Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon viilennys

Vierailija
07.06.2021 |

Nyt vinkkejä kehiin, kuinka saada asuntoa viileämmäksi! Älyttömiäkin pirkkaniksejä kaivataan. Kerrostalon ylin kerros ilman ilmalämpöpumppua on tuskaa näillä keleillä ja nukkumisesta ei tule mitään. Ruokaakin pitäisi tehdä, mutta pienikin uunin tai hellan porotus tuntuu välittömästi.

Kommentit (948)

Vierailija
561/948 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sälekaihtimet ja ikkunat aamulla kiinni ja avaa ne vasta illalla, kun on viilennyt. Kun viilenee, tuuleta niin maan pirusti ja yritä saada läpiveto aikaan.

Luovu peitosta ja nuku pelkässä pussilakanassa. Laita sekin pakkaseen odottamaan ennen nukkumaanmenoa, tuntuu hetken aikaa mukavan viileältä.

Näillä konsteilla itse olen just ja just selvinnyt, mutta vaikka tätä ei saisi ääneen sanoakaan, inhoan helteitä. Sieltä ilmalämpöpumppujen alta on niin helppo huudella, että Suomen kesä on lyhyt ja ei saa valittaa. :)

Ei ei, annas kun minä;

Otat keittiön kaapista alumiinifoliorullan. Mene kauppaa jos ei ole. Auringonpuoleisiin ikkunoihin teippaat ylhäältä ales/saksit sopivan pitkäksi/ vieri viereen kunnes ikkuna täynnä.  Heijaa lämmön takasin eikä takasin tule. Sanaleikki, oli ihan pakko. 

Vierailija
562/948 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annakun minä taas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sälekaihtimet ja ikkunat aamulla kiinni ja avaa ne vasta illalla, kun on viilennyt. Kun viilenee, tuuleta niin maan pirusti ja yritä saada läpiveto aikaan.

Luovu peitosta ja nuku pelkässä pussilakanassa. Laita sekin pakkaseen odottamaan ennen nukkumaanmenoa, tuntuu hetken aikaa mukavan viileältä.

Näillä konsteilla itse olen just ja just selvinnyt, mutta vaikka tätä ei saisi ääneen sanoakaan, inhoan helteitä. Sieltä ilmalämpöpumppujen alta on niin helppo huudella, että Suomen kesä on lyhyt ja ei saa valittaa. :)

Ei ei, annas kun minä;

Otat keittiön kaapista alumiinifoliorullan. Mene kauppaa jos ei ole. Auringonpuoleisiin ikkunoihin teippaat ylhäältä ales/saksit sopivan pitkäksi/ vieri viereen kunnes ikkuna täynnä.  Heijaa lämmön takasin eikä takasin tule. Sanaleikki, oli ihan pakko. 

Rullaa sanotaan myös paistokelmuksi, 2 euroo rulla ja riittää yksikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/948 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan korvausilman rapusta jossa ilma on viileämpää.

Vierailija
564/948 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse koko asuntoa viilentää, vaan itsensä. Jopa riittää ääliöitä täällä!

Vierailija
565/948 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kokemusta, kuinka paljon nuo siirrettävät viilennyslaitteet nostavat sähkölaskua? Hurisee tuossa liki koko ajan, koska pakko…

Vierailija
566/948 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
567/948 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nukuin pelkällä pussilakanalla, mutta aina se pyöri joka yö että heräsin monta kertaa vain siksi että jalkoihini sattui, auttoi kun vedin peiton jaloilleni.

Ostin untuvapeiton ja niin ihana, jos oisin kissa olisin kehrännyt koko yön!🐱

Kannattaa kokeilla esim pakkasessa ollutta isoa pulloa, jossa jäätynyt vesi, se tuulettimen eteen.

Päivisin kaihtimet/verhot kiinni.

Nukun ympärivuoden ikkuna auki.

Vierailija
568/948 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilppi jauhamaan vaan. Ei niin persaukinen kannata olla ettei ole omaan hyvinvointiin laittaa rahaa.

Vierailija
569/948 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kokemusta, kuinka paljon nuo siirrettävät viilennyslaitteet nostavat sähkölaskua? Hurisee tuossa liki koko ajan, koska pakko…

Mulla täysteholla noin 0,8 kw/h

Vierailija
570/948 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan joutunut huudattamaan sitä mölytoosaa jatkuvasti, nyt vasta. Tulee varmasti ihan mojova sähkölasku. Toisaalta en muista koska olisin viimeksi lämmittänyt uunia tai saunaa. Hyvin pitkälti valmisruoilla menty.

Vierailija
571/948 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nousi noin 20€ kuussa mutta on joka centin arvoista kun saa nukkua viileässä.

Vierailija
572/948 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei jostain syystä nouse sisälämpötila kohtuuttomaksi, isot ikkunat etelään sekä makkarissa, että olkkarissa, keittiö pohjoiseen ja sen ikkuna on isosti auki koko ajan. Pitäisi muistaa tilata toisen makkarin, joka myös pohjoiseen, ikkunaan sääskiverkko, siellä on sellainen iso ikkuna, joka on kokonaan avattava, siihen en koskaan muista tilata verkkoa, niitä kyllä saa, olen joskus katsonut. Mutta hyvin olen pärjännyt. Ilmalämpöpumppua en viitsi rivariin hankkia pelkän viilennyksen takia, tässä on kaukolämpö ja erittäin lämmin on, joten talvella en tarvitse.

Vierailija
573/948 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1900e? Aika kallis. Sillähän saa jo ilmalämpöpumpun.

Vierailija
574/948 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopullinen ratkaisu on hankkia 60-luvun täystiilitalo. Ei lämpene ikinä yli 25 asteen. Näillä säillä hyvä kuin 20 on sisällä. Toisaalta talvella saa sitten lämmittää senkin edestä...

Ei pidä paikkaansa kesän osalta. Meillä on tuollainen talo ja siihen paistaa koko päivän aurinko. Tälläkin hetkellä on 29 astetta sisällä. Täytyy odottaa, että ulkolämpötila muuttuu kylmemmäksi, että ikkunat voi avata. Näinä päivinä aamulämpö on sisällä ollut tuo 25.

Vierailija
575/948 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesitäyttöinen (jääkylmää vettä ja jääpaloja) ilmanviilennin on triplasti tehokkaampi kuin tavallinen pöytätuuletin. Kylmentää pistemäisesti kohteen, johon puhaltaa. Kyllä siinä nukuttua saa. Hintaa oli 100e.

Varsinaista ilmalämpöpumppua odotellessa tuolla olen toimeen tullut. Ilmalämpöpumppufirmat tarjoovat "ei oota." Kaipa ne marraskuussa soittavat, että nyt niitä laitteita olis taas.

Vierailija
576/948 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se (sisäänottoilman) lämpötila on

0.5m etäisyydellä seinästä lähellä Ilmatieteen laitoksen ilmoittamaa .

Vierailija
577/948 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuletin kannattaa asettaa sängyn päähän yössä.

Toimii hyvin ilman jäitäkin.

Motivan sivuilla viilennystä neuvottu enemmän.

Vierailija
578/948 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirille tarkoitettu viilennysmatto auttaa nukahtamaan, jos huoneilmaa ei saa viilennettyä. Minulla on sellainen, jota ei tarvitse jäähdyttää jääkaapissa, vaan viilennys alkaa toimia, kun sen päälle asettuu. Laitan sen jalkojen alle kun käyn nukkumaan. Toimii n. 1,5-2 tuntia. Sitten onkin jo ulkoilma jäähtynyt 16-19 asteiseksi, matto pois ja jatkan nukkumista. Viilennysalusta on nimensä mukaisesti viileä, ei liian kylmä.

Vierailija
579/948 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirille tarkoitettu viilennysmatto auttaa nukahtamaan, jos huoneilmaa ei saa viilennettyä. Minulla on sellainen, jota ei tarvitse jäähdyttää jääkaapissa, vaan viilennys alkaa toimia, kun sen päälle asettuu. Laitan sen jalkojen alle kun käyn nukkumaan. Toimii n. 1,5-2 tuntia. Sitten onkin jo ulkoilma jäähtynyt 16-19 asteiseksi, matto pois ja jatkan nukkumista. Viilennysalusta on nimensä mukaisesti viileä, ei liian kylmä.

Kokeilin kanssa tuollaista. En valitettavasti saanut suurinta kokoa, mutta se toiseksi isoin viilentää sen puoli tuntia, että ehtii nukahtaa.

Ainoa vain, että noin tunnin - puolentoista päästä se alusta on ehtinyt lämmetä tuskallisen hiostavaksi, mikä yleensä herättää ja sen jälkeen ei saa unta.

Vierailija
580/948 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi vuodelta kesät kuumenee. Suosittelen oikeasti että yrittäkää säästää sen siirrettävän ilmastointilaitteen verran ja hankkikaa se talvella edullisesti.

Mulla ollu tuo nyt 3 kesää, toimii,ääntä tulee mutta saa nukkua hyvin .

Sähkölaskua myös tulee lisää, 50cent  per päivä kait . Jos hurisee kokoajan.

Maksoin sillon tuosta jotain 450 + piti vähän virityksiä ikkunaan hakea k-raudasta muutamalla kympillä.

Tiiviisti se putki niin ei ime kuumaa ilmaa ulkoa samantien takas.

Halvimmat talvella oli 230euroa täällä oulussa, motonetissä.