Mitä tapahtuu pahimmillaan, jos päiväkodissa opettaja jättää työnsä tekemättä??
Mutta lastenhoitajat ja muu henkilökunta tekevät omat työnsä tarpeeksi hyvin?
Kommentit (38)
Kyllä ryhmä pyörii meidän pk:ssa lastenhoitajillakin oikein hyvin, mutta tietyt hommat jäävät tekemättä. Esim. Suunnitelmalliset liikunta-, käsityö-, kuvis-, matematiikka- ja monet eskarihommat jäisivät puolitiehen. Tuen tarpeitten lasten asiat, vasut, yhteydenotot sinne ja tänne, monet pitkäjänteistä pedagogista suunnittelua vaativat toiminnat (etenkin viskareilla ja eskareilla, pienemmät pärjäävät vähemmälläkin).
Minä olen ollut ensin lastenhoitajana ja opiskellut siitä vielä opeksi. Hommissa on oikeasti eroa vaativuustasossa. Opettajan on koko ajan pystyttävä perustelemaan kaikki toiminta pedagogisesti ja nähtävä oikeasti vaivaa. Siinä on koko ajan sellaista metatyötä käynnissä, siis ihan koko ajan aivot raksuttavat, tarkkailevat, miettivät parhaita lähestymistapoja ja ratkaisuja. Itse nautin siitä kyllä, mutta lastenhoitajana olin rennompi, koska vaatimukset olivat erilaiset.
Meidän ryhmässä yhtälailla hoitajat suunnittelevat toimintaa ja täytämme ja pidämme myös vasut.
Tuo riippuu ryhmästä ja persoonasta.
Hypoteettisesti (teoriassa mahdollinen, mutta kuvitteellinen tilanne) ajatellen:
Siis tällaisessa tilanteessa voisi kuvitella että sitten ne ryhmän lastenhoitajat alkavat tehdä sen open työt, jos se ope kerran jättää työnsä tekemättä. Päiväkoti on kuitenkin työpaikka missä ne työt täytyy tehdä oli se ope paikalla tai ei, oli ope osaava, kiinnostunut, ahkera, laiska tai ei.
Ne hoitajathan siis silloin käytännössä suunnittelisivat toimintatuokiot, päiväpiirit, askartelut, pedagogiset sisällöt, mikäli ope esim on vain nimellisesti ryhmässä silloin tällöin piipahtaen tyyliin koska se lto on ryhmässä oltava.
Sillä voisihan olla (mutta ei ole) näitäkin "opeja" jotka tyyliin istuskelisivat toimistossa päivittäin tuntikausia "suunnittelemassa" ja käyvisivät lähinnä päsmäröimässä ja valittamassa hoitajille ja vaatimalla älyttömiä suunnitelmiaan toteutettavaksi silloin kuin vaivautuvat saikutuksiltaan työpaikalle. Jopa pikkutarkoilla tekstiviestillä etänä että tehkää ja menkää. Vasut kai sitten karseimmillan voisi kirjat tyyliin copypaste- liukuhihnalla päivässä, mutta vasta sitten kun niitä aletaan ihmettelemään että pitäiskö ne hei oikeesti nyt tehdä alta pois.
Hoitajat pahimmassa tapauksessa sitten suunnittelisivat ja tekisivät (vaativan hoitotyönsä ohella) käytännön toteutukset ihan itsenäisesti mutta ope pokkana keräisi kiitokset (ja palkan!) onnistumisista.
Tässä siis ihan vain ylikärjistetty ääripää tilanteesta mitä "voisi tapahtua jos opettaja jättää työnsä tekemättä" kuten otsikossa kysyttiin.
Toisen "opejen" ääripään taas voisi vastaavasti kuvitella tekevän erinomaisen laadukasta ja vastuuntuntoista kasvatus- ja toiminnan suunnittelu ja toteutustyötä ammattiylpeinä, jopa omalla vapaa-ajalla kotonaan ja henkilökohtaisen jaksamisensa rajoilla. Sillä sellaisia oikeasti taitaa alalla olla paljon.
Varmaan tulee sanomista. Ensin erityisopettajalta, joka on kannellut johtajalle, joka sitten ottaa ”puhutteluun” koska jotain pedagogisia asiakirjoja ei ole tehty. Jos käy wilmassa avaamassa asiakirjat ja kirjottas muutaman ympäripyöreän lauseen niihin ( voi olla sama lause kuin muilla, mutta nimi pitää olka oikea) niin on taas okei.
Vanhemmat eivät huomaa eroa. Eikä vaivannäkö näy tilipusissa.
Mitään potkuja ei tietenkään tule.
En minä ainakaan tee muuta kuin opettajan työtä. Hoitamisen saa hoitaa hoitsut.
" En minä ainakaan tee muuta kuin opettajan työtä. Hoitamisen saa hoitaa hoitsut."
Missä sinä sitä opettajan työtä teet?
Olen aina kuvitellut että lto:n varhaiskasvatustyötä tehdään lapsiryhmässä , tiimityönä viikkopalavereineen hoitajien kanssa yhdessä.
Kuinka muuten lto oppii lapset tuntemaan ellei ole kiinteä osa tiimiä, mihin kuuluu myös lapsen kokonaisvaltainen hoito-ja huolenpito.
Vierailija kirjoitti:
"En minä ainakaan" -on oikea voittajan asenne.
Siinä sitä on meta-työtä käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
" En minä ainakaan tee muuta kuin opettajan työtä. Hoitamisen saa hoitaa hoitsut."
Olen aina kuvitellut että lto:n varhaiskasvatustyötä tehdään lapsiryhmässä , tiimityönä viikkopalavereineen hoitajien kanssa yhdessä.
Kuinka muuten lto oppii lapset tuntemaan ellei ole kiinteä osa tiimiä, mihin kuuluu myös lapsen kokonaisvaltainen hoito-ja huolenpito.
Missäkö? No työpaikalla. Mielellään koneen ääressä. Joku kun huutaa ”pyyhkimään!” Luuletko että riennän paikalle?! Ja jos kävisikin niin että olisin ainoa paikan päällä, hakisin hoitajan paikalle tai käskisin lapsen itse hakea.
Seuraavana päivänä voisin opettaa per seen pyyhkimistä kuivaharjoitteluna.
En työskentele alle 5 v ryhmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäkö? No työpaikalla. Mielellään koneen ääressä. Joku kun huutaa ”pyyhkimään!” Luuletko että riennän paikalle?! Ja jos kävisikin niin että olisin ainoa paikan päällä, hakisin hoitajan paikalle tai käskisin lapsen itse hakea.
Seuraavana päivänä voisin opettaa per seen pyyhkimistä kuivaharjoitteluna.En työskentele alle 5 v ryhmissä.
Mikä tarve teillä hoitajilla on dissata opettajia niin paljon? Minä ainakin arvostan molempien työtä, mutta lapseni oppimisen kannalta tarkeämpi on opettaja. Juuri viskari-ikäsiseni valitti kun kesällä ei ole opetusts.
Vierailija kirjoitti:
valeope ?
Kyllä opettaja tietää kuinka tärkeitä hoitamishetkin ovat myös pedagogiselta kantilta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarve teillä hoitajilla on dissata opettajia niin paljon? Minä ainakin arvostan molempien työtä, mutta lapseni oppimisen kannalta tarkeämpi on opettaja. Juuri viskari-ikäsiseni valitti kun kesällä ei ole opetusts.
Minulla ei ole, enkä todellakaan usko olevani mikään ainokainen tässä asiassa.
Opettajat myöskin ovat sitä mieltä, että kesällä ei pidä niin kauheasti järjestää mitään, koska se on lasten vapaa-aikaa ja tärkeää myös. Mutta olisi silti ihan hyvä että päiväkodissa olisi ohjelmoitua toimintaa myös kesäaikana. Ja kyllähän opet työskentelevät kesäaikanakin.
Eli tästä voidaan päätellä että varhaiskasvatuksessa opettajia tarvita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat myöskin ovat sitä mieltä, että kesällä ei pidä niin kauheasti järjestää mitään, koska se on lasten vapaa-aikaa ja tärkeää myös. Mutta olisi silti ihan hyvä että päiväkodissa olisi ohjelmoitua toimintaa myös kesäaikana. Ja kyllähän opet työskentelevät kesäaikanakin.
Joo, ei ole eikä tule opetusta kesällä. Minä siivoan kesällä kasppeja ja suunnittelen tulevaa kautta jos en ole lomalla. Kesällä kuitenkin täytyy pitää 5 viikkoa lomaa, joten ei jää suunnittelulle montaa päivää aikaa. Saati opetukselle.
Kassellaa sit syssymmällä! Se on säilöä seuraavat 2 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siellä kesäisin ole juuri lapsiakaan!
Meidän ryhmässä (alle 3v) ei käytännössä mitään. Suunnitelmat, vasut ja muut hoidetaan joka tapauksessa. Opettajalla ei oo vetovastuuta mistään ja vaikka hän saa toiminnan suunnitteluun aikaa, niin käytännössä toiminta suunnitellaan koko ryhmän aikuisten kesken kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siellä kesäisin ole juuri lapsiakaan!
Kyllä ainakin näissä keskitetyissä ryhmissä on.
Saa potkut, mutta tilalle ei saada pätevää opea