Huawein suomalaisjohtajan radikaali ajatus: Seitsenpäiväinen työviikko heti käyttöön Suomessa – ”Minulla ei ole neljään vuoteen ollut kesälomaa”
”En oo koskaan pitäny kesälomaa, enkä pidä!”
Itse sovin juuri pomon kanssa että jäänkin kesälomalle jo viikkoa aikaisemmin ensi viikon jälkeen. En halua 55-vuotiaana näyttää seitsemänkymppiseltä niinkuin tämä Mika.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/huawei-johtajan-radikaali-ajatus-sei…
Kommentit (634)
Tätä on se tulevaisuus. 20% tekee asiantuntijahommissa 100 tuntisia työviikkoja ja loput 80% maailman väestöstä elää slummeissa. Robootit tekee paskaduunit
Tekisin mielelläni pidempää työpäivää, työaikani on 37,5 h/viikko 40 viikkoa/vuosi = 1500 tuntia vuodessa.
Voisin tehdä 50 tuntia viikossa, jos jokaiselta tunnilta saisi palkkaa. En välttämättä tarvitsisi lomaa 12 viikkoa vuodessa, 10 viikkoa lomaa riittäisi.
opettaja
Vierailija kirjoitti:
Olin naimisissa tällaisen miehen kanssa. Elämä oli pelkkää työntekoa, parisuhde tai kaverisuhteet jäivät aivan taka-alalle. Se aika mikä töiltä jäi, piti käyttää nukkumiseen ja kuntoiluun, jotta jaksaa taas painaa. Lapset itkevät edelleen isän henkistä poissaoloa, illat pitkät erilaisissa telecon-neuvotteluissa vaikka olisi lapset isällään.
Niin paljon aiheuttanut henkistä pahoinvointia ympärilleen. Mitä tavoiteltavaa tuossa on? Että voi joskus todeta tehneensä hitosti rahaa, mutta samalla kaikki oikeasti merkitykselliset ihmissuhteet hassattu?
Surkuhupaisinta tuossa minusta on se, että samanlaiseen lautapalttooseen me kaikki lopulta joudutaan, eikä käärinliinoissa ole taskuja. Haluavatko nuo tuollaiset ihmiset tulla haudatuiksi setelitukkuja ympärillään, vai mikä tuollaisessa rohmuamisessa on ideana?
Minä teen töitä vain ja ainoastaan sen verran, että asuntolainan saan maksettua ja lapset pidettyä ruoassa, vaatteissa ja parissa kivassa harrastuksessa. (Asumme landella niin täällä tuo hoituu siis edullisemmin kuin isossa kaupungissa, etenkin tuo harrastuspuoli.) Ihan vähän myös laitan syrjään pahan päivän varalle. Muuten pyrin maksimoimaan vapaa-aikani ja aikani perheen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se mitä Kiinassa on meitä vastassa. Ahkeria ja älykkäitä ihmisiä.
Ja hirmu halpoja tuntitaksallaan .
Kyberturvallisuusjohtaja = ei joka tapauksessa tee mitään, eli vapaapäivien ja lomienkaan kanssa ei ole niin tarkkaa.
Teen aivotyötä yksinyrittäjänä, eli saan päättää itse, miten paljon teen. Yleensä en laskuta tuntiveloituksella vaan sovin urakkahinnan.
Olen ehdottomasti tehokkaimmillani silloin, kun teen noin 30 aktiivista työtuntia viikossa. Tehokkaimpia päiviä ovat ne, jolloin maltan välillä keskeyttää työt ja käydä lenkillä tai ripustaa pyykit. Kun teen töitä, teen niitä tehokkaasti, ja toisaalta kun pidän taukoa, irtaudun työstä kokonaan.
Viimeistään siinä vaiheessa, kun viikkotunnit nousevat yli neljänkymmenen, tehokkuuteni alkaa heiketä huomattavasti, kun ajatus ei enää kulje yhtä nopeasti ja virheitä tulee enemmän. Veikkaan, että jos tekisin kuukauden ajan 80-tuntista työviikkoa, saisin aikaan ehkä jopa vähemmän ja ainakin laatu olisi selvästi huonompaa kuin nykyisellä 30-tuntisella viikolla.
Olen ihminen, en kone. Aivot ovat tärkein työkaluni ja resurssini ja haluan pitää niistä huolen, ja yksi parhaita tapoja tehdä se on varmistaa, että ne saavat riittävästi lepoa.
Tämä se onkin, kun jokaisen haave pitäisi olla kaatua hautaan saappaat jalassa. Elämästä ei pidä nauttia, vaan tehdä töitä. Työtä tekemällä rikastuu. Hekin, joilla on elämässä muutakin innostavaa kuin raha. Töissä voi tienata, kun on ahkera. Yritysjohtaja varmaan tekeekin töitään 80h viikossa matalalla palkalla ja ilman lisiä tai etuja. Samalla tavalla kuin tavallinen työväki. Niinhän me kaikki kannetaan kortemme kekoon.
Vierailija kirjoitti:
Töitä on niin vähän, ettei kaikille riitä. Johan heppu päästi aivopierun.
Katso metsään vaan, siellä on tekemätöntä työtä.
T:Suski
Vierailija kirjoitti:
Eikö Mika löydä parempaa työpaikkaa? Taitaa olla demari, ajatusmalli ainakin täsmää: mulla on kurjaa, joten kaikilla muillakin pitää olla kurjaa.
Taitaa olla oikkari: Vain minulla ja parilla sukulaisellani saa olla kivaa. Muilla ei saa mennä hyvin.
Kaikille niille jotka sanovat, että ammattiyhdistysliike on turha!
Olipas taas heitto. Ihmisen elämän tulisi olla kokonaisuus, josta työ on vain yksi osa. On todettu, että esimerkiksi luovuus kukoistaa, kun ihmisellä on ns. joutilastakin aikaa, jolloin alitajunta saa tehdä työtä. Mistä syntyy ne innovaatiot, jos kaikki vain paahtavat töissä ja korkeintaan ehkä nukkuvat vähän välillä?
Mikä itseisarvo se on, että joka ikisen minuutin ja tunnin pitäisi olla tuottava? Mitä se tuottavuus oikeastaan on? Kumpi on tärkeämpää, tuutata jostain hihnalta lisää puhelimia, joita maailmassa varmasti on jo enemmän kuin ihmisiä, vai viettää neljä viikkoa vuodesta lastensa, sukulaisten, ystävien tai vaikka vaan ihan oman itsensä seurassa?
Kun sitten tästä maailmasta tulee lähtö, niin mitä se sinua sillä hetkellä lohduttaa edes yhden bitcoinin vertaa, kuinka paljon ahersit jonkun multimiljardiyhtiön kassaa kasvattaen? Itse siitä et kuitenkaan tienaa ikinä kuin jotain hiluja.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä Mika paukautti typerimmän ajatuksen aikoihin. Jos vaikka hän itse kokee ettei elämässä ole muuta kuin työnteko niin fine, tehkööt sitten 24/7 töitä. Mutta jos hän kuvittelee että tämän tulisi olla jotenkin yleismaailmallinen ohjenuora ja elintapa niin hän ei selkeästi käsitä edes alkeita siitä miten yhteiskunnat (etenkin länsimaalaiset) toimivat.
Mitä käsittämätöntä typeryyttä.
Nyt meni sieltä ohi. Kyse ei ole mitä pitäisi meidän tehdä vaan siitä että hyvin paljon näin muut tekee.
Olen itsekin 7 kuukautta tehnyt joka viikko reilua 80 tuntia ja siihen tottuu. Lopettaa piti kun huomasin että eihän minun tarvitsekkaan nukkua...
Vierailija kirjoitti:
Kyberturvallisuusjohtaja = ei joka tapauksessa tee mitään, eli vapaapäivien ja lomienkaan kanssa ei ole niin tarkkaa.
Tämä. Toisaalta taas kun karjatalouden sivutuote osuukin tuulettimeen niin kyberturvallisuusjohtaja on ensimmäinen jolla on syytä olla kärryillä missä mennään. Ettei se ihan helppo duuni ole.
Olisi kiva kun siellä Vastaamossakin olisi ollut joku kyberturvallisuuspomo hommissa.
No siis nämä yritysjohtajien 80-tuntiset työviikot ovat sitä, että jossain golfkentällä puhutaan puhelimeen 2 tuntia terassilla ja se on sitten sitä "työaikaa" kun tuli pari työjuttua hoidettua siinä paskanpuhumisen seassa.
Ei tuokaan missään pimeässä luolassa koodaa 80 tuntia viikossa vaan on vain "koko ajan tavoitettavissa" eli siitä ne työtunnit tulevat kun vastaa paljussa takapihalla klo 21 puheluun jostain Amerikasta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä se onkin, kun jokaisen haave pitäisi olla kaatua hautaan saappaat jalassa. Elämästä ei pidä nauttia, vaan tehdä töitä. Työtä tekemällä rikastuu. Hekin, joilla on elämässä muutakin innostavaa kuin raha. Töissä voi tienata, kun on ahkera. Yritysjohtaja varmaan tekeekin töitään 80h viikossa matalalla palkalla ja ilman lisiä tai etuja. Samalla tavalla kuin tavallinen työväki. Niinhän me kaikki kannetaan kortemme kekoon.
Mä vaan mietin, että kun sitä maallista rikkautta ei saa täältä mukaansa. Ei yhden yhtä luottokorttia, ei senttiäkään, ei mitään ei voi mukaansa ottaa. Niin mitä sillä tekee?
Eikö riitä, että on koti, vaatetta, ruokaa?
Kootkaa aarre taivaaseen, ei maan päälle, missä koi syö ja ruoste raiskaa, sanoi jo eräs 2000 vuotta sitten.
Paikallista sopimista niin kyllä se siitä! Ei mikään pyhä lehmä!
Huhuh, töissä joka päivä ja siihen vielä pakolliset kotityöt päälle. Perheelle ja ystävillekin pitäisi järjestyä aikaa. Herra Huawei taitaa olla itse poikamies ja työlleen omistautunut eikä siksi ymmärrä ns. todellisen elämän päälle. Tietää siis kaiken hinnan muttei minkään arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä Mika paukautti typerimmän ajatuksen aikoihin. Jos vaikka hän itse kokee ettei elämässä ole muuta kuin työnteko niin fine, tehkööt sitten 24/7 töitä. Mutta jos hän kuvittelee että tämän tulisi olla jotenkin yleismaailmallinen ohjenuora ja elintapa niin hän ei selkeästi käsitä edes alkeita siitä miten yhteiskunnat (etenkin länsimaalaiset) toimivat.
Mitä käsittämätöntä typeryyttä.
Jep. Kyllä osaa ottaa päähän nämä tyypit, jotka vilpittömästi uskovat, että kaikkien pitää aina tehdä kaikki juuri niinkuin he itse tekevät! Yksilölliset erot, mitä ne sellaiset muka on?
Ja niin, olen itsekin kova tekemään töitä (päivätyöni lisäksi teen säännöllisen epäsäännöllisesti myös sivutointa freelancerina) ja jopa nautin siitä. Kuitenkin tiedän tasan tarkkaan tarvitsevani kuukauden kesäloman ja lyhempiä taukoja pitkin vuotta. Muuten ei synny ideoita, joista molemmat työni ovat sataprosenttisen riippuvaisia. Lomaan on vielä kolmisen viikkoa ja aivot alkavat uhkaavasti muistuttaa kuivaksi väännettyä rättiä...
Jos tämä henkilö istuisi sen 80 h/vko siellä Kiinassa liukuhihnalla tekemässä niitä firmansa laitteita kiinalaisella tuntipalkalla ja edelleen olisi sitä mieltä, että jeesjees, tykkään tästä, niin sanoilla olisi jotain katetta.
Tai jos hän olisi siellä Afrikassa jossain hengenvaarallisessa kaivoksessa 80 h/vko kaivamassa niitä raaka-aineita, joita firmansa tuotteisiin tarvitaan ja olisi edelleen sitä mieltä, että elämä on mansikoita, niin sanoilla olisi jotain pohjaa.
Jos hän istuu jossain nahkatuolissa ilmastoidussa pilvenpiirtäjätoimistossa, syö hienoja lounaita ja lentelee maailmalla paikasta toiseen eikä likastu housunpolvet eikä ole kädet rasvassa, niin ei ole sanomaan yhtään mitään.
Millon sit leikkisin kissani kanssa?