Oletko mokannut lomareissulla?
Minulle aina sattuu ja tapahtuu lomaillessa ja osa mokista sellaisia, jotka naurattaa pitkään.
Viime kesänä tehtiin klassinen moka, kun oli vuokrattu mökki. Osoite mapsiin ja menoksi. Mökin seinässä oli avainkaappi, johon meillå oli koodi. Koetettiin koodeja kymmeniä kertoja, soitettiin vuokraajalle ja istuttiin lopulta rappusille avaamaan kylmät juomat, kun ei saatu vastausta. Jonkin ajan päästä pihaan ajoi autollaan pariskunta, joka ihmetteli, miksi ihmeessä me ollaan leiriydytty heidän mökin terassille. Hups, oltiinkin naapurimökillä.
Kommentit (519)
Kolme ihanaa viikkoa kirjoitti:
Olimme Rhodoksella ja lähdimme viettämään viimeistä iltaamme hotellin ravintolaan.Kaikki matkatavarammekin olimme pakanneet valmiiksi.Hyvästelimme tutuksi tullutta henkilökuntaa ja surimme lähtöä,kunnes joku henkilökunnasta sanoi,että ettehän te vielä lähde.Olimme molemmat katsoneet väärin lähtöpäivän ja iloksemme saimme vielä yhden kokonaisen päivän ja illan Rhodoksella.Ai että olimme onnellisia.
Tais mennä ryyppy pitkäksi jos ei edes tiedä mikä päivä .
Jätin matkalaukkuni Malagan lentokentällä siksi aikaa seinän viereen, että lähdin käymään vessassa. Kun tulin takaisin, matkalaukku oli poissa. Kävin tietysti kyselemässä virkailijoilta ja kaikki aloittivat heti kauhean saarnan, että matkalaukkua ei saa koskaan jättää vartioimatta. En sitten tiedä, miten olisi pitänyt toimia, että pääsen vessaan, koska hätä oli kova, eikä niihin Malagan pieniin vessakoppeihin mahdu matkalaukku mukaan. Onneksi siellä oli vain vaatetta ja kenkiä, eikä mitään arvokasta.
Vierailija kirjoitti:
En ole mokannut. Miksi olisin?
Jos et ole mokannut, et ole lomaillut.
17-vuotiaana matkustin yksin ensimmäistä kertaa elämässäni. Olin matkustanut Lontooseen ja ottanut Kilroyn kautta mahdollisimman halvan majoituksen. Tarkoitus oli viettää pari päivää Lontoossa ja sen jälkeen matkustaa Jenkkeihin erään ryhmän mukana.
Majoitus oli rauhallisella alueella paikassa, jossa vastaanotto oli eri rakennuksessa kuin itse huoneet. Seuraavana aamuna oli tarkoitus lähteä kiertelemään kaupunkia, niin huoneen ulko-ovi ei avautunut. Yritin vaikka mitä, mutta ovi ei avautunut. Kaiken järjen mukaan sen piti olla auki asennossa, kun olin sen aamulla avannut.
Aloin jo hätääntyä, ja katsoin ikkunasta ulos, niin huomasin jonkun miehen kävelevän kadulla. Huusin "HELP" ja kerroin, että olin jumissa hotellihuoneessa. Ystävällisenä brittinä hän tuli auttamaan minua, ja avasi oven heti ensimmäisellä yrityksellä. Olin todella nolo, eikä elämässäni ole hävettänyt niin paljon. Mies vain nauroi ja totesi, että sellaista sattuu ja lisäsi, että huomasitko, että ovet ovat hiljattain maalattu, ja siksi ovat niin jäykkiä.
Parin päivän Lontoossa kiertelyn jälkeen oli tarkoitus lentää Jenkkeihin. Tämä tapahtui ennen kännyköitä ja olin huolissani, miten herään aamulla ajoissa. Kävin kysymässä vastaanotosta herätyskelloa. Englantini oli kohtalainen, mutta ymmärsin vastaanoton selityksen, että hän tuo myöhemmin herätyskellon huoneeseni, koska kysyi huoneennumeroa.
Herätyskelloa ei alkanut kuulua, ja olin huolissani, ettei heillä ehkä ole herätyskelloa. Kyseessä kuitenkin pikkuhotelli, jossa taisi respakin mennä kiinni aikaisin. Päätin sitten valvoa koko yön, etten varmasti nuku pommiin.
Aamulla huoneen oveen koputettiin. Se oli respan henkilö. Hän oli ihmeissään, että olin valvonut koko yön, koska hänhän oli luvannut tulla herättämään. Kielimuuri.
Vika moka tapahtui, kun lähdin Gatwicikille. Ajattelin, että varmasti ehdin perille, kun menen taksilla. Paha virhe - taksi oli järkyttävän kallis ja matka kesti. Junamatka olisi ollut huomattavasti halvempi ja nopeampi. Paluumatkalla tiesinkin sitten ottaa junan.
Vierailija kirjoitti:
Jätin matkalaukkuni Malagan lentokentällä siksi aikaa seinän viereen, että lähdin käymään vessassa. Kun tulin takaisin, matkalaukku oli poissa. Kävin tietysti kyselemässä virkailijoilta ja kaikki aloittivat heti kauhean saarnan, että matkalaukkua ei saa koskaan jättää vartioimatta. En sitten tiedä, miten olisi pitänyt toimia, että pääsen vessaan, koska hätä oli kova, eikä niihin Malagan pieniin vessakoppeihin mahdu matkalaukku mukaan. Onneksi siellä oli vain vaatetta ja kenkiä, eikä mitään arvokasta.
Tiedän tunteen. Lentokentillä on usein säilytyslokeroita matkatavaroille, mutta ne on monella kentällä ihan oudossa paikassa. Itse olen pyrkinyt siihen, että menen ensin läpi lähtöselvityksestä ja sitten kun olen saanut matkalaukun luovutettua, menen vasta vessaan. Matkustin ennen koronaa työn takia paljon, ja monesti se matkalaukku oli painavakin, kun mukana esitteitä yms. Eipä sellaisen ison matkalaukun kanssa viitsi vessoihin ahtautua. Hki-Vantaalla on melko tilavat vessat, mutta yleensä lentokentillä ne on noita minikoppeja ja pitkät jonot.
Hukkasin sekä oman että matkakumppanin Interrail-passin. Siinä kohtaa tuli kyllä itku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Lentokentillä on usein säilytyslokeroita matkatavaroille, mutta ne on monella kentällä ihan oudossa paikassa. Itse olen pyrkinyt siihen, että menen ensin läpi lähtöselvityksestä ja sitten kun olen saanut matkalaukun luovutettua, menen vasta vessaan. Matkustin ennen koronaa työn takia paljon, ja monesti se matkalaukku oli painavakin, kun mukana esitteitä yms. Eipä sellaisen ison matkalaukun kanssa viitsi vessoihin ahtautua. Hki-Vantaalla on melko tilavat vessat, mutta yleensä lentokentillä ne on noita minikoppeja ja pitkät jonot.
Olen muutaman kerran raahautunut painavan matkalaukun kanssa vessaan. Yleensä juna-asemalla.
Ensin raahaat matkalaukkua alas jyrkkiä rappusia, maksat kassaneidille, vain huomataksesi, että siinä on sellainen porttisysteemi, josta mahtuu vain ihminen, eikä matkalaukku. Muutaman kerran olen yrittänyt työntää matkalaukkua siitä alapuolelta, mutta ei se oikein onnistu.
Olen sitten päätynyt jättämään sen portin ulkopuolelle, koska täytyy olla tosi hullu varas, jos lähtee jyrkkiä portaita pitkin raahaamaan matkalaukkua. Ja yleensä en viivy vessassa kauan, jos ei ole jonoa.
Vierailija kirjoitti:
Yksikseen jätettyjä laukkuja pidetään maailmalla yleisesti vaarallisina, koska sellaisissa saattaa olla pommi.
Vierailija kirjoitti:
Meille ”annettiin” väärä bussin lähtöaika, kun ilmoittauduttiin matkatoimiston retkelle Rodoksella. Kaikessa rauhassa kierrettiin aamulla ostamassa tuliaisia. Eihän siellä muita shoppailijoita juuri ollutkaan, koska Rodoksella suuri osa myymälöistä ja ulkokojuista avaa ovensa vasta myöhemmin. Kun tultiin hotellille, minun puhelimessa oli monta soittoa ja tekstiviesti oppaalta, että missä olette, bussi odottaa hotellin edessä. Tietysti tarkistin heti ensimmäisenä, mitä retken maksukuitissa luki ja se oli tyyliin retki klo 14 ja kello oli ehkä puoli kaksi. Soitin oppaalle, joka sanoi, että tulkaa taksilla perään, ehditte vielä mukaan, koska bussi on juuri viimeisellä hotellilla ottamassa kyytiin porukkaa. Olin melko tuohtunut, kun bussille saavuttiin, mutta sitten katsottiin yhdessä esitettä ja kyllähän siinä selvästi luki, että bussi lähtee klo 14 lomakohteesta, mutta tarkemmat hotellilta hakuajat näette oman hotellinne ala-aulasta. En ihan varmaksi noita kellonaikoja enää muista, mutta retkestä tuli silti mukava kokemus.
Apua. Kuinka näin hölmö voi olla. Miten normaalisti ehdit bussiin, junaan, lentokoneeseen??
Maltalla rannalla puoleksi ajattelematta virtsasin mielestäni johonkin pisuaariin,. Ihmettelin paikan ”avonaisuutta” ja sitä, että lorotellaan suoraan lattialle. Sitten tajusin sen olevan suihkukopin. Ja olin vielä selvinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Lennettiin kaverin kanssa eri paikoista Italiaan samoihin aikoihin, tarkoitus oli tavata Genovan lentokentän edessä. Siinä aikamme soiteltiin ja ihmeteltiin ettei löydetä toisiamme, kunnes lopulta kävi ilmi että hän oli vahingossa päätynyt Geneveen.
Kuinka törppö voi olla, että päätyy ei edes vain eri kaupunkiin, vaan eri maahan?
Mahtaisiko sama henkilö joutua "vahingossa" Yhdysvaltoihin, siellä on useampiakin Genova/Geneve -nimisiä paikkoja?
Varasin perheellemme matkan Berliiniin. Tarkoitus oli yöpyä Berliinin ympäristössä kolmessa eri hotellissa; kylpylähotellissa, Lego Landin viereisessä hotellissa ja sit Berliinin keskustassa. Mokasin sen keskimmäisen eli Lego Landin hotellin kanssa, koska se sijaitsi 800 km päässä Berliinistä... tajusin sen sinä aamuna, kun olis pitänyt vaihtaa hotellia. Todettiin miehen kaa, että ei taideta lähteä ajamaan. Saatiin lisäyö ekaan hotelliin, mutta voi jestas, että ärsytti.
Suurin mokani on ylipäätään ollut lähteä kesämökkiä pidemmälle suotta stressaamaan, hikoilemaan ja matkalaukkuja raahailemaan. Lähinnä vaimon mieliksi siihen suostuin. Enää en sitä virhettä tee. Säästyy rahat ja hermot.
Vierailija kirjoitti:
Useamman kerran lentänyt Malagaan. Toistaiseksi olen aina löytänyt vessoja, joihin on mahtunut myös matkalaukkuni.
Ei oma moka, mutta kerran satamassa kuuntelin vierestä, kun joku puhui paniikkipuhelua. Kyseessä oli luokkaretken valvoja, jonka oppilaat olivat jo lähteneessä laivassa, josta hän itse oli myöhästynyt :O.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Eksyin Helsingissä Redissä ja myöhästyin junasta. Lisähuomiona, että olin aiemmin käynyt Helsingissä 2 kertaa elämäni aikana; 6. Lk luokkaretkellä ja yo-kirjoitusten jälkeen pääsykokeissa. En vieläkään käsitä, miten ihminen voi joutua ostoskeskuksessa niin hukkaan.
Jos on kyse kauppakeskus Redistä, niin tuo ei pid paikkaansa. Redi on avattu vuonna 2018 eli 3 vuotta sitten. Et voi mitenkään käydä siellä 12 vuotiaana ja noin 18-vuotiaana...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Eksyin Helsingissä Redissä ja myöhästyin junasta. Lisähuomiona, että olin aiemmin käynyt Helsingissä 2 kertaa elämäni aikana; 6. Lk luokkaretkellä ja yo-kirjoitusten jälkeen pääsykokeissa. En vieläkään käsitä, miten ihminen voi joutua ostoskeskuksessa niin hukkaan.
Jos on kyse kauppakeskus Redistä, niin tuo ei pid paikkaansa. Redi on avattu vuonna 2018 eli 3 vuotta sitten. Et voi mitenkään käydä siellä 12 vuotiaana ja noin 18-vuotiaana...
Ei tuossa niin väitettykään, vaan kirjoittaja oli käynyt ylipäätään Helsingissä kahdesti ennen tuota Redin eksymiskeikkaa
Tää naurattaa vieläkin, vaikka tästä on vuosia aikaa.
Ihan täällä Suomessa junalla olin matkustamassa ensimmäistä kertaa yksin noin 2kymppisenä. Yksi vaihto oli matkan aikana.
Kun seisoin laiturilla ja tarkastelin paikkalippuani, johon oli merkattu tietysti myös vaunun numero mietin, lähdetäänkö nuo vaunut laskemaan veturista vai perästä päin. Arvelin pelata varman päälle ja kävin kysymässä konduktööriltä, että kummassa päässä vaununi on, ja hän viittoi kävelemään perävaunuja kohti, taisi olla kolmanneksi viimeisin vaunu.
Lähdin kävelemään oikeaa vaunua kohti laiturilla, ja kun viimein olin lähes oikean vaunun ovella, ovi sulkeutui. Hätkähdin hieman, käännyin ympäri ja lähdin kävelemään edellisen vaunun ovea kohti, kun sekin sulkeutui. Lähdin juoksemaan matkalaukkua vetäen ja toista olalla kantaen paniikissa taas seuraavaa vaunua kohti, kunnes näin senkin sulkeutuvan, mutta joku toinen matkustaja käveli vaunun ovelle, painoi nappia ja ovi avautui. Hemmetti sitä häpeää kun tajusin, että ne ovet voi itse vielä avata... Käännyin takaisin ja menin sisään ekasta vaunun ovesta ja kävelin vaunujen läpi omaan vaunuuni, aivan hiestä märkänä (oli helle ja paniikki). Kun pääsin istumaan paikalleni, tärisin aivan vietävästi ja häpesin, mietin kuinka jengi katsonut sitä mun sekoilua vaunuista käsin sekä laiturilla.. Haha, vaan kyllä tälle ollaan naurettu.
Olimme perheen kanssa viettämässä omatoimilomaa Barcelonassa. Majoitus Airb'n'b:n kautta lähiössä junaradan varressa. Ihan ei lentokentältä tullessa hahmottunut, mihin junaan olisi tarkoitus mennä ja tietty päädyttiin kyllä oikeaan suuntaan menevään, mutta ei jokapysäillä pysähtyvään lähijunaan vaan pikkuasemat väliin jättävään pikajunaan. Juna puksutti n. 40min ennen ekaa pysähdystä. Onneksi junassa Saimme hyvät neuvot, miten päästä oikeaan paikkaan.
Toinen kömmähdys oli parisuhdematkalla Pariisissa. Taas omatoimireissu. Hotelli oli ostettu palvelun kautta, joka menikin konkurssiin joitakin viikkoja ennen matkaamme. Tämän huomasimme Suomessa heti ja mieheni oli yhteydessä ko. hotelliin, jossa vakuutettiin, että varauksemme on kunnossa. Kun sitten saavuimme hotellille ei varauksesta ollut enää tietoakaan. Hotellilla kohauttelivat olkiaan ja pistivät kaiken konkurssin tehneen palveluntarjoajan syyksi. Vaikka mieheni oli ollut heihin yhteydessä. Emme jääneet asiaa harmittelemaan vaan etsimme toisen hotellin ja vietimme ihanan loman.
Miten se sinne oli päässyt? Eihän laivaan pääse kuin matkalipulla. Portti aukeaa, kun työntää lippunsa laitteeseen.