Kaupalliset dna-testit, MyHeritage, Geni jne. kenen muun mielestä arveluttavia?
Mielestäni on jollain tapaa eettisesti väärin selvittää perinpohjaisesti etnisyyksiä ja sitten tehdä tulosten perusteella erilaisia johtopäätöksiä.
Myös kerätyn datan rekisteri, mihin se näiltä yrityksiltä päätyy?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia eettisesti ongelmallisia johtopäätöksiä tarkoitat? Mielestäni nuo geenitestit avaavat kiinnostavalla tavalla ihmiskunnan moninaisuutta ja yhteistä perimää.
No eugenikkojen ja sen sellaisten asianharrastajien keskustelupalstoilla ollaan hyvin tarkkoja kuka kuuluu mihinkin haploryhmään...
Haploryhmä tutkimus on ihan mainstrean tutkimusta. Mikä sun mieltä pahoittaa tässä asiassa?
Etkö ymmärrä mitä on rodunjalostusoppi?
Rodunjalostusoppi ei liity haploryhmiin mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia eettisesti ongelmallisia johtopäätöksiä tarkoitat? Mielestäni nuo geenitestit avaavat kiinnostavalla tavalla ihmiskunnan moninaisuutta ja yhteistä perimää.
Kiinnostavia ne ovat esim vakuutusyhtiöille, jotka käyttävät niiden antamia tietoja ihmisen mahd. sairauksista ja eivät anna vakuutuksia tai hinnoittelevat ne tautiriskien mukaan.
En itse kyllä anna niitä tietoja mihinkään.
T.tutkija evpVakuutusyhtiöt saa selville taudit ja tautiriskit muutenkin. Jos nyt haluaa vakuutuksen, joutuu tekemään selkoa sairauksistaan ja antamaan valtuudet ottaa yhteyttä työterveyteen yms.
Eikä tiedö ihmisen geenejä, jotka altistavat eri sairauksille, kun ei ihminen itsekään tiedä ellei niitä ole jostain syystä tutkittu.
Ei siinä vakuutusyhtiön kyselyt auta.
T.tutkija
Ne päätyvät sinne samaan paikkaan kuin koronatestin varjolla kerätyt nenänielunäytteet dna-tietoineen.
"Mielestäni on jollain tapaa eettisesti väärin selvittää perinpohjaisesti etnisyyksiä ja sitten tehdä tulosten perusteella erilaisia johtopäätöksiä."
Tässä ei minusta ole mitään väärää.
"Myös kerätyn datan rekisteri, mihin se näiltä yrityksiltä päätyy?"
Tämä minua arveluttaa tosi paljon, ja siksi en ole toistaiseksi yhtäkään testiä tehnyt ja tuskin tulen tekemäänkään vaikka kiinnostaisi kyllä.
+ Ties mihin se sun näytekin päätyy lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Se on hiukan outoa, että eri firmojen testit saattavat antaa erilaisia tuloksia. Sukututkimuksen kannalta tuollainen testaus ei ole aukotonta. Riippuu aivan siitä, kuinka moni sukuun kuuluva on teettänyttestin, saako osumia paljon vai vähän. Mekin olemme muutamien sukulaisten kanssa miettineet testausta, mutta toistaiseksi ainakin se on tekemättä. Olisi tietysti kiinnostavaa selvittää, pitääkö suvussa kiertävä tarina slaavilaisista sivujuurista paikkansa vai ei, mutta toisaalta omalta kohdaltani olen tyytyväinen niihin tuloksiin, joita olen omista juuristani löytänyt, että ehkä en testiä tee. Terv. Melkein puhtaaksi viljelty Karjalan neito
Miltei kaikissa suomalaisissa on hiukan slaavia. Etenkin, jos on juuria Karjalassa. Monilla on myös Virossa, eli balttigeeni on tavallinen.
Tiedättehän, että esim etnisesti spesifejä bioaseita voidaan kehittää
Vierailija kirjoitti:
Nuohan on täyttä huijausta. Ei todellakaan kannata antaa tietojaan.
Eivätkä ole. Ne ovat osa tieteellistä tutkimusta. Olen itsekin saanut vahvistuksen tietyille asioille. Olen myös löytänyt sivuilta tuttuja ihmisiä, joiden sukulaisuus on ollut jo tiedossa.
Ärsyttää, kun lähisukulainen antoi näytteensä tuollaiseen firmaan. Siellä on nyt puolet omastakin DNA:sta, ja ties mihin käyttötarkoitukseen päätyy.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää, kun lähisukulainen antoi näytteensä tuollaiseen firmaan. Siellä on nyt puolet omastakin DNA:sta, ja ties mihin käyttötarkoitukseen päätyy.
Eihän niillä ole sinun henkilötietojasi. Vai oletko tehnyt jotain kiellettyä?
Tunnetaanko me jotenkin?
Kyseessä on aika vakava asia, jopa syrjintä rotuun ja etnisyyteen perustuen. Suomenheimot jäämit, gootit, vanait jne. olivat arjalaisia mv-heimoja, siis edustivat ns. kalmistokulttuuri. Kanta-Hämeen alueella Museoviraston ns. asiantuntijat selittävät kaiken mahdollisen, jopa wielbark-vaikutteiset haudat jääkauden/luonnon tekeleinä. Ilppariin on nyt ilmoitettu kalmistoista ja polttohaudoista, joista löytyi metallia. Ilmeisen ammattitaidottomat virkaloiset selittävät varmaan nämäkin jääkauden tms. aikaansaannoksina. Kyse on selkeästi rotuun ja etnisyyteen perustuvasta syrjinnästä ja suomenheimojen kulttuuriperinnön sensuroinnista, toisin sanoen m-o-n-g-o-t ja muut metsäläiset yrittävät varastaa suomenheimojen alkuperäisstatuksen.
Siinäkin mielessä geenitestien tulokset 'suomalainen' ovat epätarkkoja ja harhaanjohtavia, koska pseudot 'itäiset' ovat täällä ja Euroopassa isolaatteja.