Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita iPhoneen pettyneitä? Harmittaa että ostin kalliin ja huonon puhelimen.

Vierailija
03.06.2021 |

Minulla on aina ollut joko Nokia tai viimeisen 10 vuoden aikana Android-puhelin, esim. Huawei tai Samsung. Puhelimet ovat olleet mielestäni hyviä, paitsi viimeisimmän puhelimen kanssa kävi huono tuuri kun sain ohjelmistovikaisen maanantaikappaleen, jota takuukaan ei korvannut. Sen vuoksi olin niin ärsyyntynyt, että hankin iPhonen uusimman mallin. Ajattelin, että jos tämä kerran maksaa 10 kertaa peruspuhelimen hinnan, sen on pakko olla todella hyvä ja kestävä.

Jälkimmäisestä en tiedä vielä mitään, kun puhelin on ollut käytössä vasta pari kuukautta, mutta käytettävyyden osalta olen puhelimeen todella pettynyt. Tekstinsyötössä ei tule suomen kielellä sanaehdotuksia ja joudun kirjoittamaan jokaisen sanan alusta loppuun, vaikka käyttäisin sanaa joka päivä. Gboard ei toimi kunnolla iPhonessa, sekään ei aina anna ehdotuksia oikein. Jos lähetän esim. linkin kaverilleni WhatsAppilla, en pääse suoraan viesteihin, vaan joudun manuaalisesti poistumaan näkymästä. Minulle tulleet tekstiviestit menevät aivan random-järjestykseen: tänään lähetty viesti voi olla listan toiseksi viimeisenä. Myös saman lähettäjän viestit ovat aivan sekaisin (uudet ja vanhat ovat siis aivan satunnaisessa järjestyksessä), enkä saa tätä korjattua mistään. Viestien lähetysaikaa ei myöskään saa näkyviin. Nämä vain esimerkkejä siitä, kuinka kömpelöä puhelinta on käyttää.

Pidän täysin mahdollisena, etten vain vielä osaa käyttää puhelimen kaikkia hienouksia, koska se on erilainen aikaisempiin verrattuna, mutta eikö Applen koko suunnitteluideologia ollut tehdä laitteita, joita kuka tahansa osasisi käyttää intuitiivisesti? Tekisi mieli myydä koko laite pois, kun tietyt asiat ärsyttävät arjessa niin paljon.

Ovatko Applen laitteet kenenkään muun mielestä vaikeakäyttöisiä tai sekavia verrattuna muihin puhelimiin?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri on vannoutunut iPhone-fani, koska brändi ja hinta. Joutuu vaihtamaan joka vuosi tai useammin, koska puhelin ei toimi. Me muut vaihdetaan puhelinta kerran viidessä vuodessa...

Huonoa tuuria. Itselläni edellinen iPhone kesti kuusi vuotta ja nykyinen ollut käytössä jo neljä, eikä mitään ongelmia. Oudolta kuulostaa nuo ap:n viestijärjestysongelmat.

Lisään vielä, että täysin tyytyväinen en silti ole. Pakkasensietokyky on olematon, ja esim. matkalippua on vaikea näyttää kuskille, jos puhelin pimenee...

Uudemmissa iPhoneissä ei enää ole ongelmia pakkasenkestävyyden kanssa. Esim. oma kymppi ei ole ikinä sammunut pakkasen takia.

Vierailija
42/64 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut työluurina iPhone enkä ole tykännyt. Pidän pienestä koosta ja ulkonäöltään puhelin on kiva, mutta toi käyttis on ihan kamala Androidiin tottuneelle, kaikki on eri tavalla ja just päinvastoin. Tämä nyt ei välttämättä ole puhelimen vika vaan oma makutottumus. Jotkut asiat on vaan tehty kauhean hankaliksi...

Jos iPhonen käyttö on hankalaa, niin kannattaa tutkituttaa päänsä välittömästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajien mielestä ei ole mahdollista, että iPhonessa olisi ikinä mitään vikaa tai huonosti suunniteltua? :-D

Älä sinä olettele ja kuvittele olevasi oikeassa. Ihmiset peukuttaa milloin mistäkin syystä.

Mä laitoin alanuolen, kun olipa pitkä räntti vaikka sama asia oli jo otsikossa.

Vierailija
44/64 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun iphone timii moitteetta ja idioottivarmasti kun on kerran pannut asetukset haluamalleen tavalle. Sulla on asetuksissa vikaa.

Mulla iPhone 8 ja alusta lähtien ollut kuuluvuuksien kanssa ongelmia. Paska puhelin, eikä kyse siitä, etten saisi asetuksia kuntoon. Aiemmin oli iPhonen SE, eikä mitään ongelmia kuuluvuudessa ja muutenkin käytössä omppumaailma, joten ei ole kyse siitä, etten osaisi käyttää puhelinta.

Ja alapeukuttajille kysymys: Mikä on vaikea ymmärtää siinä, että esim. iPhonessa voi olla ongelmia? Miehellä uusin MacBook Pro on täysi susi työkäytössä. Onneksi takuuta on jäljellä, on aikeissa vaihtaa sen uuteen MacBookiin, kun se tulee markkinoille. Itsellä vanhempi MacBook Pro, eikä samanlaisia ongelmia ole.

Vierailija
45/64 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut työluurina iPhone enkä ole tykännyt. Pidän pienestä koosta ja ulkonäöltään puhelin on kiva, mutta toi käyttis on ihan kamala Androidiin tottuneelle, kaikki on eri tavalla ja just päinvastoin. Tämä nyt ei välttämättä ole puhelimen vika vaan oma makutottumus. Jotkut asiat on vaan tehty kauhean hankaliksi...

Henkilökohtaisuuksiin meneminen kertoo tällä kertaa enemmän kirjoittajasta itsestään. IPhonen tekstinsyöttö on epäintuitiivisempi kuin Androidien vastaava. Käyttöliittymä helppo omaksua kummassakin.

Vierailija
46/64 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään ongelmaa iphonen kanssa, hyvin toimii. aiemmin oli käytössä samsung. iphonessa parempi akku, käyttöjärjestelmä ja kamera. nyt voi myös soitella facetimella.

Vierailija
47/64 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri on vannoutunut iPhone-fani, koska brändi ja hinta. Joutuu vaihtamaan joka vuosi tai useammin, koska puhelin ei toimi. Me muut vaihdetaan puhelinta kerran viidessä vuodessa...

Huonoa tuuria. Itselläni edellinen iPhone kesti kuusi vuotta ja nykyinen ollut käytössä jo neljä, eikä mitään ongelmia. Oudolta kuulostaa nuo ap:n viestijärjestysongelmat.

Eikö kuulostakin? Jos jollakulla on antaa sen korjaamiseksi neuvoja, niin otan mielläni vastaan. Googlaamalla ei ole vielä löytynyt, enkä ole ehtinyt liikkeeseen paikan päälle selvittämään asiaa. 

Ap

Vierailija
48/64 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun iphone timii moitteetta ja idioottivarmasti kun on kerran pannut asetukset haluamalleen tavalle. Sulla on asetuksissa vikaa.

Mulla iPhone 8 ja alusta lähtien ollut kuuluvuuksien kanssa ongelmia. Paska puhelin, eikä kyse siitä, etten saisi asetuksia kuntoon. Aiemmin oli iPhonen SE, eikä mitään ongelmia kuuluvuudessa ja muutenkin käytössä omppumaailma, joten ei ole kyse siitä, etten osaisi käyttää puhelinta.

Ja alapeukuttajille kysymys: Mikä on vaikea ymmärtää siinä, että esim. iPhonessa voi olla ongelmia? Miehellä uusin MacBook Pro on täysi susi työkäytössä. Onneksi takuuta on jäljellä, on aikeissa vaihtaa sen uuteen MacBookiin, kun se tulee markkinoille. Itsellä vanhempi MacBook Pro, eikä samanlaisia ongelmia ole.

No oisko vaikka se, että kuuluvuusongelmat viittaavat maanantaikappaleeseen, joita ihan varmasti on liikenteessä laitteessa kuin laitteessa merkistä riippumatta. Silloin kannattaa hyödyntää takuuta.

Vierailija
49/64 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole iPhone käyttökokemusta, kun musta on vaan typerää maksaa niin älyttömästi puhelimesta, joka kuitenkin on just niinkuin muutkin. Etenkin kun olen sählä, puhelimet menee rikki helposti.

Perheessä on kolmella iPhone ja tuosta ääniasiasta on kaikki valittaneet. Se on ihan yleinen nega, kun on kuunnellut ja lukenut juttuja aiheesta.

Itsellä on ollut Nokioita lähinnä ja yksi Huawai välissä. Tyytyväinen olen ollut. Toki mulla ei ole tarpeita huippukameralle puhelimessa, kun niitä on muutoin. Tarviin älypuhelimen, jolla pääsee nettiin näppärästi, voi pelata paria peliä ja soittaa ja lähetellä viestejä.

Vierailija
50/64 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on tottunut johonkin järjestelmään, niin vaihtamisessa on paljon tuskaa. Tämän takia ne, jotka ovat käyttäneet iPhonen IOS käyttöjärjestelmää, pitävät Androidia aivan kauheana, ja päinvastoin. Se joka on ikänsä käyttänyt Windows käyttöjärjestelmää, ei voi kuin tuskastua Applen OSX käyttöjärjestelmän kanssa, ja samoin myös päinvastoin.

Eli ei se iPhone ole sen huonompi puhelin kuin Android puhelinkaan. Jos jaksat vielä pois-opetella Androidin, ja opetella IOS:in (eli iPhonen), niin et halua vaihtaa takaisin.

Vierailija
51/64 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää vielä, että toki puhelimessa on paljon hyvääkin: kamera ottaa parhaita kuvia, mitä olen puhelimella saanut ja esimerkiksi videoiden toisto on hyvä. Nämä eivät kuitenkaan poista niitä arkipäivää hankaloittavia ongelmia, jotka listasin aiemmin. Jos saisin ne kuntoon, olisi puhelin ihan ok.

Vierailija
52/64 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisuuksiin meneminen kertoo tällä kertaa enemmän kirjoittajasta itsestään. IPhonen tekstinsyöttö on epäintuitiivisempi kuin Androidien vastaava. Käyttöliittymä helppo omaksua kummassakin.

Englanniksi on, mutta suomeksi ei

Vierailija
53/64 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkäytössä on iPhone ja siviilissä Android. En vapaaehtoisesti sekaannu Applen kamppeisiin, mutta kyllähän tuolla nyt työhommat hoitaa. Ei todellakaan kaiken hehkutuksensa arvoinen.

Vierailija
54/64 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajien mielestä ei ole mahdollista, että iPhonessa olisi ikinä mitään vikaa tai huonosti suunniteltua? :-D

Vikaa voi tietenkin olla, ja silloin kannattaa korjauttaa (esim. nuo kuuluvuusongelmat eivät tietenkään ole normaaleja).

Huonosti suunniteltuja ne eivät kyllä ole. Käyttöliittymältään iPhone on markkinoiden näppärin ja loogisin.

Mistäs kohtaa se on niin mahtavan paljon loogisempi kuin Android?

Vierailija
55/64 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kuulostakin? Jos jollakulla on antaa sen korjaamiseksi neuvoja, niin otan mielläni vastaan. Googlaamalla ei ole vielä löytynyt, enkä ole ehtinyt liikkeeseen paikan päälle selvittämään asiaa. 

Ap

Miksi ihmeessä et kilauta apple tukeen. Minulla on i pad ja i phone. Joskus ,jos joku juttu toimii mielestäni kummallisesti saan heti ohjeet sieltä ( löytyisi varmaan lukemallakin) ja kaikki toimii sit loistavasta. Käytän näitä kaikkeen mahdolliseen. Het , kun tulee uusi juttu , sisäistän sen.

Olen 74v muori.

Vierailija
56/64 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos lähetän esim. linkin kaverilleni WhatsAppilla, en pääse suoraan viesteihin, vaan joudun manuaalisesti poistumaan näkymästä."

En ymmärrä mitä tässä ajetaan takaa, jos haluat pois whatsappista, pyyhkäiset vaan luurin alareunasta ylöspäin, ja pääset pois sovelluksesta.

Kirjoitat, Vinkit "etsintäruutuun" ja saat paljon vinkkejä iPhonen käyttämiseen, myös YouTubesta löytyy paljon ohjeita. Olen käyttänyt iPhonea alusta asti ja voin sanoa ettei helpompaa käyttöjärjestelmää ole.

Vierailija
57/64 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla iPhone ja puhelut vast.ottajalle eivät tahdo kuulua,  äänet häipyvät jatkuvasti.

Puhelun vast ottajat huutelee  jatkuvasti mitä,  mitä.

Ei ole käynyt nupissasi viedä puhelintasi korjattavaksi?

En ole tuo asiasta kertonut, mutta ihan vain tiedoksi, että jotkut puhelimen viat ovat aika vaikeita todentaa ja huollossa ei välttämättä tehdä asialle mitään. Kunhan vähän ehkä puhdistetaan luuria ja that's it.

Mee tienaamaan rahaa niin sinäkin voit sitten ostaa itsellesi iphonen eikä tarvitse kadehtia niitä joilla sellainen jo on.

Kadehtia Iphonen omistajia? Ehkä siitä, että niillä on ihan hirveästi löysää rahaa kun sijoittavat sen ylihinnoiteltuun ja huonosti kestävään tekniikkaan.

Vierailija
58/64 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin pitkän Android -puhelimen (Samsung) käytön jälkeen takaisin Iphoneen, ja ollut hyvin tyytyväinen.

Toimii moitteetta, asetuksetkin ollut helppo laittaa kohdilleen, sulavampi käyttöjärjestelmä ..

Ei valittamista.

Vierailija
59/64 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kymmenen vuotta vanha MacBookPro alkuperäisellä akulla. Akku on ilmoittanut jo vuosia, että on vaihdon tarpeessa, mutta käytännössä en ole huomannut ongelmaa, kun sähköä saan melkein aina piuhaa pitkin ja akku kuitenkin latautuu useamman tunnin tarvetta vastaavasti. Ehkä on hyvä välttää myös äärilleen latauksia. Yleensä pysyttelen välillä  5% - 99%. Siirryin aikoinaan Maciin, kun ärsytti hurisevat, kuumenevat ja 1-4 vuodessa  rikkoutuvat muut merkit. Muistia olen lisännyt ja pölyä poistattanut. Ei kuumene.

Tai harvoin kun kuormittuu, niin annan jäähtyä. Suljen ylimääräisiä ohjelmia pois heti jos tuuletin ääntelee ja siis harvoin hurisee. Helppo käyttää. En ole kertaakaan tiputtanut konettani (magneetilla kiinnittyvä virtajohto, tukeva alumiinrunko , jossa sopiva tasapainopiste, niin vaikka olisi pöydän reunalla, kun kompastun johtoon, niin ei ole tippunut) , kop kop ja luulen, jos kone ei saa kovia kolhuja, se kestää yleensä hyvin.

Uudemmat Macit huonompia? Näihin kuoriin on ollut saatavana uusia osia, mutta kuulin, että jatkossa joutuisi vaihtamaan isompia kokonaisuuksia, jos jotain vikaantuu. Onko uusissa enää magneettista laatauspiuhaakaan?

Vierailija
60/64 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä tavaran tiheä vaihtaminen aiheuttaa: saatuttamista, lapsityövoiman käyttöä, ilmaston pilaantumista, energia hukkaa ja sitä että resursseja käytetään vääriin kohteisiin kun osaajat kehittää vaikka puhelimia eikä rokotteita jne...

Mainitsemasi lässytykset sitten kiinnostaa esimerkiksi ihan hevonvitun verran !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi