Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missähän vaiheessa noista maskeista oikein luovutaan? Tartuntaluvut on aika alhaisia

Vierailija
05.06.2021 |

Tulee tosi tyhmä olo, kun istuu ainoana matkustajana bussissa ja hengittää vaikeasti kolmikerroksisen kankaan läpi, tai jossain hiljaisessa kaupassa kulkee kasvot peitettynä. En ole missään vaiheessa uskonut, että maskit auttavat tässä koronan torjunnassa, joten on todella nöyryytetty olo, kun käyttää maskia. Ja sitten jos ei käytä, ei pääse kaikkiin kauppoihin/kulkuvälineisiin, ei voi käyttää kaikkia palveluita, jne.

Ymmärrän maskipaniikin joskus maaliskuussa, kun tartuntaluvut näyttivät todella huolestuttavilta, mutta nyt kun tartuntaluvut ovat laskeneet ja ovat aika alhaisia, tuntuu aivan liioiittelulta vieläkin vaatia, edellyttää ja odottaa maskin käyttöä.

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytån omaa järkeä ja pidän maskia vaikkaa muut ei pitäisi. Ei mua kiinnosta muiden ajatukset eikä mielipiteet.

Ja se pitäisi tietää että monestako testatusta ne tartunnat aina on. Jos huomenna on vaikka 200 tartuntaa 500 testatusta ja ylihuomenna 50 tartuntaa vaikka 100 testatusta niin tilanne olisi jyrkässä nousussa. Vain se suhdeluku kertoo tilanteen. Pelkästään se tartuntojen määrä ei kerro yhtään mitään.

Tottakai saat käyttää maskia, jos haluat - en usko, että sitä koskaan kukaan kieltää. Ongelmahan onkin se, että nyt tässä määräillään maskipakkoja ilman, että se on välttämättä enää yhtään perusteltua. Ja toisaalta ei voida aina olettaa, että koronatilanne on jyrkästi huonontumassa - eli jos tartuntaluvut selvästi tilastossa laskevat, emme voi tulkita tilastoja niin, että "varmaan ollut vain vähän testattuja, oikeasti koronaa on ihan hirmuisesti ja sitä on melkein kaikilla".

Ei voi olettaa onko paranemassa tilanne vai ei kun ei kerrota sitä että monestako testatusta milloinkin tartunnat ovat. Se on edelleen suositus eikä pakko. Toki kaupat voivat asettaa pakon kuten yhdessä Alkossa vartija on ovella eikä sinne ole ilman maskia asiaa sisään. No itse jätän nyt tämän keskustelun ikuisiski ajoiksi:)

Vierailija
22/112 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytån omaa järkeä ja pidän maskia vaikkaa muut ei pitäisi. Ei mua kiinnosta muiden ajatukset eikä mielipiteet.

Ja se pitäisi tietää että monestako testatusta ne tartunnat aina on. Jos huomenna on vaikka 200 tartuntaa 500 testatusta ja ylihuomenna 50 tartuntaa vaikka 100 testatusta niin tilanne olisi jyrkässä nousussa. Vain se suhdeluku kertoo tilanteen. Pelkästään se tartuntojen määrä ei kerro yhtään mitään.

Eli jos uutisoidaan vain että eilen oli 200 ja tänään 50 tartuntaa niin näyttää siltä että tilanne olisi parempi mutta välttämättä ei ole.

Kannattaakin seurata tartuntojen kehitystä esim. viikkotasolla. Yksittäisten päivien kohdalla voi tulla omituisia piikkejä ja notkahduksia riippuen esim. siitä, mitä juhlapyhiä on ollut (kun ihmiset eivät halua pilata juhlapäivää istumalla koronatestijonossa, minkä ymmärrän) jne. Mutta jos viikko viikolta näyttää siltä, että koronatilanne on tullut paremmaksi, niin ei ole mitään syytä sinnikkäästi uskoa, että koronatapaukset ovat hurjassa nousussa, vaikka ne tilastojen mukaan ovat laskussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tänään kauppakeskuksessa ilman maskia ja oli helpottavaa huomata etten todellakaan ollut ainut. Ihmiset alkaa järkiintymään taas ja ymmärtää ettei maskeista ole kuin haittaa.

Itsekin olin eilen. Aluksi yritin kyllä käyttää maskia, mutta se alkoi tuntua kuumalta ja tukahduttavalta melkein heti, ja oli pakko ottaa se pois. 

