Helsinki alkaa jakaa ilmaisia kuukautissuojia kouluissa, aihe kuumensi valtuuston: ”Varmaan on kotona vanhoja t-paitoja, joista voi tehdä terveyssiteitä”
Vihreiden kaupunginvaltuutettujen Amanda Pasasen, Fatim Diarran ja Alviina Alametsän aloitteessa kuukautissuojien jakamista perusteltiin sillä, että vähävaraisille ihmisille kuukautisvälineisiin voi kulua merkittävä osa heidän toimeentulostaan, koska terveyssiteet ja tamponit voivat tulla hyvin kalliiksi.
ALOITETTA vastustettiin muun muassa siksi, että se nähtiin vääränä keinona puuttua vähävaraisten ongelmiin.
Kaupunginvaltuutettu Arja Karhuvaara (kok) ihmetteli, miten tällaisesta aiheesta edes keskustellaan kaupunginvaltuustossa.
”Nyt kun on muutenkin viherajattelua, niin ruvetaan terveystiedon tunneilla opettamaan, miten tehdään itse terveyssiteitä. Varmaan löytyy kotoa vanhoja t-paitoja, joista voi tarpeen vaatiessa tehdä terveyssiteitä”, Karhuvaara ehdotti.
Kommentit (1345)
onko sulla kone kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen edustajilla ei taatusti ole vanhoista t-paidoista tehtyjä kuukautissuojia jalkoväleissään. Edes kuukautissuojia ei köyhimmillä lapsilla saisi olla,vaan nämäkin täytyisi ITSE kouluissa tehdä.TODELLA ala-arvoinen kommentti köyhien perheiden lapsille. EROA ARJA KARHUVAARA!!!!!!!!!
KYse oli juuri VANHOISTA T-PAIDOISTA! Haluatko SINÄ ommella tyttärellesi siteitä vanhoista rievuista,kysyn vaan,ompeletko?
Vihreäthän sitä ehdotti ja vastaus oli vihreille jotka suosivat kestovaippoja esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen edustajilla ei taatusti ole vanhoista t-paidoista tehtyjä kuukautissuojia jalkoväleissään. Edes kuukautissuojia ei köyhimmillä lapsilla saisi olla,vaan nämäkin täytyisi ITSE kouluissa tehdä.TODELLA ala-arvoinen kommentti köyhien perheiden lapsille. EROA ARJA KARHUVAARA!!!!!!!!!
Vihreiden kestävää kehitystä on kestovaipat, miksei sitten kestositeetkin? Halutaanko sitä maailmaa pelastaa vai ei?
Aikuiset voi omassa kodissaan keitellä ja pestä kestositeitä ja kuukuppeja, mutta se ei onnistu kaikilta vanhempien kanssa asuvilta lapsilta. Kuukautiset on teineille ihan hirveä riesa, miksi se on niin suuri synti, jos he pääsisivät sen suhteen edes muutaman vuoden helpommalla?
No ei ole ihme, jos häpeävät ja piilottelevat, kun aikuinen ihminenkin pitää kuukautisia hirveänä riesana. Ja miksi kuukupin keittely ei onnistuisi ihan jokaiselta, joka osaa vettä keittää?
Minulla kuukautiset tuli miten sattuu, yleensä huomasin alkamisen vessareissulla. Kiva oli olla päivä verisissä pikkuhousuissa. Kivut iski vasta sitten. Kohtu kramppasi, sattui, oksetti, vatsa oli sekaisin. Kuukautiskipuun ei saanut särkylääkettä. Nukkuminen oli huonoa kun pelotti, että sänkyyn menee verta, siitä seurasi huutoa kotona. Mihin ja miten minä sen kuukupin olisin tunkenut? Tamponikaan ei onnistunut.
Ompelukone? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihreiden kestävää kehitystä on kestovaipat, miksei sitten kestositeetkin? Halutaanko sitä maailmaa pelastaa vai ei?
Aikuiset voi omassa kodissaan keitellä ja pestä kestositeitä ja kuukuppeja, mutta se ei onnistu kaikilta vanhempien kanssa asuvilta lapsilta. Kuukautiset on teineille ihan hirveä riesa, miksi se on niin suuri synti, jos he pääsisivät sen suhteen edes muutaman vuoden helpommalla?
Miten tästäkin on tehty epänormaali kaikkia tyttöjä koskeva juttu? Vaikea uskoa että ihan hirveä riesa, minulle ihan normaalia, samoin neljälle siskolleni. Kuukautiset kuuluu naisen kehitykseen siitä ei mihinkään pääse. Se että siitä vouhkataa jonain outona ilmiönä on kyllä niin omituista. Miten tällainen häveliäisyys on vallalla nuorilla tytöillä? Minä kuulen harva se päivä vittua hoettavan joten en kauheasti heidän häveliäisyyteensä jaksa uskoa. Halutaan vain saada läpi kaikki mitä päähän pälkähtää.
Okei,alappa ompelemaan neljälle tytölle vanhoista tee-paidoista kuukautissuojia.
Jepjep.
Miksi alkaisin kun varaa on ostaakin kertakäyttöiset ja kehdataan puhua asiasta. Ei vastuuteta muita omista asioistamme.
Vihreet feministit ei käytä mitään suojia. Antavat veren valua vapaasti.
Törmäsin todella mielenkiintoiseen havaintoon liittyen just persut, kokoomus ja muu oikealle kovasti kallellaan oleva porukka, vaikkeivät olisi politiikassa mukana.
Näille henkilöille tyypillistä ajattelua on, että on lähipiiri ja ihmiset jotka he tuntevat. Mukaan kuuluvat työtoverit, harrasteporukat ja ihaillut ihmiset/esikuvat.
Sitten on se toinen porukka eli muut ihmiset. He eivät ole ihmisiä, vaan pelkkä konsepti. Ne Muut.
Omassa ja lähipiirin elämässä eivät päde samat säännöt kuin näille konsepti-ihmisille. Kun tässä tapauksessa kokkarirouvalla ja hänen läheisillään on kuukautiset, he saavat käyttää siteitä, kuukuppia, tamponia tai pillereitä. Mitä tahansa helpottamaan kuukautisarkea.
Mutta muut ihmiset ovat konsepti, joilla on konseptikuukautiset. Niitä ei siis oikeasti ole ja konseptikuukautisia voi ihan hyvin hoitaa t-paitarättiviritelmällä.
Samaa näkee aborttikielteisten porukassa usein; sinä et saa aborttia, konsepti-ihminen, mutta tuntemani konkreettiset ihmiset, kuten minä, tyttäreni tai vaimoni, saa kyllä hankkia abortin milloin tahansa, koska ei-toivottu raskaus pilaa konkreettisen elämän. Se ei voi pilata konsepti-elämää.
Tätä voi testata sillä, että jos tältä kansanedustajalta kysyttäisiin, että entäs hän ja hänen lähipiirin naiset, mitenkäs heidän t-paitaviritelmät on hoidettu, hän ei osaisi vastata tai kiertäisi asian jotenkin niin, että tämä ei kosketa heitä. No ei hänen mielestä kosketakaan, koska HE ovat IHMISIÄ ja ne muut ovat vain ajatustasolla olevia mielikuvitushahmoihin verrattavia pään tuotteita. Mielikuvituksessa kun mikä tahansa on mahdollista, myös se t-paitaside, mutta tosielämässä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tästäkin on tehty epänormaali kaikkia tyttöjä koskeva juttu? Vaikea uskoa että ihan hirveä riesa, minulle ihan normaalia, samoin neljälle siskolleni. Kuukautiset kuuluu naisen kehitykseen siitä ei mihinkään pääse. Se että siitä vouhkataa jonain outona ilmiönä on kyllä niin omituista. Miten tällainen häveliäisyys on vallalla nuorilla tytöillä? Minä kuulen harva se päivä vittua hoettavan joten en kauheasti heidän häveliäisyyteensä jaksa uskoa. Halutaan vain saada läpi kaikki mitä päähän pälkähtää.
Olette onnekkaita, sinä ja siskosi, jos kuukautisista ei ollut teille teininä vaivaa. Minulla alkoi suht myöhään 14-vuotiaana ja kyllä ne vaan oli hirveä riesa silloin, vaikka sain kyllä siteitä niin paljon kuin tarvitsin. Ne oli runsaat ja kivuliaat ja hankalat. Jouduin syömään rautaa, koska hemoglobiini oli niin alhainen, eikä ne siis ymmärtääkseni edes olleet mitenkään epänormaalin runsaat, voin vaan kuvitella miten kamalaa jollain muulla on. Ne ovat riesa edelleen päälle kolmekymppisenä. Normaalia juu, mutta jos saisi valita niin mieluummin olisin ilman. Nykyään vuodot on niukempia ja kipuja vähemmän, joten menee aika helpolla, enemmän häiritsee pms-oireet.
Kyllä mullakin oli kivuliaat menkat endometrioosin vuoksi ja poissaoloja tuli. Silti niihin en koskaan ole suhtautunut riesana, ihan vain asiana. Ja miten kestositeet nyt sit helpottavat kuukautiskipuja niin, että ei olisi riesaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole sellaista kuukautisköyhyyttä, johon lääkkeeksi tulisi jakaa ilmaisia siteitä. Jokainen perhe on oikeutettu sosiaalitukiin. Jos perhe ei suostu näistä rahoista ostamaan tytöille kuukautissuojia, niin asia tulee korjata sosiaalityön keinoin, koska tuollaisessa perheessä on paljon muutakin vialla.
Ja miksi ihmeessä vihreät vastustavat tässä asiassa kestävää kehitystä, kun sitä kaikissa muissa asioissa niin voimakkaasti puolustavat?
Voihan ne jaettavat olla noita Vuokkosten biohajoavia siteitä. Kotimaisiakin.
Ja niin kauan kun kunta maksaa vessapaperit niin voidaan hyvin maksaa koulupäivän aikana tarvitut siteetkin. Eihän ne niin kalliita ole, niin kuin moni tässä ketjussa toistelee...Koulussa voidaan myös tehdä lasu jokaisesta tytöstä, joka siteitä hakee ja sitten käydään neuvottelut siitä, onko kyseessä huostaanoton paikka. Jos perhe ei anna lapselle rahaa kuukautissuojien hankintaan, on muutakin vialla ja siihen tulee puuttua heti. Yhteiskunnan tarjoama raha ei voi ylenpalttisena valua samojen perheiden hyväksi eli köyhinkin perhe saa sosiaalietuuksia niin paljon, että rahattomuus ei voi olla este siteiden hankkimiseen.
Paljonko me olemme valmiita maksamaan siitä, että naiset saavat maksutta kuukautissuojat ja nuorille annetaan maksuton ehkäisy, mutta vanhukset eivät saa vaippoja maksutta, heiltä peritään maksu.
Mun RIKKAAT JA HYVÄTULOISET vanhemmat ei ostaneet mulle siteitä eikä antaneet rahaa siteisiin. Tässä ei ole nyt rahavirrasta kyse vaan siitä että kaikki tytöt ei saa siteitä. Mun vanhemmat ei olisi yhtään enempää ostaneet niitä vaikka olisivat saaneet rahaa siihen.
Lasu ei ongelmaa poista sillä lapsi häpeää niin paljon tilannetta että ei kehtaa kertoa siitä kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisihan tytöille kustantaa kuukupit jos jotain on pakko kustantaa ne lienee järkevimmät vaikka maksavatkin 20e kipale.
Ei se oikein ole vaihtoehto nuorille tytöille, ei edes kaikille naisille. Harva pystyy käyttämään tamponejakaan heti kuukautisten alkaessa.
Tamponihan on ihan eri asia kuin kuppi. Kuppia voi käyttää ihan jokainen (pl. epämuodostumat) ja minkä ikäinen vain.
No kuule kyllä se vaan on hiton vaikeaa nuorella jolla se pienin tamponikin sattuu. Ei sitä ny joku 12 v ole ehkä halukas venyttelemään emättimen aukkoa riittäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole ihme, jos häpeävät ja piilottelevat, kun aikuinen ihminenkin pitää kuukautisia hirveänä riesana. Ja miksi kuukupin keittely ei onnistuisi ihan jokaiselta, joka osaa vettä keittää?
Ei sitten onnistu muutaman siteen pitäminen laukussa varalta sekä särkylääke kuten yleensä naiset tekee?
Minulla kuukautiset tuli miten sattuu, yleensä huomasin alkamisen vessareissulla. Kiva oli olla päivä verisissä pikkuhousuissa. Kivut iski vasta sitten. Kohtu kramppasi, sattui, oksetti, vatsa oli sekaisin. Kuukautiskipuun ei saanut särkylääkettä. Nukkuminen oli huonoa kun pelotti, että sänkyyn menee verta, siitä seurasi huutoa kotona. Mihin ja miten minä sen kuukupin olisin tunkenut? Tamponikaan ei onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette onnekkaita, sinä ja siskosi, jos kuukautisista ei ollut teille teininä vaivaa. Minulla alkoi suht myöhään 14-vuotiaana ja kyllä ne vaan oli hirveä riesa silloin, vaikka sain kyllä siteitä niin paljon kuin tarvitsin. Ne oli runsaat ja kivuliaat ja hankalat. Jouduin syömään rautaa, koska hemoglobiini oli niin alhainen, eikä ne siis ymmärtääkseni edes olleet mitenkään epänormaalin runsaat, voin vaan kuvitella miten kamalaa jollain muulla on. Ne ovat riesa edelleen päälle kolmekymppisenä. Normaalia juu, mutta jos saisi valita niin mieluummin olisin ilman. Nykyään vuodot on niukempia ja kipuja vähemmän, joten menee aika helpolla, enemmän häiritsee pms-oireet.
Niin. Sinulla ei ole normaalit kuukautiset joten voisi ajatella niin että isolla osalla ei tuota ongelmaa ole. Ja hommaa hormonikierukka se lopettaa vuodot. Tai tee jotain herrantähden.
On ihan normaalit kuukautiset, nykyään ei edes erityisen runsaat. Hormonit vie seksihalut, kuivattaa limakalvot ja aiheuttaa jatkuvan hiivan, joten ei niitä kiitos. Oikeasti, miksi yritätte väittää jotenkin epänormaaliksi hoitoa vaativaksi sairaudeksi asiaa, joka on tosiasiassa yleinen ja täysin normaali osa hyvin monen naisen elämää! Se, että se on normaalia ei poista sitä, että kyseessä on asia josta on vaivaa ja se voi ihan täysin normaalin rajoissakin olla hankala riesa. Puhumattakaan niistä, joilla on vaikeita kipuja tai todella runsaat vuodot. Minä sentään pärjäsin aina yhdellä siteellä kerrallaan, toisin kuin jotkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan Suomessa oo oikeesti niin köyhä ettei ois rahaa kuukautissuojaan. Kyse on vaan priorisoinnista.
Ihan varmasti semmonen joka väittää niin, ois voinu jättää jotain sen kuukautissuojapaketin arvoista ostamatta.
Tietysti nuo kolme naispoliitikkoa väittää niin, jotta ne sais tän suoran tulonsiirron naisille perusteltua paremmin.
Paitsi alaikäinen lapsi, jos hän ei mistään saa rahaa. Tai jos ei ole lupa lähteä yksin kaupoille eikä vanhemmilla voi ostattaa.
Aika monta juttua voitas sitte perustella että yhteiskunnan on pakko maksaa se koska voi olla joku alaikäinen lapsi jolla ei oo siihen varaa. Se ois itseasiassa loputon lista.
Hammasharja, vessapaperi, shampoo...
Haloo. Ei kouluun nytkään tarvitse viedä omia vessapapereita ja saippuoita. Hammashoitolasta saa hammasharjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisihan tytöille kustantaa kuukupit jos jotain on pakko kustantaa ne lienee järkevimmät vaikka maksavatkin 20e kipale.
Ei se oikein ole vaihtoehto nuorille tytöille, ei edes kaikille naisille. Harva pystyy käyttämään tamponejakaan heti kuukautisten alkaessa.
Tamponihan on ihan eri asia kuin kuppi. Kuppia voi käyttää ihan jokainen (pl. epämuodostumat) ja minkä ikäinen vain.
No kuule kyllä se vaan on hiton vaikeaa nuorella jolla se pienin tamponikin sattuu. Ei sitä ny joku 12 v ole ehkä halukas venyttelemään emättimen aukkoa riittäväksi.
Voi luoja entäs se side? Hiertää prsettä on epämukava? Miten ihmeessä minä siskoni sekä tyttäreni ollaan pärjätty kun täällä kompuroidaan jo alkumetreillä?
Vierailija kirjoitti:
No onpas yllättävää, että tällainen aivopieru tuli oikealta laidalta. onhan se nyt pöyristyttävää, että vähävaraisille annettaisiin jotain.
Ajatella, kaljaan ja tupakkaan on rahaa mutta ei rätteihin.
Kyllä ne siteet maksaa. Etenkin jos ostaa vähän laadukkaampia ja on runsaat kuukautiset. Älkääkä aina ehdottako tamponeja ja kuukuppeja. Ne on epäkäytännöllisiä ja vaikeita. Varsinkin nuorena kun paikat on piukat ja arat eikä menkoista ole vielä tullut vuosien tuttua rutiinia.
Mä selvisin menkoistani pelkillä siteillä. En oppinut koskaan tamponeja käyttämään vaikka välillä kokeilinkin. Kuukuppi tuntui jo ajatuksenakin ällöttävälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritäpä tulla tunkemaan kovaa kipua aiheuttava ja menkkaoireitani pahentava kuppi minun toosaani niin tungen sen sulle sinne missä ei aurinko paista.
Olisit varmaan ehdottanut kuukuppia myös minulle, kun menkat alkoivat 9-vuotiaana?
Ette ota lainkaan huomioon, että tässä EI puhuta mistään 15-16-vuotiaista teineistä, vaan tytöistä. Kuukautiset on monella jo ala-asteella 10-ikävuoden molemmin puolin. Sinne vaan sullomaan kuukuppia!
Hirveetä valitusta menkoista täällä. Eikö ole ketään, joka odotti menkkojen alkamista? Kaveriporukassa oli noloa olla viimeinen jolla alkoi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne siteet maksaa. Etenkin jos ostaa vähän laadukkaampia ja on runsaat kuukautiset. Älkääkä aina ehdottako tamponeja ja kuukuppeja. Ne on epäkäytännöllisiä ja vaikeita. Varsinkin nuorena kun paikat on piukat ja arat eikä menkoista ole vielä tullut vuosien tuttua rutiinia.
Mä selvisin menkoistani pelkillä siteillä. En oppinut koskaan tamponeja käyttämään vaikka välillä kokeilinkin. Kuukuppi tuntui jo ajatuksenakin ällöttävälle.
Eikä maksa, sellaisessa mittakaavassa että sitä pitäisi yhteiskunnassa kuulutella.
Kiva kun täällä ruoditaan kaikkien kuukautiskivut ja kolotukset sekä meneekö tamponi sinne vai mikä ois hyvä. Lopettakaa avautumiset omasta prseestänne, kysymyshän on kokoomuslaisen valtuutetun vastaus vihreiden ehdotukseen ja siitä on pöyristytty. Minusta vastaus oli ihan asiaa kun ajattelee vihreiden agendaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan uskaltanut ennen kuin aloitin seksielämän jo täysi-ikäisenä. Nuoren tytön paikat ovat sellaiset, että vaikka sen tamponin tai kupin saisi sisään, ei ole varmaa, saako sen ulos.
En vastusta sitä, että koulussa olisi siteitä tarjolla. Vaikkei niitä nyt varta vasten juuri köyhille tytöille jaettaisi vaan ylipäätään jos jollakulla alkaa menkat yllättäen tai side pettää tms.
Kai niitä ennenkin on terkkarilta voinut tarpeeseen saada mutta sinänsä hyvä ajatus kyllä.