Huawein suomalaisjohtajan radikaali ajatus: Seitsenpäiväinen työviikko heti käyttöön Suomessa – ”Minulla ei ole neljään vuoteen ollut kesälomaa”
”En oo koskaan pitäny kesälomaa, enkä pidä!”
Itse sovin juuri pomon kanssa että jäänkin kesälomalle jo viikkoa aikaisemmin ensi viikon jälkeen. En halua 55-vuotiaana näyttää seitsemänkymppiseltä niinkuin tämä Mika.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/huawei-johtajan-radikaali-ajatus-sei…
Kommentit (634)
Ai kamala! Toi on kun haudasta noussut! Ehkä ois kannattanut pitää sitä lomaa välillä ja hidastaa tahtia.
Vierailija kirjoitti:
Yks Sanna kehui tekevänsä jopa 40 työtuntia viikossa
Pitääkö joka helvetin paikkaan ängätä tätä politiikkaa ?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se mitä Kiinassa on meitä vastassa. Ahkeria ja älykkäitä ihmisiä.
Jaa paikoissa missä minä olen ollut töissä tehdään ihan normaalia työpäivää.
Tuo on oikeasti ihan kamalan vanhan näköinen, harmaammilla ja harvemmilla hiuksilla tai ilman voisin uskoa 80-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Maailman huippua ei taideta saavuttaa virka-ajalla. Siitä hän oli huolissaan, että Eurooppa on jäänyt jälkeen Yhdysvaltojen ja Aasian teknologiakehityksestä.
Työaikoja voi porrastaa tai ottaa sen verran työntekijöitä, että heitä riittää useampaan vuoroon. Työnantaja ei vain ole valmis maksamaan tästä.
Jos elää tehdäkseen töitä, niin mikäs siinä. Jos tekee töitä elääkseen, niin ei kiitos. Mulla ei ole kuin yksi elämä, en ole ajatellut sitä työnantajalle lahjoittaa surkeaa korvausta vastaan
Ei tarvii vissiin olla kovin fiksu, että pääsee Huaweilla johtajaksi. Riittää että osaa nuolla persettä ja kehuskella lehdessä kuinka kova on tekemään töitä.
Olin naimisissa tällaisen miehen kanssa. Elämä oli pelkkää työntekoa, parisuhde tai kaverisuhteet jäivät aivan taka-alalle. Se aika mikä töiltä jäi, piti käyttää nukkumiseen ja kuntoiluun, jotta jaksaa taas painaa. Lapset itkevät edelleen isän henkistä poissaoloa, illat pitkät erilaisissa telecon-neuvotteluissa vaikka olisi lapset isällään.
Niin paljon aiheuttanut henkistä pahoinvointia ympärilleen. Mitä tavoiteltavaa tuossa on? Että voi joskus todeta tehneensä hitosti rahaa, mutta samalla kaikki oikeasti merkitykselliset ihmissuhteet hassattu?
Vierailija kirjoitti:
Olin naimisissa tällaisen miehen kanssa. Elämä oli pelkkää työntekoa, parisuhde tai kaverisuhteet jäivät aivan taka-alalle. Se aika mikä töiltä jäi, piti käyttää nukkumiseen ja kuntoiluun, jotta jaksaa taas painaa. Lapset itkevät edelleen isän henkistä poissaoloa, illat pitkät erilaisissa telecon-neuvotteluissa vaikka olisi lapset isällään.
Niin paljon aiheuttanut henkistä pahoinvointia ympärilleen. Mitä tavoiteltavaa tuossa on? Että voi joskus todeta tehneensä hitosti rahaa, mutta samalla kaikki oikeasti merkitykselliset ihmissuhteet hassattu?
Minulla on myös sukulainen, joka ylpeilee sillä, että joka ilta kotona vasta lasten nukkumaanmenon jälkeen. Lapset eivät tunne isäänsä, ja vaimo tekee kaikki kotityöt oman päivätyönsä lisäksi. On varmaan hienoa miettiä sitten joskus kuolinvuoteellaan, että eipä haittaa vaikka ei nähnyt lasten kasvavan, pääasia että oli aina töissä.
Eikö Mika löydä parempaa työpaikkaa? Taitaa olla demari, ajatusmalli ainakin täsmää: mulla on kurjaa, joten kaikilla muillakin pitää olla kurjaa.
Sehän on ihan johtajan oma valinta jättää kesälomat pitämättä. Olisi varmasti voinut pitää kaikki lomansa milloin vaan, niin halutessaan. Tässä jutussa johtaja nostaa itseään ehkä hieman turhaan jalustalle mielestäni.
Jotenkin surullista, että eletään työlle ja jonkun toisen omistamalle yritykselle. Totuushan on se, että Mika on pelkkä työntekijä, joka kuollessaan unohdetaan, korvataan uudella työntekijällä ja firma jatkaa. Ymmärrän, että oman yrityksen puolesta painetaan töitä niska limassa silloin tällöin, mutta en ymmärrä, että kumarretaan jotain Huaweita, jolle oikeasti et loppupeleissä merkkaa mitään. Mika, se Huawei jatkaa ihan ilman sinuakin, olet täysin korvattavissa. Mietitkö oikesti kuolinvuoteellasi, että "onneksi painoin duunia niin pirusti Huawein eteen."
Miten esimerkiksi kahvilat, ravintolat, kulttuurikohteet, erikoisliikkeet yms. palvelut pysyisivät pystyssä, jos kaikki tekisivät 7pv työviikkoa? Kuka ehtisi tai jaksaisi käydä niissä? Pitäisikö valtion virastotkin olla jatkossa auki ma-su vai koskeeko Mikan vaade ainoastaan yksityissektoria? Kävisivätkö lapsetkin koulussa tai tarhassa ma-su?
ÄÄNESTÄKÄÄ OIKEISTOA niin saadaa ay-liike alas ja sitten päästään nauttimaan 80h työviikosta, 7päivää viikossa minimipalkalla. Oi onnea!
Ennen aikojaan vanhentuneella ja stressaantuneella pärställä ja olemuksella ei kannata markkinoida näin radikaaleja ideoita. Äijähän on kuin haudasta noussut. En minä ainakaan halua olla Mikan iässä tuon näköinen.
Naama kuin vanha kenkä. Kyllä kannattaa raataa pitkää päivää kun näyttää 8kymppiseltä 🤔
Vierailija kirjoitti:
Työn tuottavuus /h on Suomessa maailman huippua. Ei kaukoidässä.
Näinpä. Työn tuottavuus ei kasva lineaarisesti töissä käkityn ajan funktiona. Ai että kun saisin takoa tämän näiden paksukallojen umpiluuhun, että menisi se oppi perille.
Jenkeissä työajasta hirveän iso osa menee (työmatkojen lisäksi) kaiken maailman paskanjauhantaan, pomojen perseennuolentaan ja kaiken maailman oheishöhään, milloin on mitäkin hyväntekeväisyyskävelyä joidenkin halvatun heinänuhaisten marsujen inhalaattorien rahoittamiseksi.
Kaukoidässä esim. Japanissa taas mitään, ei niimpal mitään tapahdu ilman pomojen hyväksyntää, ja kaikenlainen improvisointi tai mikä tahansa vähänkään sooloilulta etäisesti haiskahtavakaan saa aikaan lähinnä veren poistumisen työntekijöiden kasvoilta. Kukaan ei myöskään ota vastuuta mistään, joten jos pomon pöydältä häviää klemmari, saa joku asiaan liittymätön siitä täysin aiheettomasti runtua. Lukekaa vaikka Amélie Nothombin "Nöyrin palvelijanne", sillä pääsee hyvin alkuun.
Lopuksi: on jotenkin käsittämättömän ummehtunutta ja 80-lukulaista brassailla pitkillä työpäivillä. Päin vastoin, työviikkoa voisi entisestään lyhentää ja työtä jakaa useampien kesken. Samoin tuotantoa voisi edes hieman hilata poispäin suunnitellun huononemisen syvästä päädystä. Näin säästäisimme niin maapalloa kuin tavallisen sukankuluttajan hermoja.
Jokainen tekee niinkuin itse tykkää. Tuolla elämäntyylillä tuppaa vaan olemaan yksinäinen ja terveys menee.
Itse yrittäjänä joudun kauden ollessa kiireisimmillään tekemään töitä paljon, pahin viikko taisi olla 132 tuntia mutta sen jaksaa vain sen hetken eikä mitenkään pystyisi olemaan säännöllistä. Toki jos joku muu hoitaisi kodin, pihan, lapset, toisi valmiin ruoan nenän eteen... aivan kaiken niin voisihan sitä elämänsä täyttää pelkästään työnteolla ja nukkumisella. Tykkään tehdä paljon töitä mutta pidän tiukasti kiinni myös vapaa-ajasta. Sitä täytyy olla perheelle ja itselle.
Eipä tuossa kansan näkökulmasta olisi mitään järkeä, jollei samalla siirrytä 100% kommunistiseen järjestelmään.
Yli 55-tuntinen työviikko voi tutkimusten mukaan olla hengenvaarallinen, ja Kiinassa monet nuoret ihmiset tappavat itsensä, koska eivät yksinkertaisesti jaksa 80-tuntisia työviikkoja.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007981316.html