Sisareni hoidattaa lapsensa (5v ja 8v) koko kesäkuun ja osin heinä- elokuussa iäkkäillä vanhemmillamme...
Meidän vanhemmat 79v ja 83v, eivät enää oikeasti ole parhaassa kunnossa, sisareni sanoi että ei ole muuta vaihtoehtoa. Omg.
Kommentit (107)
Hyvä juttu, näin sen täytyykin mennä, eikä niin että toisitte nuoremman lapsen päiväkotiin meidän ongelmaksi kun isosisarus on kuitenkin mummilla. Kokisi lapsi asian varmasti hylkäämisenä.
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä tilannetta, että noille lapsille tapahtuu isovanhempien hoidossa jokin onnettomuus.
Kenestä haetaan syyllistä? Lasten vanhemmat syyttävät varmasti isovanhempia, muut luullakseni lasten vanhempia, jotka eivät ole hankkineet lapsilleen turvallista hoitopaikkaa.
Tai kun isovanhempi saa sairaskohtauksen. Itse olin mummon hoidossa, kun mummo sai sydärin, olin alle 4 v. Hämäriä muistoja mummon oksentamassa vessassa ja makaamassa lattialla... sanoen ei mitään hätää. Oli pelottavaa.
Vierailija kirjoitti:
7 vielä jatkaa:
vanhempi poika täyttää kohta 19 ja vieläkin soittaa monta kertaa viikossa mummolleen. Kertoo hänelle asioitaan, joita mulle ei välttämättä puhu ja ovat hyvin läheisiä.
Jos sun lapses on 19, niin se mummo tuskin oli 80, kun sitä hoiti. Nuoremmalle mummolle lastenlasten hoito on varmasti mukavaa ja mieluista. Vanhempi kaipais varmaan jo itselleen hoitoapua.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu, näin sen täytyykin mennä, eikä niin että toisitte nuoremman lapsen päiväkotiin meidän ongelmaksi kun isosisarus on kuitenkin mummilla. Kokisi lapsi asian varmasti hylkäämisenä.
Olet ilmeisesti väärällä alalla, mutta toivottavasti kuitenkin vain trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en usko että siskosi odottaa vanhemmiltasi kovin paljoa. Ehkä vain paikan, jossa lapset voi käydä pistäytyä syömässä ja vessassa. Tuon ikäiset nyt voi leikkiä ulkona kavereiden kanssa päivät pitkät. Yritä ottaa lapsia välillä jos voit ja käyttää niitä välillä jossain. Tuskin tuo kenellekään ideaali tilanne on, mutta jos ei ole lapsille muuta järjestynyt, niin minkäpä sille voi. Onko siskosi yksinhuoltaja? Jos näin on, niin yrittäisin ymmärtää. Olen katsellut yksinhuoltaja äitiä useamman kanssa, eikä kyllä käy kateeksi. Omaa, osallistuvaa miestä arvostaa kyllä ihan eri tavalla.
Oma kuopus on 5v8kk, eikä hän ole milloinkaan yksin pihalla. Asumme ison suomalaisen kaupungin keskustan liepeillä.
Asun maassa, jossa lapset aloittaa koulun 4-vuotiaana, eskari on 3-vuotiaana. 5- vuotiaat osaavat täällä lukea, laskea, pukeutua ja huolehtia hygieniasta, tehdä itse läksyt, leikkiä kavereiden kanssa, tehdä aamupalaa jne. Koulupäivät ovat pitkiä ja tosiaan ei tulisi mieleenkään pitää 5-vuotiasta pikkuisena, jota yhden kommentoijan mukaan pitää leikittää.
Jos Suomesta puhutaan niin eroa toki on sillä asuuko kaupungissa kerrostaloasunnossa vai maaseutupitäjässä pientaloalueella.
Olen tosin taipuvainen ajattelemaan että Ap:n aloitus on teilaamista kun tämä rollaattoriasia tuli jälkihuomautuksena, eikä sen jälkeen ole vaivautunut mitään kirjoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että äiti ei uskalla sanoa ettei jaksa. Liikkuu osin rollaattorilla, isä vähän parempi mutta ei hyvässä kunnossa kuitenkaan.
Aika röyhkeää vanhoja ja sairaitakin orjuuttaa. Jokaisen pitää itse huolehtia lastensa hoito asianmukaisesti
Lomailevatko lasten vanhemmat kyseisenä aikana kaksin ?
Me oltiin myös veljeni kanssa.
Sovittiin mitä tehdään
Kesäkuu oltiin töissä kasvimaalla ja yleensäkin pihalla.
Elokuu hakattiin halkoja.
Tokana kesänä oli pappa tuonut niin paljon puita hakattavaksi, kun tehtiin ne, niitä oli jäljellä vielä, kun talo joskus myytiin.
Vanha talo. Aina oli jotain korjattavaa ja tehtävää.
En enää muista, oltiinkohan 4-5 kesää.
Joka kesä, kun elokuussa palattiin, pappa antoi 500 markkaa.
Noi vuodet opettivat paljon kädentöitä.
Mun veli oli käsitöissä koulussa ja opettaja sanoi ei oo ikinä nähnyt niin taitavaa poikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalaisilla ei ilmeisesti ole kokemusta iäkkäistä vanhemmista ja siitä millaista heidän kanssaan on. Ap:n vanhemmat luultavasti tarvitsevat itse apua.
Lisäksi aloituksessa kuvatut ajat ovat tolkuttoman pitkät.
Tai sitten ketjuun löytäneet saavat (taas) jotain tyydytystä sairaasta vastaanvänkäämisestä.
Mulla on kokemusta iäkkäistä vanhemmista ja heidän sisaruksistaan. Äitini on 88v. ja hänen fyysinen sekä henkinen hyvinvointi on huippuluokkaa. Isäni muisti taas alkoi reistailla jo 60-vuotiaana ja hänellä on aina ollut ongelmia terveyden tilassa. Näin me ollaan erilaisia.
Luitko aloituksen? Ap on kuvaillut vanhempiensa tilannetta.
Onko ap:n sukulaislapset tulossa sun vanhemmille hoitoon? Ei. Ei liity mitenkään tähän käsiteltävään asiaan sun vanhempiesi kunto.
Vierailija kirjoitti:
No jos isovanhemmat ovat sellaisessa fyysisessä kunnossa, että eivät pysty lapsien perään katsomaan, niin sitten heidän pitää pystyä sanomaan, että ei käy, me emme jaksa hoitaa. Sisaruksen asiasta palstalla valittelu ei tilannetta muuta.
Kun ne iäkkäät nyt ei välttämättä kunnon huonontuessa pysty sitä sanomaan. Tai halua sanoa, pitävät kynsin hampain kiinni siitä että asiat toimii kuten ennenkin, silloinkin kun ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos isovanhemmat ovat sellaisessa fyysisessä kunnossa, että eivät pysty lapsien perään katsomaan, niin sitten heidän pitää pystyä sanomaan, että ei käy, me emme jaksa hoitaa. Sisaruksen asiasta palstalla valittelu ei tilannetta muuta.
Kun ne iäkkäät nyt ei välttämättä kunnon huonontuessa pysty sitä sanomaan. Tai halua sanoa, pitävät kynsin hampain kiinni siitä että asiat toimii kuten ennenkin, silloinkin kun ei toimi.
Heillä on oikeus päättää omista asioistaan ihan niin kuin sinullakin, kun et ole holhouksen alaisena.
Ratkaisu olisi se että 6-vuotias päiväkotiin. Tarvii vielä melko paljon vahtimista. 8-vuotias mummolaan. Meneekö nyt siis toiselle vai kolmennelle luokalle?
Hän voi jopa auttaa isovanhempia. Tekee voileipiä, kuorii perunoita, imuroi jne. Ei tarvitse jatkuvaa leikittäjää tai vahtimista. Vain paikan ettei tarvitse olla yksin. Kotonakin varmaan pärjäisi yksin jos pakko mutta isovanhemmilla turvallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Missä nyt keuhkoamassa ne iäkkäät ensiäidit 45-50v. Ei todellakaan mummot ja papat sen ikäisiä enää että voi laittaa pienet lapset koko kesäksi kontolleen. Jos ovat todella hyvässä kunnossa niin ehkä sitten jos itse haluavat.
Kun tulen mummoksi niin mielelläni hoidan niinkauan kun vaan pystyy, mutta kun miettii omia vanhempia niin 70v olivat jo vakavasti sairastuneita valitettavasti.
Itse olen tälläinen ”iäkäs” äiti, oma äitini taas saanut meidät lapset nuorempana joten on vireä vaille seitsemänkymppinen. Silti en hoidata enempää kuin yhdessä sovittu, max lapsi ollut kaksi yötä putkeen kun olin synnyttämässä kuopusta.
