Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverini lapsi tuhosi lastenhuoneen seinät, kaveri vetäytyy vastuusta

Vierailija
10.06.2021 |

Kaverini eskari-ikäinen tyttö oli meillä äitinsä kanssa kylässä. Mulla on nelivuotias poika ja niinpä sitten jätimme nämä keskenään leikkimään hetkeksi yläkertaan kun käytiin kellarissa katsomassa huonekaluja, jotka lähtivät kiertoon kaverilleni. Kun tultiin ylös, lapset olivat ajaneet poikani autoja päin lastenhuoneen pinkopahvitettuja seiniä ja saaneet niihin kunnon kolot. Lastenhuone on siis juuri remontoitu ja vanhat pinkopahvit oli uusittu ja tapetoitu, nyt seinä on ihan pilalla kalliita tapetteja myöten. Poikani tietää tasan tarkkaan, että autoja ei ajeta tästä syystä päin seiniä ja on ajanut kotona autoja päin seinää tasan kerran, ekan ja vikan. Nuo syntyneet kolot siis "yhdessä" paikattiin seinän remontissa hiljalleen ihan opetusmielessä, että lapsi todella ymmärtäisi, etteivät seinät ole kiveä kuten kerrostalossa ja että jälkien korjailu vie aikaa ja vaivaa.

Kun jututimme lapsia, kävi ilmi, että kaverini tyttö oli yllyttänyt poikani ajamaan autoja seinään. Kaverini suhtautuminen oli suunnilleen "harmi, mutta tällaista sattuu lasten leikeissä." Hänen lapsensa on muutenkin ihan tapoja vailla, ei mitään rajoja missään, komentelee ja käskyttää vuosia itseään vanhempia lapsia ja omaa äitiään, määräilee, ei tottele jne. Kaverini mielestä lapsi on vain itsevarma ja "johtajatyyppiä," tunnistatte varmaan ilmiön?

No, käsittämättömintä on, että nyt meillä on vastaremontoitu lastenhuoneen seinä pilalla ja kaverini ei edes vaatinut lastaan pyytämään anteeksi tai torunut teosta saati tarjoutunut maksamaan korjaamisen kustannuksia. Itse olin niin järkyttynyt tästä reaktiosta, etten osannut itsekään reagoida heti, vaan myöhemmin kun juttelin mieheni kanssa, joka oli tosi vihainen tietysti myös, älysin, että asia olisi pitänyt ottaa heti vakavasti puheeksi niin kaverini kuin lapsensa kanssa.

Mutta siis, onko reaktioni ihan ylimitoitettu? Mielestäni tilanneharkinta petti toki minullakin, kun jätimme lapset (ehkä noin vartiksi) keskenään, mutta en olisi kyllä uskonut, että 6-vuotias enää yllyttää nelivuotiasta moiseen hölmöilyyn. Jos roolit olisivat sitä paitsi olleet toisin päin, ei olisi ollut kahta sanaa siitä, olisiko lapseni saanut kuulla kunniansa, pyytänyt anteeksi ja olisin sopinut seinän korvaamisesta. Mitä tekisitte samassa tilanteessa? Mulla on suoraan sanottuna mennyt viimeistään nyt maku kaveriini ja lapseensa kokonaan, kun tyttö käyttäytyy koko ajan tosi huonosti ja äitinsä on ihan kädetön lapsensa kanssa. Tämä oli viimeinen niitti.

Kommentit (338)

Vierailija
281/338 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäyksenä. Jos mun lapseni olisi ollut tuo 6-vuotias, niin olisi saanut kuulla kunniansa ja todellakin olisin halunnut korvata vahingon!!

Vierailija
282/338 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti keksitty tarina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/338 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi laitoit lastenhuoneen seinään siihen sopimattoman materiaalin?? Olisi kannattanut kertoa ystävättärelle ja jättää lapset huoneeseen jonka materiaalit kestävät tyhmiäkin leikkejä. Veljeni lapset vierailivat meillä kouluikäisinä ja kun olin koiria pissattamassa pojat keksivät pistää oman poikani leikkiautot upouuteen tehosekoittimeen ja koneen päälle. Terä meni tietenkin pilalle. Harmitti vietävästi kun ei ollut tullut mieleen, että joku voi keksiä sellaistakin, mutta ei tullut mieleeni pyytää mitään korvauksia. Veljeni ei tosin ollut paikalla mutta lapset oli jo 9-12 vuotiaita. Sellaista nyt vain sattuu.

Vierailija
284/338 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli oikeasti kerran vieraana lapsi, joka halusi leikkiä lastemme leikkiautoilla. Toi vieras leikki niin rajua leikkiä päin seiniä autoilla ettei mitään rajaa, ei meinannut millään uskoa että meillä ei singoteta autoja pitkin seiniä. Heillä kotonaan se oli normaalia.

Vierailija
285/338 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän jalkalista tai seinä kestäisi leikkiautojen singottamiset, päinheittämiset, viskelyt? Terässeinäkö?

Vierailija
286/338 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua olisi sapettanut, jos toisen vieraan lapsen takia olisi tullut kolhuja huoneen seiniin. Omat lapset opetin leikkimään aikoinaan niin ettei seiniä päin eikä toisia päin lennätetä mitään, autoja, leluja ym tavaraa. Kyllä he tämän oppivat.

Vierailija
287/338 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ikävältä.

Mutta kannattaa miettiä onko pahviseinä hyvä ajatus lastenhuoneeseen, tai mihinkään huoneeseeni lapsiperheessä.

Ei noin herkkien rakenteiden kanssa voi välttyä vahingoilta.

Lapsesi kun kasvaa, niin leikit muuttuvat rajummaksi, eikä joka käänteessä muista varoa seinää.

Vierailija
288/338 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kotona eskari. En usko hetkeäkään, että eskari edes keksisi juuri tuon kielletyn "ajetaan autoja päin seinää" leikin, kun varmasti teillä on muitakin leluja lastenhuoneessa. Tiedossa kuitenkin on, että apn lapsi on ennenkin leikkinyt juuri tätä autoleikkiä ja tykännyt siitä.

Eiköhän siis apn lapsi ole itse näyttänyt eskarille suosikkileikkinsä ja sitä on sitten yhdessä leikitty. Ja nyt apn lapsi väittää että toinen yllytti, vaikka eskari ei mitenkään voinut tietää leikkiä kielletyksi.

Meillä on mummulassa pinkopahviseinät. Eivät ne hajoa lasten leikistä, jos on oikein rakennettu.

Vierailija
289/338 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmaan heittäisin auton ikkunasta ulos ja potkisi loputkin seinät paskaksi

Vierailija
290/338 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Anne, oletko täällä?

Vierailija
291/338 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä ilkeitä lapsia. Aamulla oli ketju ilkeistä lapsuudenkavereista. Ehkä etääntyisin äidistä jos ei suostu ojentamaan lastaan yhtään tai korvaamaan tai on ihan hällä väliä asenteella. 

Vierailija
292/338 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pinkopahvi neljävuotiaan seinään... Ja hän on muka itse siellä remontoinut? Nyt on joko fiktiota, tai vanhemmilla on todellisuudentaju kadonnut.

"Yhdessä" remontoitiin se kohta, mikä oli autoajelusta vaurioitunut, eli hän sai laittaa siihen sanomalehtipaikan. Ei tietenkään nelivuotias osaa eikä muutenkaan osallistu sen enempää remonttiin. Tarkoitus oli tietenkin vain opettaa lasta, että jos jotain rikkoo, et pitää myös korjata, vaikka tietenkin ko. tilanteessa suurimman/kaiken todellisen työn teimme me vanhemmat.  Miksi ihmisillä tuntuu olevan niin kova halu tahallaan ymmärtää väärin? Ja eikö teillä lapsi joudu vastaamaan jollain lailla törttöilyistään tai opeteta muuten, että jos hölmöilee, siitä joutuu vastuuseen? Ei ihme, että nykyään lapset on kurittomia ja vailla tapoja... :/ -ap

Puhutko nyt omasta lapsestasi?

Vierailija
293/338 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ap:lle seuraavaksi lastenhuoneen seinämateriaaliksi lasia, jospa se olisi fiksumpi vaihtoehto.

Vierailija
294/338 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma lapsesihan ne seinät tuhosi, mitä ihmettä nyt taas?!

No jos mun lapseni olisi se kuusivuotias ja olisi yllyttänyt nelivuotiaan moiseen tihutyöhön, niin varmana tarjoutuisin maksamaan puolet kustannuksista. -ap

Sun lapsi sen silti teki tämä 4 vuotias oli niin ”fiksu” että tiesi että näin ei tehdä. En mä myöskään todellakaan korvaisi tätä jos en edes tietäisi olisiko lapsi oikeasti edes yllyttänyt tätä toista. Mitä jos poikasi halusi ajaa sen päin ja päätti syyttää tätä tyttöä

Uskon tähän minua joskus syyytettiin yllyttämisestä vaikka en todellakaan yllyttänyt ja se oli ikävää kaikki olivat niin pettyneitä minuun yms

Vierailija
295/338 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ne riivatut vartissa tuhosivat tyyriit pinkopahvit ja tapetit, kun kävitte kellarissa, (tupakilla).

Vierailija
296/338 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit hakannut sen kaverisi päätä seinään niin että seinään olisi tullut pään kokoinen reikä ja sitten laittanut kaverisi korjaamaan sen reiän.

Mutta eniten minua ihmetyttää se, miksi kenelläkään on kotonaan pahviseinä, ja vielä lastenhuoneessa?

Vierailija
297/338 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun poika repi tapettia (ehkä oli 3 v ehkä alle) koska hänellä oli niin tyhmä äiti joka oli puhelimessa. Silloin oli lankapuhelin. Muutaman kerran tuli pitkään puhuttua. 

Vierailija
298/338 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ihan tajunnut stooriasi, ap.

Ei pinkopahvia ikinä pingoteta täysin tyhjän päälle, se pannaan esimerkiksi hirsiseinälle ja se kestää kyllä naulat ja päällemaalauksetkin rikkoutumatta. MITÄ siis ne sun ja kaverin ipanat siinä muka tekikään niin, että sai tapetoidun pinkopahvin rikki? Siinä ei mikään pikkuautojen heittely kyllä nimittäin näy.

Huomaa että Porvoon trolli ei ole vaivautunut perehtymään yhtään stoorinsa olennaiseen taustatietoon...

Ilmeisesti pinkopahvi oli niin vanhaa ja haperoa jo, että käyttäytyikin nyt tällä tavalla. Itsekin ihmettelin ja kysyin kaveriltani, joka työkseen korjaa perinnemenetelmin vanhoja taloja, myös pinkopahveja. Tätä tukisi myös se, että viereinen seinä, johon laitettiin pahasti vaurioituneen pahvin tilalle uusi, ei ollut vaurioitunut, vaikka lapset olivat siihenkin ajelleet. Ja niille, jotka ihmettelee mahdollisten jalkalistojen puutetta, niin tietenkin ne on, mutta lapset olivat rakentaneet "hyppyreitä," joista autot lensivät päin seinää/listan yli. No tulipa opittua tämäkin, että pinkopahvi voi haurastua ajan mittaan noin pahasti. -ap

Siis mitä ihmettä nyt luin. PInkopahvit menee aina vaihtoon, ei ne ole mikään kestotuote. Paitsi jos tapetoit vanhan tapetin päälle, ei sieltä silloin pinkopahvia esille oteta.

Ei niitä aina vaihdeta jos ei ole tarvetta, eli jos on riittävän ehjä. Ja hyväkin jättää vaikka uusien seinälevyjen alle jos ei ole syytä epäillä että rakenteessa on jotain vialla, kosteutta tms että pitää poistaa jotta voi tarkastaa alla olevan seinän. Seinä on näin tiiviimpi ja jää historiallista kerrostumaa. Eikä tuossa puhuttu pinkopahvin esiin ottamisesta?

Siis ap ensin väitti, että lapset olivat pilanneet heidän vaivalla rempatun pinkopahviseinän. Kun porukka sitten ihmettelee, että miten ei juuri rempattu pinkopahviseinä kestä hyppyristä lentävää pikkuautoa, hän muuttaa tarinaa, ja käykin ilmi, että ei kyseistä seinää ollut rempattu, vaan kuntoa tietämättä ilmeisesti tapetoitu päälle kalliilla tapetilla. Nyt sitten tuli yllätyksenä, että seinä olikin jo noin hapero.

Ihan oma vika, jos laittaa a) heppoisia materiaaleja lastenhuoneeseen ja b) kallista tapettia seinälle, jonka kuntoa ei tiedä.

ku8ka laittaa seinään pinkopahvia. Ei hyvää iltaa

Vierailija
299/338 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hepposet seinät teillä jos jo alle kouluikäisten lasten leikeistä tulee reikiä seiniin. Ja kuka laittaa kalliit tapetit lastenhuoneeseen? Tiedoksi jos et ole lasten kanssa paljon ollut tekemisissä: Ne sotkee kaiken ja piirtelee seiniin, eli monen sadan euron tapetteja ei kannata lastenhuoneisiin laittaa. Maalia vaan, ja sotkut maalataan piiloon  jos ei jynssäämällä lähde.

Vedä seinien alaosaan puolipaneelit piilottamaan reiät, maalaa ja jätä siihen. Ei pitäisi tulla lisää reikiä. Kymmenen vuoden kuluttua huone todennäköisesti pitää kuitenkin laittaa uuteen uskoon  ja sitten voitte korjata lisää.

Ja mitään korvauksia en lähtisi kinuamaan. Ei ole pakko kutsua tuota kaveria enää kylään, jos et tykkää hänestä etkä hänen päsmäröivästä muksustaan mutta en minä häntä korvausvastuullisena pidä.

Vierailija
300/338 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua olisi sapettanut, jos toisen vieraan lapsen takia olisi tullut kolhuja huoneen seiniin. Omat lapset opetin leikkimään aikoinaan niin ettei seiniä päin eikä toisia päin lennätetä mitään, autoja, leluja ym tavaraa. Kyllä he tämän oppivat.

No mutta tässä tapauksessa oli oma kakara pääroolissa ja kaivattiin vain maksajaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi