Kuormittavin työ, jota olet tehnyt? Kuinka kauan jaksoit?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylllä niinkuin sarasvuon opeiin "kun haaasteet ovat kykyjen rajoissa niin siitä voi seurata onnistumisen kokemuksia, ahaa ilmiööitä ja flow ilmiöitä ja jos taas kykyjen rajojen ulkopuolella niin se alkaa kuormittaa": Kylllä josku kokiksi kouluttautuneena min yhden ravintoaln ydinkeskustassa tulikasteessa kahden muun ihmisen kansssa jotaain 500 asiakasta 6 tunnin sisäään itsenäisyyspäivänä ravintolasssa ja olin ns pää kokkina haroitttelussa niin kylllä siiinä pääsi samanlaiseen flow tilaaan kuin joskus 13 vuotiaaana josssa tein harjoituspelissä about 11 maalia yhdesssä pelisssä.
Se onn esim tuollaisesssa jalkapallo pelisssä että jos on 5 vuotiaaasta jo kehittynyt jo peliöly ja muillla ei ole samanlaista peliälyä niiin se on sillloin pelkkkää leikittelyä sillloin.
Se ylivoiima on kasvanut sillloin pelissä niin suureksi että sinä peliälyyn kehittyneenä tiedän mitä muuut tulee tekemään mutta muut ei tiedä mitä sinä tulet tekemäään. Se on sillloin pelkkää leikittelyä.
Se on justiin esim taiteeessa ja urheilussa kun ihmisen silmä kehitetäään niin tarkaksi havainnoimaaan kaikkea olennnaista ja poimimaaan olennainen ympäristöstä niiin se on suuurta ylivoimaaa. Sama miteen lapsi oppii esim kieletmahdolllisimman varhaisessa vaiheeessa.
Muttta se myöös samalla sensitiivisyyytä mikä tarkoitttaa herkkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylllä niinkuin sarasvuon opeiin "kun haaasteet ovat kykyjen rajoissa niin siitä voi seurata onnistumisen kokemuksia, ahaa ilmiööitä ja flow ilmiöitä ja jos taas kykyjen rajojen ulkopuolella niin se alkaa kuormittaa": Kylllä josku kokiksi kouluttautuneena min yhden ravintoaln ydinkeskustassa tulikasteessa kahden muun ihmisen kansssa jotaain 500 asiakasta 6 tunnin sisäään itsenäisyyspäivänä ravintolasssa ja olin ns pää kokkina haroitttelussa niin kylllä siiinä pääsi samanlaiseen flow tilaaan kuin joskus 13 vuotiaaana josssa tein harjoituspelissä about 11 maalia yhdesssä pelisssä.
Se onn esim tuollaisesssa jalkapallo pelisssä että jos on 5 vuotiaaasta jo kehittynyt jo peliöly ja muillla ei ole samanlaista peliälyä niiin se on sillloin pelkkkää leikittelyä sillloin.
Se ylivoiima on kasvanut sillloin pelissä niin suureksi että sinä peliälyyn kehittyneenä tiedän mitä muuut tulee tekemään mutta muut ei tiedä mitä sinä tulet tekemäään. Se on sillloin pelkkää leikittelyä.
Se on justiin esim taiteeessa ja urheilussa kun ihmisen silmä kehitetäään niin tarkaksi havainnoimaaan kaikkea olennnaista ja poimimaaan olennainen ympäristöstä niiin se on suuurta ylivoimaaa. Sama miteen lapsi oppii esim kieletmahdolllisimman varhaisessa vaiheeessa.
Muttta se myöös samalla sensitiivisyyytä mikä tarkoitttaa herkkyyttä.
Etttä se että jos ajatellaaan että asioilla ja ideoilla ja ilmiöiillä on tieetty logiikka ja systeeemi ja menee liika sensitiiiviseksi niin se ydin ajatus muuuttuu pirstaleiseeeksi yksityiskohtien analysoiimiseksi eiikä vättttämättä kokonaiskuvan hahmotttamiseksi.
Rappusiivous.
Ensin ajattelin että kiva, saa omaan tahtiin tehdä yksin eikä ole niin aikataulusidottua.
Vanhoja taloja, pimeitä kellareita, suurin osa taloista hissittömiä, pas#aiset mopit kun ei niitä päässyt pesemään hyvä kun kerta viikkoon.
Veemäinen pomo joka suosi omaa tytärtään joka oli siellä töissä. En tiennyt että sijaistin tyttärensä kohteita ja erehdyin sanomaan että täytyy pyyhkiä kaiteetkin kun niitä ei oltu pyyhitty aikoihin. Sen jälkeen minun työnjälkeä kytättiin suurennuslasilla. Kerran oli kuulemma yhden hissin napin viereen jäänyt tahra!
Ahdisti niin mennä töihin sinne. En saanut edes nukuttua niinä päivinä kun piti noihin kohteisiin mennä. Sitten sanoin että en ota enää vastaan töitä sieltä.
Asiakaspalvelu yhdistettynä kiireiseen ja fyysisesti raskaaseen keittiötyöhön. Kuus vuotta tein, eikä ole ikävä. Nyt teen fyysisesti vielä paljon raskaampaa ulkotyötä, mutta siinä ei ole henkistä rasitusta ollenkaan.
Pianonsoiton opettaja.
Ja kun luin tämän ketjun, ymmärsin olevani todella, todella etuoikeutettu...
Soitonopetus on ihan ookoo työtä, mutta ei minun juttuni vaikka siihen olen koulutettu. Teen muuta hommaa kulttuurialalla, rakastan työtäni.
Nykyinen työpaikkani, jossa olen ollut 19v. Viimeisen vuoden aikana on mennyt mahdottomaksi. Kolme esimiestä jakaa töitä minkä ehtii. Ylitöitä ei saa tehdä mutta normaalityöaika ei riitä. Minun työaikaani kuluu asiakaspuheluihin ja asiakkaiden vastaanottamiseen sekä jatkuvasti tulevien sähköpostien vastaamiseen.
Johtaja vetoaa uuteen ohjelmaan ja liialliseen henkilökuntaan. Uusi ohjelma on pikemminkin vaikeuttanut kuin helpottanut työtäni. Hommaan, johon ennen meni muutama minuutti, menee nyt vähintään puoli tuntia. Lisäksi tuohon ohjelmaan tietojen syöttäminen ei hänen mielestään ollut ylimääräinen työ. Uusi palkattu henkilö lähinnä pyörittelee peukaloitaan ja on parin vuoden aikana ollut enemmän sairauslomalla kuin minä koko elämäni aikana yhteensä.
Aikoinaan kotopuolessa maatalous hommissa, käsittämättömän kuuma kesällä ja silti piti tehä.
Mansikanpoiminta. Yhden kesän sitä vain jaksoin, vaikka olin nuori, terve teinityttö. Kiire, helle ja työasento vei kaikki mehut.
Seuraavana kesänä palasin suosiolla juurikasta harventamaan.
Nykyään olen hemmoteltu asiantuntijatyön tekijä.
Ajoittainen psyykkinen stressi on hyttysen ininää verrattuna nuoruuden "hanttihommien" (olin myös tehdassiivoojana ja sairaala-apulaisena) fyysiseen kuormitukseen. Hattua nostan niille, jotka tekevät oikeita töitä nyrkit savessa.
Perhetyö. Vuoden kestin. Ei enää koskaan.
Varsinaisesti työ ei ollut kuormittavaa, mutta alkuun kuljin kyseiseen työhön junalla. Heräsin viideltä aamuyöllä ja kotona olin illalla seitsemän aikaan. Olin nuori ja silloin jaksoi, mutta kun vihdoin muutin työpaikkakunnalle huomasin, miten julmetun poikki olin, kun käytännössä ei ollut muuta elämää arkisin kuin tuo työ. Nukkumaan piti mennä ajoissa, että jaksoi viideksi herätä. Ei siinä paljon ehtinyt kuin syödä ja katsoa uutiset.
Varhaiskasvatuksen esihenkilö, myös yksityisen perhepäivähoidon valvonta. Järkyttävä määrä jatkuvasti muuttuvia ohjeistuksia, jatkuvat keskeytykset. Iltapäivällä muisti pätkii ihan tosissaan, perhe alkanut huolissaan huomautella kun en muista esim mistä juuri puhuttiin. Näin vapaapäivänä ihan normi-skarppina mutta työpäivät ottavat koville. Sinänsä pidän työstä, mutta hoidettavia asioita on vain liikaa. Ikää 40v
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuksen esihenkilö, myös yksityisen perhepäivähoidon valvonta. Järkyttävä määrä jatkuvasti muuttuvia ohjeistuksia, jatkuvat keskeytykset. Iltapäivällä muisti pätkii ihan tosissaan, perhe alkanut huolissaan huomautella kun en muista esim mistä juuri puhuttiin. Näin vapaapäivänä ihan normi-skarppina mutta työpäivät ottavat koville. Sinänsä pidän työstä, mutta hoidettavia asioita on vain liikaa. Ikää 40v
Luuletko että stressi helpottaa ajan myötä? Jasamista!
Rekkakuski. 16 vuotta on nyt mennyt.
Koulupsykologi. 12 koulua, n. 2500 oppilasta alueella.
Opettaja. Jaksoin 5 vuotta sitä älytöntä työmäärää ja naurettavan pientä palkkaa. Kouluttauduin toiselle alalle ja työmäärä tippui lähes puoleen kun samalla palkka tuplaantui. En ymmärrä miksi tässä maassa on niin suuri tunku opettajaksi ja palstalla älytön kateus tätä huonopalkkaista ammattia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja. Jaksoin 5 vuotta sitä älytöntä työmäärää ja naurettavan pientä palkkaa. Kouluttauduin toiselle alalle ja työmäärä tippui lähes puoleen kun samalla palkka tuplaantui. En ymmärrä miksi tässä maassa on niin suuri tunku opettajaksi ja palstalla älytön kateus tätä huonopalkkaista ammattia kohtaan.
Mille alalle opiskelit/työllistyit
Taloushallinnon työ kiinteistöalalla, jossa oli ihan järjettömät työmäärät. Kesälomalla piti vielä tuurata työparin työt. Sähköposteja oli yleensä 500 kesäloman jälkeen. Työhön ei pystynyt kunnolla keskittymään avokonttorissa, työssä piti myös hoitaa puhelinpalvelua ja puhelin saattoi soida vähän väliä. 3 vuotta jaksoin, sitten irtisanoin itseni ja lähdin opiskelemaan uutta alaa. Tuon kolmen vuoden aikana oli neljät YT-neuvottelut, ja kerran minut määrättiin toiseen tehtävään, josta kieltäydyin jo kerran.
Nuorena olin hevostallilla työntekijänä. Työaika 8-18, ei tietoakaan jostain sopimuksista tai normaaleista työajoista. Fyysistä työtä koko aika. Laihduin vajaassa vuodessa 10 kg.
Mikä tässä kuormitti?