Oudoimmat muistosi omalta kouluajalta?
Mitä kyseenalaista tai erikoista muistat niiltä vuosilta, kun olit itse koulussa?
Aloitan. Ensimmäisen luokan ensimmäisenä päivänä vuonna 1984 n. 6-kymppinen tuore opettajani esitteli meille KANTELUKERTUN. Kantelukerttu oli piipunrassista ja kreppipaperista väännelty perhosennäköinen ötökkä, jonka opettaja kiinnitti liitutaulun yläosaan seuraavilla saatesanoilla:
"Jos tulette opettajan luokse kantelemaan, mitä luokkakaveri on tehnyt, kantelukerttu saattaa lennähtää JUURI SINUN PULPETILLESI ja sitten sinua hävettää.
Tervetuloa kouluun. Meillä on aluksi tällainen kaksi viikkoa kestävä pehmeä lasku."
... että mitä että??
Pelkäsin kerttua. Ylitunnollinen ja kuuliainen oppilas minusta tuli. Kesti kauan, että uskalsin pitää puoliani ja sanoa, mitä ajattelin. Vielä tänä päivänäkin on hieman anteeksipyytelevä olo ihan turhanpäiväisissä tilanteissa.
Itse olen nykyään varhaiskasvatuksen opettaja ja "hieman" erilaiset metodit käytössä.
Kommentit (222)
Olisihan niitä vaikka kuinka paljon, mutta tämä tuli ekana mieleen..
Joskus ala-asteella meillä oli liikuntatunnilla uintia. Pojat menivät keskenään miesten puolelle ja naisopettaja tuli meidän tyttöjen kanssa naisten puolelle. Siinä riisuutessa satuin vilkaisemaan opettajaan päin ja IKINÄ en ole niin karvaista naista nähnyt. Siis tyyliin entisen DDR:n (jonnet ei muista) "nais"urheilija. Kaiken kruunasivat punaiset valkopilkulliset alushousut 😳 Elettiin kyllä 80-lukua ja naisten karvoitus nyt oli hieman luonnollisempaa, mutta tuo oli jo huhhuh!
Eka ja toka luokan opettaja nuorehko nainen oli hyvin mukava ja kannustava opettaja. Huono puoli oli että hän aika kärkkäästi nolasi ylimääräistä meteliä pitävän oppilaan ei ollut väliä häiriköi yskäisikö vai aivastiko tunnilla. Toinen mitä joskus jälkikäteen ihmettelin hänellä oli taipumus tulla käymään kouluterkan juttusilla kesken meidän terveystarkastuksen kun yleensä oltiin siellä useampi poika kerrallaan alushoususillaan. Se tuntui nololta. En tiiä tekikö saman tyttöjen aikana. Muuten hyvä opettaja. 3 luokasta ala-asteen loppuun oli vanhempi naisopettaja joka oli aika ilkeä. En itse ollut mikään paha häirikkö mutta en kovin hyvä koulussa. Jäi mieleen kun luokka jaettiin kahteen ryhmään englannin tunteja varten. Itse jouduin vaihtamaan ryhmää kun opettaja sanoi koko luokan kuullen että minun pitää tulla toiseen ryhmään koska hän ei halua kahta huonoa oppilasta samaan ryhmään. Toinen mikä jäi mieleen oli kun tykkäsin kovasti lukemisesta luin paljon kirjoja vapaaajallakin. Mitä opettaja ei huonosta oppilaasta uskonut. Kerran meidän kaikkien piti tunnilla lukea itsenäisesti kirja Ollin oppivuodet. Tunnin lopussa opettaja tarkasti kuinka pitkällä kaikki ovat lukemisessa. Itse olin lähes 20 sivua pitemmällä kuin luokan tähti oppilaat joten rangaistuksena sain aloittaa kirjan lukemisen alusta uudestaan.