Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia Pohjois-Karjalaiset ihmiset ovat?

Vierailija
06.06.2021 |

Kertokaapa kuka tietää?

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisäsiittoisia mulkkuja. Muualta tulleet ovat aina silmätikkuja ja heitä voi ja pitääkin arvostella, Kun itse ollaan niin täydellisiä. Tympeetä porukkaa, kaikella rakkaudella :)

missähän metikössä sie oot käyny? Miun porukat on ainaki toinen Hämmeestä ja toinen lännestä ja mie oon sitte karjalainen. Ja miun työkaverit ja moni muuki tuttu on muualta kotosin eikä siinä miusta oo mittään ihmeellistä. Luulisin että tässä kaupungissa tosi moni on muualta mut eipä tuota tuu niin kyseltyy

Vierailija
42/79 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovia höpöttämään, vilkkaita ja uteliaita. Nauravat kovaäänisesti, liikuttuvat helposti.

Itselläni on ihan toisenlainen kuva. Mielestäni ovat aika rauhallisia ja jopa pidättyväisiä.

Suomen ystävällisimpiä ihmisiä kylläkin.

Jotkut taas ovat todella uteliaita ja uskaltavat kysellä melko henkilökohtaisiakin asioita. Itsestähän se on kiinni mitä sitten vastaa niihin kysymyksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kirjoitetaan "pohjoiskarjalaiset". Pienellä ja yhteen ilman väliviivaa.

Vierailija
44/79 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savolaisena ja aikoinaan 5 vuotta Pohjois-Karjalassa asuneena sanoisin, että ovat hiljaisia. Suht kohteliaita, mutta eivät avoimia. Olen asunut aika monella eri paikakunnalla Lappia myöten ja vain Pohjois-Karjalassa minua ei kutsuttu kylään.

Kyllä, samankaltaisia huomioita tuon hiljaisuuden suhteen. Hyvää on se, että he eivät tee itsestään numeroa.

Minut kyllä kutsuttiin moneenkin kylään.

Sellaista karjalaisiin yleensä miellettyä avoimuutta siellä on vähemmän.

Vierailija
45/79 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko kovin erilaisia kuin etelä-pohjalaismiehet?

Vierailija
46/79 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalaisista sellainen huomio, että ovat siistimpiä ja tarkempia järjestyksestä kuin esimerkiksi savolaiset.

Karjalaiset ovat myös yleensä tosi ahkeria.

Tämän sanon savolaisena. Olen itsekin pikkaisen laiskanpulskea savolainen, tykkään tuumailla asioita. Ja siihen tuumailuun ne usein jääkin. :))

Vierailija
47/79 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat tosi vieraanvaraisia. Olen monta kertaa syönyt siellä niin hirveästi ettei ole tosikaan.

Siellä ei kitsastella tarjottavissa.

Vierailija
48/79 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolaisia.

Vierailija
49/79 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savolaisia.

Ei ihan tuulesta temmattu ajatus. Kyllä heillä on savolaisia esi-isiä ihan jonkun verran.

Vierailija
50/79 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanonta "miehet ei puhu, eikä pussuu" ei pidä paikkaansa Pohjois- Karjalassa.

Miksi välilyönti ennen Karjalaa?

https://www.pohjois-karjala.fi/

Vierailija
51/79 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Savolaisia.

Ei ihan tuulesta temmattu ajatus. Kyllä heillä on savolaisia esi-isiä ihan jonkun verran.

Ei kun just päinvastoin, karjalaiset ovat savolaisten esi-isiä. Savolaiset ovat sikiytyneet karjalaisten ja hämäläisten sotkeduttua toisiinsa. Tämähän on ihan peruskouluasteella opetettu asia.

Vierailija
52/79 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junttia tietty älykkyys uupuu. Mukavia mutta jos riitaa tulee, niin väkivaltaa. Moni on Joensuun torilla juossut pakoon. Pikkukylissä se ummehtuneisuus korostuu joku Outokumpu, Tuupovaara. Ei ole tavallaan taitoa käsitellä joitain asioita muulla kuin väkivallalla.

Voittaa savolaiset kyllä.

Vierailija
53/79 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Savolaisia.

Ei kun just päinvastoin, karjalaiset ovat savolaisten esi-isiä. Savolaiset ovat sikiytyneet karjalaisten ja hämäläisten sotkeduttua toisiinsa. Tämähän on ihan peruskouluasteella opetettu asia.

Ei ole. Savolaisten karjalaiset esi-isät eivät ole pohjoiskarjalaisia vaan lähinnä Kannaksen karjalaisia. Sellaisilta paikkakunnilta kuin esimerkiksi Jääski, Antrea, Uusikirkko jne.

Itä-Savossa on kyllä paljon pohjoiskarjalaisia juuria väestöllä, siinä mielessä väitteesi pitää paikkansa, mutta heillä ei taas ole hämäläisvaikutusta juurissaan.

Ihan kaikkialla Savossa ei muutenkaan ole väestöllä hämäläisiä esi-isiä. Lähinnä niitä löytyy savolaisilta, jotka ovat Keski-Suomen kupeessa, Rautalampi, Suonenjoki, jne.

Vierailija
54/79 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

+ mukavia ja puheliaita

- sotkuisia ja epäkäytännöllisiä, tekevät ennen kuin miettivät, puuttuu käytännön järki

Haha! Bingo😂Itsellä P-Karj insinööri, joka on juuri kuin mainitsemasi.

Tunnet yhden pohjoiskarjalaisen ja päättelet siitä?

Itse olen asunut useilla eri paikkakunnilla elämäni aikana ja tavannut sotkuisia ihmisiä niin täällä Pirkanmaalla, Etelä- kuin Pohjois-Karjalassakin.

Yleisesti ottaen hämmennyn itse Pohjois-Karjalassa juuri puheliaisuutta. Se on ihan ok, mutta mennessäsi käymään hautuumaalla niin koetat ystävällisesti ilmaista, että "anteeksi, mutta haen hetken rauhaa ja hiljaisuutta täällä", kun sinua on lähestynyt puhelias talonmies/hautuumaan työntekijä.

Vierailija
55/79 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovia höpöttämään, vilkkaita ja uteliaita. Nauravat kovaäänisesti, liikuttuvat helposti.

Voi, tämä osui niin nappiin!

Mega-pohjoiskarjalainen mummoni oli täysi vastakohta, olen myös tavannut hänen kaksoisolentonsa.

Toisaalta minulla on ollut ihana sikäläinen pomo. Väki vaikuttaa olevan hyvin kahtiajakautunutta.

Vierailija
56/79 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Savolaisia.

Liperin esi-isäni tuli Savon rajoilta.

Vierailija
57/79 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvailit karjalaisia, savolaiset (pohjoiskarjalassa) on jäykempiä. Tietysti siellä nykyään on myös geeneiltään karjalaisia, mutta kummiskin.

Vierailija
58/79 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolaene kirjoitti:

Mukavia immeisiä :)

Savolaiset ja karjalaiset tulevat hyvin keskenään toimeen.

Vierailija
59/79 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanonta "miehet ei puhu, eikä pussuu" ei pidä paikkaansa Pohjois- Karjalassa.

Miksi välilyönti ennen Karjalaa?

Woi wi... Sinnuu ku pittää pättee

Pohjois-karjalassa puhutaan savon murretta, miksie yrität haastaa karjala murret?

Vierailija
60/79 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karjalaisista sellainen huomio, että ovat siistimpiä ja tarkempia järjestyksestä kuin esimerkiksi savolaiset.

Karjalaiset ovat myös yleensä tosi ahkeria.

Tämän sanon savolaisena. Olen itsekin pikkaisen laiskanpulskea savolainen, tykkään tuumailla asioita. Ja siihen tuumailuun ne usein jääkin. :))

Ei pohjois-karjalaiset ole karjalaisia, vaan juuri savolaisia puhetta mylten.

Toki sotien jälkeen suomalaiset heimot on paljon sekottuneet, mutta pohjoiskarjalaiset ei oo luonteelt ko myö joil virtaa suonis ilonen karjalaisver.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi