Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

11kk vauvan muksahtelu ja mummon reagointi (avautuminen)

Vierailija
02.06.2021 |

Tarvitsen nyt paikan jonne avautua tästä... Vauvani on 11kk ja tosiaan kiipeily, kävelyn harjoittelu yms vauhdikas aktiviteetti kiinnostaa. Näin ollen pikku muksahduksia väkisinkin välillä käy, mikä on mielestäni ihan normaalia. Tällöin otan lapsen aina syliin ja lohdutan. Hetki sylissä, ja pian itku lakkaa ja hän on valmis taas jatkamaan seikkailujaan. Tietenkään en päästä häntä silmistäni niin, että pääsisi tippumaan mistään korkealta tai joutuisi oikeasti vaaraan, tässä on kyse kaatumisista ja pienistä pään kolhaisuista.

No, nyt kesälomalla vietetään monta viikkoa miehen sukumökillä. Mulla on aina ollut hyvät välit anoppiini, mutta nyt eriävien lastenkasvatusnäkemysten myötä pinnani on välillä melko kireällä.... Tähän lapsen kaatumiseen hänen mielestään kuuluisi reagoida niin, että työntää jonkin lelun vauvan nenän eteen jotta "unohtaisi" kaatumisen ja keskittyisi muihin asioihin :D syli ja/tai tissi lohdutuksena ei kuulemma vetele :D?
Sanottakoon vielä, että imetän yhä, anoppi taasen on on aikoinaan palannut töihin ja kun lapsensa olivat 3kk-6kk, eikä hän esimerkiksi ole täysimettänyt heitä. Joten tavallaan ymmärrän, että hänen lapsilleen on pitänyt opettaa joku muu lohdutustyyli kuin äidin syli, kerta hoitaja on ollut heidän pääasiaölinen hoivaaja...

On silti pirun raskasta joka kerta perustella toimintani olevan oikein, ja hätistellä anoppia leluineen pois kun yrittää kaapata itkevän lapsen sylistäni... Huoh.

Kiitos kun sain avautua. Vinkkejä mikä helpottaisi tilannetta? Onko antaa lukuvinkiki anopille vaikka jotain kirjaa, joka avaisi vähän näitä kiintymyssuhdekasvatuksen malleja?

N31

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vanha sun mies oikein on?

Tärkeä kysymys! :D

Mieheni on minua viitisen vuotta vanhempi, 36-vuotias. On perheensä iltatähti, anoppi sai hänet liki nelikymppisenä.

Ap

Eli syntynyt vuonna 1985? Silloin äitiys- ja vanhempainrahakausi oli 263 päivää, joka on kyllä aika pitkä aika 6 kuukaudeksi, jonka verran anoppi siis oli kertomasi mukaan vauvan kanssa kotona.

Vierailija
42/112 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on minua viitisen vuotta vanhempi, 36-vuotias. On perheensä iltatähti, anoppi sai hänet liki nelikymppisenä.

Ap

Eli syntynyt vuonna 1985? Silloin äitiys- ja vanhempainrahakausi oli 263 päivää, joka on kyllä aika pitkä aika 6 kuukaudeksi, jonka verran anoppi siis oli kertomasi mukaan vauvan kanssa kotona.

Kyllä vuonna 1985 oli myös mahdollista jäädä vanhempainrahakauden jälkeen kotiin hoitamaan lasta X ajaksi, jos työnantajan kanssa onnistui sopimaan. Tiedän, koska esikoiseni syntyi tuolloin ja olin vuoden kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Öööh, oletettavasti aika moni jäi vaikka palkattomalle hoitovapaalle hetkeksi? :DDD

Vierailija
44/112 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot anopille, että lapsen kasvattaminen ei kuulu hänelle.

Ei etenkään sukumökillä, jossa mahdollisesti on järvikin lähellä. Vanhemmille tekee ihan hyvää olla skarppina 24/7 lapsensa takia, saunaankaan ei mennä kahdestaan, jotta lapselle ei vain satu mitään sillä aikaa. Kun ne pari viikkoa kulkee koko ajan lapsensa perässä, niin tietää olevansa hyvä vanhempi.

Voi yhden kerran. Sitten alkaa välittömästi tämä naurettava marttyrointi, uhriutuminen, kiristäminen ja whatnot.

Niillä sukumökeillä lomailu ei ole varmaankaan sen perheen toive, yrittävät sietä sukulaisia lapsen tähden.

Taitaa olla päinvastoin. Kukaan ei halua mökilleen perhettä, joka määräilee muita ja vaatii koko sukua toimimaan lastenvahtina heidän ohjeittensa mukaisesti.

Vierailija
45/112 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ootkos kuullut palkattomasta vapaasta? Hoitovapaasta? Niin. Jo tuolloin oli kyllä keinoja olla vauvan kanssa kotona pidempään kuin pelkkä vanhempainrahakausi.

Vierailija
46/112 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Öööh, oletettavasti aika moni jäi vaikka palkattomalle hoitovapaalle hetkeksi? :DDD

Miksi olisi jäänyt palkattomalle hoitovapaalle, kun olisi voinut olla vanhempainrahalla? 1985 päivähoitopaikkaa ei saanut tuosta vain 6 kk ikäiselle ja isä lasten kanssa kotona oli kuitenkin poikkeus, josta ap varmasti olisi meillekin kertonut.

Vierailija
47/112 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei etenkään sukumökillä, jossa mahdollisesti on järvikin lähellä. Vanhemmille tekee ihan hyvää olla skarppina 24/7 lapsensa takia, saunaankaan ei mennä kahdestaan, jotta lapselle ei vain satu mitään sillä aikaa. Kun ne pari viikkoa kulkee koko ajan lapsensa perässä, niin tietää olevansa hyvä vanhempi.

Voi yhden kerran. Sitten alkaa välittömästi tämä naurettava marttyrointi, uhriutuminen, kiristäminen ja whatnot.

Niillä sukumökeillä lomailu ei ole varmaankaan sen perheen toive, yrittävät sietä sukulaisia lapsen tähden.

Taitaa olla päinvastoin. Kukaan ei halua mökilleen perhettä, joka määräilee muita ja vaatii koko sukua toimimaan lastenvahtina heidän ohjeittensa mukaisesti.

Ketä ap muka määräilee? Pikemminkin vaikuttaa haluavan päästä yhteisymmärrykseen rauhanomaisesti 🤔

Vierailija
48/112 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä se ap on määräillyt tai ketä lasta hoidattanut? Kertoo hoitaneensa itse ja neuvot on tulleet anopilta.

Vierailija
49/112 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ootkos kuullut palkattomasta vapaasta? Hoitovapaasta? Niin. Jo tuolloin oli kyllä keinoja olla vauvan kanssa kotona pidempään kuin pelkkä vanhempainrahakausi.

Ap kirjoitti "anoppi taasen on on aikoinaan palannut töihin ja kun lapsensa olivat 3kk-6kk" eli jostain syystä anoppi oli palannut töihin noin 3 kk ennen vanhempainvapaan päättymistä. Vuonna 1985 vauvan saaminen päivähoitoon oli aika hankalaa, joten siksi olisi mielenkiintoista tietää, miksi anoppi ei voinut iltatähteään hoitaa kotona, vaan piti palata "liian aikaisin" töihin.

Vierailija
50/112 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jostain syystä ap:n anoppi ei käyttänyt vanhempainrahakaudesta kuin osan.

Vierailija
51/112 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi olisi jäänyt palkattomalle hoitovapaalle, kun olisi voinut olla vanhempainrahalla? 1985 päivähoitopaikkaa ei saanut tuosta vain 6 kk ikäiselle ja isä lasten kanssa kotona oli kuitenkin poikkeus, josta ap varmasti olisi meillekin kertonut.

Tarkoitin, että vanhempainrahakauden jälkeen jengi ehkä jäi palkattomalle?

Vierailija
52/112 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hiton vanhempainrahakausi vuonna - 85 - keskustelu tästä oikeen tuli?!?

Nää ohisjutut on aina kiinnostavia.....

Vierailija
53/112 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap itse kertoi, että tuo lelua lapselle tunkeva anoppi lähti itse töihin, kun vauva oli 3 kk - 6 kk ikäinen. Ap:n lapsen isä on 36v eli syntynyt 1985, jolloin vanhempainvapaa oli paljon pitempi kuin 6 kk, joten nyt olisi ihan mukava tietää, miksi anoppi ei hoitanut itse vauvaa, vaan meni töihin aikaisemmin kuin muut äidit. Miksi osa vanhempainvapaasta jäi käyttämättä?

Vierailija
54/112 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap itse kertoi, että tuo lelua lapselle tunkeva anoppi lähti itse töihin, kun vauva oli 3 kk - 6 kk ikäinen. Ap:n lapsen isä on 36v eli syntynyt 1985, jolloin vanhempainvapaa oli paljon pitempi kuin 6 kk, joten nyt olisi ihan mukava tietää, miksi anoppi ei hoitanut itse vauvaa, vaan meni töihin aikaisemmin kuin muut äidit. Miksi osa vanhempainvapaasta jäi käyttämättä?

Niin, ap, tiedätkö syyn? Oliko anoppisi kuin minun äitini, liian uraorientoitunut jaksaakseen olla kotona vauvan kanssa?

Tämä ei liene oleellista, mutta kiinnostaa!

Vierailija
55/112 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap kirjoitti "anoppi taasen on on aikoinaan palannut töihin ja kun lapsensa olivat 3kk-6kk" eli jostain syystä anoppi oli palannut töihin noin 3 kk ennen vanhempainvapaan päättymistä. Vuonna 1985 vauvan saaminen päivähoitoon oli aika hankalaa, joten siksi olisi mielenkiintoista tietää, miksi anoppi ei voinut iltatähteään hoitaa kotona, vaan piti palata "liian aikaisin" töihin.

Ap:n mies on iltatähti, joten muut lapset lienevät syntyneet 1970-luvulla, jolloin äitiysloma ei ollut yhtä pitkä kuin 1985. En muista paljonko se oli kun itse synnyin 1975, mutta äitini on sano nut olleensa vuoden kotona, vaikka äitiysloma olikin paljon lyhyempi. Olikohan pari-kolme kuukautta.

Sillon tosin lasta ei saanut päivähoitoon niin helposti, sai korkeintaan jonkun hoitajan, jolla saattoi olla hoidettavana muitakin lapsia (eli sama kuin nykyää pph), mutta ei mitään kunnallista päivähoitoa. Liekö perheellä ollut kotiapulainen, joka myös hoiti lapset tai isovanhempi asumassa saman katon alla.

Vierailija
56/112 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun yksi sukulaistäti taas on semmoinen hössöttäjä, joka kaikista pikku "pipeistä" alkaa voivottelemaan ja tekemään tarpeettoman ison numeron. Itse yleensä puhallan ja lohdutan ja sitten ohjaan jatkamaan leikkiä tekemättä suurta numeroa, harvoin tarvii ottaa syliin. Kumpikaan tapa, ap:n tai mummon, ei varmasti sinänsä ole väärin, mutta väärin on se jos puuttuu toisen tapaan toimia.

Vierailija
57/112 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap:n mies on iltatähti, joten muut lapset lienevät syntyneet 1970-luvulla, jolloin äitiysloma ei ollut yhtä pitkä kuin 1985. En muista paljonko se oli kun itse synnyin 1975, mutta äitini on sano nut olleensa vuoden kotona, vaikka äitiysloma olikin paljon lyhyempi. Olikohan pari-kolme kuukautta.

Sillon tosin lasta ei saanut päivähoitoon niin helposti, sai korkeintaan jonkun hoitajan, jolla saattoi olla hoidettavana muitakin lapsia (eli sama kuin nykyää pph), mutta ei mitään kunnallista päivähoitoa. Liekö perheellä ollut kotiapulainen, joka myös hoiti lapset tai isovanhempi asumassa saman katon alla.

Jos 70-luvulla äitiysloma oli lyhyt ja vuonna 1985 paljon pitempi, niin sekö anoppi ei sitten saanut kuopuksen kanssa olla kuitenkaan kotona täyttä vanhempainvapaata? Ap kertoi, että anoppi on mennyt töihin lasten ollessa 3-6 kk ikäisiä ja tämä nyt todennäköisesti tarkoitti myös sitä kuopusta.

Eli jos ryhtyy selittelemään ja keksimään anopille taustoja, niin kannattaa varmistaa, että faktat menevät oikein.

Vierailija
58/112 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos 70-luvulla äitiysloma oli lyhyt ja vuonna 1985 paljon pitempi, niin sekö anoppi ei sitten saanut kuopuksen kanssa olla kuitenkaan kotona täyttä vanhempainvapaata? Ap kertoi, että anoppi on mennyt töihin lasten ollessa 3-6 kk ikäisiä ja tämä nyt todennäköisesti tarkoitti myös sitä kuopusta.

Eli jos ryhtyy selittelemään ja keksimään anopille taustoja, niin kannattaa varmistaa, että faktat menevät oikein.

Ja mikään ei estä äitiä menemästä töihin äitiysloman jälkeen, siis joko kesken vanhempainrahakauden tai jättäen kokonaan vanhempainrahakauden käyttämättä. Tunnen yhdenkin naisen, joka ihan 2000-luvulla on palannut töihin äitiysrahakauden jälkeen, heillä mies jäi sitten vanhempainrahalle. 1980-luvulla olen ollut itse lapsi (1985 vasta 10v), joten en tarkkaan tiedä asiasta mutta lieköhän tuolloin ollut "pakollista" käyttää vanhempainrahakautta ollenkaan?

Ja töihin voi palata vaikka päivä synnytyksen jälkeen, jos niikseen tulee. Riippuen siitä kuka työllistää ja miten hän asiaan suhtautuu tai tässä tapauksessa suhtautui.

Vierailija
59/112 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa ongelma tässä on, että ap meinaa viettää kesälomalla MONTA VIIKKOA anopin mökillä, hoh hoijaa. Tuskin tarvitsisi pohtia oikeita lohduttamistapoja, jos mökkivierailu pidettäisiin järkevän mittaisena.

Vierailija
60/112 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi on kasvattanut miehesi, eikö? Molemmat keinot toimivat, kummastakaan ei liene haittaa, missä olikaan ongelma?

Tuskinpa hommansa hoitanut alkaa enää kasvatusoppaita lukemaan, hauska ajatus.

Minä en ole ikinä ymmärtänyt tätä kommenttia. Omalla miehelleni keskivaikea masennus ja moneh lapsuutensa asiat vaikuttavat siihen, miten huonosti sietää lapsiperheen arkea ja ylipäätään pystyy pitämään arkea yllä (ei pysty, minä otan vastuun lähes kaikesta).

Ei nämä asiat pompahda silloin silmille, kun eletään helppoa arkea, jossa eletään vielä nuoruutta. Lapsuuden ongelmat tulevat esiin, kun omia lapsia syntyy. Samaan aikaa arjesta tulee stressaavaa ja itse kipuilee oman vanhemmuutensa kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan