Naapurin 15-vuotias teini on päättäjäisten iltana vanhempien kanssa kotona
Surullista, omille lapsille päättäjäisilta on aina ollut niin tärkeä tapahtuma yhdessä kavereiden kanssa. Nuorin lapsi (2v vanhempi kuin tuo teini) kertoi, että naapurin lapsi on koulussakin omituinen ja seisoo aina yksin
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Itse olin tyytyväinen, kun poika lähti. Päivällä puhui illanvietosta kaverin luona, ja ihmettelin nyt illalla, kun ei sitten ollutkaan lähdössä. Kaverit tuli onneksi hakeen.
Ei päättäjäisten ns juhlinta tarkoita mitään juomista. Sen kun hengailevat, juttelevat ja kuuntelevat musiikkia.
Itse olin kotona nyhjöttäviä nuori. Ei kukaan pyytänyt minnekään enkä osannut itseäni tyrkyttää. Ei kauheasti kivoja muistoja.
Niinhän sinä luulet, ettei tarkoita juomista.
Kavereita voi tavata vaikka omalla pihalla korona-aikaan. Pientä naposteltavaa, musiikkia ja vaikka elokuva. Miksi pitää mennä jonnekin laumasielujen paikkaan.
Minä olin kaikki nuo illat kotona perheen kanssa, eikä nyt aikuisena harmita lainkaan, niin kuin ei silloinkaan. Kavereita oli paljon, ja tapasimme kyllä seuraavana päivänä. En ollut yksinäinen, mutta ei huvittanut juoda ja rellestää.
Vaikka mitä irvailette, on todella surullista, että nuorella ei ole ystäviä, joiden kanssa hengailla. Se hengailu voi olla kotona omassa huoneessa, kaverin kodin pihalla, lähipuistossa, rannalla tai missä vain.
Vanhempien kanssa oleminen taukoamatta ei ole valitettavasti tervettä, irtiottoa ei ole silloin tapahtunut. Aikuisen pitäisi jo katkaista napanuora ja kannustaa omille siivilleen.
Potkaiskaa niitä lapsia, töniskää ulos pesästä, siivet kantaa kyllä ja vanhemmat ovat aina ottamassa vastaan jos ei kannakaan. Mutta pakko se on opetella.
15-v ei saa viihtyä kotona? Ehkä ei pidä ryyppäämisestä. Ei varmasti ainoa kotona oleva. Miksi ap:n lapsi ei viihdy kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin tyytyväinen, kun poika lähti. Päivällä puhui illanvietosta kaverin luona, ja ihmettelin nyt illalla, kun ei sitten ollutkaan lähdössä. Kaverit tuli onneksi hakeen.
Ei päättäjäisten ns juhlinta tarkoita mitään juomista. Sen kun hengailevat, juttelevat ja kuuntelevat musiikkia.
Itse olin kotona nyhjöttäviä nuori. Ei kukaan pyytänyt minnekään enkä osannut itseäni tyrkyttää. Ei kauheasti kivoja muistoja.
Niinhän sinä luulet, ettei tarkoita juomista.
Oikeastiko moni ajattelee ettei nuorilla ole muuta kuin juominen? Lapseni kaverit on mukavia ja olen mielissäni, että omaa ujoa poikaa kaverit haki mukaan. Luottamus on suuri.
Aika kamala vuosi ollut. Kotona nyhjöttämistä kaikki illat. Ei se ole mitään nuoruutta. Ihmissuhteet on tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka mitä irvailette, on todella surullista, että nuorella ei ole ystäviä, joiden kanssa hengailla. Se hengailu voi olla kotona omassa huoneessa, kaverin kodin pihalla, lähipuistossa, rannalla tai missä vain.
Vanhempien kanssa oleminen taukoamatta ei ole valitettavasti tervettä, irtiottoa ei ole silloin tapahtunut. Aikuisen pitäisi jo katkaista napanuora ja kannustaa omille siivilleen.
Potkaiskaa niitä lapsia, töniskää ulos pesästä, siivet kantaa kyllä ja vanhemmat ovat aina ottamassa vastaan jos ei kannakaan. Mutta pakko se on opetella.
Puhe 15-vuotiaasta. Ehtii itsenäistyä muullakin tavalla kuin kännäämällä päättäjäispäivän iltana ties missä.
Minä aloitin 14v keskustassa kavereiden kanssa notkumisen yömyöhään, eikä auttanut vanhempien arestit tai huudot.
Siinä sitten menikin seuraavat reilu 10v ryypätessä ja koulut päin vit.. tua!
Nyt masennuksen ja ahdistuksen kanssa jojoilua, mut ihan kiva et oli nuorena menoo ja meininkiä niin et ei naapurit olleet huolissaan...
Vierailija kirjoitti:
Jos juuri tänään haluaa olla kotona, onko silti vaan pakko hengata kavereiden kanssa? Jos vaikka huomenna päivällä ollaan menossa yhdessä johonkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään jollakulla on aina jotain aineita. Siitä se repeää, ei tarvi tulla enää hakeen.
Aijotko pitää lapsesi helmoissasi hautaan asti? Minnekään ei saa mennä, mitään ei saa tehdä. Pitää olla kotona.
Juuri näin, saattaa olla että kaveritkaan eivät ole menossa mihinkään juuri tänään.
Jos sanotaan että joku on kalenterijuoppo, niin eikö tätä voi verrata siihen? Että pitäisi mennä juhlimaan jonain tiettynä päivänä?
Kun niitä päiviä on reilut 300 muutakin.
Mitäpä jos teini kuuluu riskiryhmään? Nyt koronana, kun rajoitukset poistui suurelta osin, monien riskiryhmään kuuluvien nuorten ja lasten tilanne tukaloitui entisestään. Ei ole rokotteen suojaa, eikä voi mottaa riskiä henkensä uhalla. Ja naapuri kyylää.
Hä.
Lapseni, 15v, on kotona perheen kanssa illan. Tuli 19.30 kotiin.
Joukkue urheilija, että kyllä kavereita on. Perheen kanssa viihtyy myös.
Aikoinaan meno oikein ollut mieluinen kun jollain oli sitten rähinä viinaa ja kaupunkikierroksen jälkeen kotiin ja kivaa oli vakuuttelu.
Veljelläni lähti 16v tyttö päättäjäisiin illan viettoon. Pitkä oli kyynel kun sitä arkkua kannettiin, olin itsekin kantamassa. Paras elämä jäi elämättä😢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potkaiskaa niitä lapsia, töniskää ulos pesästä, siivet kantaa kyllä ja vanhemmat ovat aina ottamassa vastaan jos ei kannakaan. Mutta pakko se on opetella.Puhe 15-vuotiaasta. Ehtii itsenäistyä muullakin tavalla kuin kännäämällä päättäjäispäivän iltana ties missä.
Voi hyvä tavaton, minä en puhunut kännäämisestä, vaan kavereiden kanssa olemisesta. Eikö sinun mielestäsi 15-vuotiaalla ole kavereiden kanssa muuta tekemistä kuin käyttämäsi termi kännääminen? Huolestuttavaa. Ehkä silloin on parempi lasten pysyä tosiaan kotona. Meidän 13-vuotias lähti yökylään kaverilleen, ja saa taatusti hyviä muistoja tästäkin reissusta. Eikä ne siellä "kännää", kaverin äiti laittoi ruokaa ja ovat menossa nukkumaan.
Te olette ihan kujalla.
Oletko äiti joka järjestää lapsille kotibileitä, hankkii sinne viinat ja jää hengailemaan? Vaikutat siltä.
Hä2.
Oletko kuullut, että nykyään kavereita tavataan myös virtuaalisesti? Porukalla pelataan milloin mitäkin älypeliä, niin nytkin kuuluu taas olevan, muutama poika ja pari tyttöä, ympäri Suomen. Ei tarvi hengata niiden luokan ääliöiden kanssa, vaan samanhenkistä seuraa löytyy kyllä, vaikka asuisikin pienellä paikkakunnalla.
Nykyään jollakulla on aina jotain aineita. Siitä se repeää, ei tarvi tulla enää hakeen.