Opetetaanko autokoulussa myös tankkaamaan?
En haluaisi nolata itseäni sitten kun menen ensimmäistä kertaa tankkaamaan. Ja jos jotakuta naurattaa, niin mietipä omalla kohdallasi jotain vastaavaa, jota et ole ennen tehnyt, vaikka kyseessä olisi yksinkertainenkin juttu. Ei kai sitä voi tietää jos ei ole ennen tehnyt. T. Nainen, joka menee autokouluun yli 30-vuotiaana
Kommentit (362)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sitä autoa vilkaista jo ennen kuin menee bensa-automaatille. Mun ekassa omassa autossa oli lukko tankin korkissa, minä ja poikaystävä parikymppisiä eikä autot niin tuttuja joten ei saatu sillä kertaa tankattua. Muuten ei ole koskaan ollut ongelmia. Etsi toki bensaluukun avausvipu etukäteen valoisassa ja kuivassa paikassa.
Ei kai sitä bensatankkia avata eri avaimella vaan samalla avaimella millä käynnistetään auto.
Meidän autossa ei bensatankkia avata avaimella, vaan siinä on ns. sähkölukko. Jos auton ovet on lukossa, myös tankin luukku on lukossa, mutta jos ovet ovat "auki", niin luukun saa painamalla auki.
Niin mutta tuossa tuo edellinen sanoi, että ajoi asemalle mutta tankki olisikin pitänyt avata avaimella, joten piti lähteä kotiin. Jos se on avaimella avattava korkki, eikö se nyt ole se sama avain, joka on siinä virtalukossa? Tuskin noihin eri avaimia on (paitsi jos on käytetty auto, johon on jouduttu hommaamaan uusi korkki hajottamosta tms.).
Sama avain mutta ei osattu avata. Eli avain olisi putänyt kääntää täysiä oikealle ja samalla korkkia täysiä vasemmalle. Muuten pyöri korkki vain paikoillaan. Helppia kun osaa mutta ensikertalaisina ei saatu auki.
Ei. Minulla on ajokortti mutta en osaa tankata. Voiko tankki räjähtää jos laittaa väärää bensaa?
Osta sähköauto niin ei tarvi tankata
Tankki ei räjähdä, mutta on kiva jos laittaa mitä kuuluu tankkiin
Voit myös pyytää neuvoa, kun ajat huoltoasemalle. Varmaan kaikki neuvovat mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa painaa mieleen kummalla puolella autoa polttoaineen täyttöaukko on, loppu onkin sitten helpompaa.
Tää on muuten yllättävän vaikeaa, mulla ollut kortti ja auto 18 vuotta ja aina bensaluukku ollut kuskin puolella. Nyt vajaan vuoden ollut sellainen auto, missä bensaluukku onkin toisella puolella ja vieläkin toisinaan ajan auton väärinpäin ja voi helvetti miten noloa ja ärsyttävää, etenkin jos jonoa ja kaikki kyttäävät, kun käännät auton ja ovat valmiina viemään paikkasi.
Ota joku kaveri mukaan, joka osaa tankata. Hän voi opettaa sua. Sun pitää tietää onko autossa bensa- vai diiselikone. Se lukee käyttöoppaassa. Shellillä on tankkauspalvelu, voisitko kysyä häneltä opastusta? Tsemppiä, kyllä opit kun kokeilet. Mene rohkeasti vaan tankkaamaan.
Ei nykyautoja tarvitse tankata, ne toimivat pyhällä hengellä
Helluista. Itsekin kaipaan huoltoasemia, joita oli omassa lapsuudessa 70- luvulla.
Kyllä tankkasin autokoulussa sekä autoa, että moottoripyörää ajotunnilla. 90luvulla ja 2010 luvulla
Hehe, no kuvittele että minä ulkosuomalaisena päädyin kerran vuokrakärryni kanssa Suomen lomalla motarin varteen isolle itsepalveluasemalle jossa oli kymmeniä tankkauspisteitä. Ei siinä mitään mutta en keksinyt millään miten ja missä tankkaus maksetaan jotta pääsen sen aloittamaan. Ei vaan löytynyt sitä maksupömpeliä johon lykätä korttinsa. Sitten oli pakko kysyä viereiseltä tankkaajalta neuvoa. Varmaan mies ihmetteli että miten tuo keski-ikäinen pölvästi mamma on saanut tähän asti autoonsa bensaa, tankkaako sen mies sille autot valmiiksi. Eikä ole ainoa kerta kun olen joutunut kyselemään selvällä suomenkielellä jotain kaikille muille päivänselvää asiaa ja saanut hitaita katseita.
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyautoja tarvitse tankata, ne toimivat pyhällä hengellä
Juu. Kun ostaa sellaisen itselataavan Toyotan niin ei tartte kuin antaa alkuvauhti niin auto kulkee itsestään. Kannattaa pysäköidä mäen päälle.
Tyttöni ajoi juuri kortin ja kyllä siellä oli ajotunnille käyty tankilla ja kysytty, että harjoitellaanko.
Kannattaa jutella sen ajo-open kanssa, ihan varmasti neuvovat.
Ja sitten kun sinulla on kortti ja olet menossa tankkaamaan niin katso siitä kyseisestä autosta etukäteen, miten tankki aukeaa, niin siellä tankilla ei tarvitse sitä stressata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osaat käyttää pankkiautomaattia, osaat myös tankata :)
Useimmissa malleissa siinä tankin täyttöasteen symbolin vieressä on pikkuinen nuoli joka osoittaa jompaan kumpaan suuntaan. Auton tankki on nuolen suunnalla. Vanhemmissa autoissa näitä ei aina ole, mutta sitten vaan tarkastaa katsomalla missä se luukku sijaitsee.
Vanhemmissa autoissa sen näkee siitä bensapumpun symbolista: tankin korkki on yleensä sillä puolella millä pumpun letku.
Voi luoja. Katsot kerran kummalla puolen se tankki on niin se on jatkossakin sillä samalla puolella..
Vai vaihtaako porukka autonsa aina yhden tankillisen jälkeen?
Meillä on kaksi autoja ja välillä on pakettiauto lainassa. Miksi ihmeessä pitäisi opetella ja muistella näitä asioita, kun sen näkee siinä bensamittarin symbolista. Ei tämä nyt ole näin vaikeaa.
Siis auton bensamittarin symbolista, auton sisällä?
Kyllä. Tai ainakin ihan jokaisessa autossa missä minä olen ollut sisällä, niin siinä "bensavalossa" on kolmio tankin puoleisella sivulla. Katso esimerkiksi tämän linkin juttu. Sen auton tankinkorkki on vasemmalla puolella.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/bensavalo-syttyi-kuinka-pitkaan-voi…
Ei läheskään kaikissa autoissa ole tuota kolmiota, varsinkaan vanhemmissa autoissa. Mutta tuo olikin uusi tieto, että se pumpun letku olisi tankin luukun puolella, ei ole tullut siihen kiinnitettyä huomiota 🤔 useampaan kertaan olen joutunut pomppaamaan autosta tarkistamaan tätä, jos ei ole tuttu auto jostain syystä.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että missä automallissa tuota ei ole?
Eihän tankkaamista enää kannata opetella. Sen sijaan opettele pistämään pistoke seinään. Ainakin mikäli annamme sähköautouskovaisten päättää. Emme siis anna vaan käytämme fossiilisia polttoaineita edelleen ja nautimme nopeista tankkaamisista, pitkistä toimintamatkoista ja bensan tai dieselin tuoksusta.
Olen 38 enkä vieläkään koskaan tankannut, koska mies hoitaa sen. Olen kyllä katsonut, miten se menee eli hätätapauksessa saattaisi onnistua...
Tankkaamiseen on vaikea antaa päteviä ja tiivistettyjä ohjeita, koska vaihtoehtoja on melko paljon. Alkaen siitä onko autosi bensa- vai diesel-käyttöinen, menetkö miehitetylle ja kylmäasemalle, miten autosi bensatankin luukku aukeaa ja missä se sijaitsee, maksatko kassalla, automaatilla setelillä tai kortilla vai puhelin äppillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osaat käyttää pankkiautomaattia, osaat myös tankata :)
Useimmissa malleissa siinä tankin täyttöasteen symbolin vieressä on pikkuinen nuoli joka osoittaa jompaan kumpaan suuntaan. Auton tankki on nuolen suunnalla. Vanhemmissa autoissa näitä ei aina ole, mutta sitten vaan tarkastaa katsomalla missä se luukku sijaitsee.
Vanhemmissa autoissa sen näkee siitä bensapumpun symbolista: tankin korkki on yleensä sillä puolella millä pumpun letku.
Voi luoja. Katsot kerran kummalla puolen se tankki on niin se on jatkossakin sillä samalla puolella..
Vai vaihtaako porukka autonsa aina yhden tankillisen jälkeen?
Meillä on kaksi autoja ja välillä on pakettiauto lainassa. Miksi ihmeessä pitäisi opetella ja muistella näitä asioita, kun sen näkee siinä bensamittarin symbolista. Ei tämä nyt ole näin vaikeaa.
Siis auton bensamittarin symbolista, auton sisällä?
