Kaikilla on oikeus silmälaseihin mutta se ei tarkoita että valtion pitäisi ne lasit kaikille ostaa
Oikeusministeriö koskee vain jos silmälasit ostavat itse omilla rahoilla, muussa tapauksessa jos Kela rahoittaa harkinnanvaraisella toimeentulotuella silmälasit niin se raha tulee olla tarkoitettu halvimpaan mahdolliseen malliin tai että silmälasit ostetaan silmälasit kirpputoreilta jotta valtiontalouden virasto osoittaa tukevansa kierrätystä ja uusiokäytrö kulttuuria.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Eivät ihmiset muitakaan apuvälineitä saa ilmaiseksi.
Pyörätuoli on ostettava itse, aivan omilla rahoilla. Samoin sähköpyörätuoli.
Myös hoitovälineet kotiin on itse ostettava.
Elä puhu kakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen lottovoitto jos sattuisi kirpputorilta saamaan sellaiset lasit joilla oikeasti näkeekin jotain.
AIVAN kunnon aivopieru oli toi sanominen!
Te jotka haluatte valtiolta kaiken, ettekö te voi niitä maksaa niille jotka tarvitsevat.
Keräätte kimpassa niilolle hampaat ja inkerille silmälasit.
Saatte syyn olla hyviä ihmisiä ja paheksua niitä jotka eivät näe syytä rahojensa jakamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni se ei ole sivistysvaltio joka ei varmista että köyhällä on silmälasit (jos niitä tosissaan tarvitsee, ei muodin vuoksi)sekä HAMPAAT.
Moni vanhus nykyään on ilman hampaita, koska ihan yläproteesit yksinään maksavat noin 800-900 euroa. Näihin ei Kela tule yleensä vastaan lainkaan.
Kaksiteholasit maksavat 450 eurosta halvimmillaan, ylöspäin.
Mielestäni jos tulot jäävät alle 15 tuhatta vuodessa Kela voisi maksaa edes puolet! Tämä on kelan helppo todeta ihan veroilmoituksesta.
Kyllä hammasproteesit pitäisi saada Kela korvattaviin. Itse taistelin Kelan kanssa puoli vuotta, että hyväksyivät toimeentulotuessa. Mutta monelle iäkkäämällehän tuollainen prosessi on ylivoimainen tehtävä.
Optikon näöntarkastus on ilmainen. Nissenillä peruslasit on alle satasen.
Jos tiedät linssi vahvuudet, esim lensway.fi on tosi halpoja laseja. Silmälasit on kertahankinta.
Sensijaan ehkäisyntarve voi nuorilla olla lähes päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Ahaa,joo,ei pidä paikkaansa!
Kyllä mä saan hoitotarvikkeet terveyskeskuksesta ym.
Tämmönen: "Apuvälinekeskuksen Espoon yksikössä lainaamme perusterveydenhuollon apuvälineitä Espoon kaupungin asukkaille."
"Apuväline lainataan aina henkilökohtaiseen käyttöön ja lainaustilanteessa pyydetään esittämään apuvälineen käyttäjän henkilö- tai Kela-kortti. Lainattavat apuvälineet ovat pääsääntöisesti käytettyjä, asianmukaisesti puhdistettuja ja huollettuja. Apuvälinepalvelu on asiakkaalle maksutonta." Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Tyttärelläni kuulonalenema, saanut aina kuulokojeen ilmaiseksi.
Ennen vanhaan silmälasit sai vähentää verotuksessa kuittien kera. Nykyiset päätelasit pokat ja linssit maksaa työnantajani työterveydenhuolto. Silmälääkärin (ei optikko) pitää maksaa itse, ainakin omavastuuosan.
Ihan itse on pitänyt lasit maksaa, halvimmat kehykset ja silti meni 600e.
T. Työtön
Itse olen niin huononäköinen, että ilman laseja olen käytännössä toimintakyvytön. Silmäsairaana tämä tarkoittaa myös sitä, etten pääse ilmaisiin tai edes halpoihin näöntarkastuksiin, koska kukaan ei suostu tekemään niitä. Julkiselta ohjataan taas aina yksityiselle.
