Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

10veen synttäritoiveet: Ryhmä Hau-rekka ja Pipsa Possu-lakanat. Nyt alkaa jotenkin iskeä tajuntaan lapsen kaikki diagnoosit ja huoli tulevasta ylä-asteesta

Vierailija
02.06.2021 |

Hänellä siis kehitysviivästymä (pienempänä epäiltiin lievää kehitysvammaa), lievää aspergia ja adhd.
Vielä jokin aika sitten en stressannut lapsen leikkimisestä tai siitä, että sydänystävä on eskarissa. Mutta nyt hän alkaa lähestyä teini-ikää, rinnatkin jo kasvaa ja muutaman vuoden päästä on edessä ylä-aste! Meneekö hän seiskaluokalle Kaja kainalossa?

Kommentit (141)

Vierailija
61/141 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään 5v lapseni sanoi ettei halua tulla aikuiseksi jos ei silloin saa leikkiä. Vastasin että kyllä aikusena myös voi leikkiä. Leikin juuri hetkeä aiemmin lasteni kanssa legoilla

Vierailija
62/141 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuistuminen ja aikuisuus on täyttä paskaa ja sitä onkin loppuelämä tiedossa.

No ei kyllä tosiaankaan ole, saa nussia ja juoda viinaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/141 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikin nukeilla vielä kutosluokalla. Normilapsi.

Vierailija
64/141 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääseeköhän vapaaehtoiseksi iltapäiväkerhoon helposti vai onko niilläkin joku tarkka systeemi pedareiden varalta? Mikään outo en ole vaan itsekin tykkäisin leikkiä lasten kanssa höpöhöpö-leikkejä. Omia lapsia ei ole ja en varmaan saakaan.

N35

Rikosrekisteriote vaaditaan ja pääset ehkä jossain vaiheessa kursseille. Mene ihmeessä mukaan.

Vierailija
65/141 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuistuminen ja aikuisuus on täyttä paskaa ja sitä onkin loppuelämä tiedossa.

No ei kyllä tosiaankaan ole, saa nussia ja juoda viinaa.

Veikkaan, että yhteisössä jossa useampi aikuinen saa lapsettomanakin höpsöttää lasten kanssa on paljon onnellisempi. Kyllä aikuistenkin pitää saada leikkiä! Leikitään, höpsötetään lasten kanssa!

Vierailija
66/141 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että kun tulee teini-ikään niin leikit jää vähemmälle ja hän kiinnostuu myös teinijutuista kuten muoti, musiikki jne. Jos on vain kehitysviivästymä niin ei varmasti jää lapsen asteelle koko iäkseen.

Vierailija
67/141 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä äiti edellä, sitä lapsi perässä. Ap kirjoitti otsikkoon ylä-aste. Ei siinä ole väliviivaa. 

Vierailija
68/141 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kiire vielä 10v. lopettaa leikkimistä ja muutenkin on täysin turha ja hirveä idea lähteä toivomaan jotain muuta kuin hän on.

Vaikeuksia tulee kaikille teineille, aina. Rohkaiset vaan häntä silti tekemään asioita joista hän pitää vaikka muut sanoisivat mitä.

Asiat selviää kyllä, olet vaan tukena ja muistat rakastaa pientä lasta.

Vierailija
69/141 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä äiti edellä, sitä lapsi perässä. Ap kirjoitti otsikkoon ylä-aste. Ei siinä ole väliviivaa. 

Kyllähän niitä lisävälimerkkejä ja väliviivoja voi käyttää tekstin selventämiseenkin. Siellä yläasteella se taidettiin opettaa mutta onhan se tylsä aihe nuorelle eikä helposti päähän jää.

Vierailija
70/141 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä leikin prätkähiirillä vielä 13-vuotiaana. Kaverit naljaili joskus mutta taisivat vaan olla kateellisia kun ei itse uskaltaneet enää leikkiä.

Vierailija
71/141 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

m43v kirjoitti:

Minä nukun Muumilakanoissa. Sellaiset vaaleansiniset. 6v Poika kömpii viereen melkein joka yö. Katsotaan Ryhmä Hauta yhdessä, enkä ole sitä häneltä kieltänyt, vaikka vaimo näin haluaisikin. Hänen (meidän) pitäisi muka "kasvaa siitä ulos". Tuo kehitysviivästymä toki voi vaikeuttaa kaveroitumista samanikäisten kanssa, mutta jos on hyviä ystäviä, pitäkää niistä kiinni. He ovat kullanarvoisia kenelle hyvänsä. Anna lapselle lahjaksi mitä toivoo. Liian usein vanhemmat projisoivat omia halujaan/elämättömiä toiveitaan lapsiinsa ja hankkivat heille mitä itse uskovat että heidän pitäisi haluta (ja haluavat näyttää hyvälle muiden vanhempien silmissä).

Sitä paitsi, kehitysviivästymä ei tarkoita ettei hän aikuistuisi jossakin vaiheessa, vain jonkin vuoden myöhemmin kuin "suuri massa". Ja mikä itseisarvo on olla siinä suuressa massassa kuitenkaan? Tärkeintä on antaa lapselle se tuki ja ne elämän eväät, joilla hän voi pärjätä kun itse on poissa, sillä joskus me kaikki täältä poistumme. Vanhemman avoin ja ehdoton rakkaus ja vankkumaton tuki lasta kohtaan antaa yleensä parhaat eväät ja hyvän itsetunnon elämää varten.

Olet ihana! Tällaisia kommentoija toivoisin enemmänkin näihin keskusteluihin.

Ei-ap

Vierailija
72/141 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän nämä "leikki on luovaa" yms kommentit mutta kommentoijat tuntuvat ohittavan miten raaka lasten/koululaisten maailma on yhtään erilaisia kohtaan.

Samat tyypit: "minun lapsen ei tarvitse leikkiä ärsyttävien ja erilaisten lasten kanssa."

Vierailija
73/141 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritys muuttaa toista tarkoittaa ettet hyväksy ihmistä sellaisena kuin hän on eli annapa olla.

Vierailija
74/141 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan selvä provo, Ap ei vastaile mitään. Next.

Vierailija
75/141 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoijat eivät nyt selvästi ymmärrä. Aloittaja on huolissaan, jääkö hänen lapsensa lapsen tasolle loppu iäkseen. Siitä voi seurata kaikenlaista ikävää.

Suuri osa kehitysvammaisista tytöistä ja naisista joutuu jossain vaiheessa hyväksikäytetyksi. Haluja on, mutta ei ymmärrystä. Osa ei edes tajua miesten käyttävän heitä hyväkseen.

Jos  yläkouluun tuleva lapsi on vielä lapsi ja haluaa leikkiä, ei yläkoulun aloitus tule olemaan helppoa. Ainakin kaverisuhteiden muuttuminen tulee väistämättä eteen.

Vierailija
76/141 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihmiset eivät aikuistu. Osa jää lapsen tasolle loppu elämäkseen.

Vierailija
77/141 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse muistan ysärillä kun meidän ylä-asteella oli tyttö joka mennä köpötteli käytävillä kuvitteellisen keppihevosensa kanssa. Pikkusiskonsa joka seiskalla niin kuulemma häpesi siskoaan. Ei kai sitä silti kukaan sen kummemmin kiusannut? Oli omissa maailmoissaan ja leikki vapaa-ajalla.

Ihan normaalisti pääsi peruskoulusta läpi. Ei ollut erityisluokalla tms vaan yleisopetuksessa.

En yhtään tiedä mitä hänelle kuuluu mutta meniköhän käsittääkseni lukioon?

Ja minun tyttöni toivoi nyt 11-vuotislahjaksi aidon näköistä vauvanukkea.

Muillakin on ja vuotta vanhemmilla kavereillakin on nyt sellaiset.

Siellä ne kulkee nuket kainaloissa pihalla. Muuten jo ihan teinejä pukeutumista myöten. Nyt kyllä nuket ovat jääneet melko lailla pois ja leikkiminen. Puoli vuotta sitten täytti 11.

Omassa tytössä huomasin että 10-vuotiaasta 11-vuotiaaksi on tapahtunut iso kehitys.

10-vuotiaana oli ihan täysin leikin tiimellyksessä. Petseillä leikki ja milloin milläkin.

Tyttöni on tosi suosittu kaveri ollut aina ja hän on yleensä se joka jonkun buumin aloittaa kuten nuo aidon näköiset vauvanuket.

Minulla on myös poika jolla todettu reilun vuoden kehitysviive.

Meni vuotta myöhemmin kouluun.

Jännitin samaa että mitähän tulevaisuus tuo tullessaan mutta niin vaan on miehistynyt hänkin. Murrosikä tosin alkoi sekin reilun vuoden viiveellä eli samaan aikaan kun luokkakaverilla.

Nyt päättää peruskoulun ja ihan ok todistuskin tulossa (ka reilu 7) siihen nähden ettei paljoa panostanut kouluun. Normiluokalla opiskeli suurimman osan peruskoulua, ylä-asteen kokonaan.

Hakee kauppikseen ja hyvät mahdollisuudet on päästä kun valintapisteet ylittyy reilusti.

Anna lapsesi nyt vielä leikkiä. Hän täyttää vasta 10-vuotta.

Vierailija
78/141 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen oma poikani joka luki Peppi Pitkätossua ja fysiikan kirjaa samaan aikaan. Lapsuuden ja nuoruuden raja on kovin häilyvä. Jossain vaiheessa se Peppi sitten jäi pois.

Vähän aiheen vierestä mutta usein nämä keskustelut herättävät kaikenlaisia ajatuksia.

Vierailija
79/141 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon mun erityiselle sanonut että kotivaatteita on pipsat ja frozenit yms, ja kouluun sitten kouluvaatteet. Hän on niin tarkka asioista, pitää mennä rutiinin mukaan niin helposti hoitunut varatehona. Lakanoilla ei mun mielestä niin väliä mitä on, tosin jos tulis kavereita niin varmaan vaihtaisin ne ikätasoltaan sopiviksi. Kavereita meidän erityisellä ei kotona ole ja kun on ikäisiään sen 4v jäljessä niin kivointa seuraa on just sen ikäiset sitten. Onneksi on muitakin erityisiä löytynyt harrastuksen kautta ja koulusta.

Vierailija
80/141 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaaleja juttuja tuossa iässä, toki kehitysviivästymä jossain vaiheessa alkaa enemmän näkyä ja varsinkin tytöille vaarallinen juttu, kun on riski joutua hyväksikäytetyksi. Jutelkaa turvarajoista tytön kanssa hyvissä ajoin.