Ikä ei tässä ole olennainen. Minun äitini hoitaa vielä omaa äitiään, joka täyttää yhdeksänkymmentä. Ennen saatiin lapsia pidempään ja usein isompi sarja, ikäero vanhempiin erilainen jos olit vaikka iltatähti. Mutta pääsitpähän tölväisemään meitä, jotka ei lapsettomuushoidoissa onnistuttu kuin vasta nelikymppisinä.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu olisi se että 6-vuotias päiväkotiin. Tarvii vielä melko paljon vahtimista. 8-vuotias mummolaan. Meneekö nyt siis toiselle vai kolmennelle luokalle?
Hän voi jopa auttaa isovanhempia. Tekee voileipiä, kuorii perunoita, imuroi jne. Ei tarvitse jatkuvaa leikittäjää tai vahtimista. Vain paikan ettei tarvitse olla yksin. Kotonakin varmaan pärjäisi yksin jos pakko mutta isovanhemmilla turvallisempaa.
Tarkoitin 5-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on oikeus päättää omista asioistaan ihan niin kuin sinullakin, kun et ole holhouksen alaisena.
Olet ilmeisesti vähän tyhmä.
Vai onko sulla oma lehmä ojassa ja huonot välit sisarusten kanssa?
5 ja 8 vuotiaat ei ole pikkulapsia. Riittää, että on ruokaa ja juomaa saatavilla ja isommalla puhelin. Voivat hyvin olla isovanhemmilla ja leikkiä keskenään pihalla.
Tuon ikäisiä sisaruksia on ihan yksin kotonaankin muutaman tunnin, kun vanhemmat töissä eikä siitä tehdä lasuja.
Vierailija kirjoitti:
No ei 8-vuotiasta kyllä koko kesäksi voisi yksin päiviksi jättää kotiin. Mahtaisi olla hieno kesä. 😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä nyt keuhkoamassa ne iäkkäät ensiäidit 45-50v. Ei todellakaan mummot ja papat sen ikäisiä enää että voi laittaa pienet lapset koko kesäksi kontolleen. Jos ovat todella hyvässä kunnossa niin ehkä sitten jos itse haluavat.
Kun tulen mummoksi niin mielelläni hoidan niinkauan kun vaan pystyy, mutta kun miettii omia vanhempia niin 70v olivat jo vakavasti sairastuneita valitettavasti.
Itse olen tälläinen ”iäkäs” äiti, oma äitini taas saanut meidät lapset nuorempana joten on vireä vaille seitsemänkymppinen. Silti en hoidata enempää kuin yhdessä sovittu, max lapsi ollut kaksi yötä putkeen kun olin synnyttämässä kuopusta.
Ikä ei tässä ole olennainen. Minun äitini hoitaa vielä omaa äitiään, joka täyttää yhdeksänkymmentä. Ennen saatiin lapsia pidempään ja usein isompi sarja, ikäero vanhempiin erilainen jos olit vaikka iltatähti. Mutta pääsitpähän tölväisemään meitä, jotka ei lapsettomuushoidoissa onnistuttu kuin vasta nelikymppisinä.
😭😭😭😭
Vierailija kirjoitti:
5 ja 8 vuotiaat ei ole pikkulapsia. Riittää, että on ruokaa ja juomaa saatavilla ja isommalla puhelin. Voivat hyvin olla isovanhemmilla ja leikkiä keskenään pihalla.
Tuon ikäisiä sisaruksia on ihan yksin kotonaankin muutaman tunnin, kun vanhemmat töissä eikä siitä tehdä lasuja.
Muutama tunti vs. koko kesä.
Hyvä vertaus. Vai oliko?
Vierailija kirjoitti:
Aina näissä aloitteissa ne lapset on joku rasite. Voisi miettiä sitäkin, että ne ovat isovanhemmille perheenjäseniä, joiden kanssa ollaan oltu syntymästä asti ja ilonlähde.
Vaikka kuinka olis ilonlähde, kyllä rollaattorilla liikkuva vanhus väsyy!
Ei meilläkään olleet. Olivat tuossa iässä ulkona kaveriporukan kanssa pihalla tai lähipuistossa suomalaislapsien ja somalilapsien kanssa.
Näin muutama vuosi sitten Pikkuhuopalahdessa. Ihan täyspäisiä lapsia tuli ja koko ajan tiesin missä ovat ja kenen kanssa.