Taas lasten kesälomapäivä edessä. Pitäisi keksiä heille tekemistä. Mies on töissä
Olisi niin kivaa tehdä jotain perheenä, mutta pitää odottaa miehen lomaa.
Mitä te teette lastenne kanssa muuta kuin käytte leikkipaikoilla ja puuhaatte kotona?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Monesti lasten kanssa heidä ollessa pieniä käytiin lounaalla ulkona, rannalla, mummolassa, kaupungilla kävelemässä ja jätskillä. Lisäksi meillä oli kesäperhekahvilatoimintaa alkukesästä.
Nyt ovat teinejä eivätkä lähde minnekään. Eilen illalla sanoin, että on loma, auto pihassa, rahaa tilillä mitä tehdään. Tuli mutinaa vastaukseksi. Huoh.
Anna teineille rahaa, hyppää autoon ja aja itse pois. Se mitä ne teinit haluaa, mut eivät vaan viitsi sanoa.
Aika paljon puuhattiin omalla pihalla ja uimarannalla. Puhallettava uima-allas tai vesiämpäri pihalle ja muutama kelluva pakasterasia, kauha tai muovilelu ja riemua riitti tunteja. Teltta pihalle ja sinne tyynyjä ja pehmoja. Oman mansikka-amppelin tai "kasvimaan" (laatikkoon multaa ja siemeniä, tuli hienoja kesäkurpitsoja ja kurkkuja) hoivaamista, kastelua ja tuotteiden syömistä yms.
Uimarannalle mentiin pari kertaa viikossa, ja leikkipuistoretkeiltiin myös eli valittiin naapurikaupungista leikkipuisto ja mentiin sinne päiväksi. Helsinki on hyvä kohde näiden suhteen, Espoo myös. Sateisina päivinä kirjastoa, uimahallia ja mummolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti lasten kanssa heidä ollessa pieniä käytiin lounaalla ulkona, rannalla, mummolassa, kaupungilla kävelemässä ja jätskillä. Lisäksi meillä oli kesäperhekahvilatoimintaa alkukesästä.
Nyt ovat teinejä eivätkä lähde minnekään. Eilen illalla sanoin, että on loma, auto pihassa, rahaa tilillä mitä tehdään. Tuli mutinaa vastaukseksi. Huoh.
Anna teineille rahaa, hyppää autoon ja aja itse pois. Se mitä ne teinit haluaa, mut eivät vaan viitsi sanoa.
Niin totta! Mutta myös se, mitä et itse uskalla myöntää. Murisevien teinien sijaan laatuaikaa omalle itselle.
Vesisota toimii aina. Pojat 10, 8 ja 3.
Vai että ihan TAAS on omat lapset kotona ja mitä ihmettä niiden kanssa voisi tehdä, kun ei ole MIESkään paikalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesärahaa saivat. Ajattelin kuitenkin, että oltaisiin voitu käydä vaikka naapurikaupungin kirpputoreja kiertämässä, syömässä ym.
Teen kyllä oman kesäreissun ja jäävät kotiin keskenään pariksi päiväksi.
Mun miestä ei kiinnosta mitkään lastenjutut ja aina pitää tehdä jotain hyödyllistä 🙄 joten oon käynyt lasten kanssa eläintarhassa, kotieläinpihalla, hoplopissa, superparkissa ja vastaavissa, uimahallissa, maauimalassa, kylpylässä, tosi usein uimarannalla, eri leikkipuistoissa, skeitti-/skuuttipuistoissa, metsäretkillä, piknikillä, maastopyöräilemässä ja pyöräretkellä muuten vaan ym.
Luontoretkiä tehdään myös koko perheellä kyllä.
Mikäs sen parempaa kuin ettei tarvitse tehdä mitään?
Miksi pitää koko ajan tehdä jotakin?
Nyt koronan vuoksi (tai sen varjolla) ollaan vaan oltu ja nautittu olosta.
Pihalle ostettiin isompi uima-allas. Ei mikään jätti mutta sellainen missä jo vähän mahtuu uimaankin. Viime vuonna ostettiin siis. Vielä ei olla sitä laitettu tälle kesää.
Pienemmälle joka täyttää neljä elokuussa riittää ihan joku ämpäri missä vettä ja saa sillä läträrä ja tehdä mitä lystää.
Välillä lähdetään viereiseen puistoon jos saadaan puistoseuraa. Itse en viihdy tuntitolkulla leikkipuistossa jos ei ole ketään juttukaveria.
Rannalla käydään. Ei mitään päivän reissuja vaan uimavehkeet autoon, uidaan ja kotiin.
Teinit nauttii kun saa vaan pelata. 13-vuotias poika tosin lähtee vielä usein minun ja kuopuksen kanssa lenkille.
Äsken käytiin hänen kanssaan kaksin kaupassa. Nyt pelaavat pleikkaa isoveljensä kanssa.
Yksi lapsista on leirillä. Hän viettää kesänsä varmaan muuten kavereiden kanssa pihalla/sisällä.
Ollaan istutettu laatikoihin salaattia, tilliä, kurkkua ym kuopuksen kanssa.
Kukkia pitäisi vielä istuttaa kun saan aikaiseksi ne ostaa. Huomenna varmaan mennään kuopuksen kanssa ne hakemaan.
Juhannus ollaan siskon mökillä. Muuta ohjelmaa ei ole kesäksi.
Tai särkänniemessä tulee varmaan käytyä muutamaan kertaan ja jossain kotieläinpuistossa. Tässä lähellä kuulemma on yksi jossa ei olla ikinä käyty. Nuokin reissut sellaisia että voi extempore lähteä. Yhdellä lapsista on kausikortti joka vielä koronan vuoksi on voimassa tämän kesän.
Säteilet nyt vaan sitä perheonnea.
Vierailija kirjoitti:
Vai että ihan TAAS on omat lapset kotona ja mitä ihmettä niiden kanssa voisi tehdä, kun ei ole MIESkään paikalla?
Aloittaja on niitä avuttomia tapauksia, joka ei osaa tehdä yhtään mitään ilman miestä. Siinä se oma loma meneekin kun odottelee, että MIEHELLÄ om loma.
Lapset johonkin hoitoon ja kaupungille heruttamaan.
Sonja kirjoitti:
Lapset johonkin hoitoon ja kaupungille heruttamaan.
Mitä tarkoittaa heruttaa?
Käske lasten suunnitella itselleen viikon ohjelma.
Anna vaikka jotain speksejä, esim. rahaa yht. 30 e/viikko tai äiti suostuu kuskaamaan 50 km säteellä 2 kertaa viikossa edestakaisin tai kavereita saa tulla kahtena päivänä tms.
Sitten hyväksyt suunnitelman ja homma etenee.
Miksei muksut voi itse keksiä itselleen tekemistä? Menkööt vaikka pihalle tai leikkipuistoon meiskaamaan. Mikä master of ceremonies sinä muka oot?
Ei kummankin vanhemman tarvitse olla lomalla, että voi nauttia ja puuhailla. Teette juttuja, joita sinä tykkäät tehdä ja mitä lapset toivovat. Anna miehelle työrauha ja levon mahdollisuus, kun hänen lomansa koittaa.
Vierailija kirjoitti:
Käske lasten suunnitella itselleen viikon ohjelma.
Anna vaikka jotain speksejä, esim. rahaa yht. 30 e/viikko tai äiti suostuu kuskaamaan 50 km säteellä 2 kertaa viikossa edestakaisin tai kavereita saa tulla kahtena päivänä tms.Sitten hyväksyt suunnitelman ja homma etenee.
Ja sit jos lapset valitsee viikon ohjelmaks et maataan kotona koko viikko ja ehkä tehään jotain kavereiden kanssa niin hyväksyt senkin.
MIksi sitä miehen lomaa pitää odottaa? itse kävin lasten kanssa Puuhamaat ja Serenat ihan ilman miestä. Varsinkin silloin kun olivat alakouluikäisiä. Penskat autoon ja koko päiväksi reissuun. Linnanmäki on sellainen jossa oli tarve kahdelle vanhemmalle, kuin latteisiin pääseminen vaati usein sen vanhemman ja osa lapsista ei päässyt edes vanhemman kanssa joka laitteeseen. Muuten minne vaan saatettiin lähteä, suht lyhyelläkin varoitusajalla.
Kouluikäiset lapset harrastusleirille parin ekan viikon ajaksi. Muuten voit antaa puuhata omiaan. Vapaa leikki ja välillä iskevä tylsyys kehittää aivoja.