Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kevään ensimmäinen yhteishaku: Paikan sai yliopistoon 40% hakijoista ja amk-kouluun 60% hakijoista- puolet paikoista täytettiin Ei.n ulkopuolisilla hakijoilla, miksi koulutetaan Suomessa tuhansia ulkomaalaisia kun suomalaiset eivät opiskelupaikkoja sitten

Vierailija
07.06.2021 |

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/yli-6%e2%80%89-000lle-opiskelupaikka-k…

Ilmeisesti nämä eun ulkopuoliset hakijat Bangladeshista saavat tuhansia amk-koulupaikkoja jollain erillissyyllä.
Pitäisikö tässä miettiä enemmän suomalaisia?
Toki kaikilla oikeus hakea ja hyvä että tulee ulkomaalaisia opiskelijoita mutta täyttääkö AMK hakijan ääriään epäkestävillä tavoilla markkinoilla valtavasti Aasiaan ja täyttääkö näiden hakijoiden hakuprosessi samat vaatimukset kuin suomalaisten hakuprosessi?
Vähän yli puolet paikoista ulkomaalaisille kuulostaa paljolta nuorisotyöttömyyden kärkivaltiossa, hakuprosessin tasapuolisuus suomalaisia kohtaan mietityttää hakijoita ja meitä jotka työttömyyden kulut veroillamme maksamme.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avauksesi menevät hukkaan, kun kirjoitat kommentin otsikkoon eikä sitä pääse enää sen jälkeen lukemaan, kun ketjun klikkaa auki.

Miksi teet noin? Mikä diagnoosi sinulla on? Vai oletko vain kouluttamaton ja sivistymätön?

Itse taidat, kun et osaa lukea sitä siitä

Kun avaan linkin, otsikosta jää jäljelle:

"Kevään ensimmäinen yhteishaku: Paikan sai yliopistoon 40% hakijoista ja amk-kouluun 60% hakijoista- puolet paikoista täytettiin Ei.n ulkopuo..."

Oikeastiko minun pitäisi muistella, mitä muuta siinä luki? Ja MIKSI, minkä ihmeen takia joku kirjoittaa kommenttinsa OTSIKKO-kenttään? Miksi hän ei ymmärrä otsikon ja kommentin eroa? Miksi hän ei kirjoittanut otsikoksi esim. "Miksi Suomessa koulutetaan tuhansia ulkomaalaisia?" Ja sitten kaikki loput kommenttikenttään? Niin toimii normaali ihminen.

Vierailija
22/32 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä englanninkieliset linjat ovat olemassa nimenomaan siksi, että sinne saataisiin muitakin kuin suomalaisia opiskelijoita.... opiskelin itse englanninkielisellä linjalla ja pettymyksekseni vuosikurssillani oli vain kaksi ei-suomalaista. Heistäkin toinen puhui suomea kuin äidinkieltään, sillä oli asunut suomessa jo kouluikäisestä.

Tätä nykyä onneksi kv-linjat ajavat tarkoituksensa ja opiskelijoita on ympäri maailmaa. Minä ainakin hakeuduin kv-linjalle siksi, että nimenomaan halusin oppia englantia ja saada globaaleja kontakteja sekä oppia erilaisista kulttuureista. Omalla kohdallani tämä ei täysin onnistunut, mutta olen iloinen, että keitystä siihen suuntaan on tapahtunut. Onneksi työelämässä olen päässyt työskentelemään kaikilta asutuilta mantereilta kotoisin olevien työkavereiden kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhoaa myös suomalaisten yliopistojen maineen kun tulevat tänne luullen tulevansa yliopistoon mutta koulu on amiska, " sydänten yliopisto". Suomessahan ei amk- koululaisen mi2ltä saa pahoittqq, jos koululainen ei pääse yliopistoon niin koulu voidaan tehdä ainakin melkein yliopistoki.

Vierailija
24/32 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkkarit tuovat koululle enemmän rahaa

Aalto-yliopistossa

"Kandidaatin tutkintoon johtavat koulutukset: 12 000 € lukuvuodessa

Maisterin tutkintoon johtavat koulutukset: 15 000 € lukuvuodessa"

Ja tuovathan he maahan lukukausimaksujen liäksi rahaa myös joutuessaan vuorkaamaan asunnon ja maksamaan elämiskulunsa Suomessa.

