Mihin ihmisiltä kadonnut kyky myötäelämiseen/empatiaan
Jos vähänkin aukaisee omaa elämäänsä ja se ei ole "täydellistä" niin ihan suoraan sanotaan että empatia ei ole vahvuuksiani jne. Oon kuullut niin suomalaisilta kuin muun maalaisilta tätä ja oon jotenkin ymmälläni. En mä mitään sääliä kerjää mutta että ei heti vaihdettaisi puheenaihetta säähän tms... Saati että sanottaisiin noin suoraan että nyt on liian hapokasta.
Vielä kun olin 16-25-vuotiaana netissä ihmiset kyllä kuunteli ja kertoi omistakin kokemuksistaan.. Nyt 32 kun tullut mittariin on pakko pistää merkille toi outo muutos.
Kommentit (30)
En oikein ymmärtänyt. Annatko esimerkin, mitä olet kirjoittanut ja mitä siihen on vastattu.
No ei sitä ole suomalaisilla ikinä ollutkaan...Tutkitusti maailman epäempaattisimpia kansoja.
Mitä tahansa mikä menee enemmän negatiivisen puolelle. Menisi tunti noita listatessa ja ihan sama kun muut ei ylipäätään halua kuulla. Ap
Siis onko ne samat kaverit, jotka silloin kuunteli sua, nyt muuttuneet empatiakyvyttömiksi?
Tulee mieleen, että onko sulla ne samat ongelmat kuin 16-25-vuotiaana, joista avaudut samalla tavalla vuodesta toiseen. Kierrätkö kehää, tyyliin ihastut aina vääränlaisiin miehiin ja kaverit varoittavat, mutta et kuuntele ja sitten itket kun mies olikin sika?
Onko sulla joku mt-ongelma, kuten masennus, josta pitäisi oikeasti puhua lääkärille ja ystävät eivät jaksa auttaa, tai eivät pysty?
Olen huomannut, että nuorena riitti empatiaa kavereilla.
Nyt vanhana ei enää niin paljon. Kaikilla on niin paljon jo omia kuormituksia.
Lapsuudessani vanhempieni ikäluokka näytti selviytyvän ongelmistaan pakenemalla niitä alkoholismiin ja purkamalla traumansa väkivalloin läheisiinsä. Nuoremmat tuntuvat nykyään selviytyvän positive vibes only -filosofialla eli sulkemalla ikävät asiat ulos kuplastaan. Itse tarvitsin terapiaa oppiakseni kohtaamaan ongelmani myötätunnolla. Ennen en osannut toistenkaan avautumisiin oikein suhtautua empatialla, yritin vain latteuksilla piristää.
Koska et halua vilkaista heidän saatanallisten ruoansulatuselimistöjen sisään, näkisit painajaisia! Sieltä se empatian puute ja muu ihmiskunnan sairaus alkaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei sitä ole suomalaisilla ikinä ollutkaan...Tutkitusti maailman epäempaattisimpia kansoja.
No tämä se onkin varmasti todella tieteellinen tutkimus. Etelä-Afrikassa liki puolet naisista tulee raiskatuksi elämänsä aikana ja Kiinassa ylläpidetään käytännössä keskitysleirejä, mutta ei, SUOMALAISET on maailman empatiakyvyttömimpiä.
Korona on vieny loputkin empatiat
Vierailija kirjoitti:
Sääli on sairaus
Niin kauan, kunnes sitä empatiaa itse tarvitsee. Sitten sille olisikin tarvetta.
Minulle tulee sekä kiusallinen olo ETTÄ semmonen olo että haaskasin aikaa kirjoittaessani jonkun ihmisen kanssa jos "empatia ei yhtäkkiä ole vahvuuksia" tai kadotaan linjoilta. Tämä ei ollut mikään juttu josta olisin edes kirjoittanut 10v sitten tänne. Ihmiset halusi itsekin avautua. Nykyään ei joko kiinnosta tai sitten koetaan heti toinen toksisena tai ärsyttävänä.. Tai pelätään että joutuu ajattelemaan jotain syvällisiä. En tiedä mitä ilmapiirille on oikein tapahtunut. Ei vaan kestetä mitään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Korona on vieny loputkin empatiat
Totta.
Ihmiset on nykyään ihan hermoheikkoja kuolemanpelkoisia ja muilta ongelmilta silmät ummistavia. Oi voi korona. Se on pienin murhe tässä maailmassa.
Ihan se yksi ja ainoa syy miksi en halua muuttaa takaisin Suomeen!!!! Olen asiaa harkinnut, mutta en voisi 20 vuoden jälkeen elää Suomen kylmässä ja tunteettomassa ilmastossa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee sekä kiusallinen olo ETTÄ semmonen olo että haaskasin aikaa kirjoittaessani jonkun ihmisen kanssa jos "empatia ei yhtäkkiä ole vahvuuksia" tai kadotaan linjoilta. Tämä ei ollut mikään juttu josta olisin edes kirjoittanut 10v sitten tänne. Ihmiset halusi itsekin avautua. Nykyään ei joko kiinnosta tai sitten koetaan heti toinen toksisena tai ärsyttävänä.. Tai pelätään että joutuu ajattelemaan jotain syvällisiä. En tiedä mitä ilmapiirille on oikein tapahtunut. Ei vaan kestetä mitään. Ap
Kulta se on tää uusi sukupolvi, jotka kasvatettu pumpulissa ja jotka järkyttyivät ja pahoittavat mielensä perus historian ja bilsan tunnilla. He ovat kasvaneet kiiltokuva yltiöpositiivisten Suomen ,facen ja toinen maailmassa, jossa ei ole oikeita tunteita tai oikeita ongelmia tai oikeaa empatia. Hymiö äksdee niin kuin meitä nuorena pilkattiin kuvaa oikeastaan paremmin tätä aikaa. Jaxuhalit ja tsempit etähali Jne LoL. Ja nykyään on jo ihme jos tämän osaavat sanoa. Yleensä tulee vittuilua tai ghostaus. Ei nämä ole ihmisiä, vaan jo ohjailtavia bittejä,zombeja nämä nykynuoret. Säälittävä. Ei omia mielipiteitä ei mitään. Yhtä massaa ja empatiakyvytöntä, mennään ja ollaan niin kuin muut ja leikitään menestyviä. Hurraa.
Aika moni meistä kyynistyy iän myötä. Ja on ne omatkin ongelmat, kiireet ja väsymys. Ei jakseta kuunnella vielä muidenkin ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tahansa mikä menee enemmän negatiivisen puolelle. Menisi tunti noita listatessa ja ihan sama kun muut ei ylipäätään halua kuulla. Ap
Samaa mieltä.
Olen asioinut vuoden sisällä työ, lääkäri, työttömyys ja terapia asioissa, niin jokaisen kanssa on menty metsään enkä tahtoisi uskoa että syy on yksinomaan minussa. Hirveen hankalaa kaikki neuvottelut.
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä osoitat empatiaa muille? Anna esimerkkejä.
Mistä keräät kokemuksesi?