Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikilla on oikeus silmälaseihin mutta se ei tarkoita että valtion pitäisi ne lasit kaikille ostaa

Vierailija
10.06.2021 |

Oikeusministeriö koskee vain jos silmälasit ostavat itse omilla rahoilla, muussa tapauksessa jos Kela rahoittaa harkinnanvaraisella toimeentulotuella silmälasit niin se raha tulee olla tarkoitettu halvimpaan mahdolliseen malliin tai että silmälasit ostetaan silmälasit kirpputoreilta jotta valtiontalouden virasto osoittaa tukevansa kierrätystä ja uusiokäytrö kulttuuria.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Optikon näöntarkastus on ilmainen. Nissenillä peruslasit on alle satasen.

Jos tiedät linssi vahvuudet, esim lensway.fi on tosi halpoja laseja. Silmälasit on kertahankinta.

Sensijaan ehkäisyntarve voi nuorilla olla lähes päivittäin.

Mitkä ihmeen peruslasit? Suuremmilla voimakkuuksilla ohennuskin on sellainen pakollinen "turhake", en itse ainakaan jaksa jatkuvia ihmettelyjä siitä miksi toinen linssini on todella ohut ja toinen pullonpohja. Kaikki kehykset eivät edes sovi jokaisen päähän, jouduin kerran hankkimaan samantien uudet lasit kun kehykset painoivat korvan takaa ihon aina pidemmän käytön jälkeen rikki. Niitä säädettiin ja aseteltiin useita kertoja, ei auttanut.

Linsseissä pitää muuten myös ottaa huomioon miten ne asettuvat käyttäjän naamaan, että linssien tarkan näön alue saadaan asetettua oikealle kohdalle. En tuon takia uskaltaisi tilata netistä. Näkö voi huonontua nopeastikin, lasit ei todellakaan ole mikään kertahankinta.

Vierailija
42/57 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan itse on pitänyt lasit maksaa, halvimmat kehykset ja silti meni 600e.

T. Työtön

Just. 80€ saat linssit ja kehykset.

Jep, mutta jos on vaikka hajataittoa ja vahvuutta niin helposti menee tuo 600 kehyksineen. Minä ostin juuri lasit joissa on nämä plus ohennettu linssi ja kalvopäällyste, kehykset runsaan 100 euroa ja lasku karvan päälle tonnin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pystyisi käymään töissä ilman laseja, miinuksia on niin paljon. Tai en ainakaan nykyistä työtäni voisi tehdä ja muutenkin toimiminen maailmassa oli hankalaa. Viimeksi kun ostin lasit ne maksoivat noin 600 euroa. Kehykset eivät olleet halvimmat, koska näillä voimakkuuksilla on huomioitava se, että kehys kestää linssin painon. Myös kehyksen muoto ja koko pitää valita sen mukaan, että linssit saa niihin optimaalisella tavalla. Minulla on luotto-optikko, joka on erikoistunut huononäköisten silmälaseihin. Opiskelijana tuli joskus tilattua lasit netistä, mutta eiväthän ne niin kestävät ja hyvät olleet. Esim. lasien sovitus ja säätö ovat minun voimakkuuksillani jo asioita, joiden tekemiseen tarvitaan ammattilainen.

Onneksi on varaa ostaa lasit. Lapsellani on samat voimakkuudet ja kyllähän se kirpaisee, kun joka vuosi saa sen 500-600 euroa laittaa hänen laseihinsa plus jokusen satasen piilolinsseihin (harrastusta varten). Alle kouluikäiselle sairaalalta sai 150 euron maksusitoumuksen, jonka summa kuulema oli laskettu niin, että sillä saa perustason lasit. Varmaan saakin, jos miinusta on yksi tai kaksi. Itselleni uusin lasit mahdollisimman harvoin, eli käytän lasit aina loppuun siihen saakka että ne on pakko uusia. 

Vierailija
44/57 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Työtön

Just. 80€ saat linssit ja kehykset.

Ei mullakaan linssit maksa juuri mitään,mutta kun niissä pitää olla sitäsuntätä että niillä näkee! Ei saa varastosta suoraan,pitää lähettää ?? ties minne.

Mieluummin ottaisin ne sun mainostamat tiimarilasit!

Vierailija
45/57 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni se ei ole sivistysvaltio j

Sanattomaksi vetää tuo viimeinen kommentti. Haluaisin nähdä kasvotusten millainen ihminen näin puhuu.

Torilla tavataan?

Meneppä etsimään Pikku-Kalle vitsi,jossa pikku-Kalle kiroili saunassa....

Tekisin sulle samalla lailla kuin pikku-Kallen äiti ja kysyisin mitä nyt näkyy!

Äitisi on varmaan ylpeä sinusta,olet niin ei-empaattinen.

Vierailija
46/57 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuli mieleeni, että alle 25v ikäisille halutaan antaa maksuton ehkäisy, mutta ei maksuttomia silmälaseja, vaikka moni niitä tarvitsee. KUmpi on tärkeämpi yksilölle, muutaman satasen vuodessa maksava ehkäisy vai kunnolliset silmälasit, jolloin esim. lukeminen tai autolla ajaminen onnistuu paremmin kuin ilman laseja.

Koska ehkäisy maksaa itsensä takaisin säästyneinä aborttikuluina.

Vierailija
47/57 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorsimoa? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni se ei ole sivistysvaltio j

Sanattomaksi vetää tuo viimeinen kommentti. Haluaisin nähdä kasvotusten millainen ihminen näin puhuu.

Torilla tavataan?

Meneppä etsimään Pikku-Kalle vitsi,jossa pikku-Kalle kiroili saunassa....

Tekisin sulle samalla lailla kuin pikku-Kallen äiti ja kysyisin mitä nyt näkyy!

Äitisi on varmaan ylpeä sinusta,olet niin ei-empaattinen.

Mitä ihmettä? Täällä kaikki ei olekaan trollaamassa??

Vierailija
48/57 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Työtön

Miten siinä tapauksessa että olisit saanut 160 euron maksusitoomuksen silmälaseja varten kuten minä? Enempää en nimittäin sossusta silmälaseihin saanut vaikka lääkärin todistus että tarvitaanko hiotut linssit ja kohta menee maksusitoumuksen aikarajakin umpeen.

Sain kerran maksusitoumuksella monitehosilmälasit. Maksusitoumuksessa ei ollut mainittu mitään rahamäärää. Nissenillä näyttivät, mistä valikoimasta (siis halvimmista muutaman kympin kehyksistä) voi valita kehykset ja optikko määräsi normaalisti vahvuudet. Ihan toimiva homma ja kyllä ne sangat ihan hyvin kelpasivat, jos vaihtoehtona olisi ollut että terävästi ei näe kymmentä senttimetriä kauemmaksi.

Vierailija
49/57 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Tiimari-tyyppi on varmaan se sama, joka jokin aika sitten toitotti täällä että kaikille sopii markettilasit, koska hänen tutulle optikolleenkin sopii 😄 Kukaan ei kuulemma tarvitse kalliimpia laseja. Ei ymmärtänyt, että silmissä on erilaisia ongelmia, kaikessa ei ole kyse pelkästään huonosta näöstä....! Ja tietenkin tämä oli henkilö, jolla itsellään ei edes ole laseja. Näinhän se menee, jos asia ei itseä kosketa, tietää silti aina parhaiten 😄

Vierailija
50/57 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaako kunta tekohampaatkin työtä vieroksuville. forssassa maksaa HEI HALOO. me muut joudumme itse maksamaan

Vierailija
51/57 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Tiimari-tyyppi on varmaan se sama, joka jokin aika sitten toitotti täällä että kaikille sopii markettilasit, koska hänen tutulle optikolleenkin sopii 😄 Kukaan ei kuulemma tarvitse kalliimpia laseja. Ei ymmärtänyt, että silmissä on erilaisia ongelmia, kaikessa ei ole kyse pelkästään huonosta näöstä....! Ja tietenkin tämä oli henkilö, jolla itsellään ei edes ole laseja. Näinhän se menee, jos asia ei itseä kosketa, tietää silti aina parhaiten 😄

Niin ja ainoastaan silmälääkäri voi kirjoittaa silmälasimääräyksen Ei optikko. Markettilasit ovat askarteluun ei auton rattiin.

Vierailija
52/57 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen sosiaalipummin, joka pelaa käteisellä rahalla ja pyytelee sossulta rahat kodinkoneisiin ja lääkemenoihin. Hänellä kuitenkin varaa matkustella ulkomailla. Minulla ei työssäkäyvänä. Mutta ei ole mun arvojen mukaista toimintaa, en itse voisi tuolla tavalla elää. Ja jatkuvat selitykset pyörii. Toisilla se käy niin luonnostaan. Itse raadan leipäni ja huvieni eteen.

Vierailija
53/57 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuli mieleeni, että alle 25v ikäisille halutaan antaa maksuton ehkäisy, mutta ei maksuttomia silmälaseja, vaikka moni niitä tarvitsee. KUmpi on tärkeämpi yksilölle, muutaman satasen vuodessa maksava ehkäisy vai kunnolliset silmälasit, jolloin esim. lukeminen tai autolla ajaminen onnistuu paremmin kuin ilman laseja.

Eikä vaan onnistu paremmin, vaan esimerkiksi autolla ajaminen ilman laseja on laitonta mikäli on riittävän huono näkö. Itse en ainakaan olisi -7 näölläni mitenkään toimintakykyinen ilman laseja.

Mulla on vahvuudet rilleissä puolet tuosta, ja ajokortissa merkintä, että ajossa on oltava lasit. Ja ihan oikein, olisin vaarallinen itselleni ja muille liikenteessä ilman rillejä.

Vierailija
54/57 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä vaan onnistu paremmin, vaan esimerkiksi autolla ajaminen ilman laseja on laitonta mikäli on riittävän huono näkö. Itse en ainakaan olisi -7 näölläni mitenkään toimintakykyinen ilman laseja.

Mulla on vahvuudet rilleissä puolet tuosta, ja ajokortissa merkintä, että ajossa on oltava lasit. Ja ihan oikein, olisin vaarallinen itselleni ja muille liikenteessä ilman rillejä.

Sama homma. En kykenisi mihinkään ilman laseja tai piilareita, vaikka miinusta on "vaan" 4,5 ja 5 toisessa. Onneksi on ollut varaa aina ostaa itse. Olis kyllä kamalaa, jos pitäis miettiä, että mistä hitosta saa rahaa uusiin, jos vaikka vanhat lasit hajoaa tai niillä ei enää näe.

Vierailija
55/57 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma. En kykenisi mihinkään ilman laseja tai piilareita, vaikka miinusta on "vaan" 4,5 ja 5 toisessa. Onneksi on ollut varaa aina ostaa itse. Olis kyllä kamalaa, jos pitäis miettiä, että mistä hitosta saa rahaa uusiin, jos vaikka vanhat lasit hajoaa tai niillä ei enää näe.

Puhumattakaan siitä, että pitää käyttää törkyhintaisia prismalaseja... Jos ei hädän hetkellä ole varaa näihin, menee kuukausia totutellessa taas normilaseihin (ja siihen, että silmiin sattuu jatkuvasti). Mutta eipä nämäkään ole mikään ikuinen kertahankinta, pahimmillaan kerran vuodessa on pitänyt uusia. Se on opiskelijalle aika hiton kova isku maksaa yli tonni vuodessa silmälaseista, että pystyy tekemään _mitään_. (Ilman laseja on vaikeaa päästä edes vessaan.. -11, prismaa 3).

-32

Vierailija
56/57 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä te höpisette? Olen aina saanut Kelan kustantamat silmälasit. Pikkupenskasta asti. Eikä se ole mihinkään muuttunut 40 vuodessa. Ostan lasit joka 3:s vuosi ja Kela korvaa kun lähetän laskun sinne.

Vierailija
57/57 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela on vasta 2000-luvun puolivälin jälkeen korvannut näitä perustoimeentulotuen tai perustoimeentulotukeen kuuluvia laskuja, eli en kyllä usko tuohon 40-vuoden toimivuuteen