Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsinki alkaa jakaa ilmaisia kuukautis­suojia kouluissa, aihe kuumensi valtuuston: ”Varmaan on kotona vanhoja t-paitoja, joista voi tehdä terveys­siteitä”­

Vierailija
03.06.2021 |

Vihreiden kaupungin­valtuutettujen Amanda Pasasen, Fatim Diarran ja Alviina Alametsän aloitteessa kuukautis­suojien jakamista perusteltiin sillä, että vähävaraisille ihmisille kuukautis­välineisiin voi kulua merkittävä osa heidän toimeentulostaan, koska terveyssiteet ja tamponit voivat tulla hyvin kalliiksi.

ALOITETTA vastustettiin muun muassa siksi, että se nähtiin vääränä keinona puuttua vähävaraisten ongelmiin.

Kaupungin­valtuutettu Arja Karhuvaara (kok) ihmetteli, miten tällaisesta aiheesta edes keskustellaan kaupunginvaltuustossa.

”Nyt kun on muutenkin viher­ajattelua, niin ruvetaan terveystiedon tunneilla opettamaan, miten tehdään itse terveyssiteitä. Varmaan löytyy kotoa vanhoja t-paitoja, joista voi tarpeen vaatiessa tehdä terveyssiteitä”, Karhuvaara ehdotti.

Kommentit (1345)

Vierailija
381/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

yääääkk kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnontampoonit on käteviä. Sen voi pestä lavuaarissa eikä tarvitse laittaa muun pyykin joukkoon jos se hävettää.

Lisäksi tein puuvillakankaasta siteen jos tulee ohivuotoja. Näillä kahdella oon selvinnyt jo pari vuotta.

Ällöttävää,epähygieenistä. EN voisi käyttää lavuaaria jossa joku ois uittanu pimpparättejä. Toiv et keittiön lasvuaarissa. Hommaa nyt ees sanko asiaa varten.

Eli uudet lavuaarit myös kaikille kun jotkut pesevät siteitään lavuaarisssa. Ja erittäin todennäköisesti myös pesevät lavuaarin sen jälkeen mutta joitakin tökkii pelkkä ajatus, joten lavuaaritkin on kilpailutettava, kai nämäkin kuuluu saada ilmaiseksi?

Vierailija
382/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö 16 v oo jo niissä hommissa. Nuoremmat kaupasta siteet tai tamppoonit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksen edustajilla ei taatusti ole vanhoista t-paidoista tehtyjä kuukautissuojia jalkoväleissään. Edes kuukautissuojia ei köyhimmillä lapsilla saisi olla,vaan nämäkin täytyisi ITSE kouluissa tehdä.TODELLA ala-arvoinen kommentti köyhien perheiden lapsille. EROA ARJA KARHUVAARA!!!!!!!!!

Vihreiden kestävää kehitystä on kestovaipat, miksei sitten kestositeetkin? Halutaanko sitä maailmaa pelastaa vai ei?

Aikuiset voi omassa kodissaan keitellä ja pestä kestositeitä ja kuukuppeja, mutta se ei onnistu kaikilta vanhempien kanssa asuvilta lapsilta. Kuukautiset on teineille ihan hirveä riesa, miksi se on niin suuri synti, jos he pääsisivät sen suhteen edes muutaman vuoden helpommalla?

Vierailija
384/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yääääkk kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnontampoonit on käteviä. Sen voi pestä lavuaarissa eikä tarvitse laittaa muun pyykin joukkoon jos se hävettää.

Lisäksi tein puuvillakankaasta siteen jos tulee ohivuotoja. Näillä kahdella oon selvinnyt jo pari vuotta.

Ällöttävää,epähygieenistä. EN voisi käyttää lavuaaria jossa joku ois uittanu pimpparättejä. Toiv et keittiön lasvuaarissa. Hommaa nyt ees sanko asiaa varten.

Eli uudet lavuaarit myös kaikille kun jotkut pesevät siteitään lavuaarisssa. Ja erittäin todennäköisesti myös pesevät lavuaarin sen jälkeen mutta joitakin tökkii pelkkä ajatus, joten lavuaaritkin on kilpailutettava, kai nämäkin kuuluu saada ilmaiseksi?

kotona voi tehä kuinka vaan eli huljutella liiat baskat lavuaarissa ja sitten koneeseen. 

Vierailija
385/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukamitenkin kirjoitti:

Ja mitä rahaan tulee - tai sen puutteeseen. Tietääkseni S-ryhmän halvin sidepaketti maksaa 0,89€

ja jos ei ole latiakaan rahaa, niin keräämällä 6kpl á 0,15€ arvoisia palautuspulloja/tölkkejä saa kasaan 0,90€

jolla tuon paketin saa.

Ja ihmettyttää kyllä tämä normisto millä "tyttöjen" asiat ovat niii-n tärkeitä kuten kuukautissuojat mutta kun poikien lähes vastaavaan ongelmaan pyydetään tasa-arvoa niin ei, silloin on määritelty ihan oma "normisto" tytöjen oikeuksille - tytöillä, kun on niin paljon vaikeampaa. 

Johan tytöillä on ilmainen ehkäisy, rintaliiviraha armeijassa ja nyt vaaditaan ilmaisia kuukautissuojia - mitä vielä? 

Vielä kyllä ihmetyttää tuo - ei kylläkään asiaan liittyen, että miten tyttöjä voidaan yli 18-vuotiaana "seksuaalisesti häiritä" 18-vuotias saa äänestää, eli hänen katsotaan olevan kykenevä tekemään yhteiskuntaa koskevia päätöksiä, käyttämään alkoholia (mietoja) mnemään naimisiin, mutta se, että sanoo miehelle, että "näpit irti mun perseestä" onkin sitten jo niin vaikeaa, että ihan raastuvassa pitää asiaa käisitellä tai vielä pahempaa "muistaa asia" vasta 20-vuoden jlkeen. Tai ettei 18-vuotias tajua, että sänkyyn menemällä ei elokuvaroolia saa. Miten sillä järjellä varustettu sitten voi osallistua yhteiskuntaa koskevaan päätöksentekoon.  

Jossain luki että fiksuin sukupolvi oli joskus 70-80-luvuilla ja siitä lähtien ihmiset ovat tyhmentyneet. Älä ihmettele enää mitään.

Vierailija
386/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miehet hoitaisi vsipparumba ja kuukautisrumban, niin loppuisi puhe kestovaipoista ja siteistä. Ja biohajoavat, ekologiset siteet ja vaipat olisi keksitty jo aikapäiviä sitten. Mutta kun on kyse naisten asioista, niin asiaan ei jankata käyttää rahaa.

Tää kuukautisrumba on nuori ilmiö ihmiskunnan historiassa. Naiset ei ole enää raskaana joka toinen vuosi, eikä imetyskään kestä pitkään. Eipä niitä kuukautisiakaan ollut joka riivatun kuukausi.

Vierailija
387/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yääääkk kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kotona voi tehä kuinka vaan eli huljutella liiat baskat lavuaarissa ja sitten koneeseen. 

Nii mutku joitain tökkii että lavuaaria käytetään siteen huljutteluun. Ehkä juovat siitä sitten?

Vierailija
388/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäkää kuparikierukkaa niin ei tule menstruaatiota samalla ehkäistään ei toivotut. 

Sanotko tuon peruskoululaisille?

Käsittääkseni osalla kuparakierukka päinvastoin lisää vuotoa.

Vierailija
389/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta voisi hyvin ottaa opetusuunnitelmaan pehmeiden materiaalien käsityötunneille kestositeiden ja -vaippojen, sekä erilaisten muiden kestotuotteiden kuten kestotalouspaperin tai mehiläisvahakääreiden tekemisen - pojat voivat tehdä noita muita tuotteita. Se ehkä voisi osaltaan lievittää myös muita kuukautisiin liittyviä ahdistuksia. Se ei kuiltenkaan tarkoita etten minä kannattaisi siteiden jakelua koulussa.

Vaikka ei useimmilla olisikaan rahastakiinni, joillakin se on.

Tuo nyt vain lisäisi köyhien häpeää, kun varmasti keskituloisten ja rikkaiden lapset nauraisi noille siteille, kun köyhien pitäisi ehkä jopa niitä käyttää.

Että joo, tehdään vaan isompi kuilu vähävaraisten ja rikkaiden välille..

Minun kouluaikanani sai vessan oven kiinni, enääkö sellaista vaihtoehtoa ei ole?

Minun kouluaikanani käytetyn siteen sai heittää vessan roskikseen. Mihin t-paidasta askarreltu kestoside laitetaan loppupäiväksi? Muovipussiin ja reppuun? Mahtaa olla kiva tuoksu loppupäivästä.

Vierailija
390/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko tarkoitus että yhteiskunta kustantaa kuukautis siteet ja tamppikset???? Ei hyvää päivää.  Mikä tässä on ongelma? Vanhemmat huolehtii alaikäisistä ja ostavat tai antavat rahhaa että teini ostaa. 

Vierailija
391/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua mutta sanon vaan sen että ei se aina ole KÖYHYYS.

Vielä nykyään voi olla samanlaisia perheitä kun mun perhe lapsuudessa. Minäpä kuvailen asiaa.

Vanhemmat oli ihan hyvissä alemman keskiluokan töissä, säännölliset tulot. Vanhemmat oli vaan huonoja, kylmiä ja ilkeitä vanhempina, ja minä en saanut kuukautissiteitä. Tämä tapahtui siis v.-88 eli ei siis missään talvisodan aikana.

Kun menkat alkoi, äiti karjui mulle että nytkö se hu0raaminen alkaa, hoida ongelmasi itse, mulle et puhu asiasta ikinä! En saanut siteitä, en saanut rahaa siteisiin, en saanut puhua asiasta.

Vessaperisiteillä piti pärjätä ja jos tuli ohivuoto niin siitä äiti raivosi ja häpäisi minut esittelemällä veristä lakanaa isälle ja sisaruksille, haukkumalla samalla minut miten epäsiisti ja oksettava olen kun en hoida hygieniaa. Ja siis siteitä en saanut joten vaikea oli hoitaa.

Vanhemmat oli normivanhemmat ulkoisesti, ei ollut mitään lasua tuolloin eikä kukaan olisi uskonut jos olisin kertonut.

Pienellä sisaruksella oli aikanaan sama kohtalo, kuukautisten alusta raivottin ja siteitä ei ostettr. Minä olin onneksi tuolloin sitten 17 ja kesätöissä ollut ja maksoin siteet siskolleni.

Mutta itse jouduin ikävuodet 13-16 olemaan vessapperi/sanomalehti siteissä. En saanut viikkorahaa eikö vanhemmat vaan haluneet auttaa. Äiti osti ITSELLEEN siteet ja piti omassa kaapissa, ja vielä sähisten varoitti että jo joku ottaa niistä yhdenkin niin katkoo sormet lapsilta.

Häiriintyneitä nuo oli tietenkin, mutta tuollaisia on vielä tänäänkin. En ole enää vanhempieni kanssa tekemisissä. Lapsuus oli täynnä väkivaltaa ja kaltoinkohtelua.

Vierailija
392/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitelkaa hyvät av-mammat jotain 10-12-vuotiasta tyttöstä tuhraamassa kestositeiden kanssa. Ei taida onnistua. Ja mutsi kiukkuaa, kun pitää pestä rättejä, kun itse käyttää kuppia. Harva nuori tyttö, vaikka olisi miten ympäristötietoinen (mitenhän Greta?), hylkää muovitetun siteen, sillä se estää ainakin suurin piirtein läpivuodon. Nykytytöillä tuntuu olevan usein varsin runsas vuoto, joten kestoside ei ole ratkaisu, vaan kunnon muovitettu.

Annanpa tässä samalla runsasvuotoisille tytöile ja äideillekin vinkin: jos tavalliset siteet tuntuvat riittämättömiltä esim. yöksi, niin tutukaapa inkontinenssisuojiin, löytyy kokoa ja tehoa paljon enemmän kuin normisiteissä. Levottomasti nukkuvalle teinille saattaisi olla housumallinen suoja hyvä ratkaisu.

Mikä saa sinut kuvittelemaan, että PUL-kangas ei pidätä vuotoa?

Nuori on hyvä ja valitsee: joko miettii tulevaisuuttaan ja käyttää kestosidettä tai sitten päätyy kertakäyttösiteisiin ja pitää suunsa kiinni siitä, että aikuiset tuhoavat hänen maapallonsa.

Vierailija
393/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa miehistä ei ihan selvästi ymmärrä mitä kuukautiset on. Ei se ole mikään yksi pisara silloin tällöin.

Kyllä se veri valuu ihan noroina.

Vierailija
394/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihervassarit aikoo tehdä Helsingistä autottoman muslimikaupungin.

Tämä Fatima Diarrahan junaili itselleen ilmaisen sähköpyörän, joka siis hankittu verorahoilla.

Vierailija
395/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäisi olla taho joka suosittaa lisäämään kansalaisia. Loppuu pellavapäät vuosikymmenenien kuluessa. vähemmistönä. Ei sen puoleen että siitä haittaa olisi. 

Vierailija
396/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksen edustajilla ei taatusti ole vanhoista t-paidoista tehtyjä kuukautissuojia jalkoväleissään. Edes kuukautissuojia ei köyhimmillä lapsilla saisi olla,vaan nämäkin täytyisi ITSE kouluissa tehdä.TODELLA ala-arvoinen kommentti köyhien perheiden lapsille. EROA ARJA KARHUVAARA!!!!!!!!!

Vihreiden kestävää kehitystä on kestovaipat, miksei sitten kestositeetkin? Halutaanko sitä maailmaa pelastaa vai ei?

Aikuiset voi omassa kodissaan keitellä ja pestä kestositeitä ja kuukuppeja, mutta se ei onnistu kaikilta vanhempien kanssa asuvilta lapsilta. Kuukautiset on teineille ihan hirveä riesa, miksi se on niin suuri synti, jos he pääsisivät sen suhteen edes muutaman vuoden helpommalla?

Miten tästäkin on tehty epänormaali kaikkia tyttöjä koskeva juttu? Vaikea uskoa että ihan hirveä riesa, minulle ihan normaalia, samoin neljälle siskolleni. Kuukautiset kuuluu naisen kehitykseen siitä ei mihinkään pääse. Se että siitä vouhkataa jonain outona ilmiönä on kyllä niin omituista. Miten tällainen häveliäisyys on vallalla nuorilla tytöillä? Minä kuulen harva se päivä vittua hoettavan joten en kauheasti heidän häveliäisyyteensä jaksa uskoa. Halutaan vain saada läpi kaikki mitä päähän pälkähtää.

Vierailija
397/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko tarkoitus että yhteiskunta kustantaa kuukautis siteet ja tamppikset???? Ei hyvää päivää.  Mikä tässä on ongelma? Vanhemmat huolehtii alaikäisistä ja ostavat tai antavat rahhaa että teini ostaa. 

No kun ne kaikki vanhemmat ei osta siteitä eikö annan rahaa siteisiin. Miten joku 12-13 v lapsi itse voi asiaa hoitaa jos ei ole siteitä eikä snnets rahaa? Varastamalla?

Tällaisia vanhempia on. Mun lapseni kaverillakin. Minä ostan siteitä sille kaverille.

Vierailija
398/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukamitenkin kirjoitti:

Ja mitä rahaan tulee - tai sen puutteeseen. Tietääkseni S-ryhmän halvin sidepaketti maksaa 0,89€

ja jos ei ole latiakaan rahaa, niin keräämällä 6kpl á 0,15€ arvoisia palautuspulloja/tölkkejä saa kasaan 0,90€

jolla tuon paketin saa.

Ja ihmettyttää kyllä tämä normisto millä "tyttöjen" asiat ovat niii-n tärkeitä kuten kuukautissuojat mutta kun poikien lähes vastaavaan ongelmaan pyydetään tasa-arvoa niin ei, silloin on määritelty ihan oma "normisto" tytöjen oikeuksille - tytöillä, kun on niin paljon vaikeampaa. 

Johan tytöillä on ilmainen ehkäisy, rintaliiviraha armeijassa ja nyt vaaditaan ilmaisia kuukautissuojia - mitä vielä? 

Vielä kyllä ihmetyttää tuo - ei kylläkään asiaan liittyen, että miten tyttöjä voidaan yli 18-vuotiaana "seksuaalisesti häiritä" 18-vuotias saa äänestää, eli hänen katsotaan olevan kykenevä tekemään yhteiskuntaa koskevia päätöksiä, käyttämään alkoholia (mietoja) mnemään naimisiin, mutta se, että sanoo miehelle, että "näpit irti mun perseestä" onkin sitten jo niin vaikeaa, että ihan raastuvassa pitää asiaa käisitellä tai vielä pahempaa "muistaa asia" vasta 20-vuoden jlkeen. Tai ettei 18-vuotias tajua, että sänkyyn menemällä ei elokuvaroolia saa. Miten sillä järjellä varustettu sitten voi osallistua yhteiskuntaa koskevaan päätöksentekoon.  

Onko se tyttöjen ilmainen ehkäisy toisia tyttöjä varten? Mitä helkuttia nyt taas?

Vierailija
399/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai kouluissa on isolla ettei siteitä ei tampoonia vessan pönttöön. Eikö kaikilla oo varaa siteisiin jne????? en usko. 

Vierailija
400/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kukamitenkin kirjoitti:

jolla tuon paketin saa.

Siis mikä se poikien vastaava ongelma on? Mä en nyt keksi vaikka olen sekä teinitytön että teinipojan äiti.

Ja se 14 ohuen siteen paketti ei riitä yksiin kuukautisiin.

Ehkäisyasia taisi olla silkkaa provoilua, kyllä naiset ikionnellisina antaisi miehille ilmaisen hormoniehkäisyn tai ne kondomit.