Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oudoimmat muistosi omalta kouluajalta?

Vierailija
09.06.2021 |

Mitä kyseenalaista tai erikoista muistat niiltä vuosilta, kun olit itse koulussa?

Aloitan. Ensimmäisen luokan ensimmäisenä päivänä vuonna 1984 n. 6-kymppinen tuore opettajani esitteli meille KANTELUKERTUN. Kantelukerttu oli piipunrassista ja kreppipaperista väännelty perhosennäköinen ötökkä, jonka opettaja kiinnitti liitutaulun yläosaan seuraavilla saatesanoilla:

"Jos tulette opettajan luokse kantelemaan, mitä luokkakaveri on tehnyt, kantelukerttu saattaa lennähtää JUURI SINUN PULPETILLESI ja sitten sinua hävettää.

Tervetuloa kouluun. Meillä on aluksi tällainen kaksi viikkoa kestävä pehmeä lasku."

... että mitä että??

Pelkäsin kerttua. Ylitunnollinen ja kuuliainen oppilas minusta tuli. Kesti kauan, että uskalsin pitää puoliani ja sanoa, mitä ajattelin. Vielä tänä päivänäkin on hieman anteeksipyytelevä olo ihan turhanpäiväisissä tilanteissa.

Itse olen nykyään varhaiskasvatuksen opettaja ja "hieman" erilaiset metodit käytössä.

Kommentit (220)

Vierailija
41/220 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan näitä, mistähän aloittaisi.. Ihan alaluokilla mulla oli naisopettaja, joka näin jälkikäteen ajatellen oli nätisti sanottuna seinähullu. Todella arvaamaton, saattoi menettää malttinsa ihan mitättömästä asiasta, tai sitten ei. Koskaan ei tiennyt, mistä päin tuulee. Inhosi tyttöjä ja suosi poikia, suuttuessaan saattoi lyödä tai käydä muuten käsiksi. Joskus käytti puolet tunnista kertomalla, miten kasvattaa lapsensa. Ei mm. antanut heidän katsoa Ritari Ässää (jonnet ei muista), ja tämähän oli koko luokan äärimmäisen tärkeää tietää -muisti muuten mainita tämän useampaan otteeseen 🙄 Eli tämä on yksi niistä oudoimmista muistoista kouluajalta. Lisää on vaikka kuinka ja paljon, muttei aika riitä.

Vierailija
42/220 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella kuvaamataidon tunnillla tehtävänantona oli: "Halla". Meidän piti piirtää siitä kuva väriliiduilla. 

Muistan sen vieläkin vaikka siitä on jo 30 vuotta. En osannut silloin enkä osaisi vieläkään piirtää hallaa väriliiduilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/220 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirtymä ala-asteelta yläasteelle oli kammottava järkytys.

Yläasteella oli hirveä meno. Ikäryhmämme oli koulussa aivan liian iso. Sinne tuli ei niin kivasta kaupunginosasta ihan erilaisia oppilaita kuin mitä ala-asteella oli ollut. Kaikki poikia, huonoja koulussa, riehujia, kiusaajia. Toivottomia tapauksia, meidän luokkaan osui valitettavasti 5 kpl. Luokka oli iso, peräti 36 opp. Luokkia oli 6.

Yläasteen opettajat oli karskeja ja etäisiä. He kohtelivat meitä kaikkia varmuuden vuoksi kuin nuorisorikollisia. Kunnes oppivat vähitellen ketkä olivat kunnollisia.

Uusi oppiaine opintojenohjaus. Sitä opetti opo, lehmänsilmäinen mies, joka tuijotteli lukiotyttöjä aivan liian kiinteästi.

Opon vastaanotolle piti kaikkien seitsemäsluokkalaisten mennä vuorollaan, yksin. Tarvitseeko sanoa, että pelotti? Opo uteli kummia, kuten "Mitä sä ajattelet pojista?"

Ja sitten oli käytäväpäivystys. 7-luokkalainen istui -yksin- ulko-oven vieressä klo 8-12. Oli talvi, oli kylmä, tylsää. 4 tuntia. Tehtävänä oli valvoa, että 7-9 luokkalaiset menevät välkällä ulos.

Illtapäivä oli vapaata.

Elettiin 70-luvun loppua. Nyt vasta tajuan kirkkaasti, miten pelottavaa ja kalseaa koulussa todella oli. Kiusaavia poikia sai pelätä koulumatkoilla ja välkillä. Koskaan ei kannattanut liikkua yksin, ettei joutuisi niiden silmätikuksi ja tapahtuisi ties mitä.

Välkillä oli muka 2 opettajaa ulkovalvojina. Eivät ne mitään valvoneet, vaan keskittyivät juoruamaan ja nauraa räkättämään keskenään. Joitain - ei kyllä mua - kiusattiin pahastikin. Opettajat käänsivät selkänsä ja esittivät etteivät huomanneet mitään.

En arvosta yläasteen opettajia. Osa heistä kiusasi oppilaita, jotain hiljaista ja puolustuskyvytöntä, joka oli esim. lihava, kömpelö voikkatunnilla tai jolla oli silmälasit.

Hieman samantyylisiä kokemuksia yläasteelta 80- luvulla.

Yksi miesopettaja oli kiusaaja, kiusasi mm. erästä heikkolahjaista poikaa, toista lahjakasta, mutta epävarmaa, sekä paria varhaiskypsää tyttöä.

Vierailija
44/220 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miespuolinen biologian opettaja selitti, miten murrosikä saa haluamaan äidiksi ja meistä tytöistä tulee epä-älyllisiä, kunnianhimottomia hoivaajia, kun murrosiän hormonit alkavat vaikuttaa. No ei tullut. Hoivavietti oli jo pienenä lapsena ja olin aina luokkani paras oppilas. Opiskelin akateemisen ammatin ja sain kyllä lapsia. Murrosikää ennenkin jo halusin ilman muuta äidiksi myös.

Vierailija
45/220 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteen luokanvalvoja uhkasi koko luokkaa: "Leikkaan teidät moottorisahalla palasiksi, jos ette ala käyttäytyä kunnolla."

Tapahtui 90-luvun lopulla. Jäi jotenkin kaikessa älyttömyydessään mieleen, etenkin luokan rauhallisimpana kiusattuna, kun koko luokka sai sapiskaa muutamien hölmöilystä. Luokanvalvoja ei tietääkseni toteuttanut uhkaustaan.

Vierailija
46/220 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikien ja tyttöjen liikunnanopet naivat liikkatunnin jälkeen patjavarastossa joka päivä. Koko koulu tiesi asiasta, mutta heidän puolisonsa ilmeisesti eivät tienneet. Tai välittäneet.

Vierailija
47/220 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikien ja tyttöjen liikunnanopet naivat liikkatunnin jälkeen patjavarastossa joka päivä. Koko koulu tiesi asiasta, mutta heidän puolisonsa ilmeisesti eivät tienneet. Tai välittäneet.

Meillä taas liikunnanope ja ruotsinope. Taitaa olla ihan yleistä opettajien keskuudessa muhinointi koulun tiloissa.

Vierailija
48/220 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta oliko tämä outoa, mutta jotenkin suhteetonta.

Englannin- tai ruotsintunnin alussa oli taululla kikkelin kuva ja teksti "kuppa kullinpää".

Opettaja oli sellainen kotkankatseinen tiukka rouva.

Ope veti tunnin normaalisti, mutta tunnin loputtua sanoi:

"Kuvan ja tekstin tekijä ilmoittautuu, muuten ei kukasn poistu."

No, istuimme koko välitunnin luokassa.

Seuraava oppituntikin meni, jokainen oppilAs kävi erikseem rehtorin kuulusteltavana.

Syyllistä ei saatu selville, opettaja ei lopettanut showta, ennen kuin rehtori tuli sanomaan, että menkäähän tunneillenne, ei tämä ole tämän arvoista.

Jälkeen päin selvisi, että kepposen takana pli luokan kympin tyttö...

Liekö tapauksen takana ollut jokin opettajaa koskeva juoru tms. koska tuntui perin juurin loukatulta.

Maslaiskylän yläaste 1980-luku.

Vierailija
49/220 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli joskus jossain samanlaisessa, mutta...

Yksi kiusaajapoika heitti minua pyyhekumilla suoraan silmään. Kerroin opettajalle, jolloin hän kysyi tältä heittäjältä "Timo, miksi teit noin" Poika vastasi  "No silmään oli helpoin tähdätä kun ne on niin isot"

Tämän jälkeen opettaja ei sanonut mitään eikä poika saanut mitään rangaistusta. Eli tuo peruste oli opettajalle ilmeisesti ihan hyväksyttävä :D

Vierailija
50/220 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa piti olla tapaaminen opon kanssa, ja keskustella urasuunnitelmista. Olin kympin tyttö, joten urasuunnitelmiini kuului lääkäriä ja insinööriä ja lakimiestä. Miesopo sanoi, että ne ovat miesten ammatteja, ja minun pitäisi etsiä ennemmin jotain tytöille sopivaa. Tämä siis 80-luvulla.

Mikä sinusta sitten tuli?

Vierailija
51/220 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen todistanut omin silmin sitä, kuinka opettaja löi karttakepillä kurittoman poikaoppilaan sormille. Uskoi kyllä ilkimys kerrasta.

Nykyoppien mukaan ei olisi tuollaisen väkivaltaisen opin kaiketi tullut tehdä niin... No, ajat oli erit. Pojatkin vielä niitä poikia.

Suomen kouluissa on ruumiillinen kurittaminen virallisesti kielletty vuonna 1915. Suuri laiva tosin kääntyy hitaasti.

Vierailija
52/220 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen todistanut omin silmin sitä, kuinka opettaja löi karttakepillä kurittoman poikaoppilaan sormille. Uskoi kyllä ilkimys kerrasta.

Nykyoppien mukaan ei olisi tuollaisen väkivaltaisen opin kaiketi tullut tehdä niin... No, ajat oli erit. Pojatkin vielä niitä poikia.

Aiemmin mainitsemani yläasteen kiusaaja-opettaja kävi käsiksi pariin huonokäytöksiseen poikaan, jotka julkesivat häntä haistatella.

1-2 luokan opettajani(vanha nainen) myös kiivastuessaan saattoi tarttua hiuksista kiikuttaessaan käytösrikkeeseen syyllistynyttä häpeänurkkaan.

Tavallisimmin kuitenkin retuutti vaatteista.

Yhdellä villillä pojalla oli tukevat henkselihosut, henkselit olivatkin mainiot kantokahvat.

Yhden kerran muistan joutuneeni ko. opettajan retuutettavaksi.

Kaverilleni ei ruoka maistunut, mutta lautanen oli ehdottomasti syötävä tyhjäksi.

Minä taas olin kova syömään, joten meitä oli luokassa enää kaksi syöjää, muut olivat jo välitunnilla.

Opettaja oli keittiössä juttekemassa keittäjän kanssa samalla vahtien, että kaikkien astianpalauttajien lautaset ovat tyhjät.

Minä syödessäni heiluttelin jalkojani, jolloin villasukka lennähti lattialle.

Kaverini yritti pelastaa nahkansa lautaslle jättämisen synnistä sanomalla, että minä olin heilutellut hikistä sukkaa hänen nenänsä edessä.

Opettaja ryntäsi luokkaan kiljuen kuin hyeena ja talutti minut tukasta nurkkaan.

Kiljumisesta hätäisesti sain kuvan rikkeeni laadusta.

Vastaväitteitä ja puolustautumisia hän ei koskaan kuunnellut, eikä kukaan yleensä yrittänyt niitä hänelle esittääkään.

Vuosi varmaan oli 1979.

Vierailija
53/220 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Talkkari salakatseli kattoikkunasta tyttöjen liikuntatunnin jälkeistä suihkuvuoroa jäi siitä kiinni. Sai potkut

- Matikanope jotenkin sekosi kesken päivän ja vietiin lataamoon. Itse en tätä nähnyt, mutta vahva urbaanilgendahan tästä syntyi

- Anoreksiaan sairastunut rinnakkaisluokkalainen palasi 'tervehtyneenä' kouluun, mutta oli niin kuolleen näköinen että ihan pelästyin kun näin ekaa kertaa. Siis aivan kauhean näköinen, silmät kuopalla joa joka ikinen luu näkyi kallossa ja muualla kehossa törröttämässä selkeästi. Ei tainnut ihan olla koulukuntoinen vielä kuitenkaan

Vierailija
54/220 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikinopen sijainen ei opettanut tunnilla mitään, vaan löpistiin kaikkea muuta epäolennaista. Kuunneltiin kuunnelmia, joista piti löytää käännökset tyyliin "hattuun tuli viiva". Tämä samainen ope seurusteli seiskaluokkalaisen tytön kanssa! Ei taitaisi nykypäivänä olla ihan sallittua.

Vierailija
55/220 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tää viiminen AMK koulutusvastaavan suhde oppilaseen. Oli varmaan hyvät opetukset tuntien jälkeen.

Toinen opettaja taas oli messuilla matkassa, kojonka jälkeen osalla numerot nousi..

Yksi opettaja taas vikitteli kaikkia nuorempia oppilaita..

Vierailija
56/220 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei vielä eletty ilmiantoyhteiskunnassa ja kantelua pidettiin pahana.

Vierailija
57/220 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun ammattikoulussa miesopettaja puhui puolet tunnista edesmenneestä vaimostaan ja kaikkea muuta. Entisistä työpaikoistaan missä tapahtui kuolettavia tapaturmia ja jopa itsemurha. Itsemurhista puhuminen oppilaille ei ole oikein järkevää

Vierailija
58/220 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tuo kantelu oli joskus sellainen pahe, mitä halveksittiin kovasti. Oli häpeällistä kannella. Kunnon lapsi ei kannellut. Tämä tarkoitti siis esim. sitä, että jos kiusaajat hakkasivat sinut pihalla, niin ei ollut suotavaa mennä siitä kantelemaan.

Vierailija
59/220 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni ekaluokan ope kertoi, että aikaisin lukemaan oppivat yleensä kuolevat nuorina. Siinä motivointia 70-luvun malliin. Sama opettaja oli myös tarinoinut pienille tapauksesta, jossa vuoristoon pudonneen lentokoneen eloon jääneet matkustajat söivät kuolleita. Tuolloin ei lapsia suojeltu elämän julmuudelta.

Ap:n esimerkki on hyvä pitää mielessä, kun väittää, että kiusaaminen vaan lisääntyy koko ajan jne. Se on puhdasta peetä. Menneinä vuosikymmeninä ei aikuisille tullut mieleenkään, että heillä olisi mitään velvollisuutta puuttua lasten väleihin. Monet koulut olivat todella julmia paikkoja. Pahinta oli varmaan sotien jälkeen, kun miesopettajat olivat sodassa vaurioituneita.

Vierailija
60/220 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska meno luokassa ennen opettajan tuloa oli liian villiä ja äänekästä alettiin pitämään nimivihkoa, johon kirjoitettiin häiriköitten nimet. Nimivihkon pitäjä äänestettiin luokan kesken ja se homma osui minulle. Kynä sauhuten kirjoitin sitten poikien nimiä samalla kun he keskenään nahistelivat. Opettaja laski nimet ja antoi sen perusteella jälki-istuntoa. No kumma etten saanut mitään sakinhivutusta tuon virkani takia. Keväällä nimivihko sitten suurieleisesti poltettiin puukäsityöluokassa.

Meillä ala-asteella opettaja teki samaa, mutta antoi tehtävän salaisesti jollekin tai joillekin noin kerran viikossa, ja jäi näillä kerroilla vielä viivyttämään tunnitte tuloaan, jotta saisi mahdollisimman monta nimeä listaan. Opettaja piti myös yllättäen pulpetti- ja kynsitarkastuksia sekä järjesti oppilaille kaikenlaisia muitakin ansoja, jotta sai kerättyä luokan peräseinälle teipattuun taulukkoon miinuksia. (Plussia ei merkitty mihinkään.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme