Ahtaasti asuminen ahdistaa. Onko ero ainoa vaihtoehto?
Mitä tehdä tässä tilanteessa?
Muutin mieheni ja hänen aiemmassa suhteessa syntyneen lapsen luokse. Mies omistaa (pankkilainaa 80k jäljellä) talon.
Talossa on neliöitä noin 90. Kaksi makuuhuonetta, joista toinen on todella pieni. Keittiö ja olohuone on isoja, mutta huonosti suunniteltuja. Yksi vessa ja säilytystilaa parin neliön verran. Eteinen on niin ahdas, että kenkähylly on oviaukon edessä.
Nyt muutamaa vuotta myöhemmin meillä on kaksi yhteistä lasta. Miehen lapsi asuu toisessa makuuhuoneessa ja me muut neljä toisessa. Olohuoneeseen ei mahdu sänkyä ja se on täynnä leluja ja vauvan tavaroita. Vaunut säilytetään aulassa keskellä taloa. Keittiö on alkuperäinen 80-luvulta ja suunniteltu aiempien, lyhyiden, omistajien tarpeeseen. Myös vessa on alkuperäinen. Olen siivoushullu ja minua kuvottaa keittiön ja vessan vuosia vanha, jo pinttynyt, lika.
Meillä on myös kissoja, jotka merkkailevat paikkoja kun eivät saa omaa rauhaa tilanpuutteen vuoksi. Mieheni lapsen vanhat tavarat ja lelut ovat tallessa eikä niitä saa hävittää. Vievät ihan tajuttomasti tilaa kaapeista ja kellarista (jossa ei voi säilyttää mitään käyttötavaraa hajuhaitan vuoksi).
Rakastan siivousta ja sisusta ja olen (olin) minimalisti. Suorastaan ahdistun tästä kaaoksesta. Itken ja raivoan, kun en yhtään viihdy tässä talossa.
Olen vanhempainvapaalla eikä minulla ole vakituista työpaikkaa odottamassa. En siis saa pankista lainaa remonttia ja laajennusta varten. Mies ei suostu muuttamaan. Oletteko saaneet työttömänä jostain lainaa, mistä? Mitä voin enää tehdä? Käytännössä asumme nelisteen kaksiossa, johan siinä suhdekkin kärsii kun koskaan ei saa kahdenkeskistä- tai omaa aikaa.
Tuntuu typerältä, että lainaa ei myönnetä ja sen takia joutuisi muuttamaan vuokralle ja maksamaan tuplasti sen verran mitä omaa lainaa lyhentäisi.
Kommentit (64)
Hiukan ristiriitaista että keittiö ja olohuone on isoja mutta olohuoneeseen ei mahdu sänkyä. Hankkikaa sitten vuodesohva jossa nukutte itse ja yhteiset lapset jakaa toisen makuuhuoneen.
Mene töihin, rupea tienaamaan ja lopeta valittaminen.
Vai on vessassa vuosien pinttynyt lika? Mikset ole vuosiin siivonnut, kun kerran olet siivoushullu...
Laskettelet lööperiä otsikosta lähtien.
Miten olisi moro ja näkemiin miehelle?
Vierailija kirjoitti:
Työtön joka haluaisi että mies ostaa isomman talon?
Kiittämätön loinen, ei minulla oikein muuta sanomista ole tähän.
En halua, että mies ostaa isompaa taloa. Olisin halunnut ostaa tästä puolet, sekä laajentaa ja remontoida. Nyt kun se ei onnistu, haluaisin muuttaa väliaikaisesti vuokralle tai asumisoikeusasuntoon.
En ole työtön omasta tahdostani ja aion hakea mitä tahansa työtä heti, kun nuorin lapsi täyttää 9kk. Se ei nyt tähän hetkeen auta, kun pankista saa lainaa vaan jos on säännölliset tulot ja koeaika ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vai on vessassa vuosien pinttynyt lika? Mikset ole vuosiin siivonnut, kun kerran olet siivoushullu...
Jos vesikalusteet ja mahdollinen laatoitus ovat alkuperäiset 80-luvulta niin kyllä niihin pinttyy likaa matkan varrella. Eikä sitä saa oikein millään enää jynssättyä pois. Asuin itse muutamia kuukausia kimppakämpässä ja siellä oli tosi pinttynyt, vanha ja nupista vedettävä wc-pönttö. Suihkunurkkauksen laatat näyttivät aika reissussa rähjääntyneiltä nekin.
Opiskele ammatti missä tienaa tarpeeksi ja on hyvät työllistymismahdollisuudet. Sitten hankit riittävän tilavan asunnon niillä rahoilla. Näin minä tein ja olen ollut tyytyväinen.
Anteeksi suorasukainen ihmettely, mutta kuinka te aikuiset hoidatte intiimit parisuhdehetkenne näissa olosuhteissa. Kun nukutte kahden lapsen kanssa samassa huoneessa, ja talo on muutenkin ahdas. Itse varmaan hommaisin tilapäisen vuokra-asunnon muualta tai hankkisin käytetyn asuntovaunun parkkiin pihalle ja asuisin siellä.
Palstan mukaan ero on aina ainoa vaihtoehto. Oli syy mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Palstan mukaan ero on aina ainoa vaihtoehto. Oli syy mikä tahansa.
Juuri näin ja vika on miehessä joten jätä se sika.
Vierailija kirjoitti:
Pinttynyttä likaa on, koska en ole itse asunut tässä talon valmistumisesta lähtien. Samoin keittiössä. Edellinen asukas oli alkoholisoitunut ja mm. kuseskellut pitkin paneeliseiniä. Muut ei tätä huomaa kun eivät asiasta tiedä, mutta itseäni ajatus ällöttää vaikka haju onkin saatu poistettua. Myöskään 40 vuotta vanhat laatat tai lavuaari ei tunnu kovin hygieeniselle. Allaskaapissa, roskiskaapissa pinttynyttä likaa jne.
Mies on yksin asuessaan remontoinut makuuhuoneet lattioita lukuunottamatta, tehnyt huoltotöitä, sekä remontoinut kylpyhuoneen ja saunan. Muuhun ei ole rahkeet ja varat yh-isällä riittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskettelet lööperiä otsikosta lähtien.Jos vesikalusteet ja mahdollinen laatoitus ovat alkuperäiset 80-luvulta niin kyllä niihin pinttyy likaa matkan varrella. Eikä sitä saa oikein millään enää jynssättyä pois. Asuin itse muutamia kuukausia kimppakämpässä ja siellä oli tosi pinttynyt, vanha ja nupista vedettävä wc-pönttö. Suihkunurkkauksen laatat näyttivät aika reissussa rähjääntyneiltä nekin.
No aivan varmasti lähtee lika, kun siivoaa oikeilla välineillä ja aineilla. Ihmettelen suuresti, miten siivoushullu ei muka saa kylpyhuonetta ja keittiötä puhtaaksi. Ja kellarikin haiseva? Muutenkin ihme juttua - olohuone on iso mutta sänky ei sovi. Sijainti on harvinaisen upea mutta keskellä ei mitään. Taitaa aloittajaa enemmänkin vaivata yleinen elämänhallinnan puute.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele ammatti missä tienaa tarpeeksi ja on hyvät työllistymismahdollisuudet. Sitten hankit riittävän tilavan asunnon niillä rahoilla. Näin minä tein ja olen ollut tyytyväinen.
Haluaisin lähteä ammattikorkeaan, mutta sitten vakituisten ja tarpeeksi suurien tulojen menemiseen menisi vuosia. En jaksa tätä vuosia.
Eikö muutto todellakaan ole vaihtoehto erolle? Pinttynyt lika lähtee höyrypesurilla. Uskon talon olevan sisustettavissa uudestaan niin, että tila riittää. Eikö varmasti ole missään käyttämätöntä säilytystilaa? Tai sitten vuokraatte varastokopin, johon siirrätte ylimääräiset tavarat. Ja sitten eristätte osan olohuoneesta vaikka sermeillä aikuisten makuuhuoneeksi. Makuuhuoneet jäävät lastenhuoneiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa ole vaihtoehtona kuin joko hankitte toimivan kodin tai sinä muutat lasten kanssa toimivaan kotiin. Mitä järkeä elää tuollaista arkea kodissa joka ei vastaa millään lailla tarpeisiinne.
Miksi lasten kanssa? Ehkä apset haluavat edelleen asua kotonaan. Eukko voi lähteä ihan yksinkin. Vaikka en kyllä käsitä miksi pitänyt lisää penskoja tehdä ilman että ollut selvillä kunnon asumishommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskettelet lööperiä otsikosta lähtien.Jos vesikalusteet ja mahdollinen laatoitus ovat alkuperäiset 80-luvulta niin kyllä niihin pinttyy likaa matkan varrella. Eikä sitä saa oikein millään enää jynssättyä pois. Asuin itse muutamia kuukausia kimppakämpässä ja siellä oli tosi pinttynyt, vanha ja nupista vedettävä wc-pönttö. Suihkunurkkauksen laatat näyttivät aika reissussa rähjääntyneiltä nekin.
No aivan varmasti lähtee lika, kun siivoaa oikeilla välineillä ja aineilla. Ihmettelen suuresti, miten siivoushullu ei muka saa kylpyhuonetta ja keittiötä puhtaaksi. Ja kellarikin haiseva? Muutenkin ihme juttua - olohuone on iso mutta sänky ei sovi. Sijainti on harvinaisen upea mutta keskellä ei mitään. Taitaa aloittajaa enemmänkin vaivata yleinen elämänhallinnan puute.
Maakellarit haisee ja se haju ajan myötä tarttuu tavaroihin, etenkin tekstiileihin.
Kuulostaa että ap asuu jo reilusti omaa varallisuuttaan paremman tasoisesti. Ja vielä valittaa päälle.
Ratkaisuna miehelle olsii, että hän pariutuu ap:n sijaan normaalituloisen ja töissä käyvän ihmisen kanssa.
Ap:n taas kannattaa muuttaa kunnan vuokrataloon meidän/Kelan rahoilla elelemään.
Miten niin olohuoneeseen ei mahdu sänkyä? Tarkoitatko sohvan lisäksi? Heivatkaa mahdollinen sohva helvettiin ja laittakaa teidän sänky olkkarin. Päivällä ja illalla se voi toimittaa sohvan virkaa. Pienemmät lapset yhdessä vanhaan makkariin, ja iso lapsi pitää entisen huoneensa.
Vierailija kirjoitti:
(pankkilainaa 80k jäljellä)..... Siis ??? 80 kaliumia.
Yrityksesi olla hauska meni mönkään, koska Kaliumin kemiallinen merkki on K, eikä k.
Kylläpä Ammattivalittaja nyt jakaa viisaana neuvoja. Vaikka juuri äsken katui sitä omaa eroaan niin katkerasti. :D