Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yh ja köyhyys

Vierailija
08.06.2021 |

Tuntuu taas elämä niin turhalta ja väärältä että pakko kirjoittaa.
Olen kahden lapsen yh äiti. Opiskelen toista ammattia koska ensimmäisen ammatti ei tarjonnut töitä. Rahaa ei siis ole kuin juuri ja juuri laskujen maksuun ja ruokaan.
Kesäloma alkoi ja meillä ei ole rahaa tehdä yhtään mitään. Kituutellaan kokoajan muutenkin.
Minulla ei myöskään ole omaa vapaa aikaa kuin
kaksi päiväää kuukaudessa. Muuten olen kiinni lapsissa 24/7.
On mennyt viikko ja olen jo ihan poikki. Päivät menee samaa kaavaa. Ulkoillaan kotipihassa ja lähi leikkipuistoissa kun ei ole rahaa lähteä oikeasti minnekkään muualle edes samassa kaupungissa.
Kesän suurimmat haaveet olisi mennä lasten kanssa lappiin tai huvipuistoon. Käydä hevostalleilla lasten kanssa tai yksin ratsastamassa. Käydä mökillä. Käydä veneilemässä edes soutuveneellä.
Nuo ei tule ainakaan toteutumaan rahatilanteen takia.
Pienimmät haaveet mitkä ei myöskään tule onnistumaan on että pääsisin 2-3kertaa viikossa yksin lenkille ja saisin nähdä kerran viikossa kavereita ilman että lapset on mukana.
Minulla ei ole ketään kuka voisi niin usein lasteni kanssa olla sen hetken edes.

Jatkuvasti pala kurkussa pidättelen itkua kun katson miten muut tekee kaikkea. Lapsettomat kaverit tai kaverit joilla on parisuhde, käy lenkillä ja pelaamassa lentopalloa, syömässä ulkona ja ihan kaikkea.
Osa lasten kanssa mökkeilee, matkustaa asuntoautolla, käy uimassa hienoilla rannoilla.

En tiedä miten tulen jaksamaa koko kesän kun ensimmäinen viikkokin jo riipii. Ja ennenkuin kukaan ehdottaa edullisia vaihtoehtoja niin muistutan vielä että rahaa ei ole oikeasti edes bussilippuun tai jätskiin, juuri ja juuri ruokaan niin me ei voida tehdä mitään oikeasti.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, meilläkin oli joskus tuo tilanne.

Me käytiin kirjastossa tosi usein. Siellä on satutunteja, johon voi hetkeksi jättää lapset,siinä saa ainakin vartin lukea yksin rauhassa.

Kirjaston lisäksi pyöräiltiin paljon, retkille metsään tai leikkipuistoihin ja rannoille kauemmas. Meillä pienempikin oppi pyöräilemään kolmevuotiaana hyvin ja jaksoi pitkänkin matkan. Saatettiin tehdä leikkimielinen kilpailu tölkkien ja pullojen keruusta, tällä sai sitten jätskit tai karkkia.

Joukkoliikenteessä on kesällä ilmaisuuskampanjoita, näitä käytettiin ja lähikaupungissa sitten ajoitettiin päivä siihen kun pääsi ilmaiseksi johonkin nähtävyyteen tai teatteriin.

Laitoin ilmoituksen fbn ruoka-apua ryhmään, sain sieltä oikeasti tosi hyvää ruokaa ja tiettyjen lahjoittajien kanssa tutustuttiin niin että auttoivat mun perhettä enemmänkin esim antamalla lastenvaatteita, saatiin välillä liput sisäleikkipuistoon jne. Tämä ryhmä oli isossa kaupungissa lähellä meidän pikkupaikkakuntaa mutta auttajat olivat meidän paikkakunnalta.

Mä uskalsin jättää lapset keskenään kotiin kun nuorempi täytti 5v tunniksi kun kävin tunnin juoksulenkillä. Sinä aikana sai pelata eikä saanut lähteä mihinkään. Näin pääsin lenkille 3 x vk.

Vierailija
62/64 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap, löytäisitköhän apua ja tukea mahdollisesti Pelastakaa Lapset ry:ltä?

Heidän kauttaan voisi löytyä tukiperhe tai tukihenkilö. Mahdollisuus olisi myös esimerkiksi lomakotiin, eli lapsi pääsisi turvalliseen kotiin / perheeseen viettämään vaikkapa lyhyen lomasen.

Pelastakaa Lapset ry:n paikallinen osasto saattaa jakaa myös avustuksia vähävaraisille lapsiperheille.

Myös MLL tarjoaa tukea ja apua, monilla paikkakunnilla esimerkiksi leikki- tai urheilukerhoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
63/64 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ihan ensiksi ole ylpeä itsestäsi, olet äiti, joka viettää oikeasti aikaa lastensa kanssa. Tosi usein näkee esim puistossa äitejä jotka istuu jossain kauempana ja näprää puhelinta. Sitten Ville 1 v. kaatuu ja rupeaa itkemään äiti rääkyy että Maija 4 v. pitää tuoda Ville äidille, eikä suinkaan nosta itse sitä pyllyä ja hae itse. Ja se pieni Maija joutuu retuttamaan Villen äidille ja äiti huutaa kun Maija ei katsonut Villen perään...

Tekemistä: tehkää paperilennolleja, muovipussista + esim siimaa saa leijan, voikukka seppeleen tekeminen, aarteenmetsästystä (aarteena vaikka muutama keksi molemmille lapsille ja ensin pitää etsiä monta vihjettä ennen kuin pääsee aarteen luo). Kaupunkisuunnistus lähialueellanne anna lapsille vihjeitä vaikka lähikaupasta kun lapset arvaavat oikein menette lähikaupan luo ja lapset piirtävät sen karttaan, toinen vihje jne kierrätte ajattelemasi reitin, eikä haittaa jos matkalla lapset jäävät leikkimään leikkipuistoon hetkeksi. Pitäkää omat yleisurheilukisat, tehkää temppurata, tutkikaa luontoa tai tehkää maja. Vesileikeissä melkein riittää pelkkä vesi mutta voi olla hauskaa kun lapsilla on uikkarit päällä ja saa roiskia ja kastella vapaasti ämpärin ja kastelukannun kanssa.

Onnistuuko mitenkään pyöräretket?

Sadepäivänä voi vaikka maalata vedenkestävä llä maalilla ikkunaa tai rakentakaa maja (tai) laavu olkkariin miettikää onnistuuko leikkinuotin rakentaminen, olette retkellä jos syöttekin Välipalan retkieväänä.

Jäätelöä tai mehujäätä voi tehdä myös itse eikä ole kovin kallista, lapset tykkää kun teette yhdessä. Ja itse tehdyn jätskin kanssa voi olla vohveli-keksi ja vaikka nopparellia päällä..

Oma ja lasten mielikuvitus vain käyttöön 😊

Vierailija
64/64 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päin olet? En lukenut koko ketjua, mutta jos olet Pirkanmaalta niin voisin auttaa. Särkänniemeen järjestyisi liput, samoin mökkiloma, tosin olemme itse mökillä myös, mutta omat makuusopet löytyy kaikille. Ongelle pääsee ja uimaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän