Mitä fyysisiä oireita stressi on sinulle aiheuttanut?
Mitä oireita stressistä voi tulla? Itsellä ollut viimeisen vuoden aikana kaikenlaisia oireita, sitä ennen olen ollut terve. Mitään muuta eroa ei ole entiseen, kuin kova stressi. Lääkärissä käyty ja ei ole vakavaa.
Kommentit (389)
Unettomuus, keskittymiskyvyn kadotus ja ahdistus on pahimmat oireet.
Myös hampaita puren unissani yhteen niin että leukaperiin sattuu, ja välillä puren poskea ja kieltäkin. Hiuksetkin ovat harventuneet reilusti, mutta paha sanoa, mikä on luonnollista ikääntymisen aiheuttamaa harventumista ja mikä stressin vaikutusta. Välillä ruokahaluttomuutta, välillä taas mässäilyä. Yleisesti sellainen tasaisen rytmin pitäminen hankalaa.
Työttömyyden aiheuttamaa stressiä nyt, mutta samanlaista oli työssä ollessakin, kun oli karmea työpaikka.
Väsymys, sydämen tykytys, ahdistus, paniikkikohtaukset, pakko-oireet, hormonaalinen akne, kuiva iho, kutina, astman paheneminen, järkyttävä hienhaju, hengenahdistus, selkäjumi, leuan nivel lonksuu, ientulehduksia, nivelvaivoja, nenäverenvuotoja, hiukset katkeilee, kynnet ei kasva.
Kova, pitkittynyt stressi. Epäilen myös raudanpuutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joilla jännityspäänsärkyä, onko se kovaa tai häiritsevää? Itselläni on niska jumissa ja pantamaista puristusta, vihlontaa ja pistelyä päässä. Välillä se on kovaa ja häiritsevää, välillä lievää. Välillä oireetonta. Joskus ohimo tuntuu puutuneelta. Voikohan olla juuri jännityspäänsärkyä?
mulla toistaiseksi mt-lääkitys alkanut tuota helpottamaan.
Kiitos vastauksesta! Lääkäri ehdotti minulle mt-lääkettä tueksi, kun stressi ilmeisesti aiheuttaa minulle näitä oireita. Pitäisi varmaan kokeilla, kun oireet ovat häiritseviä.
päänsärkyyn vaikuttavaa mt-lääkettä kannattaa kokeilla.
Lääkäri tosiaan puhui jostain mt-lääkkeestä, joka hyvin pienellä annoksella vaikuttaa jännitykseen ja kipuun.
Olisi mielenkiintoista kuulla mistä lääkkeestä kyse, varsinkin on jos itselleni uusi lääke.
Ei kannata lannistua jos eka valmiste ei auta.
En ole siis vielä kokeillut, mutta jos muistan oikein, lääke on Triptyl tai Klotriptyl mite. Sitä on käytetty masennukseen kapina annoksina, nykyään masennukseen ennemmin SSRI-lääkkeitä. Mutta tuo triptyl kuulemma toimii pienenä annoksena kipuihin ja sitä kuulemma käytetään esim. migreenin estoon ja jännityspäänsärkyyn.
ok, mulla vuosien lääkekokeilujen jälkeen on ollut viime kuukaudet iltaisin juuri Triptyl (aluksi nukutti paremmin kuin ennen mutta taas yövalvomista), aamuisin otan Essitalopraami ja Brintellix. Joku/jotkut poistaneet päänsärkyä. Kaikki suunnilleen minimiannoksia.
Itse aloitan lääkitykset nykyään reippaasti puolet pienimmällä kuin lääkärin aloitussuositus, olen herkkä haittavaikutuksille.
Brintellixistä sanotaan ettei haittavaikutuksia juurikaan ilmene.
Tsemppiä.
Vatsavaivoja, päänsärkyä, rypyt otsalla kun jatkuvasti kulmat kurtussa, ruokahaluttomuutta, mikä ei oikein sovi yhteen fyysisen työn kanssa. Vatsavaivat vain lisäävät stressiä kun ei jaksaisi mitään ylimääräistä ongelmaa ja oman toimintakyvyn lasku v tuottaa, tarpeeksi muutakin mietittävää kuin oma kunto. Joskus hiukset harvenneet ja kuukautiset olleet pitkään poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen vuosi ollut jotenkin vaikea. Työtön. Äidin muistisairaus jne. Hiukset alkoivat voimakkaasti harmaantua. En tiedä onko stressiä mutta yhtäkkiä nopeutui.
Voimia sinulle etenkin äitisi tilanteeseen! Ei ihme jos sinulla stressiä.
Ihanaa kun joku sanoo näin ja ymmärtää vaikken olekaan äidistä kirjoittaja,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni epämiellyttävää tunnetta vatsassa (ei varsinaisesti kipua, mutta jännityksen kaltaista tunnetta), päänsärkyä, unettomuutta ja hiustenlähtöä. Hiustenlähtö oli voimakasta ja sen vuoksi hakeuduinkin lääkäriin, mutta muuta selitystä ei löytynyt kuin työstä ja opiskelusta koitunut stressi. Lisäksi vaikeampaa keskittyä ja muisti takkuilee.
vitamiinit?
rauta/ferritiini (joo pakko tunkea tähänkin keskusteluun)?
En ole kommentoija, jolle vastasit, mutta samoja oireita. Ferritiiniarvo 28. Lääkärin mukaan hyvä.
Samoja kokenut, ei muutakuin rautaa sisuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vatsavaivat, päänsärky. Inhottavinta ns. neurologiset oireet, jotka vielä lisäävät huolta.
Totta pyörtyilyt muistin menetykset sun muut mistä ei koskaan palaudu ennalleen.
Vierailija kirjoitti:
Päänsärky. Vatsakipu. Pureskelen kieltä / poskien sisäpintaa. Pureskelen kynsiä.
Mä olen koko ikäni kalunnut sormia/kynsiä. Kaduttaa ja hävettää, mutta se on sairaus (ahdistusta).
Ehkä pakko-oireinen häiriö, en ole lääkäri, mutta mt-lääke saattaa vähentää tarvettani olla sormi suussa.
Vierailija kirjoitti:
Krooniset lihasjumit, väsymys, migreeni, päänsärky, unettomuus, hikoilu, palautumattomuus, muistiongelmat, itkuisuus, mind-fock jne.
miksi alapeukku??
Rytmihäiriö, lymfosyytit romahtavat, migreeni
Onko hiuksenne kasvaneet takaisin stressaavan elämänvaiheen jälkeen? Nyt, kun muuten elämä helpompaa, stressaan kaljuuntumisesta, ikuinen kehä! Monipuolinen ravinto+ vitamiinit ei auta. Hemoglobiini hyvä, Ferritiini 13 mutta lääkärin mukaan normaali. Uskaltaako silti ottaa rautalisää, jos se vaikuttaisi? Elämänilo mennyt, kun häpeän olemattomia hiuksia, joista kolmasosa ehkä jäljellä.
Pulssi on korkea, rytmihäiriöitä, päänsärkyä, lihakset jumissa, vatsa sekaisin
z kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joilla jännityspäänsärkyä, onko se kovaa tai häiritsevää? Itselläni on niska jumissa ja pantamaista puristusta, vihlontaa ja pistelyä päässä. Välillä se on kovaa ja häiritsevää, välillä lievää. Välillä oireetonta. Joskus ohimo tuntuu puutuneelta. Voikohan olla juuri jännityspäänsärkyä?
mulla toistaiseksi mt-lääkitys alkanut tuota helpottamaan.
Kiitos vastauksesta! Lääkäri ehdotti minulle mt-lääkettä tueksi, kun stressi ilmeisesti aiheuttaa minulle näitä oireita. Pitäisi varmaan kokeilla, kun oireet ovat häiritseviä.
päänsärkyyn vaikuttavaa mt-lääkettä kannattaa kokeilla.
Lääkäri tosiaan puhui jostain mt-lääkkeestä, joka hyvin pienellä annoksella vaikuttaa jännitykseen ja kipuun.
Olisi mielenkiintoista kuulla mistä lääkkeestä kyse, varsinkin on jos itselleni uusi lääke.
Ei kannata lannistua jos eka valmiste ei auta.
En ole siis vielä kokeillut, mutta jos muistan oikein, lääke on Triptyl tai Klotriptyl mite. Sitä on käytetty masennukseen kapina annoksina, nykyään masennukseen ennemmin SSRI-lääkkeitä. Mutta tuo triptyl kuulemma toimii pienenä annoksena kipuihin ja sitä kuulemma käytetään esim. migreenin estoon ja jännityspäänsärkyyn.
ok, mulla vuosien lääkekokeilujen jälkeen on ollut viime kuukaudet iltaisin juuri Triptyl (aluksi nukutti paremmin kuin ennen mutta taas yövalvomista), aamuisin otan Essitalopraami ja Brintellix. Joku/jotkut poistaneet päänsärkyä. Kaikki suunnilleen minimiannoksia.
Itse aloitan lääkitykset nykyään reippaasti puolet pienimmällä kuin lääkärin aloitussuositus, olen herkkä haittavaikutuksille.
Brintellixistä sanotaan ettei haittavaikutuksia juurikaan ilmene.
Tsemppiä.
Pahoittelut, että änkeän tähän kysymään vaikken ole ap. Onko sinulla aamulla essilatopraami ja illalla otat triptylin? Minulla eka käytössä ja lääkäri sanoi, että voisin kokeilla triptyliä iltaisin jännityksen vähentämiseen.
Unettomuus, vatsaoireet, laihtuminen, hiustenlähtö, ahdistus, masennus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni epämiellyttävää tunnetta vatsassa (ei varsinaisesti kipua, mutta jännityksen kaltaista tunnetta), päänsärkyä, unettomuutta ja hiustenlähtöä. Hiustenlähtö oli voimakasta ja sen vuoksi hakeuduinkin lääkäriin, mutta muuta selitystä ei löytynyt kuin työstä ja opiskelusta koitunut stressi. Lisäksi vaikeampaa keskittyä ja muisti takkuilee.
vitamiinit?
rauta/ferritiini (joo pakko tunkea tähänkin keskusteluun)?
En ole kommentoija, jolle vastasit, mutta samoja oireita. Ferritiiniarvo 28. Lääkärin mukaan hyvä.
Mun mukaan sun lääkäri ei ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Onko hiuksenne kasvaneet takaisin stressaavan elämänvaiheen jälkeen? Nyt, kun muuten elämä helpompaa, stressaan kaljuuntumisesta, ikuinen kehä! Monipuolinen ravinto+ vitamiinit ei auta. Hemoglobiini hyvä, Ferritiini 13 mutta lääkärin mukaan normaali. Uskaltaako silti ottaa rautalisää, jos se vaikuttaisi? Elämänilo mennyt, kun häpeän olemattomia hiuksia, joista kolmasosa ehkä jäljellä.
Sinuna en uskaltaisi olla ottamatta rautalisää.
Oma ferritiinini oli viisi vuotta sitten samalla tasolla. Olen joutunut syömään rautaa nämä viisi vuotta ja olen sen avulla pysynyt työkykyisenä. Hemoglobiini muuten laski, kun varastorauta nousi, keho oli kompensoinut raudanpuutetta nostamalla hemoglobiinia.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat sitä mieltä, että vasta taso 60 on ferritiinissä ok. En usko että rautalisästä on haittaa ainakaan, mutta ehkä voisit vaikka farmaseutilta kysyä apteekissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuna en uskaltaisi olla ottamatta rautalisää.
Oma ferritiinini oli viisi vuotta sitten samalla tasolla. Olen joutunut syömään rautaa nämä viisi vuotta ja olen sen avulla pysynyt työkykyisenä. Hemoglobiini muuten laski, kun varastorauta nousi, keho oli kompensoinut raudanpuutetta nostamalla hemoglobiinia.
Minulla hemoglobiini on 149 ja ferritiini 25.
Hajalle purrut hampaat. Puremisesta kipeytynyt kaula ja niska ja kerran poski niin ettei pystynyt mitään ruokaa puremaan lainkaan viikkoihin.
Tuhonnut näön toisesta silmästä. (Central serous retinopathy ) kiitos stressaavalle työlle kannatti raataa 2k€/kk