Vierailija
24/112 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tulla luopumaan. Tämä oli tiedossa jo silloin kun maskit tulivat että seuraavat vuodet tullaan kulkemaan naamavaipat kasvoilla.

Käsittämätöntä, että tämä on ihmisille ok. Mutta ilmeisesti osa sitkeästi uskottelee itselleen, että maski estää tartunnan saamisen, tai että maskit yksinkertaisesti pysäyttävät koronan - olisi vaikea uskoa, että pelkän "signaalivaikituksen" tai "koronasta muistuttamisen takia" jaksettaisiin vuodesta toiseen käyttää maskia. Sitten on kätevä uskotella itselleen, että maski estää tartunnan, vaikka alusta asti on ihan avoimesti virallisilta tahoilta kerrottu, ettei maski estä tartunnan saamista eikä tartuttamistakaan. Ilmeisesti moni osaa suodattaa tämä infon pois mielestään, ja motivoituu sitten "suojaavan maskin" käyttöön sen valheellisen turvallisuudentunteen vuoksi.

Vierailija
25/112 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsittämätöntä, että ihmiset kitisee jostain maskin käyttämisestä

ettekö te osaa käyttää niitä oikein?

ei mua häiritse se naamalla lainkaan.

ihme uhriutumista taas.

Vierailija
26/112 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä34229 kirjoitti:

Thl on varmaan jo 1006 kertaa maininnut kuuluneen puolen vuoden aikana että maskeista ja visiireistä voidaan luopua vasta kun riittävä laumasuoja saadaa aikaan ja se tapahtuu kun yli 70 % koko väestöstä on rokotettu.

Mitäs, jos niin ei käykään? Oletteko valmiit käyttämään maskia vaikka hamaan ikuisuuteen? Onko teille muille siis ihan sama, onko maskisuotisu (ja -vaatimus, jopa pakko) vai ei? Kyllä ainakin itse haluaisin elää ja olla ilman maskia. En todellakaan pysty enää luottamaan tällaisiin THL:n lupauksiin. Vaikuttaa siltä, että aina vähän lupaillaan, että kohta muka jätetään maskit pois, ja sitten kuitenkin aina venytetään sitä eteenpäin milloin milläkin syyllä. Nauttivat varmaan siitä, kun saavat kansalaiset tottelemaan ja käyttämään hengitystä ja olemista haittaavaa epämiellyttävää maskia kuukaudesta, kenties vuodesta toiseen.

Olisitteko te muut oikeasti valmiit käyttämään kesän kuumimpana aikana maskia? Olisitteko valmiit siihen, että maskisuositus jatkuu vaan läpi kesän, samoin syksyn, eikä ole mitään takeita, että se loppuu? Itse en ole.

Mä aloin käyttää ffp3-hengityssuojaimia jo ennenkuin annettiin maskisuositus. Kuulun riskiryhmään eikä mulla ole mitään erityistä hinkua  saada koronatartuntaa. Mutta mulle on ihan sama, onko jollain toisella maski vai ei. Jos oma hengityssuojaimeni ei riitä suojaamaan mua, sitten se on voi voi. En siis edellytä, että muut ihmiset käyttäisivät maskia (en ole missään vaiheessa pandemiaa edellyttänytkään). Ei ainakaan mun takiani tarvitse. Aika harvoin tulee käytyä sisätiloissa, missä on muita ihmisiä. Vähän tylsäähän se tietysti olisi, jos koskaan enää en voisi mennä ravintolaan syömään, mutta ei se mulle mikään maailmanloppu olisi. Onneksi Woltin kautta saa kotiovelle jo monesta ravintolasta. Toki toivon, että tämä pandemia olisi joskus ohi ja mitä nopeammin sen parempi.

Vierailija
27/112 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei luovuta vielä pitkään aikaan. Siksihän tartunnat ovatkin niin alhaalla, kun maskeja käytetään, ilman niitä lähtisi varmasti nousuun. Lisäksi maskien ansiosta on pienempi riski sairastua influenssiin tai ihan tavalliseen flunssaan. Ei ole iso vaiva laittaa ruokakauppaan mennessä naamalle, ulkona auringossa ei tietenkään tarvitse käyttää.

