Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko mokannut lomareissulla?

Vierailija
03.06.2021 |

Minulle aina sattuu ja tapahtuu lomaillessa ja osa mokista sellaisia, jotka naurattaa pitkään.

Viime kesänä tehtiin klassinen moka, kun oli vuokrattu mökki. Osoite mapsiin ja menoksi. Mökin seinässä oli avainkaappi, johon meillå oli koodi. Koetettiin koodeja kymmeniä kertoja, soitettiin vuokraajalle ja istuttiin lopulta rappusille avaamaan kylmät juomat, kun ei saatu vastausta. Jonkin ajan päästä pihaan ajoi autollaan pariskunta, joka ihmetteli, miksi ihmeessä me ollaan leiriydytty heidän mökin terassille. Hups, oltiinkin naapurimökillä.

Kommentit (519)

Vierailija
21/519 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen mokannut. Söin kalaa Kroatiassa. Olen kala-allergikko, mutta naapuripöydässä syötiin jotain punaista, joka näytti pihviltä. Pyysin tarjoilijalta samaa annosta ja jep, kalaa oli. Huulet turposi valtaviksi, vaikka pari haarukallista vain ehdin syödä. Onneksi ei vakavampaa tullut, koska riski on, että myös hengitystiet turpoaa.

Vierailija
22/519 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää näitä! Rakastan muiden reissukertomuksia. Lomadiat ei kiinnosta mutta tarinat aina. Itse kun en ole ikinä käynyt aikuisiällä juuri missään mistä olisi perus kännisekoilua mielenkiintoisempaa tapahtunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/519 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole mokannut.  Miksi olisin?

Koska olet kontrollifriikki tylsimys joka ei uskalla elää?

Vierailija
24/519 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moka se on tämäkin. Mieheni piti varata suorat lennot Tunisiaan. Lennot hän varasikin, mutta välilaskulla Frankfurtissa. Meidän menomatka kesti yli 16 tuntia. Plus tietysti kotoa lentokentälle ja odottelut hki-Vantaalla ja Tunisiassa.

Vierailija
25/519 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla liittyy kieliin semmoista, että parin juoman jälkeen en osaa puhua vieraita kieliä muuten kuin omassa päässäni. Olen kysynyt Ruotsissa: ”kan jag få ettan”. Tarkoitin että yhden oluen, en mitään nuuskaa. Olen selittänyt brittipubissa, että In Finland we have also pretty towels. Piti selittää, että kauniita torneja, tarkoitin Näsinneulaa ja Puijon tornia. En mitään pyyhkeitä tarkoittanut mainostaa. Että eipä ihme, kun minua ei aina ymmärretä oikein. Ystäväni muuten yritti korjata tuota pretty towels-asiaa ja alkoi selittää Marimekosta, eli keskustelu ajautui Armi Ratiaan ja Kirsti Paakkaseen. Seuraavana aamuna naurettiin, että mahtoi ne meidät pubiin vieneet isännät olla ihmeissään, mitä nämä leidit höpöttää.

Vierailija
26/519 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen mokannut. Söin kalaa Kroatiassa. Olen kala-allergikko, mutta naapuripöydässä syötiin jotain punaista, joka näytti pihviltä. Pyysin tarjoilijalta samaa annosta ja jep, kalaa oli. Huulet turposi valtaviksi, vaikka pari haarukallista vain ehdin syödä. Onneksi ei vakavampaa tullut, koska riski on, että myös hengitystiet turpoaa.

Tiedän, mitä tarkoitat. Se on punaista tonnikalaa, jota Kroatiassa kasvatetaan altaissa. Olin Splitissä viikonloppureissulla työkavereiden kanssa ja me tilattiin hienossa ravintolassa tonnikalaa. Saatiin eteemme punaiset, vähän lihapihvin näköiset lätkät, jotka ei edes maistuneet kalalta. Oltiin ihan varmoja, että tilaukset menneet sekaisin, mutta hotellihuoneessa luettiin opasta, jossa kerrottiin tästä Kroatian erikoisherkusta, eli altaassa kasvatetusta tonnikalasta, jossa on tummanpunainen väri.

