Opetetaanko autokoulussa myös tankkaamaan?
En haluaisi nolata itseäni sitten kun menen ensimmäistä kertaa tankkaamaan. Ja jos jotakuta naurattaa, niin mietipä omalla kohdallasi jotain vastaavaa, jota et ole ennen tehnyt, vaikka kyseessä olisi yksinkertainenkin juttu. Ei kai sitä voi tietää jos ei ole ennen tehnyt. T. Nainen, joka menee autokouluun yli 30-vuotiaana
Kommentit (362)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun (vai mun auton?) ongelma on se, että bensapistooli luulee tankin olevan jo täynnä, vaikka ei olisi kuin puolillaan. Sitten kun nostan/käännän pistoolia ylemmäs, että bensantulo jatkuisi, saankin roiskeet käsilleni.
Onko jollain tähän ratkaisua?Polttoainehöyryjen talteenottojärjestelmän häiriö tai vika saattaa aiheuttaa tankkausvaikeuksia, evap vent solenoidi jumissa tms. Palaako moottorihäiriön varoitusvalo?
No ei!
Olen kuullut, että joissakin (vanhemmissa) autoissa on tätä ongelmaa. Liittyy bensatankin aukon sijaintiin ja muotoon.
-puolitankkaajaesim fiestassa saattaa katkoa bensan tuloa jos pistooli ei ole tietyssä asennossa, ja tämä asento kerrotaan auton manuaalissa. Katso autosi ohjekirjasta onko siellä mainintaa.
eri
Liittyy juuri polttoainepistoolin ja tankin täyttöaukon kokoon sekä muotoon. Omassa autossa on ihan sama juttu: pistoolia täysin pohjassa pitämällä katkoo ja asentoa täytyy korjata hieman ulospäin ja kääntää, jotta korvausilma pääsee kulkemaan. Roiskumiseen vinkkinä se, ettei pistoolia pidä ottaa liikaa ulospäin, jo pelkkä kääntely voi auttaa. Liipaisinta ei myöskään kannata pitää täysin pohjassa, kun asentoa korjaa. Mitä kevyemmin liipaisinta puristaa, sitä hitaammin polttoainetta tulee.
Omalle autolle sopivan "tankkausasennon" löytää ihan kokeilemalla. Rauhassa vaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju jo, mutta eipä sitä opetettu. En kyllä kertaakaan ole elämäni aikana tankannut, joten hukkaan olisi opetus mennytkin. Tiedän toki miten se tapahtuu, jos joskus pitää käydä tankilla. Tiedän erään toisenkin naisen, joka ei ole koskaan tankannut, naapurini.
Miten se oppi olisi hukkaan mennyt? Jos et ole vielä tankannut, niin eihän se tulevaisuutta kerro. Joskus voi vaan tulla tilanne.
Itsellä ei ole korttia, ja silti olen muutamia kertoja tankannut. Mulla tuntuu olevan työkavereita, jotka vaan ei osaa tankkia käyttää. Joten apukuski on monesti hoitanut homman. :D
Mun kohdalla se olisi mennyt hukkaan, kortti ollut 20 vuotta enkä ole tankannut. Luten sanoin, osaisin sen tehdä, jos tulisi tilanne, mutta ei ainakaan lähitulevaisuudessa tule vastaan sellaista tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että opetetaan jos pyydetään aj autokoulu autossa tankki lähestyy tyhjää.
Tosin autoissa on eroa ja bensamittarreissa kanssa.
Tankkauskorkki sijaitsee joissakin autoissa vasemmalla ja joissakin oikealla. Eli on tiedettävä kummalle puolelle mittaria pitää ajaa. Korkki avataan ja suljetaan eri autoissa eri tavalla.
Eri mittareissa on toimintatavoissa eroa miten pankkikortti syötetään ja mitä pitää painaa jne. Kaikki on opeteltava itse joka tapauksesssa.
Itse asiassa ei ole mitään väliä, mille puolelle mittaria ajaa. Se letku on pitkä ja yltää kyllä auton toisellekin puolelle.
Jep, suomalaiset tekee asiasta liian vaikeaa. Täällä mennään vapaalle paikalle ja jos tankki on toisella puolella, tankkaaja tankkaa siltä puolen. Olen siis tuo, joka ei ole koskaan tankannut.
Sain ajokortin 25 vuotta sitten enkä ole koskaan tankannut autoa. En ole kyllä ajanutkaan 2000-luvun alun jälkeen.
Täällä oikein kilpaa ylpeillään siitä kun ei ole "tarvinnut" tankata kymmeniin vuosiin... kummallista touhua!
Älähän, ap, hättäile. Ei se ole mitään ydinfysiikkaa ja kyllä siellä tankilla töppäilee muutkin kuin ensikertalaiset. Minulla on ollut ajokortti jo lähes 30 vuotta. Olen tankannut kymmeniä eri autoja tänä aikana (ja aina inhoan sitä yhtä syvästi). Vaihdoin vastikään auton ja kävin tankkaamassa sen viime viikolla ensimmäistä kertaa. Jumitin varmaan kymmenen minuuttia siinä bensapumpun edessä, kun en kuolemaksenikaan keksinyt, mistä bensaluukun saa auki. Kun siitä lopulta selvittiin, olikin hyvä hetki muistella, että mitä autoon pitäisi tankata. Yritin soittaa miehelle, mutta hän ei vastannut. Siinä hyvän tovin arvottuani huomasin, että siellä bensaluukun sisällähän lukee, mitä autoni haluaa syödä... No, sitten vain maksukortin tiedot koneeseen ja tankkaamaan. Äh, tartuin vahingossa väärään pistooliin, joten koko maksukorttihässäkkä piti syöttää uudestaan... Tässä kohtaa hävetti jo aika lailla. Ja olihan siinä hetkonen tankilla jo vierähtänyt. Mutta lopulta sain kotteroni tankattua ja veikkaan, että tämän sählingin ansiosta osaan ensi kerralla toimia huomattavasti vakuuttavammin.
Tankkaus olisi hyvä lisä autokouluun ja muitakin tarpeellisia taitoja voisi opetella. Kun on katsonut surkein kuski ohjelmaa on herännyt kysymys että monellako teistä jotka on autokoulun käynyt on sisältynyt opetukseen taskuperuutus mäkilähtö ylä ja alamäkeen parkkeeraus isommilla nopeuksilla ajoa esim valtatieajoa tms. Itsellä oli nuo kaikki mainitut mutta esim surkeissa kuskeissa osa tekee ensimmäistä kertaa elämässään taskuperuutusta. Kuinka yleistä se on?
Muistan vieläkin, kun tankkasin ihan ensimmäisen kerran itsepalveluasemalla. OIi se sen verran jännää varsinkin, kun olin yksin liikkeellä. Kylällä olleessa lähikaupassa ei ollut itsepalveluasemaa vaan kauppias oli tankkaamassa.
Oli opiskelupaikkakunnalla, oli aurinkoinen ja syksyinen sää ja bensan litrahinta oli 3,16 markkaa. Laitoin seteleitä automaattiin sopivan määrän, tankkaus meni hyvin ja oli helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä oikein kilpaa ylpeillään siitä kun ei ole "tarvinnut" tankata kymmeniin vuosiin... kummallista touhua!
Mitäs kummallista siinä on?
Mua ainakin opetettiin silloin 20 vuotta sitten :) Sinuna sanoisin opelle, että haluaisin opetella myös tankkaamaan, niin ope voisi ottaa asian huomioon.
Ajoin ajokortin 19-vuotiaana mutta vasta n. 35-vuotiaana aloitin autoilun. 5 ekaa vuotta mies hoiti aina tankkauksen 😅 No opettelin onneksi ennen eroa itsekin. Autopesulassa en vieläkään ole uskaltanut käydä yksin 🙄 Jotkut vasn jännittää näitä enemmän 🤣
Mä laitan ainakin vaan töpselin autoon kiinni XD
Vierailija kirjoitti:
Bensa tuhoaa ilmaston
Siksi tankkaankin kalliin aineen autoon, enkä haihduttele sitä turhan päiten ilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan ainakin vaan töpselin autoon kiinni XD
Kesälläkin pitää olla johdon päässä 😂 Mulla ei auton tarvitse olla välttämättä talvellakaan.
1. Opettele oman auton tankkiluukun sijainti, avaus ja sulkeminen ennen tankkaamaan menoa. Usein luukku ei aukea, jos auto on lukittu. Auton käyttöohjekirja neuvoo myös onko sulla bensa vai dieselauto.
2. Aja bensa-asemalle siten, että max metrin päässä luukusta on tankkauspistoolit. Avaa luukku valmiiksi, mutta ei välttämättä korkkia vielä.
3. Mene maksupäätteelle ja toimi sen ohjeiden mukaan. Kun olet maksanut on yleensä muutama minuutti aikaa alkaa tankata.
4. Nappaa pistooli käteen autosi tarvitsemaa polttoainetta ja laita se tankkiin niin syvälle kyin menee. Paina pistoolin kahvasta rauhallisesti pohjaan asti. Jos polttoaine ei ala juosta, hellitä vähän kahvaa ja vekslaa vähän sivusuunnassa. Jos se ei auta, nosta hiukan taaksepäin. Kun tankkaus on valmis, kuuluu naksaus ja polttoaine loppuu juoksemasta. Älä tankkaa enää lisää.
3. Päästä käsi kahvasta ja vedä sitten pistooli ulos. Jos bensaroiskeita tulee, pyyhi ne pois autosta. Laita pistooli takaisin. Aja pois.
(Maksupäätteeltä voi hakea vielä kuitin, jos sellaisen tarvitsee)
Vierailija kirjoitti:
1. Opettele oman auton tankkiluukun sijainti, avaus ja sulkeminen ennen tankkaamaan menoa. Usein luukku ei aukea, jos auto on lukittu. Auton käyttöohjekirja neuvoo myös onko sulla bensa vai dieselauto.
2. Aja bensa-asemalle siten, että max metrin päässä luukusta on tankkauspistoolit. Avaa luukku valmiiksi, mutta ei välttämättä korkkia vielä.
3. Mene maksupäätteelle ja toimi sen ohjeiden mukaan. Kun olet maksanut on yleensä muutama minuutti aikaa alkaa tankata.Entäs, jos maksaa sille huoltamon salskeelle kassapojalle, joka tuoksuu valkosipulille ja haisee kananmunapierulle?
4. Nappaa pistooli käteen autosi tarvitsemaa polttoainetta ja laita se tankkiin niin syvälle kyin menee. Paina pistoolin kahvasta rauhallisesti pohjaan asti. Jos polttoaine ei ala juosta, hellitä vähän kahvaa ja vekslaa vähän sivusuunnassa. Jos se ei auta, nosta hiukan taaksepäin. Kun tankkaus on valmis, kuuluu naksaus ja polttoaine loppuu juoksemasta. Älä tankkaa enää lisää.
3. Päästä käsi kahvasta ja vedä sitten pistooli ulos. Jos bensaroiskeita tulee, pyyhi ne pois autosta. Laita pistooli takaisin. Aja pois.
(Maksupäätteeltä voi hakea vielä kuitin, jos sellaisen tarvitsee)
Moni ei välttämättä enää tiedä miten toimia jos sattuu se "tänään ei ole kortit käytössä" päivä.
Aikoinaan oli jännä kun se itse bensatankki saattoi olla ihan missä tahansa, kuplassa keulassa sijaitsevassa tavaratilassa, renault 8s autossa se sijaitse moottoritilassa ja moottori sijaitsi auton takaosassa jne...
Silloin näki vielä ihmisiä pyörivän autojen ympärillä ja etsivän sitä bensaluukkua.
esim fiestassa saattaa katkoa bensan tuloa jos pistooli ei ole tietyssä asennossa, ja tämä asento kerrotaan auton manuaalissa. Katso autosi ohjekirjasta onko siellä mainintaa.
eri