Vierailija
25/32 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On harhauttavaa ottaa tänne ulkkiksia enkunkielisille kv-linjoille ja antaa heidän olettaa saavan töitä täältä. Kun kuitenkaan eivåt opettele suomea siihen tahtiin, että tänne töihin pääsisivät. Juu, kyllä isoissa firmoissa voi olla työkielenä englanti, etenkin jos tiimit ovat saman firman eri maissa olevista yksiköistä koostettuja. Mutta suurimmassa osassa firmoja työkieli on kyllä ihan suomi ja viestintä ja dokumentaatiot ja asiakaspalvelu tapahtuu suomeksi. Ei ole mitään järkeä, että pienessä tai keskikokoisessa firmassa kaikki pakotetaan puhumaan ja kirjoittamaan huonoa englantia, jotta bangladeshilainen Maroo pärjää enkulla. Sitten valmistuvat kv linjalaiset ovat ihmeissään, kun jäisi mielellään tänne mutta kun työnsaanti onkin vaikeaa ja pitäisi osata suomea. Juu, niin pitäisi. Täällä Suomessa pitää osata suomea.

Vierailija
26/32 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos luit uutisen, niin tuossa haussa oli lähinnä kv- ohjelmat, jotka kokonaisuudessaan on aika murto-osa kaikista koulutuspaikoista. 

Persuille tämä on tietenkin kauhistus, mutta kannattaa muistaa, että Suomestakin lähdetään maailmalle opiskelemaan. Haluammeko oikeasti maan, josta saa lähteä, mutta johon ei saa tulla?

Tähänkin vihaaja sai laitettua vihapuhetta.

Miksi vihaat demokratiaa? Kouluja et ole käynyt joten aloitukseen et osaa kommentoida, miksi JOKAISEEN aloitukseen tulet hakemaan huomiota vihapuheellasi?

Niinpä, koska olet demokratian vihaaja ja rikollinen vihapuhuja

Oletko sä trolli vai menikö nyt noin pahasti tunteisiin? Koeta kuitenkin ymmärtää, että demokratiaan kuuluu aika oleellisena osana vapaus arvostella poliittisia liikkeitä ja niiden ideologiaa. 

Voitko kertoa aidosti, halutako maan, josta koulutetut tai kouluttautuvat ihmiset saavat poistua, mutta vastaavasti tilalle ei saa muuttaa ketään?

Vierailija
27/32 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä englanninkieliset linjat ovat olemassa nimenomaan siksi, että sinne saataisiin muitakin kuin suomalaisia opiskelijoita.... opiskelin itse englanninkielisellä linjalla ja pettymyksekseni vuosikurssillani oli vain kaksi ei-suomalaista. Heistäkin toinen puhui suomea kuin äidinkieltään, sillä oli asunut suomessa jo kouluikäisestä.

Tätä nykyä onneksi kv-linjat ajavat tarkoituksensa ja opiskelijoita on ympäri maailmaa. Minä ainakin hakeuduin kv-linjalle siksi, että nimenomaan halusin oppia englantia ja saada globaaleja kontakteja sekä oppia erilaisista kulttuureista. Omalla kohdallani tämä ei täysin onnistunut, mutta olen iloinen, että keitystä siihen suuntaan on tapahtunut. Onneksi työelämässä olen päässyt työskentelemään kaikilta asutuilta mantereilta kotoisin olevien työkavereiden kanssa. 

Rupesin miettimään tätä maanosa-asiaa. Minä en ole saanut kaikkialta työkavereita, vaikka ihan kansainvälistäkin työtä olen tehnyt.

Työkavereita on ollut:

-Aasiasta

-Euroopasta eri puolilta

-Afrikasta

Opiskelukavereita on ollut:

-P-Amerikasta

Kattamatta jää:

-Etelä-Amerikka

-Australia

-Etelämanner

Vierailija
28/32 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On harhauttavaa ottaa tänne ulkkiksia enkunkielisille kv-linjoille ja antaa heidän olettaa saavan töitä täältä. Kun kuitenkaan eivåt opettele suomea siihen tahtiin, että tänne töihin pääsisivät. Juu, kyllä isoissa firmoissa voi olla työkielenä englanti, etenkin jos tiimit ovat saman firman eri maissa olevista yksiköistä koostettuja. Mutta suurimmassa osassa firmoja työkieli on kyllä ihan suomi ja viestintä ja dokumentaatiot ja asiakaspalvelu tapahtuu suomeksi. Ei ole mitään järkeä, että pienessä tai keskikokoisessa firmassa kaikki pakotetaan puhumaan ja kirjoittamaan huonoa englantia, jotta bangladeshilainen Maroo pärjää enkulla. Sitten valmistuvat kv linjalaiset ovat ihmeissään, kun jäisi mielellään tänne mutta kun työnsaanti onkin vaikeaa ja pitäisi osata suomea. Juu, niin pitäisi. Täällä Suomessa pitää osata suomea.

Näissä vuodatukissa nyt unohtuu ihan totaalisesti se, ettei kukaan ole määrittämässä yksittäisen yrityksen työkielta ja työnantajat määrittävät itse kielitaitovaatimukset. Teknoalalla nyt vain olen tottunut siihen, että työyhteistö on englanninkielinen, koska rekryt nyt tulee ympärimaailmaa. Ei siltä intilaiselta tai romanialaiselta koodarilta aleta vaatia suomenkielen taitoa. 

Asiakaspalvelut taas voi tapahtua japaniksi, kiinaksi, arabiaksi tai vaikka saksaksi. Ne hoitaa, jotka osaa. Tämä pätee myös suomenkieleen. Kaikki eivät yrityksessä tee kaikkea, joten kaikkien ei tarvitse osata kaikkea. 

Mutta laajemmin - kv- ohjelmien rinnalle tulisi tarjota laajoja suomenkielen opintoja niille, jotka niitä haluaa. 

Vierailija
29/32 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista amkkiasuntoloista on tullut melkoisia ghettoja. Luulisi että fiksut korkeakouluopiskelijat ovat haluttua naapuriainesta, mutta näin ei ole jostain syystä käynyt.

Vierailija
30/32 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkkarit tuovat koululle enemmän rahaa

Aalto-yliopistossa

"Kandidaatin tutkintoon johtavat koulutukset: 12 000 € lukuvuodessa

Maisterin tutkintoon johtavat koulutukset: 15 000 € lukuvuodessa"

Ja tuovathan he maahan lukukausimaksujen liäksi rahaa myös joutuessaan vuorkaamaan asunnon ja maksamaan elämiskulunsa Suomessa.

Vähennä tuosta se huomattavan iso prosentti joka saa tuon lukukausimaksun takaisin stipendinä. Asunnon voi vuokrata esim. teekkarikylästä tai hoasilta jolloin voitot (jos niitä tulee) jää noille tahoille. Ruokaa saa opiskelijaruokaloista kohtuuhintaan. Ei siinä ihan sannan budjetilla aterioida. Rahaa se toki tuo, ei siinä mitään enkä ole ulkomaalaisia opiskelijoita vastaan. Huomautan vaan ettei nuo kovinkaan kummoinen tulonlähde ole ainakaan ennen kuin valmistuvat ja toivottavasti jäävät suomalaisfirmaan töihin ja maksamaan veroja. 

Vierailija
31/32 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ongelma on se, että tänne tulevat opiskelijat eivät valmistuttuaan osaa lainkaan suomen kieltä. Kaverit ovat ulkomaalaisia, ja illat kuluvat ehkä siivotessa ylimääräisen rahan tienaamiseksi. Pettymys on suuri, kun on opiskellut vuosikausia ja päätyykin lopulta esim. Uudenkaupungin autotehtaalle töihin (missä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta vähempikin koulutus riittäisi). Lisäksi joku heidän kotimaassaan on saattanut rahoittaa heidän opintojaan Suomessa sillä ajatuksella, että opintojen jälkeen täällä odottaa hyväpalkkainen työ, eli he voivat kaiken lisäksi olla velkaa jollekulle lähtömaassaan.

Vierailija
32/32 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on taivaan lahja päästä tukemaan ulkomaalaisia opiskeluissaan. Vähän sama kun päästiin lahjoittamaan Italialle rahaa elvytyspaketilla, jotta selviävät kaikista haasteistaan ja voivat tehdä lyhyempää viikkoa. Oletteko käyneet Italiassa? Siellä on kuumaa lähes vuoden ympäri, niin että ei siellä jaksa tehdä työtä yhtä paljon kuin täällä viileässä Pohjolassa. Ja italialaiset ovat vanhaa sivistyskansaa, kyllä niille pitääkin antaa vähän apua, koska ne ovat kyllä parempaa, wörtimpää kanssa kuin me. On kyse siitä että kenelle kannattaa antaa valtion ja vereonmaksajien kukkarosta. Te ette ainakaan ole valtion mieleen, joten deal with it!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän