Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaupalliset dna-testit, MyHeritage, Geni jne. kenen muun mielestä arveluttavia?

Vierailija
08.06.2021 |

Mielestäni on jollain tapaa eettisesti väärin selvittää perinpohjaisesti etnisyyksiä ja sitten tehdä tulosten perusteella erilaisia johtopäätöksiä.

Myös kerätyn datan rekisteri, mihin se näiltä yrityksiltä päätyy?

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko testanneet?

Vierailija
2/70 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia eettisesti ongelmallisia johtopäätöksiä tarkoitat? Mielestäni nuo geenitestit avaavat kiinnostavalla tavalla ihmiskunnan moninaisuutta ja yhteistä perimää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe eettisiä ongelmia konseptissa, mutta sen sijaan erittäin suuria tietosuojaongelmia. En lähettäisi omaa dna:tani kaikkien henkilötietojen kera tuollaiseen palveluun, ties mihin päätyvät.

Vierailija
4/70 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kuulla mitkä kaksi ovat -vähiten epäilyttäviä- testejä tilaukseen. Vai onko sekin vaarallista jonkun mielestä.

Vierailija
5/70 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe eettisiä ongelmia konseptissa, mutta sen sijaan erittäin suuria tietosuojaongelmia. En lähettäisi omaa dna:tani kaikkien henkilötietojen kera tuollaiseen palveluun, ties mihin päätyvät.

Missä firmassa on vähiten riskejä vai vuotaako kaikista tiedot? Ja mihin? Valmistaako joku kloonin ja lähettää sen paikalle.

Vierailija
6/70 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä suostumuslomakkeessa annetaan näille yrityksille lupa käyttää tietoja parhaalla katsomallaan tavalla, joten siltä osin huolesi on ihan aiheellinen. Etnisyyttä on meissä kaikissa.

Vierailija
7/70 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kans tätä mihin tietoja voidaan käyttää.

Epäilen vahvasti mikä tää juttu on.

Vierailija
8/70 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt kaupallisen dna-testin. Tietty on mahdollista, että tietoja voisi käyttää jotenkin väärin. Mutta en pidä sitä kovin todennäköisenä riskinä. Testidata ei myöskään sisällä koko ihmisen genomia, vaan vain pienen osan. Toki firmalla on myös sylkinäytteeni.

Vierailija
9/70 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hiukan outoa, että eri firmojen testit saattavat antaa erilaisia tuloksia. Sukututkimuksen kannalta tuollainen testaus ei ole aukotonta. Riippuu aivan siitä, kuinka moni sukuun kuuluva on teettänyttestin, saako osumia paljon vai vähän. Mekin olemme muutamien sukulaisten kanssa miettineet testausta, mutta toistaiseksi ainakin se on tekemättä. Olisi tietysti kiinnostavaa selvittää, pitääkö suvussa kiertävä tarina slaavilaisista sivujuurista paikkansa vai ei, mutta toisaalta omalta kohdaltani olen tyytyväinen niihin tuloksiin, joita olen omista juuristani löytänyt, että ehkä en testiä tee. Terv. Melkein puhtaaksi viljelty Karjalan neito

Vierailija
10/70 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siellä suostumuslomakkeessa annetaan näille yrityksille lupa käyttää tietoja parhaalla katsomallaan tavalla, joten siltä osin huolesi on ihan aiheellinen. Etnisyyttä on meissä kaikissa.

Parhaalla katsomallaan tavalla voi tarkoittaa IHAN mitä tahansa. Ovatko yritykset määritelleet tarkemmin kuvauksin asiaa ja mistä ne löytää, voiko tavallinen ihminen ymmärtää ne. Ovatko ne lyhyessä muodossa vai 350 sivua.

Vierailija
11/70 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös joku tuollainen jäänyt kiinni tulosten väärentämisestä? Lisäsi tiettyjä etnisyyksiä ihmisille, joilla ei sitä oikeasti ollut.

Vierailija
12/70 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en anna dna:tani vapaaehtoisesti ihan kenellekään. Monenlaista väärinkäyttöä on ilmennyt.

Viimeaikoina rikostutkinnassakin on huomattu, ettei siihen voi nojata, vaikka näytteissä olisi 100% vastaavuus. No virkavaltakin on huomannut, että täysin syyttömiä on syytetty näiltä pohjilta.

Vierailija
13/70 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaalla katsomallaan tavalla voi tarkoittaa IHAN mitä tahansa. Ovatko yritykset määritelleet tarkemmin kuvauksin asiaa ja mistä ne löytää, voiko tavallinen ihminen ymmärtää ne. Ovatko ne lyhyessä muodossa vai 350 sivua.

ovat pitkiä ja alussa on niin paljon diipadaapaa ja liirumlaarumia, että tuskin monikaan jaksaa lukea niitä loppuun asti.

Vierailija
14/70 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, en halua luovuttaa muille osapuolille sitä arvokkainta dataa, jota minusta on. Todella epäilyttäviä ovat. Ei voi tietää, mitä näillä näytteillä tekevät tulosten lähettämisen jälkeen.

Enkä tiedä löytyisikö tuosta nyt niin kiinnostavaa tietoakaan minun tapauksessani, kun aika tarkkaan tiedän sukujeni taustat ja osaan arvella loput "sivupolut".

Vierailija
15/70 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen teettänyt testin useilla eri firmoilla. Kaikki antavat eri tuloksia etnisyyksissä. Suomalaiseksi kyllä tunnistavat, mutta pienemmät prosentit tuntuvat olevan hakuammuntaa.

Vierailija
16/70 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen teettänyt testin useilla eri firmoilla. Kaikki antavat eri tuloksia etnisyyksissä. Suomalaiseksi kyllä tunnistavat, mutta pienemmät prosentit tuntuvat olevan hakuammuntaa.

Koska niitä ripotellaan sinne sekaan kuin maustetta. Pitäähän tulosten olla jänniä. Kusetusta koko homma.

Vierailija
17/70 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kuvittelette voitavan väärinkäyttää sitä tietoa, minkä tuollainen näyte antaa?

Vierailija
18/70 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska niitä ripotellaan sinne sekaan kuin maustetta. Pitäähän tulosten olla jänniä. Kusetusta koko homma.

Ei ripotella eikä kuseteta. Mutta mitään painoarvoa joillekin pienille osuuksille eksoottista perimää ei kannata laittaa. Ihmiset itse yleensä tulkitsevat tuloksiaan väärin ja haluavat sitä "jännää" sinne.

Vierailija
19/70 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ovat pitkiä ja alussa on niin paljon diipadaapaa ja liirumlaarumia, että tuskin monikaan jaksaa lukea niitä loppuun asti.

Juu. Olisi hyvä jos ne saisi selkeään muotoon, että ne pystyy käsittelemään ja ymmärtämään.

Vierailija
20/70 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä on todellakin eroja. Luotettavin lienee 23andme.

https://www.23andme.com/