Opetetaanko autokoulussa myös tankkaamaan?
En haluaisi nolata itseäni sitten kun menen ensimmäistä kertaa tankkaamaan. Ja jos jotakuta naurattaa, niin mietipä omalla kohdallasi jotain vastaavaa, jota et ole ennen tehnyt, vaikka kyseessä olisi yksinkertainenkin juttu. Ei kai sitä voi tietää jos ei ole ennen tehnyt. T. Nainen, joka menee autokouluun yli 30-vuotiaana
Kommentit (362)
Kävin autokoulun -98, käytiin opettelemassa myös tankkaus.
Kuului yhden "joukkoajotunnin" ohjelmaan ainakin pienehkön kaupungin autokoulussa 2017.
Opetusluvilla kun vuosi pojan kanssa ajeltiin, niin mm tankattiin monta kertaa, vaihdettiin kahdeksan rengaskertaa, tarkastettiin öljyt, lisättiin lasinpesunestettä... käytiin jopa katsastuksessa. Ja ajettiin 5000 kilometriä kaikenlaisilla keleillä, yöllä ja päivällä. Eniten poika taisi tykätä jää- ja moottoriradoista kun sai laskea menemään minkä laite kulkee ja oppi sen ikävän tunteen kun kyytiä on liikaa eikä sille enää mitään voi... onneksi vastassa oli lumipenkat ja hiekkakentät eikä rekan keula.
Poika ajoi jo heti inssissä paremmin kuin äitinsä. Aika monta tarpeellista juttua jää autokoulussa väliin.
Testi. Testi. Minulta on hävinnyt kaksi kommenttia. Niitä ei ole julkaistu ainakaan vielä, vaikka ne ovat ihan asiallisia kommentteja.
Renkaiden vaihtaminen olis syytä opettaa. Ei ainakaan mulle opetettu tankkausta, jos ei sitten opettaja meinannu sitä ajattamalla aina ajotunnin aikaan tankille. Huokailujen jälkeen meni sitten itse tankkaamaan...
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys, ap! Meinaan ei välttämättä opeteta. Tässä kuitenkin hätäapu kaikille panikoijille, ennen tankkiin menemistä tarkasta seuraavat:
- kummalla puolella tankkausaukko autossa on
- mitä polttoainetta autosi haluaa (bensa95, bensa98 vai diesel), tämä selviää rekisteriotteesta jonka pitäisi olla autosi hansikaslokerossa koko ajan
- miten tankin saa auki
Nämä kun selvität etukäteen niin kaikki on helppoa tankatessa. Jos tankkauspiste ottaa kortin, näytät sitä koneelle ja sitten tankkailet siinä kunnes tankkauspyssyn sensori kertoo että ei kiitos enempää bensaa. Pane pyssy paikalleen ja tankki kiinni ja jatka onnellisesti elämääsi täyden tankin kanssa. Jos et halua maksaa siinä suoraan ja on sellainen asema niin voit mennä sisään ja sanoa tankkauspisteen numeron niin he tekee sinulle laskun ja maksat sen siinä. Jälleen voit ajella asemalta onnellisena täyden tankin omistajana! :)
t. olisipa joku kertonut niin että en olisi ollut tientukkeena puoli tuntia asemalla kun en saanut edes bensatankin korkkia auki epävarmuuksissani
Eipä tarvi nykyään olla rekisteriotetta autossa.
Tankin täyttöaukko selviää mittaritaulusta ja polttoaineen laatu on merkittu tankkausaukon luukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sitä autoa vilkaista jo ennen kuin menee bensa-automaatille. Mun ekassa omassa autossa oli lukko tankin korkissa, minä ja poikaystävä parikymppisiä eikä autot niin tuttuja joten ei saatu sillä kertaa tankattua. Muuten ei ole koskaan ollut ongelmia. Etsi toki bensaluukun avausvipu etukäteen valoisassa ja kuivassa paikassa.
Ei kai sitä bensatankkia avata eri avaimella vaan samalla avaimella millä käynnistetään auto.
Meidän autossa ei bensatankkia avata avaimella, vaan siinä on ns. sähkölukko. Jos auton ovet on lukossa, myös tankin luukku on lukossa, mutta jos ovet ovat "auki", niin luukun saa painamalla auki.
Niin mutta tuossa tuo edellinen sanoi, että ajoi asemalle mutta tankki olisikin pitänyt avata avaimella, joten piti lähteä kotiin. Jos se on avaimella avattava korkki, eikö se nyt ole se sama avain, joka on siinä virtalukossa? Tuskin noihin eri avaimia on (paitsi jos on käytetty auto, johon on jouduttu hommaamaan uusi korkki hajottamosta tms.).
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin iloinen jos autokoulussa opetettaisiin edes ajamaan että läpäisee inssin. Mun poikani on ollut autokoulussa jo vuoden, ajanut n 25 ajotuntia oikealla autolla ja käynyt inssissä 3 kertaa ja reputtanut.
Ongelma on ollut siinä että ajotunteja on ollut tosi harvassa, talvella n kuukauden välein osittain siksi että auto tai opettaja ollut "karanteenissa" koronan takia.
Myös inssiajo on ollut pari kertaa peruutettu mm inssin tai opettajan karanteenin vuoksi. Autokoulu on ollut silkkaa rahastamista. Kun ajokertojen välillä on ollut niin pitkä aika, niin poika on ehtinyt unohtaa miten ajaa. Me asumme pk-seudulla jossa liikenne paljon ruuhkaisempaa kuin maaseudulla, ja inssit eivät anna anteeksi pieniäkään virheitä.
Onko teillä mitään neuvoa miten poikani saisi inssiajon läpi? Hän on aika masentunut sen johdosta ja sanonut ettei hän halua enää yrittää, etttei välitä vaikak joutu uolemaan ilman ajokorttia?
Hommaa itse ajo-opetuslupa tai maksa sellainen kummisedälle / sukulaissedälle / lapsen kaverin isälle (jos on opettamassa samaan aikaan omaa lastaan) ja laita ajamaan tunti joka ilta. Eiköhän se siitä tutuksi muutu.
Minä kävin autokoulua Tampereella vuonna 1997 ja tunteja oli minimimäärä parin viikon välein. Ei opeteltu taskuparkkia, mäkilähtöä, peruuttamista tai kolmion kokoamista. Ajotunti oli käytännössä 20 minuuttia, kun takapenkillä oli kaksi muuta ajo-oppilasta, ja välillä vaihdettiin kuskia. Jälkikäteen olen ajatellut, että melkoista huijausta, mutta enhän minä silloin ujona 18-vuotiaana kaukana kotoa osannut puoliani pitää, saati vaatia mitään ekstraa.
Sinuna tekisin valituksen autokouluun ja vaatisin rahoja takaisin. Ei voi olettaa, että tunti kuukauden välein olisi sitä, mistä on tarkoitus maksaa.
Autokoulussa ei opeteta enää mitään. Kaikki opetellaan web autossa itse.
Jos haluaa maksaa ekstraa, voi ottaa teoriatunteja autokoulussa, muutoin ne ei hintaan kuulu. Tietääkseni autokoulun teoriatunteihin kuuluu samat asiat kuin web autokoulussa ja tankkaus ei ole yksi niistä.
Meillä on kaksi eri tyyppistä autoa joita vaihdellaan vaimon kanssa tarpeen mukaan. Yksi auto oli jo kolme vuotta vanha kun vaimo soitti kiukkuisena bensa-asemalta kysyen neuvoa miten bensakorkki aukeaa. Hän oli siis onnistunut vaihtamaan autoa kolmen vuoden ajan niin ettei tarvinnut käydä tankilla 😎
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin iloinen jos autokoulussa opetettaisiin edes ajamaan että läpäisee inssin. Mun poikani on ollut autokoulussa jo vuoden, ajanut n 25 ajotuntia oikealla autolla ja käynyt inssissä 3 kertaa ja reputtanut.
Ongelma on ollut siinä että ajotunteja on ollut tosi harvassa, talvella n kuukauden välein osittain siksi että auto tai opettaja ollut "karanteenissa" koronan takia.
Myös inssiajo on ollut pari kertaa peruutettu mm inssin tai opettajan karanteenin vuoksi. Autokoulu on ollut silkkaa rahastamista. Kun ajokertojen välillä on ollut niin pitkä aika, niin poika on ehtinyt unohtaa miten ajaa. Me asumme pk-seudulla jossa liikenne paljon ruuhkaisempaa kuin maaseudulla, ja inssit eivät anna anteeksi pieniäkään virheitä.
Onko teillä mitään neuvoa miten poikani saisi inssiajon läpi? Hän on aika masentunut sen johdosta ja sanonut ettei hän halua enää yrittää, etttei välitä vaikak joutu uolemaan ilman ajokorttia?
Meillä samoin. Useampi inssi nyt takana. Auto vaihtunut inssiin useamman kerran ja joutunut juoksentelemaan ajotunteihin ja insseihin Espooseen, inssiaikoja joutuu odottamaan pitkiä aikoja. Kauheaa säätöä ja rahaa palaa.
Poika tosin haluaa ajokortin, joten vaihdettiin nyt autokoulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä samoin. Useampi inssi nyt takana. Auto vaihtunut inssiin useamman kerran ja joutunut juoksentelemaan ajotunteihin ja insseihin Espooseen, inssiaikoja joutuu odottamaan pitkiä aikoja. Kauheaa säätöä ja rahaa palaa.
Poika tosin haluaa ajokortin, joten vaihdettiin nyt autokoulua.
Sitä joko osaa ajaa tai sitten. Korttia ei saa säälistä ja parempi niin. Paitsi jossain mikrosortseissa.
Meillä maalla saa myös apua huoltoasen henkilökunnalta tankkauksen kanssa yms muissa autoon liittyvissä asioissa :)
ei. siksi näemmä päivittäin lukuisia autoja tienposkissa ja kuskit
siinä auto edessä kännykät kädessä suu auki..
energia taitaakin olla nykynuorten pahin vihollinen
Oon pohtinut samaa. Pitää alottaa kohta autokoulu yli 50-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Testi. Testi. Minulta on hävinnyt kaksi kommenttia. Niitä ei ole julkaistu ainakaan vielä, vaikka ne ovat ihan asiallisia kommentteja.
Sama havaittu, moden mielestä kommenttisi sivusi liikaa vi.rheää hallintoa tai zan.0maqonzernia
Pääsääntöisesti Japanilaisissa autoissa tankki on oikealla ja eurooppalaisissa vasemmalla, mutta poikkeuksiakin löytyy. Polttoaineen laatu lukee yleensä luukun sisällä, kun avaat luukun. Bensa-autossa kiinnitä huomiota oktaanilukuun. Varo etanolibensaa se voi pilata autosi, jos autosi ei ole ns. flexifuel. Kaasuautossa valitse bio- tai maakaasu, ympäristöajattelusi mukaan. Diesel-autolla jos ajelet, niin talvella ota selvää, onko talvilaatua saatavilla, ettei pääse pakkaset yllättämään. Mekaanisesti tankkaus on helpointa kaasuautoilla, jossa pistoolin saa kiinnitettyä autoon tankkauksen ajaksi ja voit vaikka mennä autoon istumaan, mikä on kätevää pakkasella.Sama koskee sähköautojen latausta, mutta niillä lataus kestää, joten ei voitane puhua perinteisestä tankkauksesta.
Ilmavoimien varalaskupaikat ajavat "moottoriteiden" virkaa Kainuussa ja Lapissa.