui Irlannissa asuessani. Päästäkseni erään joen yli piti tietenkin kävellä siltaa pitkin ja jo n. 100 metrin päästä näin, kuinka sillalla olevassa lyhtypylväässä heilui pitkän seitin varassa noin kämmenen kokoinen pitkäjalkainen musta hämähäkki tuulessa ihan joka suuntaan ja koko tien leveydellä. Silmissäni vilisi jo tilanne kuinka yritän hiippailla ohi ja yhtäkkiä hämis lävähtää kasvoilleni tai laskeutuu hiuksiini. Hetken siinä sitten kauhuissani tuijotin elukkaa ja suunnittelin siirtoani, sillä yli oli päästävä. Lopulta tuuli heilautti hämäkäkin vauhdilla aivan toiselle puolelle autotietä ja minä syöksyin juosten katulampun ali ja toivoin ettei se ehdi palata lennoltaan ennen, kuin olen päässyt ohi. Käännyin vielä katsomaan taakseni ja siellä hämis edelleen tyytyväisenä heilui tuulessa. Pikkuisen nolotti jälkikäteen sillä eihän ne hämähäkit sielläkään vaarallisia ole, mutta eipä se fobia sillä tiedolla häviä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.