Vierailija
28/112 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin kesäkuumalla ne kosteat maskit ovat oikeita pöpöhautomoja.

Maskit pois ja raikasta kesätuulta kasvoihin!

Vierailija
29/112 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ei luovuta vielä pitkään aikaan. Siksihän tartunnat ovatkin niin alhaalla, kun maskeja käytetään, ilman niitä lähtisi varmasti nousuun. Lisäksi maskien ansiosta on pienempi riski sairastua influenssiin tai ihan tavalliseen flunssaan. Ei ole iso vaiva laittaa ruokakauppaan mennessä naamalle, ulkona auringossa ei tietenkään tarvitse käyttää.

Kuulepas, kun viime kesänä tartunnat meni lähes nollaan, vaikka kenelläkään ei ollut maskeja.

Ja kun maskipakko talvella tuli, tartuntamäärissä ei näkynyt silloin minkäänlaista muutosta.

Eli tartuntamäärillä ja maskien käytöllä ei taida olla minkäänlaista riippuvuussuhdetta toisistaan.

Vierailija
30/112 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait ne tartuntaluvut ole oleellisia vaan R-luvut? Jos toimitaan niin että tartunnat leviää helpommin nousee R-luku yli ykkösen ja tartuntaluvut lähtee kasvuun, ja sama toisinpäin. Jos maskeja käyttämällä ja muilla yksinkertaisilla varotoimilla saadaan pidettyä R-luku alle ykkösessä vielä se muutama kuukausi mitä koko väestön rokottaminen vaatii, niin mikä siinä niin kauheaa on?

Vierailija
31/112 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän usein liikkuessani maskia siitepölyallergian vuoksi, koronaa en ole missään vaiheessa pelännyt. Aiemmin ennen koronaa en olisi kehdannut kulkea ulkona maski päässä, nyt kukaan ei kiinnitä siihen sen kummemmin huomiota ja saan olla ilman ikäviä oireita. Aion jatkaa ainakin niin kauan kuin maskin käyttöä ei pidetä omituisena, huomattavasti mukavampaa kun silmät ja nenä eivät vuoda ja kutise koko ajan.

Vierailija
32/112 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussissa on myös housupakko. Minulle tulee nöyryytetty olo kun bussissa ja kaupoissa pitää kulkea alapää peitettynä. Mitä niin häpeällistä niissä genitaaleissa on ne pakotetaan peittämään? Milloin tällaisista omasta mielestäni täysin turhista vaatimuksista voidaan luopua?

Vierailija
33/112 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

käsittämätöntä, että ihmiset kitisee jostain maskin käyttämisestä

ettekö te osaa käyttää niitä oikein?

ei mua häiritse se naamalla lainkaan.

ihme uhriutumista taas.

Miten voi olla, että se ei häiritse sinua? Kyllä minusta on ainakin ihan erilaista hengittää normaalisti, kuin jos suu ja nenä on peitetty. Ja Kun hengittää maskin sisällä, niin kyllähän se hiostaa. En nyt oikein tarkoita, mitä "oikealla" käytöllä tarkoitat? Itselleni nimenoimaan oikea käyttö on se kaikkein tukalin. Jos kangasmaskista on leikattu sisemmät kerrokset pois tai maskiin on pistelty reikiä, tai jos s eon aseteltu "väärin" niin, että siihe jää isot tuuletusaukot sivuille, silloin maski on hiukan vähemmän tukala. Vaikka tukalalta se silloinkin tuntuu.

No, ehkä tämä on mieltymyskysymys. Itse tykkään hengittää vapaasti ilman että kasvot on peitetty. Joku muu sitten kai tykkää siitä kasvojen peittämisestä ja siitä, että hengitystiet on peitetty.

Vierailija
34/112 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bussissa on myös housupakko. Minulle tulee nöyryytetty olo kun bussissa ja kaupoissa pitää kulkea alapää peitettynä. Mitä niin häpeällistä niissä genitaaleissa on ne pakotetaan peittämään? Milloin tällaisista omasta mielestäni täysin turhista vaatimuksista voidaan luopua?

Niin, kaikissa kulttuureissa ei tietysti peitetäkään. Tämähän on sopimuskysymys. Vertaatko ihan tosissasi maskin käyttöä tähän? Ja jos vertaat, niin ajatteletko sitten, että olisi ihan se ja sama, vaikka meille tulisi jatkuva ja ehdoton maskipakko, joka ei loppuisi koskaan? Haluaisitko maskista kulttuurisen normin?