Silmälääkärikäynnin (joka aina kestää kauan ja maksaa tolkuttomasti) lisäksi hintaa tulee kehyksistä, jotka eivät voi olla mitä tahansa, koska linssit ovat niin paksut ja pirun raskaat. Linssit tietenkin pitää myös ohentaa moneen kertaan, että niitä olisi edes mahdollista pitää (kolmenkertaisella ohennuksellakin on silti tullut rustottuneet patit sekä nenään, että tuskallisesti korvan taakse, missä ne särkevät päivittäin). Linssit ovat noin -11 ja prismaa juuri ja juuri sen verran, että näitä ei korvata. Lasit eivät tahdo silti pysyä edes päässä ja saan nostella niitä jatkuvasti.
Näkö heikkeni niin paljon, etten pystynyt enää lukemaan mitään ja päätetyöskentely oli mahdotonta, mutta opiskelijalle tuollainen yli tonnin kuluerä oli kyllä likipitäen kuolinisku. Mutta pakkohan se oli maksaa kun muuten en pystynyt opiskelemaan.
Taitaa olla toimeentulotuen saajilla oikeus silmälaseihin 5 vuoden välein. Etenkin ikänäön tullessa tuo on aika pitkä väli, kun näkö heikkenee nopeasti tuossa ajassa. Ihan itse ostan lasini. Olen onnekas, kun en tarvitse Kelan tuilla elää.
Vierailija kirjoitti:
T. Työtön
Just. 80€ saat linssit ja kehykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni se ei ole sivistysvaltio joka ei varmista että köyhällä on silmälasit (jos niitä tosissaan tarvitsee, ei muodin vuoksi)sekä HAMPAAT.
Moni vanhus nykyään on ilman hampaita, koska ihan yläproteesit yksinään maksavat noin 800-900 euroa. Näihin ei Kela tule yleensä vastaan lainkaan.
Kaksiteholasit maksavat 450 eurosta halvimmillaan, ylöspäin.
Mielestäni jos tulot jäävät alle 15 tuhatta vuodessa Kela voisi maksaa edes puolet! Tämä on kelan helppo todeta ihan veroilmoituksesta.
Voi Jeesus. Hampaattomat syököön soppaa ja mihin köyhät silmälaseja tarvitsevat, katsovat kuitenkin kaikki päivät televisiota.
Sanattomaksi vetää tuo viimeinen kommentti. Haluaisin nähdä kasvotusten millainen ihminen näin puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. TyötönJust. 80€ saat linssit ja kehykset.
Ei todellakaan saa kun pitää olla erikoislinssit karsastuksen takia ja vielä lukuosa.
Vierailija kirjoitti:
T. Työtön
Miten siinä tapauksessa että olisit saanut 160 euron maksusitoomuksen silmälaseja varten kuten minä? Enempää en nimittäin sossusta silmälaseihin saanut vaikka lääkärin todistus että tarvitaanko hiotut linssit ja kohta menee maksusitoumuksen aikarajakin umpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. TyötönJust. 80€ saat linssit ja kehykset.
Ei todellakaan saa kun pitää olla erikoislinssit karsastuksen takia ja vielä lukuosa.
Tiimarista lukulasit.
Mi en ymmärrä sitä että 25v vielä hyysätään lapsina. Monet ovat jo työssä ja voisivat ostaa itse ehkäisynsä. 18v voisi olla ikäraja, täysi-ikäiset hoitakoon itse asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. TyötönMiten siinä tapauksessa että olisit saanut 160 euron maksusitoomuksen silmälaseja varten kuten minä? Enempää en nimittäin sossusta silmälaseihin saanut vaikka lääkärin todistus että tarvitaanko hiotut linssit ja kohta menee maksusitoumuksen aikarajakin umpeen.
Minä en saa toimeentulotukea niin en tiedä maksusitoumuksesta.
Miksei?
Minusta valtion pitäisi taata kaikille yhtäläiset elinmahdollisuudet. Silmälasit on välttämättömät.