Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsinki alkaa jakaa ilmaisia kuukautis­suojia kouluissa, aihe kuumensi valtuuston: ”Varmaan on kotona vanhoja t-paitoja, joista voi tehdä terveys­siteitä”­

Vierailija
03.06.2021 |

Vihreiden kaupungin­valtuutettujen Amanda Pasasen, Fatim Diarran ja Alviina Alametsän aloitteessa kuukautis­suojien jakamista perusteltiin sillä, että vähävaraisille ihmisille kuukautis­välineisiin voi kulua merkittävä osa heidän toimeentulostaan, koska terveyssiteet ja tamponit voivat tulla hyvin kalliiksi.

ALOITETTA vastustettiin muun muassa siksi, että se nähtiin vääränä keinona puuttua vähävaraisten ongelmiin.

Kaupungin­valtuutettu Arja Karhuvaara (kok) ihmetteli, miten tällaisesta aiheesta edes keskustellaan kaupunginvaltuustossa.

”Nyt kun on muutenkin viher­ajattelua, niin ruvetaan terveystiedon tunneilla opettamaan, miten tehdään itse terveyssiteitä. Varmaan löytyy kotoa vanhoja t-paitoja, joista voi tarpeen vaatiessa tehdä terveyssiteitä”, Karhuvaara ehdotti.

Kommentit (1345)

Vierailija
341/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukamitenkin kirjoitti:

Mitens teinipoikien yölliset siemensyöksyt, annetaanko äideille pesupulveria ilmaiseksi tai rahaa uusiin lakanoihin ja patjoihin?

Kumpi lähtee lakanoista helpommin, veri vai sperma? Ja kumpi tulee todennäköisemmin pyjamahoisuistakin läpi, kuukautisveri vai sperma?

Vierailija
342/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletettavasti kaupunki sitten tekee sopimuksen jonkun valmistajan kanssa ja jakaa vain tämän tuotteita tai sitten kaikkein halvimpia. Ulkomaisten merkkien tuotteet ovat hyvinkin muovisia ja ties mitä kemikaaleja näissä on. Nämä tuotteet myös ärsyttävät ja kutittavat, eikä kyseisiä tuotteita yksinkertaisesti voi käyttää. Tämä kannattaa huomioida. Muutenkin kotimaisen valmistajan tuotteen suosiminen kun todellakin on ihoystävällisempikin vaihtoehto on tässäkin tapauksessa suotavaa. Lisäksi myös imukykyisyys pitää huomioida. Vaikka vuoto ei olisikaan mitenkään runsasta niin eivät normaalin imukyvyn suojat välttämättä pitkälle riitä. Saatavilla onkin siis oltava myös pidempiä imukyvyltään parempia suojia. Kaikkein halvimmissa suojissa puolestaan imukyky voi olla hyvinkin kyseenalainen.

Ihan omien kokemuksieni perusteella puhun. Minulla on ollut kuukautiset 25 vuotta ja todellakin pystyn itse käyttämään vain kotimaisen valmistajan tuotteita kun eivät ärsytä, eivätkä ole muovisia. Luulin myös vuosia kärsiväni jostakin todella suurista vuodoista kun normaalin imukyvyn suojat eivät oikein riittäneet. Sitten uskaltauduin kokeilemaan pidempiä suojia ja elämänlaatu parani heti. Paksuus noissa siis on sama, lähinnä tarvitsin lisää pituutta. Mitään superpaksuja ja superimukykyisiä en ole koskaan kokeillut, enkä ole kokenut tarvitsevani. Toki kotimainen valmistaja voisi silti kasvattaa tuotteidensa määrää ja tuoda markkinoille jonkin nykyistä imukykyisemmän suojan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukamitenkin kirjoitti:

ja tytöt virkata kuukautissuojia 

Siemensyöksyn tavaramäärä on pikkiriikkinen verrattuna kuukautisvuotoon. Ei noita voi verrata keskenään, sillä kuukautisvuodon tulemista ei voi mitenkään estää, se valuu ihan itsestään.

Vierailija
344/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä vähävaraiset, monilapsiset perheet pärjäsivät aikana, jolloin lapsista tuli "aikuisia" 12 vuotiaana? Julkisen liikenteen matkalipuista joutui maksaa täyden hinnan, samoin kaukoliikenteen. Lintsillekin piti ostaa aikuisten lippu. Lopettakaa ainanen valitus!

Luuletko että ne lapset kävi Lintsillä tai käytti julkista liikennettä (muuten kuin kunnan kustantamat koulumatkat)?

Itse ainakin kävin. Meitä oli kolme kersaa perheessä vuoden ikäeroilla. Miettippä, kun viisihenkinen perhe matkusti joskus junalla sukulaisten mökille mikä rahamäärä kului. Ja linsilläkin me pennut päästiin käymään. Perheessämme ei käytetty päihteitä joten kai siinäkin vähän rahaa säästyi.

Ei tarvitse olla juoppo, ettei hahmota raha-asioita. Omilla vanhemmillani on/oli neurologisia ongelmia, äidillä etenkin. Ruuhkavuosina rahat meni isän taskuihin ja laskuihin, tupakkaan ja vaikka mihin. Normaalielämää vietettiin joskus. Ja sidepaketti oli hänen kaappinsa päällä, josta niitä sai käydä salaa näpistämässä, koska hän oli tuohon aikaan älyttömän utelias ja kontrolloi outoja pikkuasioita.

Vierailija
345/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi mikä oli Jussi Halla-ahon kanta?

Negatiivinen.

Vierailija
346/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissakin kulttuureissa kuukautiset on todellakin tabu. Edes äidit ei kerro tyttärilleen niistä mitään.

No sano nyt missä kuulttuurissa näin on äläkä vaan mutuile.

Romaneilla.

Ei pidä paikkaansa. Naiset (ja tytöt) saavat puhua keskenään romanikulttuurissa mistä vain.

Ei, kyse on iästä. Vanhempien kanssa ei näistä puhuta eikä todellakaan viedä vartalon ala-osaan liittyviä tai naiseuteen liittyviä juttuja vaikka keittiöön pestäväksi!! Oma äiti sanoi minulle että naisten jutuista sitten muistat X:n (muutama vuosi vanhempi serkku) kanssa keskustella. Näillä ilmauksilla romanäiti ohjaa nuorta naista juttelemaan sopivan henkilön kanssa saadakseen valistusta "likaisista" asioista joista ei ole kunnioittavaa puhua omien vanhempien kanssa. En edes kutsu äitiä nimellä koska siinä on viittaus synnyttämiseen, eli alapääasioihin.

Et taida tuntea romanien kulttuuria ollenkaan? Samaan ikäluokkaan kuuluvien kanssa ja jonkin verran nuorempien kanssa voi asioista puhua, ei vanhempien naisten, etenkään äidin tai isoäidin tai muiden kunnioitusta herättävien kanssa.

Itse olen valinnut etten ota pukua ja olen koulut käynyt mutta yhä romani, ja äidin luona on yhä äidin säännöt, vaikka omilleni voinkin kuukautisista puhua.

Niin, juuri kuten sanoin edellä. Äiti kyllä tyttärelleen saa puhua kuukautisista, mutta osa varmasti antaa senkin tehtävän nuoremmalle.

Vierailija
347/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletettavasti kaupunki sitten tekee sopimuksen jonkun valmistajan kanssa ja jakaa vain tämän tuotteita tai sitten kaikkein halvimpia. Ulkomaisten merkkien tuotteet ovat hyvinkin muovisia ja ties mitä kemikaaleja näissä on. Nämä tuotteet myös ärsyttävät ja kutittavat, eikä kyseisiä tuotteita yksinkertaisesti voi käyttää. Tämä kannattaa huomioida. Muutenkin kotimaisen valmistajan tuotteen suosiminen kun todellakin on ihoystävällisempikin vaihtoehto on tässäkin tapauksessa suotavaa. Lisäksi myös imukykyisyys pitää huomioida. Vaikka vuoto ei olisikaan mitenkään runsasta niin eivät normaalin imukyvyn suojat välttämättä pitkälle riitä. Saatavilla onkin siis oltava myös pidempiä imukyvyltään parempia suojia. Kaikkein halvimmissa suojissa puolestaan imukyky voi olla hyvinkin kyseenalainen.

Ihan omien kokemuksieni perusteella puhun. Minulla on ollut kuukautiset 25 vuotta ja todellakin pystyn itse käyttämään vain kotimaisen valmistajan tuotteita kun eivät ärsytä, eivätkä ole muovisia. Luulin myös vuosia kärsiväni jostakin todella suurista vuodoista kun normaalin imukyvyn suojat eivät oikein riittäneet. Sitten uskaltauduin kokeilemaan pidempiä suojia ja elämänlaatu parani heti. Paksuus noissa siis on sama, lähinnä tarvitsin lisää pituutta. Mitään superpaksuja ja superimukykyisiä en ole koskaan kokeillut, enkä ole kokenut tarvitsevani. Toki kotimainen valmistaja voisi silti kasvattaa tuotteidensa määrää ja tuoda markkinoille jonkin nykyistä imukykyisemmän suojan.

Kaupungilla on lakisääteinen velvollisuus kilpailuttaa hankinnat ja ostaa aina kokonaistaloudellisesti edullisin eli selkosuomella halvin tarjottu vaihtoehto. Ei siinä voida ottaa huomioon janna-jessican yksilöllisiä mieltymyksiä. Ei myöskään voida suosia suomalaisia valmistajia, koska se olisi kansallisuuteen perustuvaa syrjintää ja johtaisi käräjille. 

Jos haluaa jonkin aivan tietyn siteen, niin se pitää hankkia edelleenkin itse. Koulut tulevat jakamaan markkinoiden halvimpia siteitä, mikä onkin oikein kun kyse on kuitenkin verorahojen käytöstä.

Vierailija
348/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä lähtien totean jokaiselle autoilustani ja lihansyönnistäni valittavalle nuorelle naiselle, että niin kauan kun sinun pöksyissäsi on kuukaudesta toiseen muovilla vuorattua sellua, saan minä tuhota luontoa juuri niin kuin itse haluan. Jos ei kestositeet kelpaa, on syytä lopettaa muiden teoista valittaminen.

Terveys ja hygienia menevät tässä asiassa ympäristöasioiden edelle.

Siteet palavat muun poltettavan roskan seassa.

Vierailija
349/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kukamitenkin kirjoitti:

Siemensyöksyn tavaramäärä on pikkiriikkinen verrattuna kuukautisvuotoon. Ei noita voi verrata keskenään, sillä kuukautisvuodon tulemista ei voi mitenkään estää, se valuu ihan itsestään.

Ja tahattoman siemensyöksynkö voi estää? Ja kuukautisveri ei valu valtoimenaan ja saavista kaatamalla.

Vierailija
350/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksut nuoret kieltäytyvät muovitetuista siteistä, ei sellaisia voi käyttää, jos haluaa pelastaa maallon. Siteiden takia hakataan metsiä aukeiksi, nuoria ahdistaa ajatus siitä, että heidän kuukautistensa takia linnut on ilman koteja.

Tajusin tämän jo nuorena....mutta jos on runsaat kuukautiset, siinä ei joku t-paidan/ lakanan riepu paljon auta. Onneksi löytyy muitakin vaihtoehtoja.

Mikäli vähävaraisella perheellä ei ole varaa TAI  pikemminkin halua ostaa nuorelle kuukautissuojia, kotikunta voisi kustantaa kaupoista saatavia pestäviä siteitä, luonnon merisienestä tehtyjä tamponeita tai kuukuppeja.

Eri asia, miten hauskaa on olla koulussa veriset rätit laukussa? Mietipä itse omaa nuoruuttasi?

Siinähän ne tulehdukset muhii, jos tytöt joutuvat pesemään kuukautissuojiaan salaa vessan käsipesualtaassa. Eihän hanasta edes tule tarpeeksi kuumaa vettä. Vanhoillisia vanhempia on vieläkin.

Sä et selvästi tiedä kuukupista ja kestositeistä mitään. Saati kuukautisista.

Kerro nyt, miten teini pesee kestositeet kotona, jos niitä ei saa laittaa pyykkikoneeseen eikä ole paikkaa missä kuivata ne? Tai miten kuukuppi keitetään, kun ainoa paikka on perheen yhteinen keittiö?

Ei ole olemassa perhettä, jossa kestositeitä tai kuukuppia ei saisi pestä. Tällaisessa perheessä kertissiteitä ei saisi laittaa roskikseen. Sä oikeasti luulet, että tällaisia perheitä on? Ja kyllä, kuukuppi keitetään keittiössä, harvalla on vessassa liesi tai vedenkeitin.

Sinä olet kyllä niin tynnyrissä kasvanut, voi hyvänen aika. Aivan varmasti on perheitä, joissa kuukautiset on hävettävää ja salassa pidettävää, siinä ei tosiaan ainakaan perheen miesväki saa tietää mitään, jos jollain perheenjäsenellä on kuukautiset. Oliko sinun nuoruudessa kuukautiset niin arkinen asia, että pystyit juttelemaan niistä omien veljiesi kanssa?

En jutellut veljieni kanssa, mulla oli isä ja äiti sitä varten. Sen sijaan kyllä he tiesi mun kuukautisista ja ne oli täysin ok asian kanssa. Eiköhän ne ole tynnyrissä kasvaneita, jotka häpeilee kuukautisia.

Missä sinä keitit kuukuppisi ja kuivatit kestositeesi, kun pystyit tekemään sen veljiesi huomaamatta?

Miksi se olisi pitänyt tehdä heidän huomaamatta? Ihan kuule keitin kuppini keittiössä.

Minulle äiti räyhäsi jatkuvasti jo siitä kun ripustin pikkuhousuja kylpyhuoneeseen kuivumaan. Mitään vaihtoehtoista paikkaakaan niille ei ollut eikä kuivuria. Annoin hänen huutaa ja huusin takaisin, mutta valtaosa teistäkään kirjoittajista ei olisi sellaista sotaa pystynyt käymään läpi. Lisäksi hän heitti pois tai käytti itse minun ostamani kuukautissuojat, jos suinkin löysi ne.

Lapsena kävin kesäisin leikkipuistossa jossa sai lounasta, yleensä keittoa. Jos sitä jäi yli, jaettiin loppu vietäväksi kotiin. Minun äitini tuli puistoon rähisemään kun jonkun kerran ruokaa ei ollutkaan kotiinvietäväksi asti. Hän jatkoi noita keittoja liemellä ja perunanpaloilla ja väitti illalla isälleni tehneensä ne itse. Varsinaiset ruokarahat hän joi salaa.

Tällaisia äitejä oikeasti on. Ihan kantasuomalaisissa, Helsingissä, hyvällä asuinalueella.

Vierailija
351/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kukamitenkin kirjoitti:

Ja tahattoman siemensyöksynkö voi estää? Ja kuukautisveri ei valu valtoimenaan ja saavista kaatamalla.

Pippelin ympärille voi kääriä vessapaperia, jos tahattomia siemensyöksyjä tulee vähän väliä.

Kyllä se kuukautisveri valuu reittä pitkin ja tahraa vaatteet, jos side ei pysy paikallaan tai ei ime vuotoa tarpeeksi nopeasti. Halvoissa siteissä on huonot teipit eikä siteet pysy paikoillaan ilman teippejä. Side, jonka pinta jää märäksi saa ihon rikki ja ärtyväksi, siihen voi tulla jopa tulehdus. Lääkärikäynti lääkkeineen maksaa sitten yhteiskunnalle melko paljon.

Vierailija
352/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tokmannissa oli juuri tarjouksessa Libressen siteet 3 pakettia 5,50 euroa. 96 sidettä sai 5,50 eurolla eli yhdelle siteelle tuli hinnaksi 5,7 snt. Kuukautisköyhyyttä ei Suomessa ole, ainoastaan tyhmyyttä jos ei osaa vertailla hintoja ja hyödyntää tarjouksia.

Kaikilla lapsilla ei vaan ole 5,50 euroa, etenkään niin, ettei vanhempi sitä kontrolloisi. Eikä 12-vuotias pääse välttämättä Tokmannille, kaikilla ei ole kauppoja kävelymatkan päässä.

Moni aikuiselle helppo asia on lapselle mahdoton, jos vanhemmat eivät tue.

Vierailija
353/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen edustajilla ei taatusti ole vanhoista t-paidoista tehtyjä kuukautissuojia jalkoväleissään. Edes kuukautissuojia ei köyhimmillä lapsilla saisi olla,vaan nämäkin täytyisi ITSE kouluissa tehdä.TODELLA ala-arvoinen kommentti köyhien perheiden lapsille. EROA ARJA KARHUVAARA!!!!!!!!!

Vierailija
354/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös kestovaipatkin ole ainakin vihreiden suosiossa, ainakin mitä minä olen niistä joutunut kuuntelemaan paikallisen ehdokkaan paasatessa. Joten ihan loogista eikö ?

Mitähän muuten tekee hedelmällisyydelle kun vauvan genitaalit kääritään muoviin?

Vierailija
355/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksut nuoret kieltäytyvät muovitetuista siteistä, ei sellaisia voi käyttää, jos haluaa pelastaa maallon. Siteiden takia hakataan metsiä aukeiksi, nuoria ahdistaa ajatus siitä, että heidän kuukautistensa takia linnut on ilman koteja.

Tajusin tämän jo nuorena....mutta jos on runsaat kuukautiset, siinä ei joku t-paidan/ lakanan riepu paljon auta. Onneksi löytyy muitakin vaihtoehtoja.

Mikäli vähävaraisella perheellä ei ole varaa TAI  pikemminkin halua ostaa nuorelle kuukautissuojia, kotikunta voisi kustantaa kaupoista saatavia pestäviä siteitä, luonnon merisienestä tehtyjä tamponeita tai kuukuppeja.

Eri asia, miten hauskaa on olla koulussa veriset rätit laukussa? Mietipä itse omaa nuoruuttasi?

Siinähän ne tulehdukset muhii, jos tytöt joutuvat pesemään kuukautissuojiaan salaa vessan käsipesualtaassa. Eihän hanasta edes tule tarpeeksi kuumaa vettä. Vanhoillisia vanhempia on vieläkin.

Sä et selvästi tiedä kuukupista ja kestositeistä mitään. Saati kuukautisista.

Kerro nyt, miten teini pesee kestositeet kotona, jos niitä ei saa laittaa pyykkikoneeseen eikä ole paikkaa missä kuivata ne? Tai miten kuukuppi keitetään, kun ainoa paikka on perheen yhteinen keittiö?

Ei ole olemassa perhettä, jossa kestositeitä tai kuukuppia ei saisi pestä. Tällaisessa perheessä kertissiteitä ei saisi laittaa roskikseen. Sä oikeasti luulet, että tällaisia perheitä on? Ja kyllä, kuukuppi keitetään keittiössä, harvalla on vessassa liesi tai vedenkeitin.

Sinä olet kyllä niin tynnyrissä kasvanut, voi hyvänen aika. Aivan varmasti on perheitä, joissa kuukautiset on hävettävää ja salassa pidettävää, siinä ei tosiaan ainakaan perheen miesväki saa tietää mitään, jos jollain perheenjäsenellä on kuukautiset. Oliko sinun nuoruudessa kuukautiset niin arkinen asia, että pystyit juttelemaan niistä omien veljiesi kanssa?

En jutellut veljieni kanssa, mulla oli isä ja äiti sitä varten. Sen sijaan kyllä he tiesi mun kuukautisista ja ne oli täysin ok asian kanssa. Eiköhän ne ole tynnyrissä kasvaneita, jotka häpeilee kuukautisia.

Missä sinä keitit kuukuppisi ja kuivatit kestositeesi, kun pystyit tekemään sen veljiesi huomaamatta?

Miksi se olisi pitänyt tehdä heidän huomaamatta? Ihan kuule keitin kuppini keittiössä.

Minulle äiti räyhäsi jatkuvasti jo siitä kun ripustin pikkuhousuja kylpyhuoneeseen kuivumaan. Mitään vaihtoehtoista paikkaakaan niille ei ollut eikä kuivuria. Annoin hänen huutaa ja huusin takaisin, mutta valtaosa teistäkään kirjoittajista ei olisi sellaista sotaa pystynyt käymään läpi. Lisäksi hän heitti pois tai käytti itse minun ostamani kuukautissuojat, jos suinkin löysi ne.

Lapsena kävin kesäisin leikkipuistossa jossa sai lounasta, yleensä keittoa. Jos sitä jäi yli, jaettiin loppu vietäväksi kotiin. Minun äitini tuli puistoon rähisemään kun jonkun kerran ruokaa ei ollutkaan kotiinvietäväksi asti. Hän jatkoi noita keittoja liemellä ja perunanpaloilla ja väitti illalla isälleni tehneensä ne itse. Varsinaiset ruokarahat hän joi salaa.

Tällaisia äitejä oikeasti on. Ihan kantasuomalaisissa, Helsingissä, hyvällä asuinalueella.

Voi vitsi, olen tosi pahoillani puolestasi... mäkin kävin syömässä jos jostain sai ilmaiseksi ruokaa, mutta ei sentään odotettu kotiin kannattavan. Lähinnä ketään ei meillä kiinnostanut ruokkia meitä lapsia, meillä oli kaapissa jotain makarooneja ja sitten paahtoleipää. Siteitä otin äidiltä kaapista mutta ei menkoista puhuttu, saati että olisin saanut rahaa suojiin... En tiedä tiesikö äiti että otin siteitä, ei se varmaan niitä laskenut. Sentään en mitään huutoa tosiaan kuitenkaan saanut, mutta asiat piti vain "itse hoitaa". Olin yleensä koko päivän samalla siteellä, ja pyyhin enimpiä veriä paperilla siteestä ja yritin siihen saada verta painamalla imeytymään. Illalla käärin siteen vielä vessapaperiin pöksyissä ettei verta olisi lakanoilla aamulla... 

Voitte kuvitella että joku sideautomaatti koulussa olisi siis ollut todella tarpeellinen! Menkkani alkoivat 12-vuotiaana vuonna 99 eli ei tämä mikään 50-luvun ongelma ole, kuten jotkut väittävät. Huonoja vanhempia on oikeasti olemassa. Ymmärrätte varmaan ettei olla hyvissä väleissä vieläkään äidin kanssa :( Isä taas varmaan pyörii jossain ojassa kännissä, en ole vuosiin nähnyt eikä kiinnosta enää...

Vierailija
356/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tokmannissa oli juuri tarjouksessa Libressen siteet 3 pakettia 5,50 euroa. 96 sidettä sai 5,50 eurolla eli yhdelle siteelle tuli hinnaksi 5,7 snt. Kuukautisköyhyyttä ei Suomessa ole, ainoastaan tyhmyyttä jos ei osaa vertailla hintoja ja hyödyntää tarjouksia.

Kaikilla lapsilla ei vaan ole 5,50 euroa, etenkään niin, ettei vanhempi sitä kontrolloisi. Eikä 12-vuotias pääse välttämättä Tokmannille, kaikilla ei ole kauppoja kävelymatkan päässä.

Tyhmä olet itse.EI mitään tajua köyhien ongelmista..Vttu mikä URPO!

Vierailija
357/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä olet itse.EI mitään tajua köyhien ongelmista..Vttu mikä URPO!

Siis tässä kommentoin tuota alkuperäistä viestiä,mihin vastaaja oli asiallisesti vastannut.Tämä siis alkuperäiselle lainaukselle.

Vierailija
358/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole sellaista kuukautisköyhyyttä, johon lääkkeeksi tulisi jakaa ilmaisia siteitä. Jokainen perhe on oikeutettu sosiaalitukiin. Jos perhe ei suostu näistä rahoista ostamaan tytöille kuukautissuojia, niin asia tulee korjata sosiaalityön keinoin, koska tuollaisessa perheessä on paljon muutakin vialla.

Ja miksi ihmeessä vihreät vastustavat tässä asiassa kestävää kehitystä, kun sitä kaikissa muissa asioissa niin voimakkaasti puolustavat?

Aika harva teini menisi kertomaan lastensuojelulle kuinka vanhemmat eivät anna rahaa kuukautissuojiin. Etenkään, jos perheen asenneilmapiiri on sellainen, ettei tyttöä tueta naiseksi kasvamisessa ylipäätään.

Teini-iässä tavallaan opetellaan elämään kuukautisten kanssa. Ainakin itsellä oli näin useamman vuoden ajan sen jälkeen kun ne alkoivat. Siinä iässä on aika työlästä alkaa säätämään kestositeiden kanssa. Itse en ainakaan olisi alaikäisenä ollut tarpeeksi kypsä tähän. Kestositeiden käytön voi aloittaa myöhemminkin, kun on jo sitoutumista ja resursseja homman toteuttamiseksi.

Lisäksi, jos asutaan ahtaasti, ja pestään koko perheen pyykki samassa koneessa, voi siteiden huoltaminen olla todella haastavaa etenkin sellaisessa perheessä, joka ei haluaisi antaa edes muutamaa euroa kertakäyttöisten siteiden ostoon.

Kestositeet ovat suositeltava asia, mutta niiden käytön tulee olla oma valinta.

Jos vähävaraisten tai asenneongelmaisten perheiden tyttärien vaaditaan käyttävän kestositeitä, se menee köyhien holhoamiseksi ja alistamiseksi, eikä se ole millään tasolla oikein.

Sitäpaitsi nykyään on olemassa biohajoavia siteitä. Vaikka nämä eivät ole yhtä ympäristöystävällisiä kuin kestositeet, ovat ne kuitenkin perinteisiä muovisia siteitä parempi valinta.

Vierailija
359/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koulujen käsityötunneilla ei valmisteta kestositeitä? Olisi todella hyödyllistä ja ympäristöä säästävää.

Vierailija
360/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kukamitenkin kirjoitti:

Miten niin ei valu veri valtoimenaan? Luuletko että emättimen aukossa on joku sulkijalihas?