Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko sivutoimisen yrittäjyyden vain aloittaa myymällä osaamistaan?

Vierailija
25.08.2025 |

Haluaisin hankkia lisätuloja palkkatyön lisäksi ja olen miettinyt että alkaisin tekemään muille yrityksille tätä samaa työtä mitä teen kokoaikaisena palkkatyönä työnantajalleni. En vain tiedä mistä aloittaa, voinko vain alkaa lähettelemään yrityksiin tarjouksia ja katsoa jos joku tärppää? Minulla ei ole kilpailukieltoa ja työni on muutenkin aika yleisluontoista, yrittäjyydestä ei olisi vahinkoa nykyiselle työnantajalle. Tarvitsenko silti nyk. työnantajan luvan? 

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/43 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään sivutoimista yrittäjyyttä. On vain yrittäjyys. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta vähintään pitää rekisteröidä toiminimi ja pestata kirjanpitäjä, siis mennä tilitoimiston asiakkaaksi.

Varoitus: pankit ovat nykyään todella haluttomia avaamaan tilejä uusille pienyrityksille. Maksuliikenteen kanssa voi tulla ongelmia.

Kunnan elinkeinoasiamieheltä voi kysellä kaikenlaista.

Vierailija
4/43 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan.

Täältä ainakin löytyy hyvää infoa, esim. juuri tuosta ilmoittamisvelvollisuudesta: https://www.suomi.fi/kansalaiselle/tyoelama-ja-tyottomyys/yrityksen-per…

Vierailija
5/43 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevytyrittäjyys on hyvä aluksi, jos haluaa kokeilla hommaa.

Vierailija
6/43 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun laskutat asiakkaalta satasen, saat kaikkien verojen ym jälkeen tilille 20€, jos mitään kuluja ei ole. Ja sitten vasurit solvaavat sinua riistäjäksi, jota pitää rangaista.

Vierailija
7/43 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta vähintään pitää rekisteröidä toiminimi ja pestata kirjanpitäjä, siis mennä tilitoimiston asiakkaaksi.

Varoitus: pankit ovat nykyään todella haluttomia avaamaan tilejä uusille pienyrityksille. Maksuliikenteen kanssa voi tulla ongelmia.

Ei kirjanpitäjä ole pakollinen, jos itsellä on taito hoitaa kirjanpito.

Vierailija
8/43 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun laskutat asiakkaalta satasen, saat kaikkien verojen ym jälkeen tilille 20€, jos mitään kuluja ei ole. Ja sitten vasurit solvaavat sinua riistäjäksi, jota pitää rangaista.

Mitähän minä tein väärin kun satasesta jäi neljäkymppiä...

Vierailija
9/43 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Todistettavasti olen sivutoiminen yrittäjä ja sellaisena minut käsitellään esim. jos jäisin työttömäksi. Olen kokoaikaisessa päivätyössä toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella.

Perustin oman Oy:n 14 vuotta sitten. Yritystoimintaa teen sen verran kuin jaksan ja asiakkaita riittää. Kirjanpidon, verotuksen yms. hoidan itse. Lisätuloja tulee vuositasolla keskimäärin ehkä n. 30 t€ vuodessa. Yrityksen kassaan siis. Siitä jaan osinkoina sen verran mitä pystyy jakamaan ilman veroja ja sillä veron osuudella mikä on pienempi kuin jos se olisi palkkaa tai päämatuloa.

Nykyisen työnantajan työsopimuksessa minulla on kilpailunrajoitusehto joten pyysin luvan työnantajaltani ensin. Tiukasti ajateltuna eri asia sitten on onko tuollainen työsopimuksen ehto pätevä mutta sillä nyt ei ole mitään väliä. AP et tarvitse lupaa työnantajaltasi mikäli työsopimuksesi ei estä oman yrityksen perustamista. Mikäli estää niin sitten kannattaa neuvotella.

Yrityksen perustaminen ja sen yhteiskunnallisten velvoitteiden hoitaminen on Suomessa helppoa, tuskin on missään paljon helpompaa. Perusasiat pitää tietysti opetella jos ei ole ennen omaa firmaa pyörittänyt.

Vierailija
10/43 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiminimiyrittäjä saa käyttää omaa henk. koht. pankkitiliään, ei tarvitse avata yritysasiakkuutta. Kätevintä on avata vaan toinen normaali käyttötili verkkopankisda ja käyttää sitä yrityksen tilinä.

Ja kirjanpidon saa tehdä itse jos osaa tai on halukkuutta opetella.

Vierailija
11/43 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse kiejanpitäjää jos hoitaa kirjanpidon itse. Mikäli toiminta on pientä ei ole mitään järkeä maksaa kirjanpitäjälle. Pankkitili aukeaa helposti eikä maksuliikenne ole mikään ongelma. Palvelumaksut on yrityksillä kovemmat kuin yksityisillä mikä nyt ei varmaan ole yllätys kenellekään.

Vierailija
12/43 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alv. myynnistä on 25,5% ja yhteisövero 20% tuloksesta kulujen jälkeen. Millä matematiikalla sait noin pienen summan? Esimerkiksi jos toimii konsulttina asiantuntijatehtävissä. Kuluerät ovat kertaluonteiset tietokone, puhelin sekä kuukausimaksut puhelin- ja nettiyhteydestä. Vakuutukset jos kokee sellaisia tarvitsevansa.

Vierailija
13/43 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannataa ehdottomasti vähintäänkin keskustella asiasta työnantajan kanssa. Kun mieheni aloitti sivutoimisena yrittäjänä niin hän sai kirjallisen luvan työnantajalta. Hänen todellakin kannatti ruveta osa-aikaiseksi yrittäjäksi, tienaa siitä melkein saman määrän kuin kokoaikaisesta päivätyöstään saa palkkaa vaikka työtunteja on rutkasti vähemmän. 

Vierailija
14/43 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette molemmat tehneet jotain väärin jos noin vähän jäi.

Vierailija
15/43 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevytyrittäjyys on hyvä aluksi, jos haluaa kokeilla hommaa.

Aika harva yritys tilaa kevytyrittäjiltä mitään. Tuo on lähinnä kuluttajakauppaa varten ja kannattaa miettiä kaksi kertaa haluaako siihen lähteä. Kuluttajasuoja on vahva eikä siinä mitään mutta nykyään on todella paljon sen väärinkäyttäjiä eli lähinnä valehtelijoita ja varkaita jotka haluavat kusettaa kaiken itselleen ilmaiseksi.

Vierailija
16/43 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yrittäjyys on sellaista, että se kilpailee suoraan nykyisen työsuhteen kanssa, niin se on kiellettyä. Esim. teet tarjouksia samoista töistä, joista työnantajasi tekee tarjouksia. 

Vierailija
17/43 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yrittäjyys on sellaista, että se kilpailee suoraan nykyisen työsuhteen kanssa, niin se on kiellettyä. Esim. teet tarjouksia samoista töistä, joista työnantajasi tekee tarjouksia. 

Missä se on kielletty jos työsopimuksessa ei niin sanota? Ei varmasti ole.

Vierailija
18/43 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esitäpäs se lakipykälä missä niin sanotaan.

Vierailija
19/43 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätit eläkevakuutuksen maksamatta.

Vierailija
20/43 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit, mutta

1. sinulla on lojaliteettivelvoite työnantajaasi kohtaan. Se on syytä ottaa vakavasti. Käytännössä tämä tarkoittaa, että et voi lähestyä työnantajasi asiakkaita. Jos he lähestyvät sinua suoraan, on syytä hakea työnantajaltasi päätöstä siitä, että voit tarjota palveluitasi ko. asiakkaalle.

1. Tarvitset vahvan kontaktiverkon josta voit alkaa etsimään asiakkaita. Myyminen on vaikeaa eivätkä monet yritykset ole halukkaita ostamaan palveluita pieniltä toimijoilta. Varaudu argumentoimaan miksi olet luotettava toimija vaikka oletkin yhden miehen bändi. Moni asiakas vaatii vastuuvakuutuksen.

2. Tarvitset jonkinlaisen yrityksen jonka kautta voit laskuttaa. Riippuen yritysmuodosta, sen mukana tulee erilaisia kirjanpidollisia ym. velvotteita. 

3. Tarvitset pankkitilin. Itse olen tykästynyt wise.com:iin, mutta riippuen siitä mihin maahan yrityksesi rekisteröit, heillä voi olla rajoituksia.

4. Vaikka rekisteröisitkin yrityksesi Suomen ulkopuolelle, verottaja saattaa päättää että yrityksen tosiasiallinen johtamispaikka on Suomessa ja verottaa yritystäsi - olemassaolevien verosopimusten puitteissa - kuin suomalaista yritystä.

Onnea matkaan. Yrittäjyys on hienoa, mutta hallinnointi täytyy ottaa tosissaan.