Helsinki alkaa jakaa ilmaisia kuukautissuojia kouluissa, aihe kuumensi valtuuston: ”Varmaan on kotona vanhoja t-paitoja, joista voi tehdä terveyssiteitä”
Vihreiden kaupunginvaltuutettujen Amanda Pasasen, Fatim Diarran ja Alviina Alametsän aloitteessa kuukautissuojien jakamista perusteltiin sillä, että vähävaraisille ihmisille kuukautisvälineisiin voi kulua merkittävä osa heidän toimeentulostaan, koska terveyssiteet ja tamponit voivat tulla hyvin kalliiksi.
ALOITETTA vastustettiin muun muassa siksi, että se nähtiin vääränä keinona puuttua vähävaraisten ongelmiin.
Kaupunginvaltuutettu Arja Karhuvaara (kok) ihmetteli, miten tällaisesta aiheesta edes keskustellaan kaupunginvaltuustossa.
”Nyt kun on muutenkin viherajattelua, niin ruvetaan terveystiedon tunneilla opettamaan, miten tehdään itse terveyssiteitä. Varmaan löytyy kotoa vanhoja t-paitoja, joista voi tarpeen vaatiessa tehdä terveyssiteitä”, Karhuvaara ehdotti.
Kommentit (1345)
Meillä oli koulussa näitä terveydenhoitajan vessassa, josta sai hakea. Loppui kun jotkut pällit liimaili niitä pitkin koulun seiniä ja heitteli roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksut nuoret kieltäytyvät muovitetuista siteistä, ei sellaisia voi käyttää, jos haluaa pelastaa maallon. Siteiden takia hakataan metsiä aukeiksi, nuoria ahdistaa ajatus siitä, että heidän kuukautistensa takia linnut on ilman koteja.
Tajusin tämän jo nuorena....mutta jos on runsaat kuukautiset, siinä ei joku t-paidan/ lakanan riepu paljon auta. Onneksi löytyy muitakin vaihtoehtoja.
Mikäli vähävaraisella perheellä ei ole varaa TAI pikemminkin halua ostaa nuorelle kuukautissuojia, kotikunta voisi kustantaa kaupoista saatavia pestäviä siteitä, luonnon merisienestä tehtyjä tamponeita tai kuukuppeja.
Eri asia, miten hauskaa on olla koulussa veriset rätit laukussa? Mietipä itse omaa nuoruuttasi?
Ja varmaan vielä hauskempaa sitten niitä verisiä rättejä kotona pyykkäillä niin että vanhemmat eivät huomaa. Jos perheessä ei ole halua ostaa lapselle kuukautissuojia, tuskin niitä kiinnostaa mahdollistaa kestotuotteiden hygienistä puhdistustakaan.
Tosi typerä ehdotus. Myös ylimielinen. Nykynaiset elävät niin liikkuvaisesti, että mikään kangaspala ei pyllyssä pysy. Ja vaatteet ovat sellaisia, että siteen pitää olla ohut, mutta superimukykyinen. Kotona ei sellaisia voi tehdä.
Sinä hullu muovitrollijankkaaja, esimerkiksi Vuokkoset merkiltä löytyy 10% biohajoavia siteitä, niitä sitten jakoon vaan, ihan sun kiusaksiki! Lällälläääää!
Tamponin teko olisi vielä halvempaa t-paidasta..
Vierailija kirjoitti:
Sinä hullu muovitrollijankkaaja, esimerkiksi Vuokkoset merkiltä löytyy 10% biohajoavia siteitä, niitä sitten jakoon vaan, ihan sun kiusaksiki! Lällälläääää!
Siis 100%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksut nuoret kieltäytyvät muovitetuista siteistä, ei sellaisia voi käyttää, jos haluaa pelastaa maallon. Siteiden takia hakataan metsiä aukeiksi, nuoria ahdistaa ajatus siitä, että heidän kuukautistensa takia linnut on ilman koteja.
T-paita takapuolessako ne tiput pelastetaan?
Kuukuppi on keksitty. En ymmärrä miksi niitä ei voitu jakaa. Löytyy vieläpä kotimainen tuote Lunette.
Siteet sopii kaikille.
Kuukuppi taas ei sovi.
Ja sen takia sitä ei saa jakaa niille jotka voivat ja haluavat käyttää..?
Minä en laita vaippoja housuuni missään tapauksessa. Ei sovi minulle.
12-vuotiaasta alkaen? Keititkö sen samoilla kattiloilla missä teillä tehtiin ruokaa?
Mikä sinua vaivaa? Onko sinulla joku perversio tuohon kuukuppiin ruokakattilassa? Terve ihminen ei kirjoittele tuollaisia.
Olen käyttänyt tamponia 13-vuotiaasta asti, toki vähän arveluttaa kertoa sinunlaiselle tätä, mahdat kiihottua siitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Lällällää 10 % :D :D Ownasit ihan itse itsesi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai pojatkin saa niitä halutessaan ettei ole syrjintää?
Saa jos on kuukautiset.
Tarkastaako joku tytöiltäkäänettä on kuukautiset? Sormpi pimppaan
Olen kuullut penis kateudesta, mutta kuukautiskateus on ihan uusi minulle. Kaikesta sitä voikin olla kateellinen. Turha väittää ettei ole kateutta. Jos kerran ei halua, että joku saa jotain, mitä itse ei saa, niin kateuttahan se on.
Sinullako ei ole rahaa omiin tussurätteihisi?
Ei ollut, kun olin 12. Lisäksi lasten ei kuulu ostaa niitä itse, koska vanhempien kuuluu tarjota lapselle minimissään perus hygieniatuotteet joihin kuukautissuojat kuuluu hammashygienian ja saippuan ohella. Jos et pysty lapsellesi tarjoamaan edes sitä minimiä, joka tarvitaan hygieniaan niin tee kaikille palvelus ja leikkauta itseltäsi lapsen tekoon tarvittavat elimet pois äläkä ikinä lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukuppi on keksitty. En ymmärrä miksi niitä ei voitu jakaa. Löytyy vieläpä kotimainen tuote Lunette.
Siteet sopii kaikille.
Kuukuppi taas ei sovi.
12-vuotiaasta alkaen? Keititkö sen samoilla kattiloilla missä teillä tehtiin ruokaa?
Mikä sinua vaivaa? Onko sinulla joku perversio tuohon kuukuppiin ruokakattilassa? Terve ihminen ei kirjoittele tuollaisia.
Olen käyttänyt tamponia 13-vuotiaasta asti, toki vähän arveluttaa kertoa sinunlaiselle tätä, mahdat kiihottua siitäkin.
Olen keski-ikäinen nainen. Tamponia en kyennyt käyttämään teininä. Vanhempien luona asuessa mitkään kestositeet tai kuukupit olisivat olleet jo ajatuksena mahdottomat, en olisi saanut niitä pestyä tarpeeksi hyvin mitenkään. Sen arvaa miten olisi käynyt, jos olisin salaa huuhtaissut ne hanan alla.
Tää halveksuu yksinhuoltajia.
Ylimielistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö kadehdit jopa terveyssiteitä vähävaraisilta teinitytöiltä? Miten voikin olla aikuisella (?) ihmisellä kurja elämä, ettei edes kuukautissuojia alaikäisille tytöille soisi. Toivottavasti sinä et milloinkaan saa lapsia.
Vanhempien kuuluu kustantaa tuollaiset.
Ilmaisia kondomeja on jaettu kouluissa 80-luvulta asti kaikenlaisista kesätapahtumista ja kampanjoista puhumattakaan. Kas kummaa, ei ole tullut ehdotuksia että köksän tunnilla poikaporukassa opetellaan tekemään omat kumit vaikka lampaansuolesta. Köyhimmät voi tuoda vaikka lenkinkuoria kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö kadehdit jopa terveyssiteitä vähävaraisilta teinitytöiltä? Miten voikin olla aikuisella (?) ihmisellä kurja elämä, ettei edes kuukautissuojia alaikäisille tytöille soisi. Toivottavasti sinä et milloinkaan saa lapsia.
Vanhempien kuuluu kustantaa tuollaiset.
Niin kuuluisi, mutta kaikki eivät silti kustanna. Lapsellehan se kostautuu, ei törkeille vanhemmille. Hyvä, että lapsia jatkossa autetaan.
Aprillipäivä meni jo , valitettavasti tämä sitten on totta.
Ilmainen ehkäisy, ilmaiset siteet , ilmaiset kondomit, ilmaiset huom.uudet lasten vaunut, ilmaiset perunat.
Ei ihme jos kouluun ei riitä rahaa kirjoihin ja vanhukset saa yhden vaipan per vrk, jota ei kukaan tule vaihtamaan. Terveyskeskus ei vastaa puhelimeen . Nämä nyt aluksi ja kirsikkana pääministerin syytös kuinka suurituloiset eivät kanna vastuutaan. Alkaa olla vähän liikaa vastuuta, jos 5000e liksalla, joka ei edes ole iso, pitää oman perheen lisäksi elättää koko rappu.
Kyllähän kestositeitä on olemassa, mutta tuskin vähävaraisilla on varaa ostaa kaikki tarvittava niihin, vaikka kangas olisikin jo valmiina. Aika törkeä kommentti. Luulin, että se olisi tullut mieheltä, mutta naiselta.. Huh.
Sidepaketti maksaa alle euron, joten vuodessa noin 12-24e siteisiin ei ole kyllä paljon. En ehkä ole niin tämän aloitteen kannalla, että jaetaan ilmaisia suojia, mutta kouluissa täytyy toki olla tarjolla siteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siteet sopii kaikille.
Kuukuppi taas ei sovi.
Olen keski-ikäinen nainen. Tamponia en kyennyt käyttämään teininä. Vanhempien luona asuessa mitkään kestositeet tai kuukupit olisivat olleet jo ajatuksena mahdottomat, en olisi saanut niitä pestyä tarpeeksi hyvin mitenkään. Sen arvaa miten olisi käynyt, jos olisin salaa huuhtaissut ne hanan alla.
Eikö tässä sitten kannattaisi valistaa helsinkiläisiä vanhempia ja pureutua itse ongelmaan eikä vain lakaista sitä maton alle ? Näin asia ei tule ikinä kuntoon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea sitä kuuleekin. Tuulahdus jostain 50-luvulta. Vai milloin niitä kangasrättejä kuukautissiteinä käytettiin.
Kestoside on arkea vuonna 2021. Aika outoa, että ympäristötietoiset nuoret käyttäisivät mitään muuta.
Vai onko niin, että ilmastonmuutosahdistus ja mikromuovipelko katoaa silloin, kun oma helppo elämä kiinnostaa enemmän kuin ympäristö.
Sä et selvästikään tiedä, millaiseksi tavallinen kangas menee kun se on kerran kunnolla uitettu veressä.
Järjetöntä sekoilua vihreillä.
Nyt on kyse lapsista. Vihaatko sinä alaikäisiä tyttöjäkin noin paljon?