Vierailija
27/519 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt varsinaisesti moka, mutta oltiin lähdössä Pekingiin ja matkalla lentokentälle lentoyhtiöstä soitettiin, että lentomme on peruttu. Korvaava lento lähtisi 1,5 tuntia aiemmin eli siihen pitäisi keretä. Ajettiin loppumatka täysillä kentälle, ohitettiin pahoitellen kaikki lähtöselvityksessä olevat muut ihmiset ja ehdittiin kirjautua lennolle ihan vain muutama sekunti ennen kuin lähtöselvitys suljettiin. Juostiin oikealle portille ja käveltiin suoraan koneeseen. Meitä oli nelihenkinen perhe ja meidät kaikki oltiin sijoitettu hajapaikoille eri puolelle konetta, myös 6- ja 9- vuotiaat lapset. Matka meni kuitenkin oikein erinomaisesti. Kaikki meni siis oikein hyvin, mutta jos oltaisiin vaikka jääty yksiinkiin ylimääräisiin liikennevaloihin Helsingissä, niin ei varmaan oltaisi ehditty koneeseen.

Vierailija
28/519 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsovassa pienessä hotellissa 90-luvun lopussa. Respa kertoi, että hotlan alaovi menee lukkoon klo 23. Ei voitu edes kuvitella, että huoneen avaimella ei pääse sisälle klo 23 jälkeen. Siellä me seisottiin ulko-ovella baarireissun jälkeen kahdelta yöllä, eikä siihen aikaan ollut kännyköitä. Sattui käymään hyvä tuuri, koska jotkut hotellin asukkaat tuli tuuletusparvekkeelle ja saatiin niille huudettua, että apuvaaaa, tulkaa avaamaan alaovi. Tulivat ja päästiin sisään.

Meille kävi samoin keikan jälkeen Nizzassa, mutta jostain syystä kiivettiin jonkun nuoren miehen ikkunasta sisään, kenellekään ei tullut mieleenkään että sen ulko-oven olisi voinut käydä avaamassa.

Vierailija
29/519 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muisto menneiltä nuoruusvuosilta. Olin ihan hulluna Tomas Lediniin, vaikka olikin 20 vuotta minua vanhempi. Tyttöporukalla olimme 5 tähden hotellissa kanarialla ja ystäväni luuli näkevänsä Tomas Ledinin uima-altaalla. Minä tietysti panin parastani flirttaillakseni hänen kanssaan altaan toiselta reunalta, mutta en uskaltanut mennä puhumaan.

Illalla hotellin diskossa Tomas tuli seurueineen viereiseen pöytään. Huomattiin, että kyllä puhuvat ruotsia, Tomas se on. Minä tanssin häntä kohti, flirttailin ja lopulta uskaltauduin juttelemaan. Ei ollutkaan Tomas, vaan Anders Tanskasta. Andersin vaimo oli melko tyly minua kohtaan.

Vierailija
30/519 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ”annettiin” väärä bussin lähtöaika, kun ilmoittauduttiin matkatoimiston retkelle Rodoksella. Kaikessa rauhassa kierrettiin aamulla ostamassa tuliaisia. Eihän siellä muita shoppailijoita juuri ollutkaan, koska Rodoksella suuri osa myymälöistä ja ulkokojuista avaa ovensa vasta myöhemmin. Kun tultiin hotellille, minun puhelimessa oli monta soittoa ja tekstiviesti oppaalta, että missä olette, bussi odottaa hotellin edessä. Tietysti tarkistin heti ensimmäisenä, mitä retken maksukuitissa luki ja se oli tyyliin retki klo 14 ja kello oli ehkä puoli kaksi. Soitin oppaalle, joka sanoi, että tulkaa taksilla perään, ehditte vielä mukaan, koska bussi on juuri viimeisellä hotellilla ottamassa kyytiin porukkaa. Olin melko tuohtunut, kun bussille saavuttiin, mutta sitten katsottiin yhdessä esitettä ja kyllähän siinä selvästi luki, että bussi lähtee klo 14 lomakohteesta, mutta tarkemmat hotellilta hakuajat näette oman hotellinne ala-aulasta. En ihan varmaksi noita kellonaikoja enää muista, mutta retkestä tuli silti mukava kokemus.

Vierailija
31/519 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska kun edellinen viesti liippaa läheltä matkaoppaan elämää. Olin itse matkaoppaana 8 kk, kun olin juuri sosionomiksi valmistunut. Rakkaus vei asumaan Välimeren rannalle. Omia mokia sattuu ihan riittävästi ja turisteille vielä enemmän. Yksi ruotsalaisporukka oli tilannut matkatoimiston kautta kuljetuksen, mutta muistivat hotellin nimen väärin ja jäivät pois väärällä hotellilla. Koska hotellissa oli tilaa, olivat saaneet jäädä sinne yöpymään. Vaativat matkatoimistoa korvaamaan sen yön. Suomalaisnainen taas oli lukinnut itsensä kylpyhuoneeseen (lukko rikki) ja oli viettänyt siellä yön. Hotellin siivooja pelasti aamulla. Epäselväksi jäi, miksi hän oli laittanut oven lukkoon suihkuun mennessään, koska asui yksin. Eräs hauska väärinymmärrys tulee myös mieleen, kun meillä oli perhe, jonka mielestä hotellin aamiainen on aina samaa. Kysyin, ovatko he siis ostaneet aamiaisen suoraan hotellista, koska matkatoimiston kautta matka oli myyty ilman aterioita. Eivät olleet ostaneet, vaan menneet aamiaiselle, koska kaikki muutkin hotellin asukkaat näyttivät menevän.

Vierailija
32/519 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen selvinnyt reissuista käsittämättömän vähin vahingoin, mutta pari noloa juttua on toki käynyt. 

Olin ostamassa metrolippua ja maksoin kortilla, mutta laitoin kortin väärään aukkoon, eli siihen, johon syötetään setelit. Kone imaisi kortin sisäänsä, eikä asialle voinut tehdä mitään. Tilanne ratkesi onnellisesti, seuraavana päivänä huoltomiehet tulivat joka tapauksessa avaamaan konetta, ja sain kortin takaisin. Olisi voinut käydä paljon huonomminkin, olin yksin matkalla, minulla ei ollut paluulippua kotiin, ja käteistä ehkä parin sadan edestä. 

Toisella reissulla kavereiden kanssa kukaan ei muistanut laittaa kelloa soimaan sinä päivänä, kun hostellihuoneen varaus päättyi, ja heräsimme aamulla siihen, kun siivoojat koputtelivat oveen. Tuli aika kiire pakata tavarat ja häipyä. Hostelli oli edullinen ja nuorten turistien suosima, joten virkailija sääli meitä eikä laskuttanut ylimääräisestä yöstä, vaikka yliajalle mentiinkin. 

Samalla reissulla kävelin kaverin kanssa hyvin vilkkaalla turistikadulla, kunnes minua rupesi yhtäkkiä pyörryttämään. Se johtuu luultavasti matalasta verenpaineesta, sitä tapahtuu säännöllisesti eikä se ole vakavaa. Tuntui vain tosi nololta käydä istumaan keskelle katua ja painaa pää polvien väliin, sillä kaikki ohikulkijat varmaan luulivat, että olen ihan aineissa. 

Vierailija
33/519 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt ei ole oikeastaan minun eikä siskoni moka, mutta oltiin perhelomalla Turkissa ja saatiin ruokamyrkytys ravintolassa.

Syönnin jälkeen jäätiin vielä nautiskelemaan vesimelonia ja yhtäkkiä tuli tosi kurja olo. Äiti väitti, että johtuu liiasta auringosta ja menee ohi, kun juon jotain kylmää ja pureskelen niitä vesimelonipaloja. Sitten alkoi oksettaa.

Yritin juosta ravintolassa vessaan ja lopulta kun se löytyi, oksennus lensi kaaressa vessan oveen ja lattioille. Henkilökunta meni ystävällisesti siivoamaan sitä kauhistusta. Olin juuri syönyt vesimelonia, joten luulin, että oksennuksessa on verta joukossa. Kun tulin pöytään sanomaan, että pakko lähteä hotellille, siskoa alkoi oksettaa. Hän juoksi vessaa kohti, mutta sinne ei päästetty, kun oli minun oksennusten siivous kesken. Sisko juoksi ravintolasta ulos, muttei ihan ehtinyt, vaan oksensi suoraan ravintolan sisääntulolle valtavat määrät.

Minä näin sen kauempaa meidän pöydästä ja saman tien alkoi uudestaan oksettaa. Oksensin kukkaistutukseen.

Ehkä oppivat olemaan tarkempia elintarvikehygienian suhteen siinä ravintolassa.

No ei ollut kyllä kyseisen ravintolan moka. Ruokamyrkytys alkaa noin 2-2,5h syömisen jälkeen, eli enemmänkin epäilisin jossain juotua vettä, syötyä jätskiä tai aamiaista.

Vierailija
34/519 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokamyrkytys voi alkaa vaikka kahden päivän päästä. Harvinaista jos parissa tunnissa.

Vierailija
35/519 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ruokamyrkytys voi alkaa vaikka kahden päivän päästä. Harvinaista jos parissa tunnissa.

Voi alkaa alle kahdessa tunnissa. Riippuu aiheuttajasta. Tyypillisesti pilaantuneesta ruuasta tai vedestä tulee nopeasti oireita, oksentelu ja huono olo ensin ja muutaman tunnin päästä ripuli.

Vierailija
36/519 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Humalluin Espanjassa ja nain jonkun yhden illan hoidon kanssa.

N21

Ketjussa piti kertoa mokia eikä brassailla onnistuneilla lomamatkoilla.

Vierailija
37/519 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi alkaa alle kahdessa tunnissa. Riippuu aiheuttajasta. Tyypillisesti pilaantuneesta ruuasta tai vedestä tulee nopeasti oireita, oksentelu ja huono olo ensin ja muutaman tunnin päästä ripuli.

Meillähän oli aikoinaan henkilöstöravintolassa epidemia, joka pääsi valtakunnan uutisiinkin. Katkennut kylmäketju syynä. Ensimmäiset ilmoitukset tuli jo ennen lounasajan loppumista ja sen yhden iltapäivän aikana parikymmentä ihmistä sairastui.

Vierailija
38/519 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skotlannissa mun majapaikka oli yliopiston asuntolassa. Se oli sellainen laajahko alue. Olin kävellyt sieltä aika pitkälle, kävin pubissa ja kaupoissa ja vain käppäilin sinne tänne. Takaisinlähdön aikaan mulle tuli hillitön pissahätä ja kun bussia ei näkynyt eikä kuulunut, päätin ottaa  taksin. Ja sieltä kaarsikin taksi sopivasti kohdalle. Huidoin kovasti, taksi pysähtyi ja hyppäsin takapenkille. Kuski kysyi, että onko joku hätänä. Mä naureskelin, että no on aika kova vessahätä ja sanoin olevani menossa sinne asuntolaan. Hän vei minut nätisti perille, ei puhunut mitään, mutta kun yritin tarjota rahaa, hän ei ottanut, vaan hymyillen kertoi olevansa kampuspoliisi. Jestas että hävetti! Nykyään kyllä jo naurattaa. 

Olinhan mä huomannut, että jotain tekstiä oli auton kyljessä, mutta luulin tietty mainokseksi. Ja joku kylttikin oli katolla mutta en kiireessäni sitä katsonut tarkemmin kun piti päästä äkkiä istumaan ettei tule pissa housuun :D.

Vierailija
39/519 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt mikään hirveä moka, mutta nolotti kyllä oma ajattelemattomuus, jota onneksi edes vähän paikkasi se, että silloinen puoliso puhui maan kieltä toisena äidinkielenään. Oltiin lomamatkalla puolison lapsuuden asuinmaassa ja käveltiin lemmikkitarvikeliikkeen ohi ja sen edessä oli liikkeen omistajan koirat rauhassa nukkumassa. Mä sitten sen enempää ajattelematta, eläimiä rakastavana sanoin puolisolle, että "kato miten söpöjä koiria" ja lähdin lähestymään niitä aikomuksena silittää. No koirat ei sitten olleetkaan ihan niin ihmisystävällisiä, että olisivat tykänneet, kun tuntematon tyyppi tulee lässyttäen kohti aivan yhtäkkiä kun olivat nukkumassa ja ne alko rähisemään minulle. Olivat kuitenkin kiinni ja ei siinä mitään sattunut, mutta omistaja tuli ulos vähän äkäisenä ihmettelemään, että miksi menin härkkimään koiria ja puoliso pahoitteli mun puolesta 😅 En tiedä mikä aivopieru tuo multa oli, kun itsellänikin on aina ollut koiria ja tottakai tiedän, ettei vieraita koiria lähestytä ilman lupaa.

Vierailija
40/519 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agadirissä olin äitini kanssa uimassa meressä ja molemmille tuli pissihätä. Lähimpään vessaan oli ehkä kilometri, eipä auttanut muu kuin pissiä Atlanttiin.

Joskus on vahingossa hotellissa tullut mentyä väärälle ovelle ja yritetty avata sitä (aivan selvin päin todellakin, oli vain väärä kerros).

Mieheni joutui pissimään pulloon Italian rivieralla bussissa Genovaan mennessä, ei ollut vessaa bussissa eikä pysähdystaukoa. Vesipullo piti ensin tyhjentää vedestä lorottamalla vesi bussin penkkiin ... tyhjä aqua minerale naturale -pullo täyttyi sitten pissistä ja kannettiin se pokkana ulos autosta - onneksi pullo oli tummanvihreää muovia ja bussi melkein tyhjä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi