Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahtaasti asuminen ahdistaa. Onko ero ainoa vaihtoehto?

Vierailija
10.06.2021 |

Mitä tehdä tässä tilanteessa?

Muutin mieheni ja hänen aiemmassa suhteessa syntyneen lapsen luokse. Mies omistaa (pankkilainaa 80k jäljellä) talon.

Talossa on neliöitä noin 90. Kaksi makuuhuonetta, joista toinen on todella pieni. Keittiö ja olohuone on isoja, mutta huonosti suunniteltuja. Yksi vessa ja säilytystilaa parin neliön verran. Eteinen on niin ahdas, että kenkähylly on oviaukon edessä.

Nyt muutamaa vuotta myöhemmin meillä on kaksi yhteistä lasta. Miehen lapsi asuu toisessa makuuhuoneessa ja me muut neljä toisessa. Olohuoneeseen ei mahdu sänkyä ja se on täynnä leluja ja vauvan tavaroita. Vaunut säilytetään aulassa keskellä taloa. Keittiö on alkuperäinen 80-luvulta ja suunniteltu aiempien, lyhyiden, omistajien tarpeeseen. Myös vessa on alkuperäinen. Olen siivoushullu ja minua kuvottaa keittiön ja vessan vuosia vanha, jo pinttynyt, lika.

Meillä on myös kissoja, jotka merkkailevat paikkoja kun eivät saa omaa rauhaa tilanpuutteen vuoksi. Mieheni lapsen vanhat tavarat ja lelut ovat tallessa eikä niitä saa hävittää. Vievät ihan tajuttomasti tilaa kaapeista ja kellarista (jossa ei voi säilyttää mitään käyttötavaraa hajuhaitan vuoksi).

Rakastan siivousta ja sisusta ja olen (olin) minimalisti. Suorastaan ahdistun tästä kaaoksesta. Itken ja raivoan, kun en yhtään viihdy tässä talossa.

Olen vanhempainvapaalla eikä minulla ole vakituista työpaikkaa odottamassa. En siis saa pankista lainaa remonttia ja laajennusta varten. Mies ei suostu muuttamaan. Oletteko saaneet työttömänä jostain lainaa, mistä? Mitä voin enää tehdä? Käytännössä asumme nelisteen kaksiossa, johan siinä suhdekkin kärsii kun koskaan ei saa kahdenkeskistä- tai omaa aikaa.

Tuntuu typerältä, että lainaa ei myönnetä ja sen takia joutuisi muuttamaan vuokralle ja maksamaan tuplasti sen verran mitä omaa lainaa lyhentäisi.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se köyhä.

Vierailija
2/64 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruikkivat kissat... etkö tosiaan ymmärrä että ne lähtevät ihan ekana?!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei suostu muuttamaan niin miksei hän suostu rahoittamaan remonttia? Neliöitä teillä kuitenkin on ihan mukavasti, jos saisitte lisää huoneita.

Vierailija
4/64 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

(pankkilainaa 80k jäljellä)..... Siis ??? 80 kaliumia.

Vierailija
5/64 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäsiipeen kaksi makkaria lisää?

Vierailija
6/64 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten huomannut talon kuntoa ja kokoa ennen kuin ehdit tehdä sinne kaksi lasta?

Vierailija
7/64 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ole vaihtoehtona kuin joko hankitte toimivan kodin tai sinä muutat lasten kanssa toimivaan kotiin. Mitä järkeä elää tuollaista arkea kodissa joka ei vastaa millään lailla tarpeisiinne.

Vierailija
8/64 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa, tuohan kuulostaa ihan kauhealta. Neljä(!) henkeä asustaa samassa huoneessa, tuo on pidemmän päälle (kun lapset kasvavat) täysin kestämätön ratkaisu. Miksi ihmeessä mies ei suostu muuttoon?? Eikö säilössä olevia miehen lapsen tavaroita voi viedä vuokravarastoon talteen, viemästä tilaa muutenkin ahtaista asuinneliöistä?

Vierailija
9/64 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yhdellä lapsella pitää olla oma huone kokonaan itsellään?

Vierailija
10/64 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa:

Tietysti tänne muuttaessa oli talon ahtaus ja kunto tiedossa. Silloin olin myös töissä ja tienasin kivasti, jolloin talosta oman osuuden ostaminen ja remontointi olisi ollut mahdollista, mutta ei vielä ajankohtaista.

Ensimmäisen vanhempainvapaan jälkeen palasin töihin, mutta poissa ollessani kaikki oli muuttunut. Palkat laski monilla jopa usean euron, ihmisiä lomautettiin jatkuvasti, oltiin lakossa vähän väliä ja porukkaa irtisanottiin. Tulin uudelleen raskaaksi ja lopputulos on se, että enää ei vakkaripaikkaa ole, nyt kun se todella olisi tarpeen.

Mies ei suostu muuttamaan, koska tämän talon sijainti on harvinaisen upea. Tuntuu, että hän ei yhtään arvosta minun täällä asumista. Muutin hänen vuokseen kaupungista keskelle ei mitään kauas omasta tukipiiristäni. Kestäisin tämän, jos remontti ja laajennus onnistuisi. Nyt tuntuu, että pää hajoaa ja sekoan.

Vierailija
11/64 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yhdellä lapsella pitää olla oma huone kokonaan itsellään?

Koska hän on muita yli 10 vuotta vanhempi ja eri sukupuolta, ei mielestämme olisi oikeutettua laittaa sisaruksia samaan huoneeseen. Emme myöskään halua, että isän uudet lapset ovat häneltä pois.

Vierailija
12/64 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo on selvästi rakennettu pariskunnalle, jonka lapset asuvat jo omillaan tai heillä ei ole jälkikasvua. Halusiko mies ostaa talon nimenomaan sen huippusijainnin takia? Harmi että teillä on noin paljon lainaa jäljellä, olisin muuten ehdottanut mökin purkua ja tilavampaa sekä käytännöllisempää uudisrakennusta..

Vierailija
13/64 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyi, ahdistaisi minuakin. Kissankusi antaa vielä pikantin lisämausteen kaikelle. Pakene ja jätä ne kuseksijat pois muuttokuormasta. 

Vierailija
14/64 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talo on selvästi rakennettu pariskunnalle, jonka lapset asuvat jo omillaan tai heillä ei ole jälkikasvua. Halusiko mies ostaa talon nimenomaan sen huippusijainnin takia? Harmi että teillä on noin paljon lainaa jäljellä, olisin muuten ehdottanut mökin purkua ja tilavampaa sekä käytännöllisempää uudisrakennusta..

Talo on alunperin ostettu kolmen hengen perheelle ja sitä oli tarkoitus itse (ammattilainen) remontoida omiin tarpeisiin ja mieltymyksiin sopivaksi. Sijainti oli suurin syy. Miehen eksän muuttaessa muualle jäi mies ja lapsi tähän kahdestaan, jolloin talous ei antanut periksi "turhuuksiin".

Vierailija
15/64 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerta toisensa perään jaksan ihmetellä, että miten ihmiset onnistuvat aina atumaan tämmöisiin miinoihin. Purkukuntoinen hörskä, onneton tunari puolisona ja sitten vielä lapsia tehdään ihan usiampi. Voi terve, itse en lähtisi tuohon. 

Vierailija
16/64 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö miestäsi yhtään vaivaa se, että makkarissanne nukkuu myös kaksi lasta?

Luulisi, että alkaisi vaivata ainakin siinä vaiheessa, kun lapset tuosta vähän kasvavat.

Jos talolla sinunkin mielestäsi on upea sijainti, harkitsisin kyllä sitä lisäsiipeä.

Toki siihen joutuu ottamaan lisää lainaa, mutta mitä muutakaan tehdä? Jos vanhin lapsi ei lähde kotoa heti 18-vuotiaana, teitä on kohta siinä yhdessä makuuhuoneessa kaksi aikuista ja kaksi teiniä.

Vierailija
17/64 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuan ap tuskasi. Meillä exäni oli ostanut äidiltään ja tädiltään pappansa rakentaman ns mummonmökin. Tuli yhteinen lapsi, oli ahdasta ja talo remontin tarpeessa eikä mies tehnyt mitään. Ei tuohon ap auta kuin ero.

Vierailija
18/64 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö miestäsi yhtään vaivaa se, että makkarissanne nukkuu myös kaksi lasta?

Luulisi, että alkaisi vaivata ainakin siinä vaiheessa, kun lapset tuosta vähän kasvavat.

Jos talolla sinunkin mielestäsi on upea sijainti, harkitsisin kyllä sitä lisäsiipeä.

Toki siihen joutuu ottamaan lisää lainaa, mutta mitä muutakaan tehdä? Jos vanhin lapsi ei lähde kotoa heti 18-vuotiaana, teitä on kohta siinä yhdessä makuuhuoneessa kaksi aikuista ja kaksi teiniä.

Lisäsiipi kahdella makuuhuoneella, vessalla ja vaatehuoneella olisi tarkoitus tehdä, kun vaan lainaa saisi.

Vierailija
19/64 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön joka haluaisi että mies ostaa isomman talon?

Kiittämätön loinen, ei minulla oikein muuta sanomista ole tähän.

Vierailija
20/64 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisuna on, että ap menee kouluun ja töihin, ja tienaa oman osuutensa asumiseen menevästä paaomasta.

Epäilen, että mieskin on huomattavasti innokkaampi vaihtamaan tai laajentamaan, jos ei tarvitse mitään naisvauvaa elättää vaan mukana on aikuinen joka kantaa oman vastuunsa menoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän