Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok työpaikkojen nykypäivänä syrjiä hakijoita ulkonäkösyistä, esim. kasvotatuonnin vuoksi?

Vierailija
09.06.2021 |

Mun mielipiteeni on, että ei saisi syrjiä ketään työnhaussa, jos hakija on pätevä työhön. Todella ahdasmielistä ajattelua nykypäivänä, koska tatuoinnit ovat yleistyneet hirmuisesti.

Millähän selityksellä tälläiset tahot selittävät, jos valituksi ei tule esim. kasvotatuonnin vuoksi? Sanovatko suoraan vai keksivätkö jonkun ontuvan selityksen?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En menisi lääkärille, jonka naama on hakattu täyteen mustetta ja naamassa on lävistyksiä.

Tunnen yhden lääkärin jolla on nuorena kännissä Lontoossa otettu tatuointi käsivarressa.Tämä tapahtui kauan ennen lääketieteelliseen pääsyä. Ei onneksi näy kuin hihattomassa paidassa.

Voisitko mennä tummaihoiselle lääkärille? Mitä väliä sillä on mitä värejä lääkärin ihossa on?

No olipa outo rinnastus. Ihonväriä ei voi valita, tatuointien ottamisen voi. Kertoo arvostelukyvystä tai sen puutteesta.

Vierailija
22/49 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua syrjitty työnhaussa kasvovamman vuoksi. Pahempi kuin se että tatuoinnista syrjittäisiin

Kasvotatuointi on tietoisesti otettu ja kielii siten huonosta arvostelukyvystä, mikä puolestaan voi hyvinkin vaikuttaa negatiivisesti valintatilanteessa. Vamma taas ei saisi vaikuttaa.

Tässäpä hyvä konsti työtävieroksuvalle:ota kasvo tatuointi, mitä isompi ja rumempi, sen parempi, ja mene sitten työhaastatteluihin. Lienet turvassa 😄

MOT. Mitä noita olen nähnyt niin työtävieroksuvan ja kasvotatuoidun välille vois vetää yhtäläisyysmerkit. Parempihan sen työnantajan kannalta on nähdä jo kasvoista, ettei työ maita. Miten sitten tunnistaa muut työnvieroksujat?

Ja tällaisia joudan kirjoittelemaan keskustelupalstalle 12:43. 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En menisi lääkärille, jonka naama on hakattu täyteen mustetta ja naamassa on lävistyksiä.

Tunnen yhden lääkärin jolla on nuorena kännissä Lontoossa otettu tatuointi käsivarressa.Tämä tapahtui kauan ennen lääketieteelliseen pääsyä. Ei onneksi näy kuin hihattomassa paidassa.

Voisitko mennä tummaihoiselle lääkärille? Mitä väliä sillä on mitä värejä lääkärin ihossa on?

No olipa outo rinnastus. Ihonväriä ei voi valita, tatuointien ottamisen voi. Kertoo arvostelukyvystä tai sen puutteesta.

Entä jos jokainen voisi valita ihonvärinsä? Olisiko silloin oikein syrjiä tiettyjä värejä? Mielestäni tämä ei muuttaisi tilannetta mitenkään.

Vierailija
24/49 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua syrjitty työnhaussa kasvovamman vuoksi. Pahempi kuin se että tatuoinnista syrjittäisiin

Miksi tämä on pahempaa? Mielestäni ovat ihan yhtä vakavia asioita.

Kasvovamma ei välttämättä oma valinta ja sille ei mahda mitään aina kirurgikaan

Vierailija
25/49 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvotatuointi kertoo tyhmyydestä ja harkintakyvyn puutteesta. Se jo riittää karsimiseen, jos kerran muitakin päteviä on saatavilla. Ei kai kukaan halua firmaansa töihin tyhmää ja harkintakyvytöntä?

Vierailija
26/49 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvotatuointi kertoo tyhmyydestä ja harkintakyvyn puutteesta. Se jo riittää karsimiseen, jos kerran muitakin päteviä on saatavilla. Ei kai kukaan halua firmaansa töihin tyhmää ja harkintakyvytöntä?

Mikä on se konkreettinen haitta, joka kasvotatuoinnista aiheutuu verrattuna esim. korvakoruihin tai hiusten värin muuttamiseen?

Vierailija
27/49 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän suurin osa tajua, että tatuoinnit ovat joillekin tärkeitä ja niitä pitää olla osalla myös kasvoilla. Kaikilla on vapaus olla, mitä tahtoo, Yhtä lailla työntekijää valitessa on myös vapaus päättää kenet ottaa  ja yritys esim, ei halua tatskanaamaisia vaikkapa asiakaspalveluun. Ihan joka paikkaan tatuoinnit eivät kerta kaikkiaan sovi ja  se tatuoinnin ottajan täytyy myös kantaa vastuunsa valintojensa seurauksista. Kaikkea ei voi saada elämässä, vaikka kuinka karjuisi oikeuksiensa puolesta. Silloinhan siinä myös karjutaan työhönottajan ihmisvapauksia vastaan. Laki lähinnä puuttuu selkeästi sukupuoleen, uskontoon, ihonväriin, rotuun  tai vammaisuuteen perustuvaan syrjintään, mutta ei vapaaehtoiseen itsensä tatuoimiseen. 

Makuasiat ovat makuasioita ja siitähän tatskoissakin on pääosin kyse, että yksi pitää niitä upeina ja toinen älyttöminä. Yhtä lailla jonkun pukeutumistyyli voi kertoa, ettei tyyppi ole ihan firmaan sopiva tapaus.

Vierailija
28/49 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt rekryä nyt noin kuusi vuotta ja yhtäkään, kenellä on näkyviä tatuointeja tai lävistyksiä en palkkaa, ovat sitten miten päteviä hyvänsä. Myöskään esim. parisuhteeseen en koskaan tämmöisen ihmisen kanssa en pystyisi, HYI!

Vierailija
29/49 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, toi juttu on vähän kaksiteräinen miekka. Tatuointi ei vähennä älyä tai tee henkilöstä huonoa työntekijää, joten sen perusteella ei voi syrjiä, mutta...jos esimerkiksi on töissä tai hakeutumassa hautaustoimintoon töihin, on ehkä esteettisesti ja psykologisesti vähän normiepäsopivaa olla tatuoitu tai sitten erimerkiksi vähäpukeinen, vielä on kuitekin sitkeässä käsitteet siitä, että on tiettyjä ammatteja, joissa ei tietty habitus ole täysin OK, siitä olen itse samaa mieltä, muuten en kovin tiukkapipoinen ole, mutta...vaikka olisi kesähelteet, en pidä kovin esteettisesti sopivana sitä, että tiskin takana minua palvelee kovin vähäpukeinen henkilö, joten kyllä edelleen jollakin on jotain väliä.

Vierailija
30/49 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kasvoissa saisi olla kuvia kun monesti vaatteissakaan ei saa olla ainakaan mitään huomiota herättävää? Siis niissä hommissa missä kasvotatuointi tai muu näkyvä kehonmuokkaus voisi olla karsiva tekijä. Erikoiseksi muokattu ulkonäkö on oma valinta, kaikki eivät halua yritystään edustettavan tällaisella.

Vierailija
31/49 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni pelkäävät kasvo- ja kaulatatuoituja ihmisiä. Ja parempi niin.

Sinä tai joku muu on opettanut heidät siihen. Oletko miettinyt mitä sitten tapahtuu, jos heidän opettajallaan on tatuointi?

32/49 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Ei kasvotatuoinnin perusteella syrjiminen mielestäni ole ulkonäkösyrjintää, vaan elämäntyylin perusteella tapahtuvaa syrjintää.

Ei kasvotatuoinnin hankkiminen kerro mitään elämäntyylistä

No elämänvalinta on ehkä parempi sana tässä yhteydessä kuin elämäntyyli. Jokuhan voi olla ottanut kasvotatuoinnin joskus nuorena, ja elää nykyään toisenlaista elämää. Joka tapauksessa se ei ole ulkonäköön kuuluva omainaisuus ensisijaisesti, vaan rinnastuu pukeutumistyyliin, koristautumiseen jne.

Vierailija
33/49 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt rekryä nyt noin kuusi vuotta ja yhtäkään, kenellä on näkyviä tatuointeja tai lävistyksiä en palkkaa, ovat sitten miten päteviä hyvänsä. Myöskään esim. parisuhteeseen en koskaan tämmöisen ihmisen kanssa en pystyisi, HYI!

Minä puolestani olen istunut täydellisen typerän ja alokasmaisia virheitä tehneen rekrytoijan vastapäätä, otti niin hitosti päähän koko tyyppi, vaikka hänellä ei ollut tatuointia kasvoissaan, mistäköhän se johtui. Ei antanut kovinkaan ammattitaitoista kuvaa itsestään!

Vierailija
34/49 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan Sinä hakea vaikka Valtiontarkastusviraston pääjohtajaksi, eduksi luetaan ranskankielen taito, en tosin tiedä onko naamatatuointi mkään meriitti, nykyaikana se voi olla hyvinkin mahdollista.

Vierailija
35/49 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitähän väliä sillä oli, oliko se rekrytoija ammattitaitoinen tai tyhmä tai alokasmainen. Hän oli kuitenkin tullut valituksi tehtäväänsä ja hänellä oli siinä tapauksessa kuitenkin päätösvalta. Sinun mielipiteelläsi hänestä ei ole kenellekään mitään merkitystä. Hänen mielipiteellään sinusta taas on merkitystä, ainakin sinun työsaantisi kannalta.

Vierailija
36/49 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä! Jos olisin työnantaja en minäkään ikinä palkkaisi! Toinen kauhistus tai paremminkin hirvitys on nenärengas. Senkään kantajaa en ikinä palkkaisi jos olisi valta. Yököttää katsoakin. Valitettavasti.

Vierailija
37/49 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saan valita, niin kohtaan mieluummin tatuoimattoman asiakaspalvelijan pankissa, lääkäriasemalla, kaupassa ... missä tahansa. Ravintolassa tatuoitu tarjoilija saattaisi jopa olla minulle syy jättää syömättä.

Tuskin olen ainoa. Työnantajat ja yrittäjätkin tajuavat tämän. Firman bisneksille on eduksi, mikäli firman kasvot eivät ole tatuoidut.

Näin siis lähtökohtaisesti. Yksittäisiä poikkeuksia saattaa toki löytyä. Esimerkiksi tatuointiliikkeessä ei tietenkään haittaa, mikäli työntekijällä on tatuointi tai vaikka kaksi.

Vierailija
38/49 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni pelkäävät kasvo- ja kaulatatuoituja ihmisiä. Ja parempi niin.

Sinä tai joku muu on opettanut heidät siihen. Oletko miettinyt mitä sitten tapahtuu, jos heidän opettajallaan on tatuointi?

Todennäköisesti heidän opettajallaan ei ole tatuointia, ja jos onkin, niin se on vaatteen alla näkymättömissä.

Vierailija
39/49 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ylipaino voi olla syy, ettei tule hyväksytyksi.

Vierailija
40/49 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tatuointibuumi on hiipumassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä