Helsinki alkaa jakaa ilmaisia kuukautissuojia kouluissa, aihe kuumensi valtuuston: ”Varmaan on kotona vanhoja t-paitoja, joista voi tehdä terveyssiteitä”
Vihreiden kaupunginvaltuutettujen Amanda Pasasen, Fatim Diarran ja Alviina Alametsän aloitteessa kuukautissuojien jakamista perusteltiin sillä, että vähävaraisille ihmisille kuukautisvälineisiin voi kulua merkittävä osa heidän toimeentulostaan, koska terveyssiteet ja tamponit voivat tulla hyvin kalliiksi.
ALOITETTA vastustettiin muun muassa siksi, että se nähtiin vääränä keinona puuttua vähävaraisten ongelmiin.
Kaupunginvaltuutettu Arja Karhuvaara (kok) ihmetteli, miten tällaisesta aiheesta edes keskustellaan kaupunginvaltuustossa.
”Nyt kun on muutenkin viherajattelua, niin ruvetaan terveystiedon tunneilla opettamaan, miten tehdään itse terveyssiteitä. Varmaan löytyy kotoa vanhoja t-paitoja, joista voi tarpeen vaatiessa tehdä terveyssiteitä”, Karhuvaara ehdotti.
Kommentit (1345)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksut nuoret kieltäytyvät muovitetuista siteistä, ei sellaisia voi käyttää, jos haluaa pelastaa maallon. Siteiden takia hakataan metsiä aukeiksi, nuoria ahdistaa ajatus siitä, että heidän kuukautistensa takia linnut on ilman koteja.
T-paita takapuolessako ne tiput pelastetaan?
Kuukuppi on keksitty. En ymmärrä miksi niitä ei voitu jakaa. Löytyy vieläpä kotimainen tuote Lunette.
Siteet sopii kaikille.
Kuukuppi taas ei sovi.
Ja sen takia sitä ei saa jakaa niille jotka voivat ja haluavat käyttää..?
Minä en laita vaippoja housuuni missään tapauksessa. Ei sovi minulle.
12-vuotiaasta alkaen? Keititkö sen samoilla kattiloilla missä teillä tehtiin ruokaa?
Mikä sinua vaivaa? Onko sinulla joku perversio tuohon kuukuppiin ruokakattilassa? Terve ihminen ei kirjoittele tuollaisia.
Olen käyttänyt tamponia 13-vuotiaasta asti, toki vähän arveluttaa kertoa sinunlaiselle tätä, mahdat kiihottua siitäkin.
Olen keski-ikäinen nainen. Tamponia en kyennyt käyttämään teininä. Vanhempien luona asuessa mitkään kestositeet tai kuukupit olisivat olleet jo ajatuksena mahdottomat, en olisi saanut niitä pestyä tarpeeksi hyvin mitenkään. Sen arvaa miten olisi käynyt, jos olisin salaa huuhtaissut ne hanan alla.
Eikö tässä sitten kannattaisi valistaa helsinkiläisiä vanhempia ja pureutua itse ongelmaan eikä vain lakaista sitä maton alle ? Näin asia ei tule ikinä kuntoon...
Ei valistus auta niitä tyttöjä, joiden kotona ei huolehdita lasten perustarpeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksut nuoret kieltäytyvät muovitetuista siteistä, ei sellaisia voi käyttää, jos haluaa pelastaa maallon. Siteiden takia hakataan metsiä aukeiksi, nuoria ahdistaa ajatus siitä, että heidän kuukautistensa takia linnut on ilman koteja.
Kuukuppi on keksitty. En ymmärrä miksi niitä ei voitu jakaa. Löytyy vieläpä kotimainen tuote Lunette.
Siteet sopii kaikille.
Kuukuppi taas ei sovi.
12-vuotiaasta alkaen? Keititkö sen samoilla kattiloilla missä teillä tehtiin ruokaa?
Mikä sinua vaivaa? Onko sinulla joku perversio tuohon kuukuppiin ruokakattilassa? Terve ihminen ei kirjoittele tuollaisia.
Olen käyttänyt tamponia 13-vuotiaasta asti, toki vähän arveluttaa kertoa sinunlaiselle tätä, mahdat kiihottua siitäkin.
Olen keski-ikäinen nainen. Tamponia en kyennyt käyttämään teininä. Vanhempien luona asuessa mitkään kestositeet tai kuukupit olisivat olleet jo ajatuksena mahdottomat, en olisi saanut niitä pestyä tarpeeksi hyvin mitenkään. Sen arvaa miten olisi käynyt, jos olisin salaa huuhtaissut ne hanan alla.
Eikö tässä sitten kannattaisi valistaa helsinkiläisiä vanhempia ja pureutua itse ongelmaan eikä vain lakaista sitä maton alle ? Näin asia ei tule ikinä kuntoon...
Ei valistus auta niitä tyttöjä, joiden kotona ei huolehdita lasten perustarpeista.
Luulisi että siinä kohtaa tuskin on ainoa ongelma ja tähän ei ole nykyisellään keinoja puuttua ?
Ja onhan valistuksen todettu toimivan monessa muussa tapauksessa niin miksi ei tässä... Ehkä taustalla ei ole teidän puheissa olevat ongelmat perheessä vaan joku ihan muu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siteet sopii kaikille.
Kuukuppi taas ei sovi.
Niinpä. Yksi yleinen syy siihen, että kuukuppi tai välttämättä tamponikaan ei sovellu, on että on neitsyt ja "pienet paikat". Ei siis kaikilla neitsyillä, mutta osalla. Tämä tilanne on teinitytöillä yleisempi kuin aikuisilla naisilla - suurin osa yläastelaisista ei ole vielä seksiä harrastanut, vaikka villit nettitarinat voivat muuta väittääkin. Siksi nimenomaan teineille järkevin vaihtoehto ilmaissuojaksi on side. Kestositeissä on haasteensa, koska niitä pitää pestä, mikä voi olla haastava järjestää jos perhe on kovin menkkatabuinen.
Aikuisella ei-neitsyelläkin voi olla emättimen kipuja, jotka tekevät kupin käytön mahdottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siteet sopii kaikille.
Kuukuppi taas ei sovi.
Luulisi että siinä kohtaa tuskin on ainoa ongelma ja tähän ei ole nykyisellään keinoja puuttua ?
Ja onhan valistuksen todettu toimivan monessa muussa tapauksessa niin miksi ei tässä... Ehkä taustalla ei ole teidän puheissa olevat ongelmat perheessä vaan joku ihan muu...
Yllätyssideratsauksia teinityttöjen koteihin ja vanhempien kuulustelemista pidät tehokkaampana ja järkevämpänä keinona auttaa?
Laukussa vai opettajan huoneessa niitä käytettyjä päivä pidettäisiin.
Tokmannissa oli juuri tarjouksessa Libressen siteet 3 pakettia 5,50 euroa. 96 sidettä sai 5,50 eurolla eli yhdelle siteelle tuli hinnaksi 5,7 snt. Kuukautisköyhyyttä ei Suomessa ole, ainoastaan tyhmyyttä jos ei osaa vertailla hintoja ja hyödyntää tarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siteet sopii kaikille.
Kuukuppi taas ei sovi.
Ja onhan valistuksen todettu toimivan monessa muussa tapauksessa niin miksi ei tässä... Ehkä taustalla ei ole teidän puheissa olevat ongelmat perheessä vaan joku ihan muu...Yllätyssideratsauksia teinityttöjen koteihin ja vanhempien kuulustelemista pidät tehokkaampana ja järkevämpänä keinona auttaa?
Et sitten muuta keksinyt... Kysytään uudelleen: eli jos lapsella on huonot olot kotona niin tällä hetkellä ei ole mitään keinoa siitä ilmoittaa tai kukaan ei voi siihen puuttua ? Paras apu on raha ?
No samapa tuo, Helsinki alkaa kuulostaa aika oudolta paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Tokmannissa oli juuri tarjouksessa Libressen siteet 3 pakettia 5,50 euroa. 96 sidettä sai 5,50 eurolla eli yhdelle siteelle tuli hinnaksi 5,7 snt. Kuukautisköyhyyttä ei Suomessa ole, ainoastaan tyhmyyttä jos ei osaa vertailla hintoja ja hyödyntää tarjouksia.
Tolla logiikalla ei ole minkäänlaista köyhyyttä.
Vertaile vaan hintoja niin kyllä ne rahat riittää...
Vierailija kirjoitti:
Vähävaraisilla harvoin on ylimääräisiä paitoja, joista tehdä rättejä, mitkä eivät kestä edes paria tuntia, ennen kuin pitää jo vaihtaa.
Siteet tehdään vanhoista vaatteista, ja kyllä kestävät ihan samalla lailla kuin kertakäyttöiset siteet kun laittaa kosteusimun siteeseen. Ei maksa paljoa mutta ei sitä rahaa tietysti ole jos ryyppää päivät.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kestositeitä on olemassa, mutta tuskin vähävaraisilla on varaa ostaa kaikki tarvittava niihin, vaikka kangas olisikin jo valmiina. Aika törkeä kommentti. Luulin, että se olisi tullut mieheltä, mutta naiselta.. Huh.
Sidepaketti maksaa alle euron, joten vuodessa noin 12-24e siteisiin ei ole kyllä paljon. En ehkä ole niin tämän aloitteen kannalla, että jaetaan ilmaisia suojia, mutta kouluissa täytyy toki olla tarjolla siteitä.
Sidepaketteja kuluu kuukaudessa useampi, joten tuo sinun summasi ei riitä alkuunkaan. Missä muuten myydään alle yhden euron sidepaketteja? Tänään juuri ostin siteitä kolme pakettia, yksi paketti maksoi 2,69 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai pojatkin saa niitä halutessaan ettei ole syrjintää?
Sinäkö kadehdit jopa terveyssiteitä vähävaraisilta teinitytöiltä? Miten voikin olla aikuisella (?) ihmisellä kurja elämä, ettei edes kuukautissuojia alaikäisille tytöille soisi. Toivottavasti sinä et milloinkaan saa lapsia.
Vanhempien kuuluu kustantaa tuollaiset.
Jos on toimeentuloasiakas niin tuesta nämä joutuu ostamaa. Meillä 3 tyttöä ja minä. Tuki on sama miehille ja pojille., joten on eriarvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarkoitukseen toimeentulo on ? Vai pitäisikö se lopettaa ja valtiolta saada lappuja oikeisiin heidän päättämiin oikeisiin hankintoihin eikä rahana ?
Ei alaikäiset kotona asuvat lapset saa toimeentulotukea. He ovat vanhempiensa rahoituksen armoilla. Kaikkien vanhemmathan eivät ole kiinnostuneita kustantamaan kuukautissuojia tyttärilleen.
No sitten koulussa jaetaan kaikille tytöille kuukauden ensimmäisenä päivänä 2 pakettia siteitä. Ei kai tässä voida köyhiä osoittaa sormella ja sanoa, että teille on nämä köyhäinapuna. Kaikille tai ei kenellekään.
Kyllä tuokin minulle sopii. Itse ajattelin lähinnä, että terkkarilta voisi käydä pyytämässä siteitä, jos niitä tarvitsee, ja silloin saisi vaikka sen pari pakettia kerrallaan eikä yhtä tai kahta sidettä.
Miltä terkkarilta? Meidän koulussa käy terkkari pari kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tolla logiikalla ei ole minkäänlaista köyhyyttä.
Vertaile vaan hintoja niin kyllä ne rahat riittää...
Sidepakettiin saa rahat vaikka keräämällä tyhjiä pulloja! Mutta kun aina pitää vain valittaa että kun ei rahat riitä yms.
Vierailija kirjoitti:
Tokmannilla t-paita 3.99.
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhutaan siis lapsista, jotka eivät voi etsiä alennuksia ympäri maita ja mantuja, mutta joiden täytyy saada käydä koulua rauhassa.
On itse asiassa täysin käsittämätöntä, että tätä asiaa ei ole aiemmin otettu huomioon. Miettikää, miten syvästi kouluviihtyvyyteen liittyvä asia tämä on, miten luonnollinen juttu on ja miten pieni taloudellinen panpstus tämä on. Mutta yksittäisille lapsille kerta kaikkiaan iso ongelma.
Aloitteen tekijöille kyllä Helsingissä kunnia ja ylistys.
Ne kestositeet on ihan kiva juttu, jos on aikuinen nainen ja saanut hormonikierukan. Teininä ne olisi minulla ainakin ollut yksi iso vitsi.
Ei minusta olisi ollut alakouluikäisenä pyykkäämään itse siteitä saati ompelemaan niitä. Suomessakin elää yli 10% lapsista köyhyysrajan alla, ihan varmana on joissain perheissä pulaa jopa siteistä. Muutenkin alkaa yleistyä käytäntö että esimerkiksi ravintoloiden vessoissa on kuukautissiteitä ja tamponeita, niin miksei näin voisi olla myös koulujen vessoissa? Jollekin alakoululaiselle voi olla aivan liian iso häpeä kysyä keltään onko lainata sidettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kestositeitä on olemassa, mutta tuskin vähävaraisilla on varaa ostaa kaikki tarvittava niihin, vaikka kangas olisikin jo valmiina. Aika törkeä kommentti. Luulin, että se olisi tullut mieheltä, mutta naiselta.. Huh.
Sidepaketti maksaa alle euron, joten vuodessa noin 12-24e siteisiin ei ole kyllä paljon. En ehkä ole niin tämän aloitteen kannalla, että jaetaan ilmaisia suojia, mutta kouluissa täytyy toki olla tarjolla siteitä.
Sidepaketteja kuluu kuukaudessa useampi, joten tuo sinun summasi ei riitä alkuunkaan. Missä muuten myydään alle yhden euron sidepaketteja? Tänään juuri ostin siteitä kolme pakettia, yksi paketti maksoi 2,69 euroa.
Miten runsaat kuukautiset oikein on jos useampi paketti kuluu???? Tokmannissa oli 32 kpl paketti 1,83 euroa. Ja merkkituote Libresse! Eikö 32 kpl riitä kuukaudeksi? Monelle riittää huomattavasti pienempikin määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siteet sopii kaikille.
Kuukuppi taas ei sovi.
Ja onhan valistuksen todettu toimivan monessa muussa tapauksessa niin miksi ei tässä... Ehkä taustalla ei ole teidän puheissa olevat ongelmat perheessä vaan joku ihan muu...Yllätyssideratsauksia teinityttöjen koteihin ja vanhempien kuulustelemista pidät tehokkaampana ja järkevämpänä keinona auttaa?
Et sitten muuta keksinyt... Kysytään uudelleen: eli jos lapsella on huonot olot kotona niin tällä hetkellä ei ole mitään keinoa siitä ilmoittaa tai kukaan ei voi siihen puuttua ? Paras apu on raha ?
No samapa tuo, Helsinki alkaa kuulostaa aika oudolta paikalta.
Jos ongelmana on vanhempien seksuaalinen häveliäisyys, niin mitä vanhempien tuloilla on sen kanssa tekemistä? Ilmaiset siteet ja ehkäisy nuorille auttavat vanhempiensa häveliäisyydestä kärsiviä nuoria.
Jos muita ongelmia kotona ei ole, miten tähän muuten voisi yhtä helposti ja halvalla puuttua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhutaan siis lapsista, jotka eivät voi etsiä alennuksia ympäri maita ja mantuja, mutta joiden täytyy saada käydä koulua rauhassa.
On itse asiassa täysin käsittämätöntä, että tätä asiaa ei ole aiemmin otettu huomioon. Miettikää, miten syvästi kouluviihtyvyyteen liittyvä asia tämä on, miten luonnollinen juttu on ja miten pieni taloudellinen panpstus tämä on. Mutta yksittäisille lapsille kerta kaikkiaan iso ongelma.
Aloitteen tekijöille kyllä Helsingissä kunnia ja ylistys.
Ne kestositeet on ihan kiva juttu, jos on aikuinen nainen ja saanut hormonikierukan. Teininä ne olisi minulla ainakin ollut yksi iso vitsi.
Miksi pitäisi olla hormonikierukka että voi käyttää kestositeitä?
Tottakai kuuluisi! Mutta kun kaikki vanhemmat eivät kustanna.