Kyllä. Tai ainakin ihan jokaisessa autossa missä minä olen ollut sisällä, niin siinä "bensavalossa" on kolmio tankin puoleisella sivulla. Katso esimerkiksi tämän linkin juttu. Sen auton tankinkorkki on vasemmalla puolella.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/bensavalo-syttyi-kuinka-pitkaan-voi…
Ei läheskään kaikissa autoissa ole tuota kolmiota, varsinkaan vanhemmissa autoissa. Mutta tuo olikin uusi tieto, että se pumpun letku olisi tankin luukun puolella, ei ole tullut siihen kiinnitettyä huomiota 🤔 useampaan kertaan olen joutunut pomppaamaan autosta tarkistamaan tätä, jos ei ole tuttu auto jostain syystä.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että missä automallissa tuota ei ole?
Esimerkiksi kuplavolkkarissa tankki on nokkapellin alla eikä näkyvillä ole mitään kolmiota joka osoittaisi sen sijainnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin iloinen jos autokoulussa opetettaisiin edes ajamaan että läpäisee inssin. Mun poikani on ollut autokoulussa jo vuoden, ajanut n 25 ajotuntia oikealla autolla ja käynyt inssissä 3 kertaa ja reputtanut.
Ongelma on ollut siinä että ajotunteja on ollut tosi harvassa, talvella n kuukauden välein osittain siksi että auto tai opettaja ollut "karanteenissa" koronan takia.
Myös inssiajo on ollut pari kertaa peruutettu mm inssin tai opettajan karanteenin vuoksi. Autokoulu on ollut silkkaa rahastamista. Kun ajokertojen välillä on ollut niin pitkä aika, niin poika on ehtinyt unohtaa miten ajaa. Me asumme pk-seudulla jossa liikenne paljon ruuhkaisempaa kuin maaseudulla, ja inssit eivät anna anteeksi pieniäkään virheitä.
Onko teillä mitään neuvoa miten poikani saisi inssiajon läpi? Hän on aika masentunut sen johdosta ja sanonut ettei hän halua enää yrittää, etttei välitä vaikak joutu uolemaan ilman ajokorttia?
Hommaa itse ajo-opetuslupa tai maksa sellainen kummisedälle / sukulaissedälle / lapsen kaverin isälle (jos on opettamassa samaan aikaan omaa lastaan) ja laita ajamaan tunti joka ilta. Eiköhän se siitä tutuksi muutu.
Minä kävin autokoulua Tampereella vuonna 1997 ja tunteja oli minimimäärä parin viikon välein. Ei opeteltu taskuparkkia, mäkilähtöä, peruuttamista tai kolmion kokoamista. Ajotunti oli käytännössä 20 minuuttia, kun takapenkillä oli kaksi muuta ajo-oppilasta, ja välillä vaihdettiin kuskia. Jälkikäteen olen ajatellut, että melkoista huijausta, mutta enhän minä silloin ujona 18-vuotiaana kaukana kotoa osannut puoliani pitää, saati vaatia mitään ekstraa.
Sinuna tekisin valituksen autokouluun ja vaatisin rahoja takaisin. Ei voi olettaa, että tunti kuukauden välein olisi sitä, mistä on tarkoitus maksaa.
Yritetään nyt seuraavaksi meidän omalla autolla. Opetuspolkimen asentaminen on tosin hankala homma koska en haluaisi rikkoa auton pohjaa poraamalle mitään reikiä.
Pojan vaari olisi hyvä opettaja mutta hänellä on automaattivaihteine auto joten jos kortin ajaa sillä niin ei saa ajaa manuaalivaihteisella. Hän asuu eri paikkakunnalla ja me emme voi viedä ptkäksi aikaa meidän ainoaa autoa sinne.
Olemme saaneeet 300 euroa hyvitystä autokoululta mutta koska ajotuntien saaminen on niin vaikeaa niin emme halua enää sellaista käyttää.
Ärsyttää se että maalaisnuorille on tehty niin helpoksi ajokortin saainen: Ensin traktorikortti 15-vuotiaana ilman ajokoetta, sitten opetuslupa oikeaan autoon 16-17 vuotiaana, sitten inssiajo tyhjillä maanteillä.
Autokoulu on oikeastaan virheellinen nimitys, koska ei siinä paljon autoon itseensä liittyviä juttuja opetella. Liikennekoulu on täsmällisempi nimitys.
Aina kun vaihtaa autoa, uuteen autoon kannattaa tutustua ja "opiskella" sitä vaikka sen käsikirjan kanssa. Myyjäkin voi tietysti jotain kertoa autosta, mutta oman auton tuntemus on sen omistajan tai kuljettajan vastuulla, siihen ei ole mitään "koulua" käytävissä.
Monikin asia on autoissa merkki- ja mallikohtaista, joten välttämättä mitään yleispätevää ohjetta ei ole, tai jos joku sellaista väittää, voi mennä pahasti harhaan, joten kannattaa nimenomaan perehtyä juuri siihen automalliin, mikä itsellä on.