Naisia pepuille läpsineiden läpsyttelijöiden rikostutkinta ei jatku. Poliisi: "Toivottavasti he ovat ymmärtäneet"
"Tutkinnanjohtaja Jutta Antikainen kertoo Ylelle, että teosta oli epäiltynä kolme nuorta, jotka olivat kaikki paljastuneet alle 15-vuotiaiksi.
– Toivottavasti he ovat ymmärtäneet, ettei tämä ollut välttämättä hirveän hyvä juttu, Antikainen toteaa Ylelle."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9c479105-1103-4853-9541-cfd54e5f6662
Kiitos, poliisi ja Suomen lainsäädäntö <3 Kyllä nyt meni varmasti oppi perille, kun tarpeeksi toivotaan.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
– Toivottavasti he ovat ymmärtäneet, ettei tämä ollut välttämättä hirveän hyvä juttu, Antikainen toteaa Ylelle."
No tuskin 😂 oppivat vain että naisia saa läpsiä ilman seuraamuksia.
Melkoisen vähättelevä asenne. Tuosta kun voi saada senkin kuvan, että tuollainen läpsiminen nyt niin kamalan väärinkään ole..
Perseenläpsijät pitää lähettää Siperiaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo pojat on poikia -kommentti taisi olla sarkasmia.
ei voi koskaan tietää, koska vieläkin ihan liian moni käyttää sitä tosissaan. esimerkki: kerrot että pojat kiusaa sua koulussa, se kuitataan sillä että ne vain tykkäävät susta. ei oteta mitään toimia, että saataisiin loppumaan, vaan mennään vain oletuksella että kiusaaminen on hyväntahtoista.
Minulle tämä kävi jo tarhassa. Valitin naishoitajalle pojasta, joka kiusasi minua ja hoitaja vaan naureskeli ja kisoitteli, että ehkä poika on ihastunut minuun. Tämä tyttölapsien koulutus alkaa nuorena!
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin pamautan täysiä nyrkillä, jos joku mies/poika läpsii. Eivät läpsi toiste.
Tuo on vähintään lievä pahoinpitely.
Ahaa. Kun perseelle käy 14-vuotias niin se on voivoi, mutta kun se tekee 15-vuotias niin silloin teolla saattaa ollakin jotain seurauksia?
Onko sillä tekijän iällä mikä merkitys uhrille jonka koskemattomuutta on rikottu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei voi koskaan tietää, koska vieläkin ihan liian moni käyttää sitä tosissaan. esimerkki: kerrot että pojat kiusaa sua koulussa, se kuitataan sillä että ne vain tykkäävät susta. ei oteta mitään toimia, että saataisiin loppumaan, vaan mennään vain oletuksella että kiusaaminen on hyväntahtoista.
Minulle tämä kävi jo tarhassa. Valitin naishoitajalle pojasta, joka kiusasi minua ja hoitaja vaan naureskeli ja kisoitteli, että ehkä poika on ihastunut minuun. Tämä tyttölapsien koulutus alkaa nuorena!
Toisaalta tilanne voi hyvin olla, että tyttö kiusaa poikaa, jolle todetaan "Rakkaudesta se hevonenkin potkii"
Vierailija kirjoitti:
Ahaa. Kun perseelle käy 14-vuotias niin se on voivoi, mutta kun se tekee 15-vuotias niin silloin teolla saattaa ollakin jotain seurauksia?
Onko sillä tekijän iällä mikä merkitys uhrille jonka koskemattomuutta on rikottu?
Sama ongelma, jos sinun käsilaukun/lompakon varastaa 14 vuotias vs. 15 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rinnakkaisluokkalainen poika työnsi minut kiviportaisiin takaraivo edellä, ihan vaan koska huvitti. Opettaja saarnasi ensin minulle, että minun pitäisi oppia kaatumaan oikein ja ottaa käsillä vastaan. Tönäisijästä sanoi "rakkaudesta se hevonenkin potkii" Juupa juu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti, kenen etu tämä on että tuollainen käytös on Suomessa käytännössä täysin sallittua, koska mitään seurauksia ei tule? Jos jonkun naisen miesystävä kävisi vähän moikkaamassa poikia teot nähdessään, niin häntä rangaistaisiin kovimman mukaan. Tapahtuuko oikeus Suomessa?
Kun tekijät ovat alle 15 vuotiaita, niin se asettaa omat ongelmansa nykykäytännössä. Mikäli tekijä olisi yli 15 vuotias, niin mikä sinusta olisi sopiva rangaistus ja miten ehdottamasti rangaistus suhtautui esim. näpistykseen, kadulla toisen haukkumiseen tai kadulla toisen lyömiseen rangaituksineen?
Tuota alaikärajaa pitää laskea 12-vuoteen, koska muissakin asioissa alaikärajoja on laskettu (ajokortin saa nykyisin käytännössä jokainen halukas jo 17-vuotiaana) tai ainakin halutaan laskea (äänestysikä alkaisi jo 16-vuotiaana) eli ei ole enää nykyaikaa että rikosoikeudellinen vastuu alkaa vasta 15-vuotiaana.
Ja ihan jokaisen sellaisen rikoksen osalta rangaistuksia pitää koventaa missä kajotaan toisen fyysiseen koskemattomuuteen tavalla tai toisella.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma, jos sinun käsilaukun/lompakon varastaa 14 vuotias vs. 15 vuotias.
Toki tuo ongelma tulee minkä tahansa ikärajan kohdalla vastaan, mutta silti tuota alaikärajaa pitäisi laskea nykyisestä 15 vuodesta 12 vuoteen.
Hmm… Heidät pitää laittaa seurantaan. Seuraavaksihan voivat vaikka tunkea sormenpäätä persvakoon kouraistessaan jonkun takamusta ja silti ei olisi muka rikos. Jos ovat myös tirkistelijöitä, niin saattavat olla tulevia raiskareita. Kehitys pitää pysäyttää heti, koska he ovat jo teini-iässä. Jos heidän seksuaalisuutensa kehittyy nyt siihen suuntaan, että kiihottuvat naisten negatiivisista reaktioista, ei sitä voi enää aikuisuudessa korjata.
Luulen, että läpsiminen on oireilua, mikä johtuu ilmastonmuutoksesta ja koronasta, sekä tietysti näköalattomuudesta.
Jepjep, näitä tänne lisää tosiaan toivotaan. Kikkarapäisiä perseelleläpsijöitä jo lapsina.. aikuisena sitten.. tiedätte varmaan. Eiköhän koiteta saada lähivuosina tulevilla vaaleilla muutosta aikaiseksi ettei käy niinkuin Ruotsille, jossa on alueita minne ei ko. maan alkuperäisten kansalaisten kannatakaan harkita menemistä.
Valittakaa kansanedustajille. Mitä täällä vingutte.
Ja ne, joiden vanhempia tämä koskee, eivät osaa lukea suomea.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että läpsiminen on oireilua, mikä johtuu ilmastonmuutoksesta ja koronasta, sekä tietysti näköalattomuudesta.
Unohdin mainita sen ilmeisimmän syyn oireilulle, eli rasms " min.
Vierailija kirjoitti:
Valittakaa kansanedustajille. Mitä täällä vingutte.
Ja ne, joiden vanhempia tämä koskee, eivät osaa lukea suomea.
Villi veikkaus, mutta 10-15 vuotiaita kantasuomalaisiakin lapsia, jotka syyllistyvät erilaisiin rikoksiin. Lain suhteen eroa ei ole tekijän taustalla. Iän osalta tilanne on sama riippumatta tekijän taustasta.
Edelleen tekijän iästä riippumatta. Millainen rangaistuksen tulisi olla jos kadulla läpsäiset tuntematonta takapuolelle? Miten ehdotettu rangaistus eroaisi siihen, jos varastaisin kadulla tuntemattomalta tai löisin kyseistä tuntematonta nyrkillä?
Tuollaiset potkulauta pojat kun sattuisi kohdalle niin voisi ihan vähän oikaista kämmentä kohdalla.
Kerran stadissa rautatietunnelissa tuli joku jätkä juoksukaljojen kanssa kaupasta ja kamppasin sen ovelta, hyvin meni turvalleen , kaljat jäi siihen, vartijat tulivat kohta perään ja otin kaljat itselleni, kukaan ei sanonut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Perseenläpsijät pitää lähettää Siperiaan!
Perseenläpsijä Siperiaan, turpaanvetäjälle sakkoja/ehdollista ja raiskaajalle ehdollista/ehdotonta? Erikoinen rangaistusmalli minusta.
14-vuotiaita (tai senkin alle) olevia pikkupoikia.
Ihan riittävä rangaistus oli julkinen nöyryytys (todennäköisesti poikien lähipiiri ja kaverit tietää keistä kyse), mediamylläkkä ja rikoksesta epäily kuulusteluineen.
Suomen poliisilla on tässä asiassa maalaisjärkeä. Ihan kakaroitahan noi vielä on.
Veikkaan ettei yhdellekään noista jäänyt se käsitys että asia oli täysin okei.
Enkä tiedä kyseisiä poikia. En asu Helsingissä enkä sen kummemmin edes seurannut koko juttua.
On silti fiilis että rangaistus oli ihan oikea suhteutettuna tekoihin. Ja ennen kuin huudat että ei tullut rangaistusta niin lue toinen lauseeni jonka kirjoitin.
Vähän suhtellisuuden tajua.
Eri asia jos kyse olisi ollut aikuisista miehistä.
Kun tekijät ovat alle 15 vuotiaita, niin se asettaa omat ongelmansa nykykäytännössä. Mikäli tekijä olisi yli 15 vuotias, niin mikä sinusta olisi sopiva rangaistus ja miten ehdottamasti rangaistus suhtautui esim. näpistykseen, kadulla toisen haukkumiseen tai kadulla toisen lyömiseen rangaituksineen?