Vierailija
35/112 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kait ne tartuntaluvut ole oleellisia vaan R-luvut? Jos toimitaan niin että tartunnat leviää helpommin nousee R-luku yli ykkösen ja tartuntaluvut lähtee kasvuun, ja sama toisinpäin. Jos maskeja käyttämällä ja muilla yksinkertaisilla varotoimilla saadaan pidettyä R-luku alle ykkösessä vielä se muutama kuukausi mitä koko väestön rokottaminen vaatii, niin mikä siinä niin kauheaa on?

No kun pointti on juuri se, että maskin käyttö ei vaikuta tähän R-lukuun. Maskien käyttöönotto ei näkynyt mitenkään koronaluvuissa aiemmin, niin miten se nyt muka tässä kohtaa näkyisi? Voit ihan itse tarkistaa tämän, kun katsot tilastoja ja koronakäyrien. Moni toimenpide (joko rajoitus tai vapauttaminen) näkyy koronatartuntojen tilastoissa joko suuntaan tai toiseen, mutta maskien käyttöön ottaminen ei vaikuttanut koronatilanteen kehittymiseen mitenkään.

Ja maskin käyttö ei suinkaan ole mikään "yksinkertainen varotoimi", koska se aiheuttaa aika monelle kaikenlaista epämukavuutta. Jotkut eivät tätä tietysti suostu myöntämään (kyllähän tässäkin ketjussa joku muka ihmetteli, että miten niin maski on epämukavampi kuin olla ilman), ja jotkut sitten kärsivät hiljaa ja nurisematta. Maskin käyttöä on jopa perusteltu vain signaalivaikutuksella ja sillä, että se muistuttaa meitä pandemiasta - mutta onko noin epämukava toimenpide oikeasti oikeasuhtainen vain "muistuttamiseen"?

Ja uskotko, että maskien käyttö muka loppuu siihen, että kaikki on rokotettu? Jos sitä odotat, saatat pettyä, kun syksyllä sitten jatketaan jonkin muun syyn varjolla maskien käyttöä, ja sitten asetetaan maskeista luopumiselle joku toinen etappi - olisiko se seuraavaksi vaikka koko Euroopan tai maailman väestön rokottaminen? Tai en sitten tiedä, olisiko se sinulle pettymys, että meillä ei maskisuositus lopukaan?

Vierailija
36/112 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän usein liikkuessani maskia siitepölyallergian vuoksi, koronaa en ole missään vaiheessa pelännyt. Aiemmin ennen koronaa en olisi kehdannut kulkea ulkona maski päässä, nyt kukaan ei kiinnitä siihen sen kummemmin huomiota ja saan olla ilman ikäviä oireita. Aion jatkaa ainakin niin kauan kuin maskin käyttöä ei pidetä omituisena, huomattavasti mukavampaa kun silmät ja nenä eivät vuoda ja kutise koko ajan.

Niin siis sinähän saat käyttää maskia vaikka ikuisesti, jos haluat. En usko, että se häiritsee ketään. Tässä ketjussa ei nyt ollutkaan pointtina sinun kaltaisesi maskinkäyttäjät. Ja jos maski kerran helpottaa allergiaoireitasi, niin miksi sinun maskinkäyttösi olisi riippuvainen muiden mielipiteestä? Mitä väliä, jos joku pitää omituisena? Sen kun käytät maskia, mutta esim. minun ei-allergisena ei ole mitään syytä käyttää maskia loppuikääni.

Vierailija
37/112 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulla luopumaan. Tämä oli tiedossa jo silloin kun maskit tulivat että seuraavat vuodet tullaan kulkemaan naamavaipat kasvoilla.

Käsittämätöntä, että tämä on ihmisille ok. Mutta ilmeisesti osa sitkeästi uskottelee itselleen, että maski estää tartunnan saamisen, tai että maskit yksinkertaisesti pysäyttävät koronan - olisi vaikea uskoa, että pelkän "signaalivaikituksen" tai "koronasta muistuttamisen takia" jaksettaisiin vuodesta toiseen käyttää maskia. Sitten on kätevä uskotella itselleen, että maski estää tartunnan, vaikka alusta asti on ihan avoimesti virallisilta tahoilta kerrottu, ettei maski estä tartunnan saamista eikä tartuttamistakaan. Ilmeisesti moni osaa suodattaa tämä infon pois mielestään, ja motivoituu sitten "suojaavan maskin" käyttöön sen valheellisen turvallisuudentunteen vuoksi.

He uskovat että hyvesignalointi on tarpeeksi vahva ja pysäyttää Goronan.

Vierailija
38/112 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskeista ei tulla pääsemän ikinä eroon. Ettekö te jo tajua sitä? Niiden tarkoitus on ihan muu kuin viruksen leviäminen. Aina tulee joku uusi syy käyttää niitä. Olkaa kuitenkin onnellisia siellä koti-Suomessa että maskittomuudesta ei saa sakkoja kuten täällä Espanjassa. Siellä paine on ehkä ennemmin sosiaalinen. Suomalaisten kansalaisoikeuksia kunnioitetaan (ainakin toistaiseksi). Tänne on tulossa jo toinen ihana maskipakkokesä 45 asteen helteessä. Porukkaa kuolee edelleen koko ajan ja tartunnat jylläävät.

Vierailija
39/112 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kaikissa kulttuureissa ei tietysti peitetäkään. Tämähän on sopimuskysymys. Vertaatko ihan tosissasi maskin käyttöä tähän? Ja jos vertaat, niin ajatteletko sitten, että olisi ihan se ja sama, vaikka meille tulisi jatkuva ja ehdoton maskipakko, joka ei loppuisi koskaan? Haluaisitko maskista kulttuurisen normin?

Kulttuuristen normien on syytä olla sellaiset että ne hyödyttävät yhteiskuntaa. Mikäli maskien käytöstä on suurempi hyöty ja sille on paremmat perusteet kuin housujen käytölle, niin ehdottomasti normin pitäisi olla sellainen että maski on pakollinen ja housut eivät. Aloittaja ei kuitenkaan tällaisiin yleisiin yhteiskunnallisiin hyötyihin maskien osalta vedonnut, ainoastaan omiin tunteisiinsa. Argumentaatio housuttomuuden puolesta omiin tunteisiin vedoten on ihan yhtä "vahvaa" kuin aloitusviestin argumentaatio maskittomuuden puolesta.

Vierailija
40/112 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun pointti on juuri se, että maskin käyttö ei vaikuta tähän R-lukuun. Maskien käyttöönotto ei näkynyt mitenkään koronaluvuissa aiemmin, niin miten se nyt muka tässä kohtaa näkyisi? Voit ihan itse tarkistaa tämän, kun katsot tilastoja ja koronakäyrien. Moni toimenpide (joko rajoitus tai vapauttaminen) näkyy koronatartuntojen tilastoissa joko suuntaan tai toiseen, mutta maskien käyttöön ottaminen ei vaikuttanut koronatilanteen kehittymiseen mitenkään.

Ja maskin käyttö ei suinkaan ole mikään "yksinkertainen varotoimi", koska se aiheuttaa aika monelle kaikenlaista epämukavuutta. Jotkut eivät tätä tietysti suostu myöntämään (kyllähän tässäkin ketjussa joku muka ihmetteli, että miten niin maski on epämukavampi kuin olla ilman), ja jotkut sitten kärsivät hiljaa ja nurisematta. Maskin käyttöä on jopa perusteltu vain signaalivaikutuksella ja sillä, että se muistuttaa meitä pandemiasta - mutta onko noin epämukava toimenpide oikeasti oikeasuhtainen vain "muistuttamiseen"?

Ja uskotko, että maskien käyttö muka loppuu siihen, että kaikki on rokotettu? Jos sitä odotat, saatat pettyä, kun syksyllä sitten jatketaan jonkin muun syyn varjolla maskien käyttöä, ja sitten asetetaan maskeista luopumiselle joku toinen etappi - olisiko se seuraavaksi vaikka koko Euroopan tai maailman väestön rokottaminen? Tai en sitten tiedä, olisiko se sinulle pettymys, että meillä ei maskisuositus lopukaan?

Näinhän se menee. Hyvä että joku muukin tajuaa tämän. Espanjan hallitus on jo sanonut että 100% maskipakosta (myös ulkoilmassa) ei luovuta ennen kuin ihan kaikki maailman ihmiset vauvasta vaariin ovat saaneet rokotteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan