Auttakaa ymmärtämää: mikä niissä helteissä oikein viehättää?
En vaan ymmärrä! Mutta hellekeli tuntuu olevan enemmistön suosiossa. Avatkaa vähän, että mikä siinä on se juttu? Itseä ahdistaa pätsimäinen kuumuus, hiki, silmiä raastavan kirkas aurinko...
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se lämpö. Ei lie vaikea käsittää.
En kyllä oikeasti ymmärrä, että mikä kuumuudessa viehättää! Siksihän kysyin!
ApNo kuka tykkää täristä sormet kohmeessa? Helteillä sormetkin pysyy lämpöisinä ja saa pukeutua miten huvittaa ilman paksuja vaatekerroksia. Olo on kevyt, valoisa ja energinen helteillä.
Minulla on helteellä se ongelma, että vaatetta voi vähentää vain tiettyyn rajaan asti. Kotona voi tietty oleilla vaikka alasti, mutta kun helle kipuaa jopa yli 30 asteeseen, niin mitäs sitten – nahat pois seuraavaksi? Kylmällä säällä voi kuitenkin *aina* jatkaa ja jatkaa ja jatkaa vaatekerrosten lisäämistä.
Kotona on toki mukava löhöillä kun on lämmintä, juu, mutta ulkona ei tule vietettyä kuin vain aivan pakolliset.
Eri
No ei ole mukavaa syksyllä/talvella pukea monta kerrosta vaatetta niin ettei käsiäkään pysty taivuttamaan. Kesällä riittää mekko tai housut+toppi ja ei siitä ole tarvetta vähentää. En kotonakaan kulje alasti, vaikka sisällä on hellelukemat.
En ymmärrä miten 1-2 kuukautta kestävät lämpöiset viikot aiheuttaa niin paljon mielipahaa, kun muu aika vuodesta on "teille sopivaa". Eikö voisi vain hyväksyä asian, että kesällä on lämmin. Meille muille täällä on 95% ajasta liian kylmä. Joten tehän tässä helpolla pääsette.
Minulla on itseasiassa kesällä kuuma ja talvella kylmä – koskaan ei ole hyvin. ;-) Mutta talvella sentään voin pukeutua kylmää vastaan.
Tilanne ei aiheuta minulle mielipahaa; kunhan vain jaoin oman kokemukseni siitä, kuinka kaikille kesä ei tarkoita ”mekko tai housut+toppi” ja let’s go.
Veetuttaa myös rintavana naisena, kun _joutuu_ pukeutumaan vähiin vaatteisiin ja sitten kaikki tuijottaa, kun käyt ulkona...
Ja lisäksi olen saanut tänäkin vuonna jo aurinkoihottumaa.
Vierailija kirjoitti:
Teille palelijoille: tarkistuttaisin kyllä kilpirauhasarvot, jos palelisin +20 asteen lämpötiloissa ja vasta helteellä tarkenisin olla ilman hanskoja tai takkia. Kuulostaa ihan vajaatoiminnalta noin voimakas palelu.
On tarkistettu ja kuulemma normaalit on. Tätä on jatkunut koko aikuisiän eli taitaa vain olla ominaisuus. Ja oikeasti kadehdin ihmisiä, jotka eivät palele ja tärise juhannuksena. Kylmyys aiheuttaa kipua, ihoon sattuu, sormet kangistuu niin ettei niitä saa taivutettua +5 asteessa ja pakko pukea monta kerrosta vaatetta kesät talvet poislukien helteet. Ei ole ilmastointia kotona ja sisälämpötila +25 ja nukun silti paksun peiton alla. Ehkä hoikkuus myös osasyynä, kun ei ole rasvakerrosta lämmittämässä. Sormet on myös ohuet ja kapeat eli veri ei ehkä kulje niin hyvin kuin muilla.
Ei kai kukaan hullu oikeasti helteistä pidä. Semmonen 20 astetta on aika optimi lämpötila pihalla
Vierailija kirjoitti:
Mikä helle ja missä?
Täällä on vain 24 astetta ollut useana päivänä. Ehkä kohta uskalttaa kokeilla onko järvivesi lämmennyt uintikelpoiseksi.
Ei aloituksessa väitetty, että just nyt olisi helle.
Kannattaisi joskus matkustella, niin ymmärtäisi että suomessa ei ole "helteitä".
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin ei palella. +20 astetta = kylmä, eli joutuu olemaan farkut ja pitkähihainen/takki.
Lääkäriin mars. Sulla on kilpirauhasarvot sekaisin tjsp, jos 20 asteessa palelee. Tuo ei ole perusterveen ihmisen normaaliutta.
Helteet sinänsä on kivoja, tulee kesäinen fiilis. Ongelmia tulee, jos täytyy tehdä jotain tai lähteä jonnekin. Kaikki vaatteet hiostavat, eikä joka paikkaan voi lähteä kesämekossa. Kainalot on märät 24/7 ja olo on nihkeä. Koko ajan janottaa, vaikka kuinka juo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin ei palella. +20 astetta = kylmä, eli joutuu olemaan farkut ja pitkähihainen/takki.
Lääkäriin mars. Sulla on kilpirauhasarvot sekaisin tjsp, jos 20 asteessa palelee. Tuo ei ole perusterveen ihmisen normaaliutta.
Tai sitten vain pitää kropan liikkeessä eikä seiso paikallaan. Liike lämmittää.
Kaikki ketkä pitävät helteistä pitää välittömästi koota vankileireille ja sen jälkeen viedä laivalla Afrikkaan.
Takaisin ei ole tulemista.
Todella sairasta pitää helteistä!!!!!!
En kyllä itsekkään ymmärrä. Joku +20 menee vielä, mutta jos on yhtään sen yli niin olo alkaa olla liian tukala kun kuumuutta ei pääse pakoon. +15 on täydellinen jos pitää tehdä jotain ulkona.
MUISTAKAA AURINKORASVATA KUN OLETTE ULKONA
Tää on kyllä piinallista. Ulkona ja sisällä kuuma. Ymmärrän että mieto lämpö on ihanaa mutta kuuma auringonpaiste on mulle kauhistus.
Ei tee edes alkoholia mieli ku nii kuuma
Sellaiset ihmiset, jotka palelevat herkästi tykkäävät varmaan helteistä. Itse inhoan helteitä, koska silloin on oikeasti itselleni aivan liian kuuma.
Olen 50+ ja asun Etelä-Suomessa. Äärimmäisen harvoin olen esim. talvella kerrospukeutunut. Ne harvat kerrat ovat olleet poikkeuksellisten pakkaskelien aikaan (kämpötila lähemmäs 30 astetta). Toppatakkiakaan en pysty yleensä pitämään, tulee tukalan kuuma. Villakangastakki toimii hyvin. Pdän myös hameita ja mekkoja läpi vuoden.
Tänään oli 23 astetta ulkona, pieni kesämekko päällä ja tuntui jo aivan liian kuumalta. :D
Vierailija kirjoitti:
MUISTAKAA AURINKORASVATA KUN OLETTE ULKONA
Huutaa ei tarvitse. Eikä iho tarvitse mitään kemikaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi joskus matkustella, niin ymmärtäisi että suomessa ei ole "helteitä".
No minä en mene ikinä sellaiseen maahan, jossa on niitä "oikeita helteitä". Joka kesä haaveilen Islantiin muutosta, ettei tarvitsisi sietää kuumuutta. Tosin en tiedä miten ilmastonmuutos alkaa vaikuttaa, ehkä sielläkin on tulevaisuudessa lämpimämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä minäkään. +22 on oikein sopiva. On tarpeeksi lämmin, mutta ei ole kuuma. Sisälläkin pärjää ilman ilmastointia.
No hyi, iho kananlihalla noissa lämpötiloissa ja pienikin tuuli niin joutuu takin pukemaan. Ihan kuin sitä takkia ei Suomessa tarvitsisi pukea enemmän kuin tarpeeksi...
No esim. mulla hiki valuu jo tuossa lämpötilassa. Jos pitää kävellä vaikka bussipysäkille, niin karpalot on jo otsalla ja ahdistaa. Takkia ei tarvi kuin alle 16-17 asteessa, ja silloinkin kevyt takki riittää. En käytä varsinasta talvitakkia kuin vasta pakkasella, joku +5 tuntuu vain hyvältä.
Eli näin ollaan erilaisia kaikki. T. Eri
No asuvat jossain ilmastoidussa,viilennetyssä jättitalossa pihoineen ym. tiluksineen kuuman,tukalan, ahtaan yksiön sijaan, liikkuvat ilmastoidulla autolla esim.kauppaan jalkapatikan sijaan, ovat fyysisesti terveitä voimat jo muutenkin vievän sairauden sijaan jota kuumuus pahentaa jne.
Teille palelijoille: tarkistuttaisin kyllä kilpirauhasarvot, jos palelisin +20 asteen lämpötiloissa ja vasta helteellä tarkenisin olla ilman hanskoja tai takkia. Kuulostaa ihan vajaatoiminnalta noin voimakas palelu.