Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetetaanko autokoulussa myös tankkaamaan?

Vierailija
08.06.2021 |

En haluaisi nolata itseäni sitten kun menen ensimmäistä kertaa tankkaamaan. Ja jos jotakuta naurattaa, niin mietipä omalla kohdallasi jotain vastaavaa, jota et ole ennen tehnyt, vaikka kyseessä olisi yksinkertainenkin juttu. Ei kai sitä voi tietää jos ei ole ennen tehnyt. T. Nainen, joka menee autokouluun yli 30-vuotiaana

Kommentit (362)

Vierailija
101/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys, ap! Meinaan ei välttämättä opeteta. Tässä kuitenkin hätäapu kaikille panikoijille, ennen tankkiin menemistä tarkasta seuraavat:

- kummalla puolella tankkausaukko autossa on

- mitä polttoainetta autosi haluaa (bensa95, bensa98 vai diesel), tämä selviää rekisteriotteesta jonka pitäisi olla autosi hansikaslokerossa koko ajan

- miten tankin saa auki

Nämä kun selvität etukäteen niin kaikki on helppoa tankatessa. Jos tankkauspiste ottaa kortin, näytät sitä koneelle ja sitten tankkailet siinä kunnes tankkauspyssyn sensori kertoo että ei kiitos enempää bensaa. Pane pyssy paikalleen ja tankki kiinni ja jatka onnellisesti elämääsi täyden tankin kanssa. Jos et halua maksaa siinä suoraan ja on sellainen asema niin voit mennä sisään ja sanoa tankkauspisteen numeron niin he tekee sinulle laskun ja maksat sen siinä. Jälleen voit ajella asemalta onnellisena täyden tankin omistajana! :)

t. olisipa joku kertonut niin että en olisi ollut tientukkeena puoli tuntia asemalla kun en saanut edes bensatankin korkkia auki epävarmuuksissani

Vierailija
102/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokoulussa opetetaan lähinnä läpäisemään kirjallinen ja inssiajo. Ajamaan opetellaan sitten, kun on saatu kortti. Ja tankkaamaan opitaan sitten, kun ajoneuvosta loppuu menovesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että tulitkin kysyneeksi tätä juuri vauvapalstalla etkä vaikkapa googlannut, miten auto tankataan, kuten minä tein. :D

Näin tankkaat auton

https://uusavuttomat.com/nain-tankkaat-auton

Ja miltei sama liikkuvin kuvin Youtubessa: 

P.S. Minullakaan ei ole ajokorttia enkä osaa tankata autoa, mutta onnistuihan se kerran, kun siskoni huuteli ohjeita auton avoimesta ovesta, kun ei jostakin unohtamastani syystä tuntenut kykenevänsä itse tankkaamaan - ei kun: olimme matkalla, ja oli minun vuoroni maksaa bensat, joten sitten myös tein sen. 

Vierailija
104/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että tulitkin kysyneeksi tätä juuri vauvapalstalla etkä vaikkapa googlannut, miten auto tankataan, kuten minä tein. :D

Näin tankkaat auton

P.S. Minullakaan ei ole ajokorttia enkä osaa tankata autoa, mutta onnistuihan se kerran, kun siskoni huuteli ohjeita auton avoimesta ovesta, kun ei jostakin unohtamastani syystä tuntenut kykenevänsä itse tankkaamaan - ei kun: olimme matkalla, ja oli minun vuoroni maksaa bensat, joten sitten myös tein sen. 

Olin ennen niin kuin sinä eli #kvg, mutta siinä on jotain että saa oppeja oikeassa vuorovaikutuksessa. Mitä jos vanhempamme sanoisivat meille kaikkiin kysymyksiimme että mene googlaamaan, mua kiinnosta. Ei sillä että palstan pitäisi olla kenenkään vanhemman korvike. Jos on niin hus, ei ole oikea paikka.

Vierailija
105/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin tankkaat auton

Näköjään videon ylläpitäjä on estänyt videon käyttämisen muilla nettisivuilla, mutta löydät sen varmaan hakusanoilla: "näin tankkaat auton" ja "Pasi Viheraho"

Vierailija
106/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ainakaan silloin yli 10v sitten opetettu, enkä tajunnut sitä kysyäkään. Sitten kun aloin itsenäisesti ajaa ja tankkaamisen aika tuli, menin asemalle keskellä yötä siksi, että voin toilailla rauhassa ja harjoitella ilman että takana on kohta jonoa :D Näin jälkeenpäin huvittaa, kun kyseessä on tosi helppo operaatio.

Vierailija
107/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tankkaat auton

Olin ennen niin kuin sinä eli #kvg, mutta siinä on jotain että saa oppeja oikeassa vuorovaikutuksessa. Mitä jos vanhempamme sanoisivat meille kaikkiin kysymyksiimme että mene googlaamaan, mua kiinnosta. Ei sillä että palstan pitäisi olla kenenkään vanhemman korvike. Jos on niin hus, ei ole oikea paikka.

Vähän hankalaa kysyä vanhemmilta neuvoa, miten tankataan, kun isä kuoli 83-vuotiaana n. 5 vuotta sitten ja 86-vuotias äitini kyllä elää, mutta ei ole ikänään tankannut autoa. Ja minäkin täytän parin viikon päästä 61. :D 

Ajattelin vaan, että jos kerran on nettilinjat niin hyvässä kunnossa, että pääsee vauvapalstalle, niin varmaan pääsee myös googlaamaan. Googlaaminen onnistuu kätevästi myös puhelimella. Minä myös googlaan hyvin usein etsiessäni jotakin tietoa riippumatta, olenko tietokoneen vai kännykän äärellä. 

Vielä sen verran, että alunperin kopipeistasin edelliseen kommenttiini koko ohjeen, mutta vauvasivu herjasi liian pitkäksi venähtänyttä viestiäni, joten deletoin ohjeet ja jätin pelkän linkin jäljelle. :) <3 <3 <3 

Vierailija
108/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin auton ovet lukkoon ja avaimen taskuun, kun nousin vasta kortin saaneena laina-autoa tankkaamaan.. tankin korkki ei auennutkaan painamalla, vaikka sitä oltiin etukäteen harjoiteltu. Itku meinasi päästä. Jälkikäteen selvisi, että ovien lukitseminen lukitsi myös tankin korkin :D

Vierailija
109/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa että onneksi olimme köyhiä, eli isä opetti ajamaan. Ihan kaiken autoihin liittyvän, ml. renkaiden- ja öljynvaihdon, teetätti sitten opetusmielessä minulla ja siskollani. Ei paljon ole tankkauksen ja peräkärryn parkkeeramiset jännittäneet kortin saatuani.

Vierailija
110/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sitä autoa vilkaista jo ennen kuin menee bensa-automaatille. Mun ekassa omassa autossa oli lukko tankin korkissa, minä ja poikaystävä parikymppisiä eikä autot niin tuttuja joten ei saatu sillä kertaa tankattua. Muuten ei ole koskaan ollut ongelmia. Etsi toki bensaluukun avausvipu etukäteen valoisassa ja kuivassa paikassa. 

Vierailija
111/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidättekö auton käynnissä tankkauksen ajan? Ja avaimen virtalukossa? Entä jos joku tulee ja istahtaa ajajan paikalle ja kaasuttaa autollanne tiehensä? 

Eikö kannata sammuttaa auto ja ottaa avain itselleen tankkauksen ajaksi?

Bensatankki aukeaa vain avaimella, joten täytyy sammuttaa auto ja ottaa avain mukaan.

Vierailija
112/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sitä autoa vilkaista jo ennen kuin menee bensa-automaatille. Mun ekassa omassa autossa oli lukko tankin korkissa, minä ja poikaystävä parikymppisiä eikä autot niin tuttuja joten ei saatu sillä kertaa tankattua. Muuten ei ole koskaan ollut ongelmia. Etsi toki bensaluukun avausvipu etukäteen valoisassa ja kuivassa paikassa. 

Ei kai sitä bensatankkia avata eri avaimella vaan samalla avaimella millä käynnistetään auto.

Vierailija
113/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tankkaat auton

Vähän hankalaa kysyä vanhemmilta neuvoa, miten tankataan, kun isä kuoli 83-vuotiaana n. 5 vuotta sitten ja 86-vuotias äitini kyllä elää, mutta ei ole ikänään tankannut autoa. Ja minäkin täytän parin viikon päästä 61. :D 

Ajattelin vaan, että jos kerran on nettilinjat niin hyvässä kunnossa, että pääsee vauvapalstalle, niin varmaan pääsee myös googlaamaan. Googlaaminen onnistuu kätevästi myös puhelimella. Minä myös googlaan hyvin usein etsiessäni jotakin tietoa riippumatta, olenko tietokoneen vai kännykän äärellä. 

Vielä sen verran, että alunperin kopipeistasin edelliseen kommenttiini koko ohjeen, mutta vauvasivu herjasi liian pitkäksi venähtänyttä viestiäni, joten deletoin ohjeet ja jätin pelkän linkin jäljelle. :) <3 <3 <3 

Taaskin taas pointti ohi. Pointti ei ollut juuri ajaminen vanhempiesi kanssa vaan mitä vanhempasi sanoivat kun kysyit jotain.

Pitää taas ymmärtää tahallaan väärin että saa päteä. :P

Vierailija
114/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vain mene katsomaan, kun olet tuttusi kyydissä ja hän menee tankille. Ei tartte autokoulussa nolostella. Itselle ei opetettu autokoulussa tankkausta.

Vierailija
115/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sitä bensatankkia avata eri avaimella vaan samalla avaimella millä käynnistetään auto.

Meidän autossa ei bensatankkia avata avaimella, vaan siinä on ns. sähkölukko. Jos auton ovet on lukossa, myös tankin luukku on lukossa, mutta jos ovet ovat "auki", niin luukun saa painamalla auki. 

Vierailija
116/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähimaksu on todella näppärä ja nopea tapa hoitaa maksuasiat bensa-automaatilla. Ei tarvitse painella / tehdä mitään valintoja automaatilla. Heilauttaa vain korttia lähimaksun päällä ja aloittaa tankkaamisen, kun kortti on vahvistettu. Tankata saa aina 50 euroon asti, joten aina ei välttämättä tule tankki täyteen, mutta jos tämä ei ole ihan välttämätöntä, niin suosittelen.

Suosittelen myös avaamaan bensatankin luukun ja poistamaan korkin ennen kuin teet mitään automaatille. Näin olet heti valmiina tankkaamaan, kun automaatti antaa luvan.

Vierailija
117/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opetettu ainakaan minulle rovaniemellä. :(

Ensimmäistä kertaa kun olin tankkaamaan lähdössä otin veljen mukaan varmuuden vuoksi etten nolaa itseäni.

Mulla on fobia että jotenkin palikkana onnistuisin jättämään letkun tankkiin ja ajaa hurruuttamaan pois vetäen letkun ja kaikki mukana ja päätyen viraali-ilmiöksi.

Toki siis aika absurdi fobia mutta silti.

Mutta siis juu olisi ollut kiva että autokoulussa olisi käyty tankkaamassa myös.

Vierailija
118/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin iloinen jos autokoulussa opetettaisiin edes ajamaan että läpäisee inssin. Mun poikani on ollut autokoulussa jo vuoden, ajanut n 25 ajotuntia oikealla autolla ja käynyt inssissä 3 kertaa ja reputtanut.

Ongelma on ollut siinä että ajotunteja on ollut tosi harvassa, talvella n kuukauden välein osittain siksi että auto tai opettaja ollut "karanteenissa" koronan takia. 

Myös inssiajo on ollut pari kertaa peruutettu mm inssin tai opettajan karanteenin vuoksi. Autokoulu on ollut silkkaa rahastamista. Kun ajokertojen välillä on ollut niin pitkä aika, niin poika on ehtinyt unohtaa miten ajaa. Me asumme pk-seudulla jossa liikenne paljon ruuhkaisempaa kuin maaseudulla, ja inssit eivät anna anteeksi pieniäkään virheitä.

Onko teillä mitään neuvoa miten poikani saisi inssiajon läpi? Hän on aika masentunut sen johdosta ja sanonut ettei hän halua enää yrittää, etttei välitä vaikak joutu uolemaan ilman ajokorttia?

Vierailija
119/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle ainakaan opetettu. Me ei käyty edes kertaakaan moottoritiellä kun olin ajotunneilla. Onko normaalia?

En minäkään käynyt moottoritiellä, kun ei tässä lähellä ole sellaisia. Jos ajoit kuitenkin jollakin isomman rajoituksen maan-/valtatiellä, niin eihän sitä moottoritietä tarvitse erikseen opetella.

Voi apua. Tämä selittää kyllä montakin asiaa..

Onko tuo luvallistakaan? Moottoritie kuului kuulemma inssiinkin. Täytyy varmistaa, että osaa ajaa erilaisissa ympäristöissä. Ne jotka suorittavat autokouluaan pikkukylissä sitten ajavat kauemmas kokeilemaan sitä moottoritietä.

No johan on aivopieru :D itse olisin joutunut ajamaan joko Kajaanista Ouluun (~180km) tai Kuopioon (~170km) että inssissä oltais voitu lähintä motaria testata. Ja Lapista ajellaan aina Kemi-Tornion motarille, että kortti voidaan myöntää...

Vierailija
120/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle opetettu, mutta vanhemmat neuvoivat toki. Tietty tein pieniä virheitä, kun kävin tankilla, mutta en mitään vakavia. Aina on mennyt oikeaa bensaa ja dieseliin en ole koskaan koskenut edes. Kerran kuitenkin nostin pistoolin, laitoin takaisin jossain mielenhäiriössä ja nostin taas niin ei tullut bensaa. Ihmettelin, että miksei tule bensaa ja mitä tapahtui.. Mutta se asemhana stoppaa heti sen bensantulon, kun laittaa pistoolin takaisin ja sitten täytyy maksaa taas uudelleen ja aloittaa alusta. Ihan hyvä juttu kyllä jos on esim. maksanut ja ei ehdikkään tankkaa niin voi nostaa pistoolin ja laittaa takaisin niin ei toiset saa sitä bensaa. Sitten joskus olen ajanut väärälle puolelle ja joskus on bensaluukku jäänyt jumiin ja olen joutunut takakontin kautta avaamaan. 

Jos jännittää tankkaaminen niin kannattaa mennä illalla tai aikaisin aamusta tai yöllä tankkaamaan niin ei ole ruuhkaa ja saa rauhassa tutustua bensa-asemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi